Stroom opwekken met drinkwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Hallo,
Ik zat te kijken naar stroom opwekken met regenwater, echter, wij gebruiken thuis 361m3 (361.000 liter) drinkwater per jaar. (2022). Drinkwater gebruiken we elke dag en regelmatig de dag door, regenen doet het niet altijd.

Ik vraag me dus af of er een rendabele, veilige generator bestaat die ik in serie kan zetten met de watermeter?
Ik zie wel wat vage aanbiedingen op Chinese websites, maar of die veilig en rendabel zijn weet ik niet.

De meeste lijken 12VDC te genereren. Aangezien de watermeter in de meterkast zit, vlak bij de groepenkast van de elektra, zou het handig zijn als ik deze via een geschikte omvormer (als bij zonnepanelen), daar direct op kan aansluiten. Bijvoorbeeld 12VDC naar 230VAC.

Ik weet niet of dit idee al bestaat, maar ben nieuwsgierig naar jullie meningen en bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

Rmg

Het is echt heel weinig energie en je verlaagt je waterdruk er mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 11:27

killercow

eth0

Je kunt echt veel beter ergens besparen met Leds, je lampen wat vaker uitdoen, of minder filmpjes kijken op TV dan dit soort trucjes.
En als je dan stroom wilt opwekken, plaats dan gewoon wat zonnepanelen (al was het maar op je schuurtje, of vlak op een schutting oid.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 21:13
Correct me vooral if im wrong:

uitgaande van:
22mm waterleiding met de generator daarop
361m3 per jaar
500kPa waterdruk
100% efficiëntie van je turbine en omvormer

kom ik op een gemiddelde opbrengst van ~5w ofwel ~44kWh per jaar. Daarvoor moet alles 100% efficiënt werken, je een hekel hebben aan een fatsoenlijke waterdruk en alle planeten moeten in 1 lijn staan.

Maar alles kan. Hier een gratis top tip bij dit top idee: Zet een hydrofoor in de leiding na je installatie, dan komt je waterdruk weer mooi op peil :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16

AlphaRomeo

FP PowerMod
Randall Munroe heeft het rekenwerk al voor je gedaan en heeft zelfs nog betere ideeën.

Pro-tip: koop zijn boeken voor nog meer geniale plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-07 08:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

En dan extra lang douchen; omdat je d'r toch stroom mee opwekt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 17:41
Ik had een impuls idee. Ben verder gaan zoeken/ rekenen en kwam tot dezelfde conclusie als jullie.
Werd ff op verkeerde been gezet omdat er Chinese generatoren zijn die wel tot 500W zouden opwekken.
Maar die werken ws alleen bij oppervlakte of hemelwater afvoeren met een flinke flow.
Er is wel een systeempje van Geberit, dat een autonome voeding levert voor een infrarood sensor.
Maar ach, we hebben weer ff lol gehad. :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
Er zijn bijvoorbeeld wel douchekoppen met leds die hun voeding uit de waterdruk halen. Technisch is het wel denkbaar dus: https://www.bol.com/nl/nl...kleuren/9300000036599571/

Bovendien wie wil dit niet hebben:
De douchekop gebruikt bio-actieve stenen voor eco-pure waterfiltratie om schadelijke stoffen te verwijderen. Hij zuivert het douchewater en past de PH-waarde van het water aan, waardoor de waterkwaliteit zwak alkalisch wordt.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Elke W die je zo uit de waterleiding haalt moet het waterbedrijf er letterlijk weer in pompen.
Pagina: 1