Draagbare speaker defect, TP4056 verbrand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
Ik heb hier een draagbare speaker met een duidelijk verbrande IC. Met een vergrootglas las ik TP4056 af van deze chip. Na een search kwam ik erachter dat dit een oplaadregulator is voor de batterij. De batterij geeft overigens een voltage die volgens mij niet veilig is..

Dus de bevindingen zijn:
  • Verbrande TP4056 chip
  • 18650 interne batterij geeft 2.38V
Is het mogelijk dat de batterij undervolted is en daarmee de chip aangetast heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnlinU5S-9xQM4idQu5ur9YQlVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TMgU9ypdEnxuyuSLrecCy4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De chip laadt met CC/CV dus kent een stroombegrenzing. Misschien is eerder een externe spanningsbron te hoog in spanning geworden, de chip kan geloof ik maar 6v max aan.

Dat de accu 2.4v is kan, met een beetje geluk heeft die een protection board.

Gewoon de chip vervangen en proberen. De chip is op een bestaand laadprintje makkelijker te vinden dan los en zelfs dan goedkoop...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
De chip is op een bestaand laadprintje makkelijker te vinden dan los en zelfs dan goedkoop...
Ik kan de chip binnen Nederland inderdaad moeilijk als standalone vinden. Ik heb dus inderdaad een laadprintje besteld waar ik hem vanaf ga halen. Overmorgen een update..