Update PHP van 7.4 naar 8.1 in Debian

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-05 07:54
Hallo,

Ik moet mijn PHP versie upgraden van versie 7.4 naar 8.1 en dit binnen Debian.
Nu staat alles op internet, maar ik zal er wel te stom voor zijn.
Ik loop overal tegen het stukje van mij repository aan.
Elke keer heb ik het idee dat ik wat mis(ja kennis natuurlijk) als ik bijvoorbeeld de onderstaande regel in mijn repository moet zetten wat ik dan netjes doe meld het systeem mij dat dit niet klopt de Echo hoort er niet main release is er niet enz.

echo "deb https://packages.sury.org/php/ $(lsb_release -sc) main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/php.list

Wie kan mij helpen met of een goede uitleg(dat in ierder geval geschikt is voor mij) ik heb wel wat linux kennis.
Mijn bron in dit geval is:
https://www.cloudbooklet....pgrade-php-8-1-on-debian/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je PHP 7 uit de gewone respositories hebt gehaald, zou je reeds al PHP 8.x beschikbaar moeten hebben denk ik zelfs.
Wat zegt een apt-cache search php8* bijvoorbeeld? :? De standaard repositories van Debian bieden ook PHP, daar is geen extra repository voor nodig.

EDIT:
Het artikel bekeken, dat is een jaar oud, een jaar geleden was Debian 8.1 net nieuw geloof ik. Dan zit het inderdaad niet gelijk in de Debian apt repositories, dat komt dan langzaam beschikbaar, via unstable, dan testing en daarna in de gewone repositories. Inmiddels is PHP8.1 gemeengoed op Debian in de standaard respositories. Dus even apt update draaien en je zou de PHP8.1 packages moeten zien.

EDIT2:
Om precies te zijn is PHP 8.1.12-1 beschikbaar: https://packages.debian.org/sid/php8.1

Kortom, haal PHP8.1 gewoon lekker binnen met de default repository.

[ Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 29-11-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Ik gebruik LAMP TurnKey GNU/Linux 17.1 Debian 11/Bullseye en daar zit standard 7.4 in maar hij haalt niet 8.1 binnen.
Als ik apt update doe:
root@lamp ~# apt update
Hit:1 http://deb.debian.org/debian bullseye InRelease
Hit:2 http://security.debian.org bullseye-security InRelease
Ign:3 http://archive.turnkeylinux.org/debian bullseye-security InRelease
Ign:4 http://archive.turnkeylinux.org/debian bullseye InRelease
Hit:5 http://archive.turnkeylinux.org/debian bullseye-security Release
Hit:7 http://archive.turnkeylinux.org/debian bullseye Release
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
All packages are up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
De default is misschien wel PHP 7.4, maar dat wil niet zeggen dat je niet handmatig PHP 8.x daarnaast kan installeren.
Of je dat met een TurnKey LAMP Distributie moet doen is even de vraag, mogelijk kan je die beter vervangen met een andere, die wel specifiek voorzien is van PHP 8.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Maar volgens mij moet ik nog wel de liberary nog installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
deze nog even:
sudo apt-get install -y php8.1-cli php8.1-common php8.1-mysql php8.1-zip php8.1-gd php8.1-mbstring php8.1-curl php8.1-xml php8.1-bcmath

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH4OS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:16:
EDIT2:
Om precies te zijn is PHP 8.1.12-1 beschikbaar: https://packages.debian.org/sid/php8.1

Kortom, haal PHP8.1 gewoon lekker binnen met de default repository.
Don't make a FrankenDebian - Don't Break Debian
Doe dus maar eventjes niet. De huidige Stable heeft 7.4, de komende Stable, nu nog Testing/Bookworm, heeft wel 8.1 maar zou ook nog kunnen veranderen naar 8.2.
scholten45 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:12:
Hallo,

Ik moet mijn PHP versie upgraden van versie 7.4 naar 8.1 en dit binnen Debian.
Nu staat alles op internet, maar ik zal er wel te stom voor zijn.
Ik loop overal tegen het stukje van mij repository aan.
Elke keer heb ik het idee dat ik wat mis(ja kennis natuurlijk) als ik bijvoorbeeld de onderstaande regel in mijn repository moet zetten wat ik dan netjes doe meld het systeem mij dat dit niet klopt de Echo hoort er niet main release is er niet enz.

echo "deb https://packages.sury.org/php/ $(lsb_release -sc) main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/php.list

Wie kan mij helpen met of een goede uitleg(dat in ierder geval geschikt is voor mij) ik heb wel wat linux kennis.
Mijn bron in dit geval is:
https://www.cloudbooklet....pgrade-php-8-1-on-debian/
Wat het hele 'echo' is, is eigenlijk een commando wat je uit moest voeren. Wat het doet is een stukje tekst tonen waarbij het 'lsb_release -sc' uitvoert en de uitvoer ervan op die plaats zet ipv het commando zelf. De uitvoer van het geheel van 'echo' wordt aan 'tee' gevoerd die je met root rechten uitvoert, zodat je de uitvoer ziet, maar ook naar het genoemde bestand wordt weggeschreven.
In feite hetzelfde als dat je zelf met de hand dit in /etc/apt/sources.list.d/php.list zet:
code:
1
deb https://packages.sury.org/php/ bullseye main

Het gebruik van de Sury repo wordt veel gedaan om een andere php versie te krijgen dan wat er in de standaard repo beschikbaar is. Sommige software wordt via backports aangeboden, maar php valt daar niet onder.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
Hero of Time schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:57:
[...]
Het gebruik van de Sury repo wordt veel gedaan om een andere php versie te krijgen dan wat er in de standaard repo beschikbaar is. Sommige software wordt via backports aangeboden, maar php valt daar niet onder.
De sury repo is de enige repo die je voor PHP zou moeten gebruiken op Debian. Die wordt onderhouden door degene die ook de reguliere PHP packaging doet op Debian en Ubuntu en geeft over het algemeen de minste problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_JGC_ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:36:
[...]

De sury repo is de enige repo die je voor PHP zou moeten gebruiken op Debian. Die wordt onderhouden door degene die ook de reguliere PHP packaging doet op Debian en Ubuntu en geeft over het algemeen de minste problemen.
Jep, net zoals je Remi gebruikt voor RHEL en derivaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
Heren, top, bedankt het is inmiddels gelukt.
Ik gebruik LAMP van turnkey, maar misschien is het wel beter om zelf debian, mysql, apache, php te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:57:
Don't make a FrankenDebian - Don't Break Debian
Doe dus maar eventjes niet. De huidige Stable heeft 7.4, de komende Stable, nu nog Testing/Bookworm, heeft wel 8.1 maar zou ook nog kunnen veranderen naar 8.2.
Ah, ik dacht dat Sid the huidige stable was. Mea culpa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

scholten45 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:54:
Heren, top, bedankt het is inmiddels gelukt.
Ik gebruik LAMP van turnkey, maar misschien is het wel beter om zelf debian, mysql, apache, php te installeren.
Dan zou ik een stapje verder gaan; zet de website/webapplicatie in Docker containers. Zo scheidt je eea en houdt je het lokale OS "schoon". Ook ben je dan veel flexibeler en kun je gemakkelijk(er) migreren naar andere systemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CH4OS schreef op woensdag 30 november 2022 @ 01:31:
[...]

Ah, ik dacht dat Sid the huidige stable was. Mea culpa.
Dat is dus het punt, Sid zal nooit en te nimmer een stable release worden. Sid sloopt z'n speelgoed tenslotte. ;) Daarom heet Unstable dan ook Sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Ff een vraagje, wordt php nog ondersteund door debian met security fixes, of moet je nu updaten, ik zit met hetzelfde probleem maar wacht op 8.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:48:
[...]

Dat is dus het punt, Sid zal nooit en te nimmer een stable release worden. Sid sloopt z'n speelgoed tenslotte. ;) Daarom heet Unstable dan ook Sid.
Goede ezelsbrug wel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 80910 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:35:
Ff een vraagje, wordt php nog ondersteund door debian met security fixes, of moet je nu updaten, ik zit met hetzelfde probleem maar wacht op 8.2
Alles wat in Stable staat, krijgt de standaard security updates. Dus vind men een issue in 7.4 en dat wordt met 8.2 gefixt, dan wordt die fix gebackport.

@CH4OS hieronder, lees je eens in wat Debian doet, want je bent nu onwaarheden aan het vertellen.

En iedereen bepaald zelf of die de extra complexiteit van containers erbij wil halen of niet, je hoeft het niet als een evangelie te gaan verkondigen als het beste sinds gesneden brood.

[ Voor 26% gewijzigd door Hero of Time op 30-11-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 80910 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:35:
Hoe bedoel je wordt PHP nog ondersteund met fixes? De nieuwere versies van 8 worden door PHP.net nog ondersteund. Ik denk niet dat Debian voor PHP7 middels backports bijvoorbeeld (security) patches uitbrengt.

Als je dan toch bezig gaat om andere software te installeren en doen, kan het wellicht ook een idee of optie zijn, om met Docker of Podman te gaan werken. Dan heb je alles in containers. Kun je gemakkelijker de nieuwste versie van PHP-FPM draaien bijvoorbeeld, maar kun je ook gemakkelijker van host migreren (helemaal in een cluster bijvoorbeeld). Ja, je krijgt wat meer gelaagdheid in de applicatie (en minimale overhead), maar dat is juist het doel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hero of Time schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:43:
@CH4OS hieronder, lees je eens in wat Debian doet, want je bent nu onwaarheden aan het vertellen.

En iedereen bepaald zelf of die de extra complexiteit van containers erbij wil halen of niet, je hoeft het niet als een evangelie te gaan verkondigen als het beste sinds gesneden brood.
Wow. Ik weet niet, maar met ik denk geef ik volgens mij aan dat ik iets niet 100% zeker weet. Hoe dat 'onwaarheden verkondigen' is, vind ik gelijk wel even een flinke aantijging en zet gelijk de toon.

Natuurlijk is het aan een ieder om zelf te beslissen, ik probeer ook daarnaast helemaal niets als een evangelie te verkondigen. Sterker nog, ook daar heb ik gewoon een nuance voor in mijn bericht staan, lees mijn bericht nog maar eens. Ik denk echt dat jij mijn berichten nu anders opvat dan dat ik ze bedoel.

Maar goed, fijn dat jij alle kennis in pacht hebt, jammer van deze toon, in elk geval. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 30-11-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Ik heb een debian docker image, ook al gekeken naar php 8.1. Docker werkt redelijk, als je een kopie in een andere directory plaatst had ie ook moeten werken ipv container conflict, zodat je makkelijker meerdere versies van je images kan checken. Dus php7.4 ondersteuning zit nog in debian 11. LTS releases vind ik beter dan private repositories inladen en dan conflicten krijgen als de package beschikbaar komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
CH4OS schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:44:
Ik denk niet dat Debian voor PHP7 middels backports bijvoorbeeld (security) patches uitbrengt.
Voor Raspbian:
pi@ph5a:~ $ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

pi@ph5a:~ $ apt list --installed php*
[..]
php7.3-cgi/oldstable,now 7.3.31-1~deb10u1 armhf [installed,automatic]

pi@ph5a:~ $ apt policy php7.3-cgi
php7.3-cgi:
  Installed: 7.3.31-1~deb10u1
[..]

pi@ph5a:~ $ apt changelog php7.3-cgi
php7.3 (7.3.31-1~deb10u1) buster-security; urgency=medium

* New upstream version 7.3.31
   + CVE-2021-21706: ZipArchive::extractTo extracts outside of
     destination.
  * Backported from 7.4.25
   + CVE-2021-21703: PHP-FPM oob R/W in root process leading to privilege
     escalation.

-- Ondřej Surý <ondrej@debian.org>  Sun, 24 Oct 2021 17:18:08 +0200
[..]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Pagina: 1