PC boot niet naar Windows omgeving

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadyawn
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste Tweakers,

Enige tijd geleden viel mijn computer uit door een stroomstoring. Daarbij leek mijn installatie van Windows 10 gecorrumpeerd te zijn geraakt. Nadat diverse pogingen tot system restore niet werkten heb ik besloten eerst de drive volledig te formatteren, Ubuntu te installeren en van daaruit op zoek te gaan naar een manier om Windows opnieuw te installeren. Wat ik echter ook probeer, mijn computer boot nu niet meer naar een Windows omgeving, Ik heb zelf diverse flash drives gemaakt zowel met de Windows Media Creation Tool als met Rufus. Ik heb zo ongeveer alle instellingen in de BIOS getest. Ik heb zelfs een officiële kopie van Windows 11 aangeschaft maar niets werkt. Als ik een flash drive met een Windows ISO in een USB-poort stop (inmiddels alle poorten een keer geprobeerd en zelfs de drive gekloond naar een SATA SSD) kom ik in het opstartscherm van het moederbord, daarna krijg ik het draaiende cirkeltje dat aangeeft dat de computer aan het laden is maar verder dan dat komt het allemaal niet. Ik heb zelfs de computer een keer tien uur aan laten staan maar toen ik uit mijn werk thuiskwam had ik nog steeds alleen dat cirkeltje op het scherm.

Mijn vermoeden op dit moment is eigenlijk gewoon dat er ergens iets op mijn moederbord gefnuikt is maar ik zou die theorie toch graag onderschreven zien voordat ik besluit een nieuw moederbord aan te schaffen.

Beste antwoord (via Deadyawn op 02-12-2022 16:19)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:21
Gaat de installatie wel verder als je de hdd/ssd gewoon helemaal los laat? Weet niet hoe de installatie daar op reageert eigenlijk. Maar als hij dan wel verder gaat, is de kans groot dat je hdd/ssd kapot is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:39
Dus je computer wil wel van een linux usb stick opstarten en niet van een windows usb stick?
Bios al gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadyawn
zetje01 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:04:
Dus je computer wil wel an een linux usb stick opstarten en niet van een windows usb stick?
Bios al gereset?
Nu je het zegt, dat is het enige dat ik nog niet gedaan heb. Batterij uit het moederbord, stroom van de voeding en de powerknop indrukken? Of zou de factory reset functie van de BIOS zelf voldoende zijn? Dat laatste heb ik namelijk al wel geprobeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Deadyawn op 29-11-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

DarkSide

theres no place like ::1

Het kan soms mis gaan als er extra boot partities gemaakt worden door linux volgens mij.
Start eens op met een linux USB. En doe iets van een fdisk /clean
Waarbij je echt alle partities etc weghaalt. (eventueel zelf een GPT partitie maken)

Dan zou je met de MCT moeten kunnen starten.
En vanuit daar zou windows weer de juiste partities kunnen aanmaken met de UEFI indeling.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Andere usb drive proberen, en ook andere usb aansluitingen op de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadyawn
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:36:
Andere usb drive proberen, en ook andere usb aansluitingen op de computer.
Goeie tip maar helaas, ik heb een half dozijn verschillende USB drives geprobeerd en alle USB-aansluitingen die mijn PC rijk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gaat de installatie wel verder als je de hdd/ssd gewoon helemaal los laat? Weet niet hoe de installatie daar op reageert eigenlijk. Maar als hij dan wel verder gaat, is de kans groot dat je hdd/ssd kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadyawn
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:56:
Gaat de installatie wel verder als je de drive gewoon helemaal los laat? Weet niet hoe de installatie daar op reageert eigenlijk. Maar als hij dan wel verder gaat, is de kans groot dat je hdd/ssd kapot is.
Het punt is dat er geen installatie start. De windows ISO laadt simpelweg niet als ik die drive als boot drive selecteer, hij blijft eindeloos laden zonder in de installatie-omgeving te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat snap ik, maar dat kan ook komen omdat hij de ssd/hdd probeert te initialiseren, en dat niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadyawn
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:02:
Dat snap ik, maar dat kan ook komen omdat hij de ssd/hdd probeert te initialiseren, en dat niet lukt.
Dan had dat probleem ook op moeten treden bij het installeren van Ubuntu, en dat werkte verder zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deadyawn
WEBGAMING schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:56:
Totaal onverwacht maar dit werkte dus toch. Een van mijn SSD's is kennelijk om zeep. De drive was, en is nog steeds, wel leesbaar in linux maar zelfs met GParted is er geen land mee te bezeilen. Ik heb al een verse besteld maar inmiddels wel Windows kunnen installeren op mijn NVME.
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Leuk dat je het nog even laat weten. :)
Pagina: 1