Ruis in versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 16:19
Al jaren geniet ik van mijn oude Onkyo versterker met Quadral zuilen. Als input heb ik een platenspeler en ook de TV is er op aangesloten (met een tulp aansluiting, de versterker heeft geen toslink).
Nu ben ik laatst verhuisd en heb het idee dat er sinds toen een ruis in de speakers/versterker zit wanneer de TV aanstaat.
Als ik de TV uitzet is de ruis ook meteen weg.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Zou het een oplossing zijn om er een DAC tussen te zetten, of blijf ik de ruis dan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Kun je de ruis omschrijven? Zonder dat is het nogal gokken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 16:06
Je zou een dac kunnen proberen. Als je die optisch aansluit, heb je in ieder geval geen last meer van aardlussen. Dat zou je probleem kunnen zijn, al geef dat gewoonlijk meer brom dan ruis.
Voor 15 euro heb je al een dac om dit uit te proberen.

Zoiets https://www.onlinekabelsh...1yFQ8-EAQYAyABEgJzx_D_BwE

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 29-11-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Zit de tv etc.. allemaal op dezelfde stekkerdoos of toevallig op een andere groep?

Je kan de aansluiting van de tv ook op een andere ingang van de versterker kunnen proberen om te kijken of de ruis mee verhuist en in de televisie zit of dat het op de ingang van de versterker zit.

Kan ook zijn dat de kabeltjes allemaal netjes langs elkaar lopen en dat er sprake is van interferentie. Dit zou ook zomaar eens kunnen komen door de gnd aansluiting van de platenspeler.

Deplatenspeler zou je ook eens volledig kunnen losnemen om te kijken of er een verband zit tussen deze en de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 16:19
M14 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:46:
Kun je de ruis omschrijven? Zonder dat is het nogal gokken.
De ruis is als een soort mist, lastig te omschrijven hoe een geluid klinkt.
amiaima schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:28:
Zit de tv etc.. allemaal op dezelfde stekkerdoos of toevallig op een andere groep?

Je kan de aansluiting van de tv ook op een andere ingang van de versterker kunnen proberen om te kijken of de ruis mee verhuist en in de televisie zit of dat het op de ingang van de versterker zit.

Kan ook zijn dat de kabeltjes allemaal netjes langs elkaar lopen en dat er sprake is van interferentie. Dit zou ook zomaar eens kunnen komen door de gnd aansluiting van de platenspeler.

Deplatenspeler zou je ook eens volledig kunnen losnemen om te kijken of er een verband zit tussen deze en de tv.
Alle drie zitten ze op dezelfde groep, de platenspelen op een van de uitgangen van de versterker zelf. (En de aarde van de platenspeler zit netjes op de versterker aangesloten) Alleen verdenk ik die niet, want de ruis valt echt weg als ik de TV uitzet.

Ik heb geprobeerd de aansluiting van de TV op een van de andere inputs van de versterker te doen, maar dat lost het niet op helaas.

Ik zal vanmiddag nog eens wat dingen proberen, wellicht ook een andere tulp kabel als ik die nog heb liggen. In ieder geval bedankt voor het meedenken allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 12:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kijk of je een afgeschermde kabel hebt, dat verhindert dat elektromagnetische invloeden vanuit de omgeving op de kabel terecht komen. Het kan natuurlijk zijn dat de televisie zelf de ruis opwekt. In dat geval is er weinig aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik zou even goed kijken of de boel ook echt geaard is.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 21:03
Je kan ook de stekker van tv of(niet en) versterker proberen om te draaien zodat fase en de nul wisselt. Dit wilde met mijn apparatuur ook wel eens zo een 50Hz brom wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
komt de "ruis" ook als de tv aanstaat zonder dat er een kabel tussen tv en onkyo aangesloten is?
zo ja dan pikt de (oude) elektronica van de onkyo ergens de HF(digitale) stoorsignalen op.
oude printplaten zijn soms gevoelig voor stoorsignalen (ook zendamateurs hebben hier regelmatig mee te maken). goede afscherming en onstoring van voedingskabels wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 10:12
Zit jouw tv op de kabel? Trek voor de grap eens de coax uit de tv om te kijken of de ruis verdwijnt.
Pagina: 1