Uitlezen Temperatuurwaardes van heatpipes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel_Appel
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:11
Mijn vraag
Ik wil graag de temperatuurwaardes van mijn heatpipes uitlezen (dus de tempratuur op het dak, onder/boven in het vat)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik HomeAssistant en onze heatpipes worden geregeld door de "Solar System Controller sr868c8".

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gekeken of ik een vervanging kon vinden voor de sr868c8, maar wat ik kan vinden is me te duur en eigenlijk ook te onduidelijk of het geschikt is.
Het goedkoopste/makkelijkste leek mij een temperatuursensor (bij voorkeur Zigbee) die min of meer als een kroonsteentje werkt, zodat ik daar het draadje van de sensor op aan kan sluiten, en vervolgens doorlussen naar de sr868c8.
Maar dat lijkt er niet te zijn, of ik ben niet op de hoogte genoeg qua terminologie om de juiste zoektermen te gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee, of een betere oplossing?

Groeten,
Wim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Karel_Appel als ik naar dit overzicht kijk zie ik dat er relatief eenvoudige NTC-weerstanden zijn gebruikt. Bij deze weerstanden wordt de weerstand lager bij een hogere temperatuur.

De collector heeft een Pt1000 (1000 ohm bij 0 graden). Het vat heeft 2x een NTC 10K 3950

Uitlezen via Zigbee wordt lastig. Wifi is wel een mogelijkheid met een ESP. Bijvoorbeeld ESPHome heeft daar ingebouwde functionaliteit voor. Het combineren van de solar controller én de ESP lijkt me nog het lastigst, want de ESP wil een spanning van maximaal 3,3V op zijn ingangen en je wilt zo'n sensor ook niet met twee apparaten gaan voeden.

Is het een optie om een ESP met losse thermometers toe te voegen, of past dat niet? Dat zou namelijk het eenvoudigst zijn qua installatie. Ik zou dan meteen digitale sensoren pakken die samen op een kabel kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 29-11-2022 13:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel_Appel
  • Registratie: Juli 2019
Hoi @Gizz

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Het is dus een stukje lastiger dan ik hoopte.
Zojuist even gekeken, maar ik kan volgens mij niet nog meer sensoren kwijt. Er zitten twee ingangen, en die zijn nu beide bezet, en die heeft de sr868c8 om te bepalen wanneer de pomp aan moet. (in combinatie met de sensor op het dak)

Lijkt er op dat ik toch steeds naar de schuur moet lopen om te kijken hoe ze het doen. :)

Nogmaals enorm bedankt, je noemt veel dingen waar ik toch weer van leer en me verder in kan verdiepen!