Moeite met 3 monitoren aansluiten op mijn laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasselbtweakers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb een een HP ENVY x360 Convert 13-ay1150nd. Dit zijn de specs: AMD Ryzen 5 5600U, 16GB ram, 512GB SSD, AMD Radeon videokaart. De laptop heeft 2x SuperSpeed USB Type-A en 1x SuperSpeed USB Type-C (DisplayPort 1.4).

Verder heb ik 3 monitoren van dell, model S2421HN. Deze hebben helaas alleen 2x een HDMI 1.4, per monitor. Nu is het meteen evident dat ik iets van adapters/docking station nodig.

Wat ik wil is dat ik 3 schermen (exclusief laptopscherm) tegelijk kan gebruiken, dus de 'extend modus'. Dus niet mijn laptopscherm dupliceren.

Hoe kan ik dit het best doen? Daisy chain werkt niet omdat ik geen displayport heb op mijn monitor. Kan iemand duidelijk uitleggen hoe ik dit probleem moet oplossen? De docking stations die ik kan vinden met goede reviews en <100 euro hebben nooit 3x een hdmi output port.

**edit ter verduidelijking**
Kan een docking station met 2 hdmi en 1 displayport of vga port werken als ik een omvormer (dongle) koop voor die displayport of vga? Op die manier kan ik voor 80 euro klaar zijn.

Dankjulliewel!

[ Voor 11% gewijzigd door dasselbtweakers op 29-11-2022 16:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:15
dasselbtweakers schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:04:
Kan iemand duidelijk uitleggen hoe ik dit probleem moet oplossen? De docking stations die ik kan vinden met goede reviews en <100 euro hebben nooit 3x een hdmi output port.
Maar kun je wel een docking station vinden die het kan en meer dan €100 kost of minder kost maar slechte reviews heeft?
Dan lijkt me de oplossing simpel, je moet dan alleen een keuze maken wat belangrijker is
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[/quote]
Daisy chain werkt niet omdat ik geen displayport heb op mijn monitor.
[quote]
Ookal had je dat wel, daisychaining is optioneel en moet specifiek ondersteund worden. Het gros van de monitoren die DP hebben ondersteunen het niet.

Andere optie dan een docking station: Matrox Triplehead 2 Go Digital.
Als je die nog kan vinden...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasselbtweakers
[quote]canonball schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:30:
[...]

Maar kun je wel een docking station vinden die het kan en meer dan €100 kost of minder kost maar slechte reviews heeft? https://www.coolblue.nl/p...b8xioX9-A-3gaArMcEALw_wcB

Dit is een van de weinige die ik kan vinden die het uberhaupt kan. Maar deze is meteen 250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je moet ook wel even kijken of je videokaart die resolutie aankan. Ik heb hier zelf een docking station staan met 2 x 4k monitoren en minder krachtige (of heel dunne laptops) hebben hier toch wel moeite mee (lees: veel ventilatie nodig en/of schokkerig beeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dasselbtweakers
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:58:
Je moet ook wel even kijken of je videokaart die resolutie aankan. Ik heb hier zelf een docking station staan met 2 x 4k monitoren en minder krachtige (of heel dunne laptops) hebben hier toch wel moeite mee (lees: veel ventilatie nodig en/of schokkerig beeld)
Yes dat is een goede opmerking. Gelukkig heb ik dat wel gecheckt voordat ik de monitoren aanschafte. Mijn laptop kan zeker 3x een 1080p (2k) monitor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
dasselbtweakers schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:56: https://www.coolblue.nl/p...b8xioX9-A-3gaArMcEALw_wcB

Dit is een van de weinige die ik kan vinden die het uberhaupt kan. Maar deze is meteen 250 euro
D-lock heeft een goedkope displayport splitter, maar de laptop heeft geen displayport stekker en een verloopje er tussen werkt niet. D-lock heeft ook een native DP-alt splitter, alleen is die max 1920x1080 en de derde monitor moet op VGA. :|

Zonder VGA heeft VisionTek (VT2000), alleen moet je daar nog wat verloopkabels DP>HDMI bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Op V&A staan regelmatig Dell D6000 docks te koop, deze heb ik gezien van 65 euro inclusief adapter tot 120 euro zonder adapter, dus even in de gaten houden:
uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Deze heeft 2x DP en 1x HDMI, maar DP en HDMI zijn naar elkaar om te zetten met een goedkoop verloopstekkertje of een kabel met twee verschillende stekkers.

Let er wel op dat alle docks met een DisplayLink chip (dus vrijwel alle docks met 3 monitor aansluitingen) over je CPU gaan; op een laptop betekent dat concreet dat je iGPU gebruikt wordt, en als die ontbreekt je CPU. De 'AMD Radeon videokaart' wordt dus niet benut op deze manier, wat nogal wat extra belasting veroorzaakt.

Gamen op deze manier is dus ook echt niet te doen, maar ik kan met mijn HP Envy laptop (die iets sterker is dan die van jou, maar in de praktijk scheelt het niet veel) zonder problemen 2x 2560x1440 en 1x 3440x1440 aansturen, maar het verschil is wel te merken t.o.v. geen dock.

Je zou dus al een Thunderbolt dock moeten hebben om hier omheen te kunnen, en een laptop die zelf drie schermen kan aansturen, maar de kans dat je laptop dat kan is klein. Andere splitters e.d. gaan ook alleen kunnen dupliceren of hooguit het scherm direct met je laptop verbinden, maar de meeste laptops hebben gewoon maar twee clocks voor het aansturen van beeldschermen, geen drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasselbtweakers
Oon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:11:
Op V&A staan regelmatig Dell D6000 docks te koop, deze heb ik gezien van 65 euro inclusief adapter tot 120 euro zonder adapter, dus even in de gaten houden:
uitvoering: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Deze heeft 2x DP en 1x HDMI, maar DP en HDMI zijn naar elkaar om te zetten met een goedkoop verloopstekkertje of een kabel met twee verschillende stekkers.

Let er wel op dat alle docks met een DisplayLink chip (dus vrijwel alle docks met 3 monitor aansluitingen) over je CPU gaan; op een laptop betekent dat concreet dat je iGPU gebruikt wordt, en als die ontbreekt je CPU. De 'AMD Radeon videokaart' wordt dus niet benut op deze manier, wat nogal wat extra belasting veroorzaakt.

Gamen op deze manier is dus ook echt niet te doen, maar ik kan met mijn HP Envy laptop (die iets sterker is dan die van jou, maar in de praktijk scheelt het niet veel) zonder problemen 2x 2560x1440 en 1x 3440x1440 aansturen, maar het verschil is wel te merken t.o.v. geen dock.

Je zou dus al een Thunderbolt dock moeten hebben om hier omheen te kunnen, en een laptop die zelf drie schermen kan aansturen, maar de kans dat je laptop dat kan is klein. Andere splitters e.d. gaan ook alleen kunnen dupliceren of hooguit het scherm direct met je laptop verbinden, maar de meeste laptops hebben gewoon maar twee clocks voor het aansturen van beeldschermen, geen drie.
toon volledige bericht
Dankje voor de uitleg! Als ik het dus goed begrijp dan kan kan ik zo een Dell D6000 gebruiken om 3 schermen te besturen, zo lang ik maar een omvormer koop voor de docks displayporten? Ik ben geen pc gamer (doe dat op de xbox), ik zal de schermen alleen voor schoolwerk gebruiken. Omdat ik dus niet wil gamen kan mijn GPU het waarschijnlijk aan toch? En hoef ik dus ook niet proberen er omheen te gaan met een Thunderbolt dock?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasselbtweakers
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:07:
[...]

D-lock heeft een goedkope displayport splitter, maar de laptop heeft geen displayport stekker en een verloopje er tussen werkt niet. D-lock heeft ook een native DP-alt splitter, alleen is die max 1920x1080 en de derde monitor moet op VGA. :|

Zonder VGA heeft VisionTek (VT2000), alleen moet je daar nog wat verloopkabels DP>HDMI bij kopen.
Dankje voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp kan ik een VT2000 kopen en dan gewoon verloopkabels DP>HDMI kopen? Moeten de verloopkabels ook een ingebouwde omvormer hebben zoals met HDMI>VGA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
De meest eenvoudige oplossing is op EBay/Marktplaats een Dell D6000 kopen en 2x DP naar HDMI kabel, zo heb ik het in ieder geval gedaan voor mijn werk laptop.

Deze maakt gebruik van Displaylink wat een vorm van compressie is, hierdoor is er wel een performance impact en het is hierdoor niet geschikt voor gaming.

Edit: ik was te traag :+

[ Voor 5% gewijzigd door n0pe op 29-11-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

dasselbtweakers schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:20:
[...]

Dankje voor de uitleg! Als ik het dus goed begrijp dan kan kan ik zo een Dell D6000 gebruiken om 3 schermen te besturen, zo lang ik maar een omvormer koop voor de docks displayporten? Ik ben geen pc gamer (doe dat op de xbox), ik zal de schermen alleen voor schoolwerk gebruiken. Omdat ik dus niet wil gamen kan mijn GPU het waarschijnlijk aan toch? En hoef ik dus ook niet proberen er omheen te gaan met een Thunderbolt dock?

Thanks!
Ja, een USB-C dock met DisplayLink chip kan in principe op ieder apparaat gebruikt worden.

Je GPU wordt hierbij niet gebruikt, dat is ook waarom gamen niet mogelijk is. De DisplayLink vervangt de GPU in dit geval, je processor wordt gebruikt om het videosignaal om te zetten naar iets dat over USB te sturen is, en de DisplayLink chip in de dock zet dat weer terug om naar beeld.

Het effect is dat bij extreme belasting je een beetje artifacting kunt zien in je beeldsignaal, het lijkt dan qua beeldkwaliteit soms of je via Teamviewer aan het werk bent, maar dan zonder de vertraging.

Je zou dus inderdaad alleen een dock en twee HDMI naar DisplayPort omvormers moeten hebben. Ik heb zelf een aantal van deze en die werken prima: https://www.amazon.com/HP...ter-F3W43AA/dp/B00H37FY8Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
dasselbtweakers schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:23:
[...]

Dankje voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp kan ik een VT2000 kopen en dan gewoon verloopkabels DP>HDMI kopen? Moeten de verloopkabels ook een ingebouwde omvormer hebben zoals met HDMI>VGA?
Nee, tot op zekere hoogte kan je digitale video alle kanten op verlopen. Echter is dit wel een opstelling die je moet proberen voordat je zeker weet dat het werkt. :P Zo veel variabelen dat niemand het ooit 100% getest heeft, of je moet een HP dock pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:24:
[...]

Ja, een USB-C dock met DisplayLink chip kan in principe op ieder apparaat gebruikt worden.

Je GPU wordt hierbij niet gebruikt, dat is ook waarom gamen niet mogelijk is. De DisplayLink vervangt de GPU in dit geval, je processor wordt gebruikt om het videosignaal om te zetten naar iets dat over USB te sturen is, en de DisplayLink chip in de dock zet dat weer terug om naar beeld.
Waarom zou je video over USB gebruiken als de videochip van de laptop prima in staat is om 3x4K@60 uit te poepen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:34:
[...]

Waarom zou je video over USB gebruiken als de videochip van de laptop prima in staat is om 3x4K@60 uit te poepen. :?
Waar in de specs haal jij uit dat deze laptop 3 outputs ondersteunt? Dat zie ik namelijk nergens, alleen dat de USB-C poort ook native DisplayPort ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:34:
[...]

De videochip wel maar deze laptop ondersteund geen ThunderBolt (AMD Ryzen) dus het is meer een output issue dan mogelijkheden van de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Oon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:38:
[...]

Waar in de specs haal jij uit dat deze laptop 3 outputs ondersteunt? Dat zie ik namelijk nergens, alleen dat de USB-C poort ook native DisplayPort ondersteunt
Native DP 1.4 is voldoende bandbreedte om die 3 Dell monitoren van pixels te voorzien. Alleen nog een kastje vinden die 1x USB-C om tovert naar 3x HDMI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
https://www.startech.com/...deo-products/mst14cd123hd

Ondersteunt DP 1.4 en kan dus ook bij het gebruik van een USB als multifunction (combi van een deel van de USB-pinnen voor USB en een deel voor Displayport), 3 FHD-monitoren aansturen.

Dat kun je waarschijnlijk terugvinden in de bios onder USB-C DP Alt Dock Mode of USB High Resolution Mode (zo noemen ze het bij HP).

Misschien kun je dat instellen in de bios. Standaard zal dat op de variant staan waarbij USB 3.0 gecombineerd wordt met video.

Als je dat op High Resolution mode kunt zetten, dan kom je er ook met zo’n zelfde adapter, maar dan voor Displayport 1.2.
Pagina: 1