Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

kWh meter voor twee 3-fase groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-11 20:33
Ik heb een vraag (en al heel veel gelezen maar kom er niet uit). Ik heb twee 3 fase groepen die ik graag zou willen meten. Ik heb een Plugwise in mijn meterkast hangen en Ephase (zonnepanelen). Maar daarnaast wil ik graag dus 2 groepen extra meten (Airco en Fornuis en in de toekomst een warmtepomp).
Nu heb ik al heel veel opties gezien:
-Aotec Gen 5 3 clamp
-Shelly
-Eastron (met Homewizzard)
-Cemm

Ik wil graag op een app eea kunnen uitlezen en bijhouden. Wat zou de beste oplossing zijn? De prijs in niet heel erg relevant. Liever iets meer uitgeven en dan goed dan een app die niet lekker werkt.
Iemand ervaring met de apps?

Alle reacties

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijk oplossing. Fornuis vind ik zelf niet zo interessant, maar WP wil ik ook gaan checken.

Op mijn shortlist staan
- Eastron sdm630 ModBus
- Eastron SDM72 Modbus
- Shelly 3EM

Volgens mij is Shelly dan het meest gebruiksvriendelijk qua app en integratie in HomeAssistant wat ik zoek. De Modbus variant is natuurlijk helemaal onafhankelijk, maar vergt nog extra hardware (esp met RS458 to ttl)

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik vraag me toch ook vooral af: waarom zou je het stroomverbruik van je fornuis willen monitoren. Je schiet er volgens mij niets mee op toch? Daar valt niet echt op te bezuinigen namelijk.

En weet je zeker dat je met apps wilt gaan werken? bestaan die dan over 5 jaar nog wel?

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 01-12-2022 13:53 ]

• Kogel
de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:52:
Ik vraag me toch ook vooral af: waarom zou je het stroomverbruik van je fornuis willen monitoren. Je schiet er volgens mij niets mee op toch? Daar valt niet echt op te bezuinigen namelijk.

En weet je zeker dat je met apps wilt gaan werken? bestaan die dan over 5 jaar nog wel?
Mijn fornuis is een Aga DC5. Dat is een electrisch fornuis dat op 3 fasen draait en 5 ovens heeft. 1 fase stuurt de ovens (1 electrisch element) en 1 fase de linkerplaat en 1 fase de rechterplaat. Zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKq-uWmi2f3-h74va_PX-2f7WTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuDbUbbQTrmy7zf37ZFbn6vb.png?f=fotoalbum_large

Dit fornuis gebruikt, afhankelijk van halve of volle stand tussen de 15 en 20 kWh per dag. Dus dat is veel. Nu heb ik een relais gezet tussen de fase die de oven schakelt en ik schakel dat relais nu met een Hue smartplug 2 keer per dag een aantal uren in. Hiermee bespaar ik nu ongeveer 5 kWh per dag en ik zou dat nog meer willen tweaken. Maar het is idd niet nodig om deze fase altijd te meten.

De airo zou ik wel graag altijd willen weten (ik verwarm er ook mee). Hetzelfde voor de toekomstige warmtepomp.

• Kogel
de Peer schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:52:

Nee ik weet dat niet zeker. Als er een beter idee is dan doe ik dat. Maar een app is wel makkelijk. Ik heb ook een homey staan. Dus wellicht kan dat of iets met een Pi. Maar dat is wel meer gedoe.

• Kogel
The_Cube schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:49:
Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijk oplossing. Fornuis vind ik zelf niet zo interessant, maar WP wil ik ook gaan checken.

Op mijn shortlist staan
- Eastron sdm630 ModBus
- Eastron SDM72 Modbus
- Shelly 3EM

Volgens mij is Shelly dan het meest gebruiksvriendelijk qua app en integratie in HomeAssistant wat ik zoek. De Modbus variant is natuurlijk helemaal onafhankelijk, maar vergt nog extra hardware (esp met RS458 to ttl)
De Shelly is natuurlijk kant en klaar. Met de modbus heb je volgens mij nog een stukje hardware nodid zoals de CEMM toch? Dit ding: https://webshop.cedel.nl/CEMM-plus. Die is wel duur.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kogel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:22:
[...]

Mijn fornuis is een Aga DC5. Dat is een electrisch fornuis dat op 3 fasen draait en 5 ovens heeft. 1 fase stuurt de ovens (1 electrisch element) en 1 fase de linkerplaat en 1 fase de rechterplaat. Zie foto:[Afbeelding]

Dit fornuis gebruikt, afhankelijk van halve of volle stand tussen de 15 en 20 kWh per dag. Dus dat is veel. Nu heb ik een relais gezet tussen de fase die de oven schakelt en ik schakel dat relais nu met een Hue smartplug 2 keer per dag een aantal uren in. Hiermee bespaar ik nu ongeveer 5 kWh per dag en ik zou dat nog meer willen tweaken. Maar het is idd niet nodig om deze fase altijd te meten.
ok ok, ik ben overtuigd! Ik had er een heel ander beeld bij :P . ik dacht gewoon een standaard inductieplaat ofzo in een standaard keuken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mijn fornuis is een Aga DC5. Dat is een electrisch fornuis dat op 3 fasen draait en 5 ovens heeft. 1 fase stuurt de ovens (1 electrisch element) en 1 fase de linkerplaat en 1 fase de rechterplaat. Zie foto:[Afbeelding]

De airo zou ik wel graag altijd willen weten (ik verwarm er ook mee). Hetzelfde voor de toekomstige warmtepomp.
Maar wetende dat ie veel verbruikt... Ga je hem minder gebruiken als je weet hoeveel het precies is? :?

Overigens kun je vrij simpel een meter ertussen zetten met modbus of puls, via een ESP:
https://www.kwhmeter.nl/3-fase-kwh-meters

Kan dan in de meterkast. Worden in serie geschakeld met de groep.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2022 14:32 ]

• Kogel
MikeyMan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:30:
[...]

Maar wetende dat ie veel verbruikt... Ga je hem minder gebruiken als je weet hoeveel het precies is? :?

Overigens kun je vrij simpel een meter ertussen zetten met modbus of puls, via een ESP:
https://www.kwhmeter.nl/3-fase-kwh-meters

Kan dan in de meterkast. Worden in serie geschakeld met de groep.
Idd ik ga hem minder gebruilken. Hij heeft de afgelopen 5 jaar volledig aangestaan. behalve een paar weken in de zomer. Nu heb ik heb ik hem dit jaar al 6 maanden uitgehad. En daar ben ik dan enigszins bedroefd over want ik gebruik de ovens normaal elke dag. Dus vandaar dat ik aan het experimenteren ben met een relais. Maar goed het is idd niet nuttig om hem altijd te blijven meten. Als ik geoptimaliseerd heb (voor mij) dan is het goed.

Die 3 fasemeters die had ik gezien. Alleen dan is het modbus en moet ik dat weer ergens anders uitlezen. Vandaar dat ik meer dacht aan een kant en klare oplossing met een app zoadat ik lekker op mijn telefoon kan kijken. Zo stuur ik nu ook mijn CV met een Bosch nefit thermostaat en slimme knoppen. Zo kan ik makkelijk en snel uitchakelen en dus enorm besparen (normaal 3300 kuub en nu dit jaar 1200 tot nu). De airco nog zeer weinig aangehad maar wel veel de houtkachel aan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kogel schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:39:
[...]

Idd ik ga hem minder gebruilken. Hij heeft de afgelopen 5 jaar volledig aangestaan. behalve een paar weken in de zomer. Nu heb ik heb ik hem dit jaar al 6 maanden uitgehad. En daar ben ik dan enigszins bedroefd over want ik gebruik de ovens normaal elke dag. Dus vandaar dat ik aan het experimenteren ben met een relais. Maar goed het is idd niet nuttig om hem altijd te blijven meten. Als ik geoptimaliseerd heb (voor mij) dan is het goed.

Die 3 fasemeters die had ik gezien. Alleen dan is het modbus en moet ik dat weer ergens anders uitlezen. Vandaar dat ik meer dacht aan een kant en klare oplossing met een app zoadat ik lekker op mijn telefoon kan kijken. Zo stuur ik nu ook mijn CV met een Bosch nefit thermostaat en slimme knoppen. Zo kan ik makkelijk en snel uitchakelen en dus enorm besparen (normaal 3300 kuub en nu dit jaar 1200 tot nu). De airco nog zeer weinig aangehad maar wel veel de houtkachel aan.
Zeg je nu dat je dat ding dag en nacht aan had staan? Wat doe je ermee dan joh? :D

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit fornuis gebruikt, afhankelijk van halve of volle stand tussen de 15 en 20 kWh per dag
@Kogel Ik lees dit als dat het fornuis veel verbruikt wanneer hij überhaupt ingeplugd is en dat je daarom met relais de stroom geheel ontkoppelt? Is er niet gewoon iets mis met je fornuis? Los van een ingebouwd klokje hoort hij toch niks te verbruiken als je de ovens of kookplaat niet actief gebruikt tijdens het koken?

Mocht je echt bedoelen dat je 15 tot 20 kWh gebruikt met dit fornuis om thuis je avondeten te bereiden.. dan snap ik er niks van en ben ik benieuwd voor hoeveel mensen je kookt. Hoe kan een fornuis nou zorgen dat je veel verbruikt? Op een gegeven moment is het eten in je pan toch op temperatuur? Hoe kun je daar nou 20 kWh inpompen per dag? Ook een oven verbruikt niet continu z'n maximale vermogen als hij eenmaal op temperatuur is.

Het moet ook bloedheet worden in je keuken als tijdens een avondje koken 20kWh vrijkomt. Dat is een uur lang 10 hete lucht kacheltjes tegelijk aan hebben staan.

Kan het zijn dat die 15 tot 20kWh om per dag te koken een foute meting is?

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 01-12-2022 16:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 12:27
Als Z-Wave een optie is, dan de Qubino 3Phase meter.

https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik heb zelf al eens een onderzoekje gedaan als voorbereiding op de WP, en ik neig zelf naar de Eastron-wifi van homewizard

Mijn nummer 2 optie is de Shelly 3EM, maar met die klemmen om de kabels lijkt me dat wat minder netjes inde meterkast te proppen.

(ter info: geen hands-on ervaring, puur mijn mening op basis van rondklikken op het internet)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Ik denk niet dat je fornuis werkelijk zoveel energie gebruikt (op jaarbasis zou het gaan om 5500 tot 7300 kWh). Om een fornuis 15 kWh per dag te laten gebruiken voor koken zou je elke dag een uitputtende kooksessie moeten doen waarbij je bijna anderhalve uur het volle vermogen van 3x 16A / 11 kW gebruikt. In ieder geval heb je je huis dan ook warm.

Ik meet aan een Ikea-inductiekookplaat 20 tot 25 kWh per maand.

• Kogel
Gizz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:21:
[...]

@Kogel Ik lees dit als dat het fornuis veel verbruikt wanneer hij überhaupt ingeplugd is en dat je daarom met relais de stroom geheel ontkoppelt? Is er niet gewoon iets mis met je fornuis? Los van een ingebouwd klokje hoort hij toch niks te verbruiken als je de ovens of kookplaat niet actief gebruikt tijdens het koken?
Dit fornuis is een volledig gietijzeren fornuis. Warmteverlies (en dus input) is tussen de 600 en de 850 Watt per uur. Reken uit en je komt op 15 tot 20 kWh uit. Dit is een fornuis dat bij duizenden huizen in Nederland en de rest van de wereld staat. Soms op Gas, Soms op hout, soms op kolen en soms op elektra. Het is een fantastisch ding. Een grote hobby van mij. Ik snap dat als je het niet kent dat het vreemd is. Doordat dit fornuis een massief gietijzeren fornuis is (700 kilo) moet hij in zijn geheel warm zijn. Anders dan doen de ovens het niet. De platen (bovenop) bedien je apart. Het concept is 'alles in de ovens'. Ik heb 5 ovens. 3 staan er altijd aan. 240 graden, 180 graden en 110 graden. En als ik de andere twee ook aanzet 90 en 50 graden. Dit kookt echt waanzinnig. Volledig stralingswarmte. Nooit verbranding, nooit droog en een heerlijk warm stuk ijzer in de keuken. En ja in de zomermaanden gaat hij uit.

Is dat efficiënt? Nee zeker niet. Is het mooi ja enorm! Ik heb ook wat klassieke auto's (naast mijn Renault Zoe). Die zijn oud (50-80 jaar). Zijn die veilig? Zeker niet. Zijn ze comfortabel? Ook niet. Is het mooi? Waanzinnig!!!

Dus ieder zijn hobby. Ik probeer zoveel als mogelijk te besparen en efficiënt te zijn. In de garage sta ik met een warme muts op en een jas aan achter mijn houtdraaibank omdat ik het daar niet meer stook. Dus vandaar mijn vraag als topicstarter. Want door slim ter schakelen kan ik beter regelen wanneer de ovens op max temperatuur zijn (heb ik nodig om brood ter bakken) en wanneer ze lager mogen zijn. Etc.Dat relais is er dus om mijn handmatig aan en uitzetten te automatiseren. Maar kom gerust eten. Dan mag je met je koude kont even lekker tegen de Aga aanstaan! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kogel op 01-12-2022 20:28 ]

• Kogel
ConQuestador schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:29:
Ik heb zelf al eens een onderzoekje gedaan als voorbereiding op de WP, en ik neig zelf naar de Eastron-wifi van homewizard

Mijn nummer 2 optie is de Shelly 3EM, maar met die klemmen om de kabels lijkt me dat wat minder netjes inde meterkast te proppen.

(ter info: geen hands-on ervaring, puur mijn mening op basis van rondklikken op het internet)
Ik neig daar idd ook naar. Mijn meterkast heb ik laatst volledig laten vervangen en daar kan niks meer bij. Dus ik moet een paar kabels door een apart kastje leiden door de meters heen. Maar dat kan.

• Kogel
Ah thanks, Die had ik idd gemist. Zwave is een optie. Zeker

• Kogel
Gizz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:21:
[...]

Mocht je echt bedoelen dat je 15 tot 20 kWh gebruikt met dit fornuis om thuis je avondeten te bereiden.. dan snap ik er niks van en ben ik benieuwd voor hoeveel mensen je kookt. Hoe kan een fornuis nou zorgen dat je veel verbruikt? Op een gegeven moment is het eten in je pan toch op temperatuur? Hoe kun je daar nou 20 kWh inpompen per dag? Ook een oven verbruikt niet continu z'n maximale vermogen als hij eenmaal op temperatuur is.

Het moet ook bloedheet worden in je keuken als tijdens een avondje koken 20kWh vrijkomt. Dat is een uur lang 10 hete lucht kacheltjes tegelijk aan hebben staan.

Kan het zijn dat die 15 tot 20kWh om per dag te koken een foute meting is?
Hierboven uitgelegd. In mijn keuken is het nu lekker 21 graden. Ik weet dure elektrische warmte. En dat loopt ook een beetje het huis in. Maar de uitstraling is continue. Ongeveer 600-800 watt. Overigens wonen wij in een Goed geïsoleerd huis. Dus de warmte houden wij zoveel mogelijk binnen nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Kogel op 01-12-2022 20:22 ]

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:29
Wij hebben de enkelfase versie van de Home Wizard kWh meter (het is eigenlijk een Eastron die exclusief voor homewizard wifi heeft), netjes geinstalleerd in de meterkast, makkelijk aan de Wifi te koppelen, en app is goed. Ik ben er blij mee en kan 'm zeker aanraden, ze hebben zowel enkel als 3-fase versies.

Ooeffffff... van die grootte-orde verbruik houden wij een volledig huis (~150m^2, vrijstaand, bouwjaar '91) draaiende, inclusief de L/L warmtepomp verwarming, en rijden we het hele jaar elektrisch.. tegenover: 1 fornuis/oven. Dan hoop ik dat je eten minstens een Michelin ster verdient :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Kogel
Capt Waffles schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:38:
Wij hebben de enkelfase versie van de Home Wizard kWh meter (het is eigenlijk een Eastron die exclusief voor homewizard wifi heeft), netjes geinstalleerd in de meterkast, makkelijk aan de Wifi te koppelen, en app is goed. Ik ben er blij mee en kan 'm zeker aanraden, ze hebben zowel enkel als 3-fase versies.

Ooeffffff... van die grootte-orde verbruik houden wij een volledig huis (~150m^2, vrijstaand, bouwjaar '91) draaiende, inclusief de L/L warmtepomp verwarming, en rijden we het hele jaar elektrisch.. tegenover: 1 fornuis/oven. Dan hoop ik dat je eten minstens een Michelin ster verdient :)
Yes I know. De laatste 5 jaar kostte deze hobby mij 5 euro per dag en dat vond ik ok. Maar idd nu is dat wat anders. Maar goed, veranderen is ook wel een opgave. Nieuw fornuis dat is er niet zomaar en dan kan ik ook de keuken vervangen. En daarnaast was dit fornuis nogal een aanschaf dus om dat nou als oud ijzer af te voeren........

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Kogel no offence verder hoor, bedoelde er niks mee... Was serieus benieuwd of dat ding 24/7 aan stond. En of het dat waard is/nodig is.

Wij hebben twee ovens, die meer dan eens 8+ uur aan staan in het weekend. Maar dit is dan wel ff andere koek.

Duurt het zo lang om dat ding op te warmen dan ofzo? Valt daar niet iets in te winnen? Je zult toch niet elke dag 8 uur lang aan het koken zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 01-12-2022 20:53 ]

• Kogel
MikeyMan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:47:
@Kogel no offence verder hoor, bedoelde er niks mee... Was serieus benieuwd of dat ding 24/7 aan stond. En of het dat waard is/nodig is.

Wij hebben twee ovens, die meer dan eens 8+ uur aan staan in het weekend. Maar dit is dan wel ff andere koek.

Duurt het zo lang om dat ding op te warmen dan ofzo? Valt daar niet iets in te winnen? Je zult toch niet elke dag 8 uur lang aan het koken zijn.
Ook niet zo opgevat. Maar ik leg het even uit. Of het het waard is is een moeilijke vraag. Voor mijn contract (Greenchoice) afliep wel. 5 euro per dag. Nu vindt ik het wel erg duur geworden. Maar idd. Hij is 8 uur aan het opwarmen. De ovens dan. Dus dit is gemaakt om altijd aan te staan.

• Kogel
Hier een wat meer technische uitleg. Dit is ook degene die ik heb een Dual Control: YouTube: How an AGA Dual Control works

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Oud collega van me heeft als hobby pottenbakken. Kleien, keramiek, gietklei, chamotte ed. Moest daar gelijk aan denken. Bakken en glazuren. Dat weer specifieke opwarm, afkoel tijden en temperaturen heeft.

Zij is ook op zoek om de boel beter te regelen. Oude beestjes ovens. En meten hoeveel alles verbruikt.
En is die restwarmte nog te benutten...

@Kogel Een idee is om Ampère klemmen te gebruiken.(Uitleg in het Engels) Dat is geen panklare oplossing. Maar je clipt die klemmen om een fase draad(of nul). De stekkers van de klemmen gaan vervolgens naar een Expandable 6 Channel ESP32 Energy Meter. (Open Source hard- en software) Daar draait bijvoorbeeld ESPHome op. Dat standalone kan draaien. Eventueel kan het ook gekoppeld worden aan bijvoorbeeld Home Assistant. HA heeft een app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bjx2o0Mvk5ZrFBcyLxCloNjZ7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uBgghsJ4Z8K5OJnwLseweAMe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMSn42Q7O5WTdLkWEPtTqXbKBIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YHilXGe2P5NnFYphd0u2d9s3.png?f=user_large

Een lange yt video over de energy meter:

[ Voor 7% gewijzigd door pentode op 02-12-2022 10:37 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1