Nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-10 19:58
Ik zoek een?
Momenteel ben ik in het bezit van een MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC, deze heeft het helaas best moeilijk met COD MW2 (denk ik). Daarom zou ik graag een videokaart willen die dit redelijk soepel laat verlopen. Het hoeft niet op de hoogste settings, mag uiteraard wel.

Wat is je budget?
Zat te denken om rond de 400 euro te blijven. Eventueel iets meer, dan hopen dat de huidige nog wat opleverd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Tot nu toe altijd nvidia gehad, maar dat is zeker niet heilig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Processor
amd ryzen 5 3600-boxed

Moederbord
msi-b450-tomahawk-max

Geheugen intern
corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2z3600c18

Voeding
corsair-cx450m

Solid state drives
crucial-mx300-275gb

Is mijn wens binnen mijn budget mogelijk, of zie ik het verkeerd en is de CPU de bottleneck hier?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:13
Hoe definieer je "heeft het best moeilijk"? Met welk instellingen heb je welke FPS?
Kijk eens of je wat getallen kan verzamelen of de GPU daadwerkelijk de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:40
Meten is weten. Zet taakbeheer of MSI afterburner aan en controleer wat de belasting per core is en wat de belasting op de videokaart is.

Wat bedoel je precies dat je huidige pc het "best moeilijk" heeft? Lage frames, framedrops, vastlopers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik heb de fps en dergelijke nog niet gemeten, de optie moet ik nog even terugzoeken.
Als ik vanavond ga spelen zal ik afterburner eens aanzetten.

Wat ik merk aan de game:
Zodra een level (mp en sp) opstart heb ik de eerste 1.5 minuut een stotend beeld.
Ik heb de fps nu op 60 fixed gezet, daarmee werd het 1.5 minuut ipv de eerdere 2.5 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door freaky35 op 29-11-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-09 21:42
Heb je het haperen ook in andere games? Anders misschien toch best eens kijken naar de settings die je hebt ingesteld op MW2 want volgens mij zouden de problemen die je hebt niet mogen voorkomen met uw huidige systeem als je niet alle settings op ultra zet. Deze video zou je misschien een beter indicatie kunnen geven of dit overeenstemt met de fps die u haalt deze heeft wel een 5900x maar ik denk dat dit maar enkele fps verschilt. Maar als je na het oplossen van het huidig probleem toch nog wilt upgraden raad ik inderdaad deze gpu aan zoals willow al had vermeld. Maar bij de upgrade zou ik ook misschien kijken voor een beter voeding aangezien 450 watt mij wat weinig lijkt. Ik kan ook mis zijn vandaar graag nog een andere tweaker die dit bevestigd of dit genoeg is of niet bij een upgrade.

[ Voor 13% gewijzigd door pietkrobot op 29-11-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Het lijkt er op bij het draaien van afterburner dat mijn geheugen vol loopt, en ook maar 7gb is?
Hieronder in ieder geval mijn grafiekjes bij het laden van de game.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbFwkn9EcwETxn9x8YKkNt8EKjs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/RKzGZD2lZeBW82yKKzNd2kto.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door jichem op 29-11-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:52

OMD

Je zou echt wel moeten kunnen draaien met een 2060. DLSS aanstaan op balanced? Dat levert een hoop frames op.

Dat echte haperen klinkt eerder als iets anders.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:13
jichem schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:30:
Ik heb de fps en dergelijke nog niet gemeten, de optie moet ik nog even terugzoeken.
Als ik vanavond ga spelen zal ik afterburner eens aanzetten.

Wat ik merk aan de game:
Zodra een level (mp en sp) opstart heb ik de eerste 1.5 minuut een stotend beeld.
Ik heb de fps nu op 60 fixed gezet, daarmee werd het 1.5 minuut ipv de eerdere 2.5 minuut.
wel heel apart dat na een tijd de fps omhoog gaat. Krijg dan het idee dat het te maken heeft met data laden bij het starten van een level. Geen idee wat dat veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Aragnut schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:49:
[...]

wel heel apart dat na een tijd de fps omhoog gaat. Krijg dan het idee dat het te maken heeft met data laden bij het starten van een level. Geen idee wat dat veroorzaakt.
Dat vind ik zelf ook het meest vreemde, vooral dat in het begin het geheugen van de videokaart maximaal belast wordt. Als ik vanavond tijd heb ga ik de instellingen nog eens rustig bij langs, hopelijk vind ik daar iets wat dit kan verklaren.
Maar als ik het goed begrijp zou mijn videokaart prima in staat moeten zijn om deze game "normaal" te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Stel dat ik de gpu vervang, welke voeding zou je dan aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 13:15

vrankerik

't Leven is van de simpele.

jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:14:
550rm corsair?

edit: 550w is voldoende als die goedkoper is

[ Voor 14% gewijzigd door vrankerik op 30-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:57
MW2 is niet de beste game om mee te testen of je kaart afgeschreven is. Ik had hiervoor een RTX 2070 en daar draaide hij prima op. Volgens mij stonden een hoop settings zelfs op high en speel ik op een ultrawide 2k met ongeveer 60-80 fps uit mijn hoofd.

Sinds vorig week heb ik een RTX 4090 en met alles op Extreme kom ik rond de 140-160 fps. Na wat metingen ben ik erachter gekomen dat dit niet aan mijn kaart ligt maar aan de CPU. Dan heb ik ook nog eens een 12700k.

Zaken als DLSS hebben alleen zin als je ook een goede CPU hebt. In mijn geval merk ik 0 verschil met DLSS omdat een aantal cores tegen de 100% aan zitten. Ligt ook aan de game uiteraard.
Maat van me heeft ook dezelfde kaart maar zit op 240fps. Heeft wel een 13900k.

Als je gaat upgraden dan zou ik je CPU en moederbord ook meteen meenemen. Je RTX 2060 is nu wel in een goede balans met je CPU.

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 30-11-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:14:
Voor €75,- snel kopen edit(inmiddels 90,-)
uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
com2,1ghz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:37:
MW2 is niet de beste game om mee te testen of je kaart afgeschreven is. Ik had hiervoor een RTX 2070 en daar draaide hij prima op. Volgens mij stonden een hoop settings zelfs op high en speel ik op een ultrawide 2k met ongeveer 60-80 fps uit mijn hoofd.

Sinds vorig week heb ik een RTX 4090 en met alles op Extreme kom ik rond de 140-160 fps. Na wat metingen ben ik erachter gekomen dat dit niet aan mijn kaart ligt maar aan de CPU. Dan heb ik ook nog eens een 12700k.

Zaken als DLSS hebben alleen zin als je ook een goede CPU hebt. In mijn geval merk ik 0 verschil met DLSS omdat een aantal cores tegen de 100% aan zitten. Ligt ook aan de game uiteraard.
Maat van me heeft ook dezelfde kaart maar zit op 240fps. Heeft wel een 13900k.

Als je gaat upgraden dan zou ik je CPU en moederbord ook meteen meenemen. Je RTX 2060 is nu wel in een goede balans met je CPU.
Hmm, dan loont het zeker om eens goed in de instellingen te duiken.
Anders zit ik straks weer aan een nieuwe pc, en dat wil ik het liefst nog even uitstellen. Zoveel game ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Als het geheugen van de GPU vol zit moet deze naar het geheugen van de CPU via ce CPU. Dat is veel langzamer en veroorzaakt dus stotters. Waarschijnlijk laden dus bij het opstarten van het level alle assets in en worden langzaam door het geheugen management van de GPU en CPU alleen de belangrijke assets in het geheugen gezet en de minder vaak gebruikte assets verwijderd.

Als deze theorie klopt moet je dus zorgen dat er minder geheugen nodig is. Er zijn een aantal instellingen die specifiek daarop invloed hebben. Textures en details settings zijn de geheugen vreters (high res plaatjes of low res plaatjes). Shades en andere settings die puur om rekenkracht gaan kan je waarschijnlijk wel hoog blijven draaien.

Ik weet niet of de algemene lagere resolutie zetten en deze met dlss upscalen (dlss aanzetten) dit probleem verhelpt.

Ik zou dus eerst even kijken naar de texture/details settings. Als dat het probleem verhelpt kijken wat dlss verder nog voor je kan doen. Als het een geheugen issue is is het ook meteen opgelost wanneer je niet meer boven de limiet van de GPU komt, dus het kan zomaar 1 setting zijn die het verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:57
jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:06:
[...]

Hmm, dan loont het zeker om eens goed in de instellingen te duiken.
Anders zit ik straks weer aan een nieuwe pc, en dat wil ik het liefst nog even uitstellen. Zoveel game ik niet.
Oh ja, die maat had het trouwens hier nog over: nieuws: Microsoft verhelpt verminderde gameprestaties in 22H2-update Windows 11

Kijk even op welke Windows versie je ziet en doe eventueel een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Guus... schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:13:
Als het geheugen van de GPU vol zit moet deze naar het geheugen van de CPU via ce CPU. Dat is veel langzamer en veroorzaakt dus stotters. Waarschijnlijk laden dus bij het opstarten van het level alle assets in en worden langzaam door het geheugen management van de GPU en CPU alleen de belangrijke assets in het geheugen gezet en de minder vaak gebruikte assets verwijderd.

Als deze theorie klopt moet je dus zorgen dat er minder geheugen nodig is. Er zijn een aantal instellingen die specifiek daarop invloed hebben. Textures en details settings zijn de geheugen vreters (high res plaatjes of low res plaatjes). Shades en andere settings die puur om rekenkracht gaan kan je waarschijnlijk wel hoog blijven draaien.

Ik weet niet of de algemene lagere resolutie zetten en deze met dlss upscalen (dlss aanzetten) dit probleem verhelpt.

Ik zou dus eerst even kijken naar de texture/details settings. Als dat het probleem verhelpt kijken wat dlss verder nog voor je kan doen. Als het een geheugen issue is is het ook meteen opgelost wanneer je niet meer boven de limiet van de GPU komt, dus het kan zomaar 1 setting zijn die het verhelpt.
Ik heb nog even wat distance gerelateerde graphics omlaag gezet en nu gaat het eigenlijk vrijwel meteen goed. Alleen het aftel momentje stottert nog iets, maar dat is niet interessant.
Nu maar gaan sparen voor nieuw materiaal :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb een Ryzen 5 2600 en een Vega 56, dus een redelijk vergelijkbaar systeem, eigenlijk nog iets ouder met sowieso een tragere CPU.

Goed om te zien dat je problemen al wat lijken te zijn verholpen @jichem , maar ik wil toch nog even meegeven dat ik na 2 weken prutsen ook eindelijk een allesomvattende oplossing heb gevonden.

Het probleem lijkt inderdaad vooral te liggen aan het vollopen van je VRAM. Ik dacht eerst dat de enige manier was om textures op very low te zetten, maar wat bij mij echt élke stutter heeft verholpen (ook die die je krijgt als het beeld uitzoomt wanneer je in het vliegtuig staat en de texture "plop" tijdens je val) is om video memory scale op 55 te zetten en weapon motion blur op "on". Die laatste tip heb ik van Reddit en is blijkbaar erg belangrijk, anders wordt het spel gewoon onspeelbaar omdat het videogeheugen te beperkt wordt om je cutscenes nog te renderen. Waarom die weapon motion blur zoveel impact heeft is mij een raadsel, maar bij mij werkt het wel echt.

Zowel MW2 als Warzone 2.0 gebruiken bij mij nu nog max 6gb VRAM en het spel loopt nu zo soepel dat ik textures zelfs op normal of high kan zetten. Afhankelijk van dat laatste haal ik steeds zo rond 70-100 fps, op 1080p welteverstaan. De overige settings hebben veel minder impact op de algemene spelbeleving heb ik de indruk, maar daarvan heb ik het meeste wel gewoon op low of off staan, zoals aangeraden door de meeste guides op YT.

Het spel ziet er wat mij betreft mooi genoeg uit, en mijn upgradekoorts is hiermee ook weer even gaan liggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door RipItUp op 01-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RipItUp schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:07:
Ik heb een Ryzen 5 2600 en een Vega 56, dus een redelijk vergelijkbaar systeem, eigenlijk nog iets ouder met sowieso een tragere CPU.

Goed om te zien dat je problemen al wat lijken te zijn verholpen @jichem , maar ik wil toch nog even meegeven dat ik na 2 weken prutsen ook eindelijk een allesomvattende oplossing heb gevonden.

Het probleem lijkt inderdaad vooral te liggen aan het vollopen van je VRAM. Ik dacht eerst dat de enige manier was om textures op very low te zetten, maar wat bij mij echt élke stutter heeft verholpen (ook die die je krijgt als het beeld uitzoomt wanneer je in het vliegtuig staat en de texture "plop" tijdens je val) is om video memory scale op 55 te zetten en weapon motion blur op "on". Die laatste tip heb ik van Reddit en is blijkbaar erg belangrijk, anders wordt het spel gewoon onspeelbaar omdat het videogeheugen te beperkt wordt om je cutscenes nog te renderen. Waarom die weapon motion blur zoveel impact heeft is mij een raadsel, maar bij mij werkt het wel echt.

Zowel MW2 als Warzone 2.0 gebruiken bij mij nu nog max 6gb VRAM en het spel loopt nu zo soepel dat ik textures zelfs op normal of high kan zetten. Afhankelijk van dat laatste haal ik steeds zo rond 70-100 fps, op 1080p welteverstaan. De overige settings hebben veel minder impact op de algemene spelbeleving heb ik de indruk, maar daarvan heb ik het meeste wel gewoon op low of off staan, zoals aangeraden door de meeste guides op YT.

Het spel ziet er wat mij betreft mooi genoeg uit, en mijn upgradekoorts is hiermee ook weer even gaan liggen :)
Dit ga ik nog even proberen dan, want dat zou wel geweldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Ok, laat even iets weten want ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RipItUp schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:54:
Ok, laat even iets weten want ben benieuwd :)
Ik heb de aanpassingen toegepast, dat wil zeggen 1 van de 2, weapon motion blur stond al aan.
Meteen de texture quality op normal gezet. Dat gaf eigenlijk geen verschil, dus dat is semi positief, omdat het beeld er wel ietsje beter uit ziet.
Ik blijf nog even doorzoeken!
Pagina: 1