Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-01-2024
Goedemiddag,

Ik heb een mavo en mbo4 diploma en ik zit op dit moment in een tussenjaar, ik ben van plan om te beginnen aan een HBO ICT opleiding volgend jaar omdat progammeren mij interessant lijkt en het een goede baangarantie heeft.

Nu heb ik nog geen ICT ervaring, de mbo opleiding was niet gerelateerd aan het ICT, ook is mijn wiskunde natuurlijk niet op HAVO niveau.

Ik ben van plan om online al wat te beginnen met dingen zoals freecodeacademy en andere manieren van leren. (hier ben ik al wat aan begonnen)

Heeft iemand hier tips of wat voor wiskunde onderdelen ik extra moet bijschroeven dit jaar?

Heeft er toevallig ook iemand hier een soort gelijke situatie meegemaakt, zonder enkele ervaring beginnen aan de opleiding?

Ook word ik over een paar weekjes 19, zit er verschil in de leeftijden op de opleiding of is iedereen echt 17 en net van de middelbare af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Ik had als student een vergelijkbare achtergrond (mavo->mbo->hbo) en ik heb nooit echt wiskunde gemist, in elk geval niet in jaar 1. Als het geen toelatingseis is mag je er vanuit gaan dat je het niet nodig hebt of dat men het aanbiedt. :)
Ik durf niet voor alle HBO-opleidingen in Nederland te spreken maar bij ons is het zo dat je de basics in het propedeusejaar aangeboden krijgt, voordat je een richting (profiel) kiest. Qua wiskunde stelt dat niet zoveel voor.
Qua leeftijden wisselt het wel, er zijn altijd studenten die wat ouder zijn om verschillende redenen. Ouder zijn is in je voordeel. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vraag het bij de opleiding die je wil volgen, als wiskunde daar nodig is bieden ze vaak een zomerprogramma aan om nieuwe studenten op stoom te krijgen. Kijk vooral ook of je met jouw niet gerelateerde MBO opleiding deze HBO opleiding ook mag volgen.

Vaak leer je het in je eerste jaar ook wel.

Leeftijd? Ik snap dat het voor jou een wereld van verschil lijkt, maar er zit voor de rest echt 0 verschil tussen een 17 en een 19 jarige. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:27:
Ik had als student een vergelijkbare achtergrond (mavo->mbo->hbo) en ik heb nooit echt wiskunde gemist, in elk geval niet in jaar 1. Als het geen toelatingseis is mag je er vanuit gaan dat je het niet nodig hebt of dat men het aanbiedt. :)
Ik durf niet voor alle HBO-opleidingen in Nederland te spreken maar bij ons is het zo dat je de basics in het propedeusejaar aangeboden krijgt, voordat je een richting (profiel) kiest. Qua wiskunde stelt dat niet zoveel voor.
Qua leeftijden wisselt het wel, er zijn altijd studenten die wat ouder zijn om verschillende redenen. Ouder zijn is in je voordeel. :P
Maar jij was dan ook zeker een vlotte leerling op de HTS :)

Op zich heb je voor HBO Informatica geen tot weinig wiskunde nodig. Pas als je een overstap naar het WO gaat maken komt Calculus om de hoek/algoritmiek. Daar viel bij ons 80+% van de HTS-ers af (al was de master die ik deed een combi van geometrische wiskunde en informatica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:33
Los van het feit dat het je interessant lijkt en het natuurlijk leuk kan verdienen heb je al eens gekeken wat het echt inhoudt? Hoe lijkt het je om uren bezig te zijn met een achteraf simpele fout? Ben je echt leergierig en wil je het graag oplossen of zou je er snel met de pet naar gooien? Ik heb diverse stagiairs gehad die het achteraf toch opgegeven hebben omdat ze totaal niet hadden gedacht aan de wat minder leuke / moeilijke aspecten van het vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
Mijn ervaring met hbo (geen ICT, zeg ik er wel bij) was dat het overgrote deel juist geen havo scholieren waren, maar allemaal 20+ mbo'ers die doorgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:16
Wat dingen die je nu al kunt doen:
  1. html, css en javascript, hoe je die 3 kan gebruiken om een simpele website te maken.
  2. volgende stap, nodejs, leer hoe je met je opgedane javascript kennis nodejs kunt gebruiken om een simpele serverte maken zodat je website met extra logica aan de server kant kan uitbreiden.
  3. SQL, MySQL, leer hoe je nu een MySQL database kunt gebruiken met je NodeJS server om data te kunnen opslaan en te kunnen gebruiken voor je website.
  4. Java, na je webprogrammeren stappen boven kun je beginnen met je eerste stappen in OOP en wel met 1 van de bekendste talen waar veel materiaal voor beschikbaar is, Java
Pagina: 1