NAS Synology DS920+ vs DS923+ (... of?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik zoek een?
Ik ben dus in de markt voor een NAS. Heb hier al vaker een topic over geopend, maar nooit echt de trekker willen overhalen. Kwam er eigelijk nooit echt lekker uit qua keuzes, maar inmiddels ben ik er echt aan toe omdat ik bang ben dat mijn huidige NAS (ReadyNAS NV+ v1) er een keertje mee ophoud en serieuze beperkingen heeft.

Wat is je budget?
Mijn budget is 750 euro excl. HDD's. Als er echt goede alternatieven met meer meerwaarde zijn dan is dit budget te verhogen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb mijn oog laten vallen op Synology en zit op dit moment te twijfelen tussen de 920+ en de 923+.
QNAP kom ik niet echt uit en heb ik eigelijk een beetje laten 'vallen,' omdat ik gebruiksgemak belangrijk vind en daarom Synology met DSM de voorkeur lijkt te genieten (... ben te overtuigen met goede argumenten :P )

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Primair gebruik
- Back up foto's en video's (grote hoeveelheden);
- Wil me verdiepen in gebruik PLEX.

Wensen/ eisen
- Min. 4 disk bay ivm. RAID;
- bij voorkeur >2,5 gbps (ivm. toekomstbestendigheid);
- gebruiksvriendelijk;

Vragen/ onduidelijkheden

- Ik ben er nog niet uit in hoeverre transcoding nu belangrijk is voor mij. Ik wil wel gebruik gaan maken van bijv. PLEX, maar enkel naar mijn tv thuis. Dus, volgens mij, hoef ik dan niet te transcoden?

- Heeft > 1 gpbs echt voordelen als je de NAS als foto/ video opslag/ bewerking gaat gebruiken? Ik zou graag zien dat hij mappen snel bufferte en previews beschikbaar maakt voor makkelijke handling etc.

- Welke HDD's? Ik zit zelf te denken aan WD Red Plus vanwege optimale afstemming tussen snelheid, betrouwbaarheid en energieverbruik.

Kijk uit naar jullie input! :)

[ Voor 3% gewijzigd door spacecrap op 29-11-2022 11:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 10:28
(jarig!)
Voor plex zou je een ds920+ moeten nemen ivm hw transcoding.
Voor dat geld zou ik eerder een mooie zelfbouw unraid server maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:53
ik zou ook eens naar de qnap ts464 (€550-600) kijken, heeft 2x 2,5G, 2x M2 slot, hardware transcoding, geheugen 2 slots uitbreidbaar tot 32Gbyte(volgens qnap max 16Gbyte).
dit is een 2022 model, plex draait er prima op

als je meer geld wilt besteden de TS664 (6-bay) kost ca €800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:45
spacecrap schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:04:
Ik zoek een?
Wensen/ eisen
- Min. 4 disk bay ivm. RAID;
- bij voorkeur >2,5 gbps (ivm. toekomstbestendigheid);
- gebruiksvriendelijk;
Waarom 4 schijven? RAID 1 is ook prima en scheelt 100 euro per jaar in energieverbruik.

uitvoering: Synology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven)
2x uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB

Ben je voor 915 euro klaar voor 18TB bij een gebruik van slechts 18W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
laurens362 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:10:
Voor plex zou je een ds920+ moeten nemen ivm hw transcoding.
Voor dat geld zou ik eerder een mooie zelfbouw unraid server maken :)
Transcoden is toch alleen nodig als je bijv. van 4k naar 360p wilt voor kijken op mobiel toch?
peter-rm schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:26:
ik zou ook eens naar de qnap ts464 (€550-600) kijken, heeft 2x 2,5G, 2x M2 slot, hardware transcoding, geheugen 2 slots uitbreidbaar tot 32Gbyte(volgens qnap max 16Gbyte).
dit is een 2022 model, plex draait er prima op

als je meer geld wilt besteden de TS664 (6-bay) kost ca €800
Ik heb Qnap een beetje links laten liggen vanwege OS. Misschien toch overwegen dus....
Djarune schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:37:
[...]

Waarom 4 schijven? RAID 1 is ook prima en scheelt 100 euro per jaar in energieverbruik.

uitvoering: Synology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven)
2x uitvoering: Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB

Ben je voor 915 euro klaar voor 18TB bij een gebruik van slechts 18W.
Wilde 4 disks vanwege raid 5 / SHR.

Op de een of andere manier wil ik niet beperkt zijn tot 2 schijven. Ben bang dat er met raid 1 een keer wat mis gaat. Redundantie voelt fijner ofzo? O-)
Wel goed om te overwegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:01
Ben bang dat er met raid 1 een keer wat mis gaat. Redundantie voelt fijner ofzo? O-)
Wel goed om te overwegen....
Zowel Raid 5 als Raid 1 heeft redundantie.

Raid 1 is gewoon een mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Sterker nog, RAID 1 bij 2 schijven is meer redundant dan RAID 5 bij 3 of 4 schijven. Beide zijn ze beschermd tegen het uitvallen van één HDD, maar de kans dat er 2 uitvallen is groter bij het gebruik van meer schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wat is je budget?
Mijn budget is 750 euro excl. HDD's. Als er echt goede alternatieven met meer meerwaarde zijn dan is dit budget te verhogen.

Ik heb mijn oog laten vallen op Synology en zit op dit moment te twijfelen tussen de 920+ en de 923+.
QNAP kom ik niet echt uit en heb ik eigelijk een beetje laten 'vallen,' omdat ik gebruiksgemak belangrijk vind en daarom Synology met DSM de voorkeur lijkt te genieten (... ben te overtuigen met goede argumenten :P )

Als het budget 750 is mischien ook kijken naar de DS1522+ ; deze is gelijk aan de 923 maar dan met 8 gb geheugen ipv 4 gb ( ja en een extra tray voor een HDD & ipv twee , vier internet aansluitinengen.
_/-\o_
Veder komt er een verandering in gebruik bij synology van de m2 ssd begin januari & is het verstandig om daar naar te kijken; ( product: WD Red SN700 & https://nascompares.com/2...sd-storage-pools-finally/ )

[ Voor 47% gewijzigd door BastiaanF op 01-12-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
Bij deze nog even een teken van leven van mijn kant :)
Ik heb jullie adviezen ter harte genomen, maar ben er nog niet uit.
Wat ik wel weet is dat ik voor 4 bays ga.... Het gevoel dat ik toekomstbestendig ben is mij dat waard.
Ben er nog niet uit, maar voor nu heb ik de keuze beperkt tot de 923+ en de ts464.
Waarbij ik twijfels heb over de qnap qua gebruikersvriendelijkheid en security.

Hardware transcoding lijkt me of niet nodig (direct playback) of ik schaf een Shield pro aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
BastiaanF schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:12:
Wat is je budget?

Als het budget 750 is mischien ook kijken naar de DS1522+ ; deze is gelijk aan de 923 maar dan met 8 gb geheugen ipv 4 gb ( ja en een extra tray voor een HDD & ipv twee , vier internet aansluitinengen.
_/-\o_
Veder komt er een verandering in gebruik bij synology van de m2 ssd begin januari & is het verstandig om daar naar te kijken; ( product: WD Red SN700 & https://nascompares.com/2...sd-storage-pools-finally/ )
Ah nice, ga ik checken!

De 1522+ had ik ook voorbij zien komen.... Kan je de 4 poorten samenvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24

nelizmastr

Goed wies kapot

spacecrap schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:08:
[...]

Ah nice, ga ik checken!

De 1522+ had ik ook voorbij zien komen.... Kan je de 4 poorten samenvoegen?
Je kan ze samenvoegen tot een bond. Dit gebruikt onder water LACP, dat moet je switch ook ondersteunen. Unmanaged switches doen dat uiteraard niet.

Let wel dat je dan geen 4Gbps gaat halen maar max 4x 1Gbps van 4 verschillende connecties.

Wellicht een beetje “hacky” maar een cheapo USB naar 2,5 of 5GbE adapter met Realtek chipset kun je vrij makkelijk gebruiken aan een Synology m.b.v. een community driver. Dat werkt heel aardig met mijn ouwe RS815+ die een CPU bottleneck heeft (stopt bij ~180MB/s maar theoretisch zou je tegen de 300 kunnen halen).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Niet online
Beste;
Inderdaad kan je gaan werken met een managed switch ( maar hoger stroom gebruik ipv een unmanged ) & is dat het allemaal waard. Als je met een een externe hdd of sd kaart data schrijft naar een Nas is het de opdracht geven & iets anders gaan doen , net als een update uitvoeren.
Veder is duidelijk sommige systemen met te weinig geheugen geleverd worden, ( Synology DiskStation DS420+ review door Dutchiee.tv ) dit hinderd de processor & algemeen gebruik van de nas ; stoteren etc .
Het geheugen van de besproken items is raar; sodim ddr4 & ecc en is bijna niet verkrijgbaar dus redelijk duur.
Nu is dus de vraag wil je geheugen gaan uitbreiden; van 4 gb naar 16 gb ; kijk dan naar de ds1522. De 8 gb is voldoende voor normaal gebruik thuis.
Maar hoor graag ; ik denk dat je ook een eigen utp kabel kan leggen tussen de nas & je desktop; dan kan deze niet de rest van het netwerk storen.
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:45
Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma. Ik heb al een DS918+ maar wil nog een 4-bay NAS als back-up.

TS-464
+ 2.5 Gbe LAN out of the box
+ onboard graphics
- Software voelt wat rommelig
- Compatibiliteit met huide synology qua back-up software

DS-923+
+ Gebruiksvriendelijk
+ SHR maakt het mogelijk om later naar grotere schijven te upgraden met zelfde RAID volume
+ SSD in te zetten als volume na upgrade naar 10Gb LAN (kan nu Roon er soepel op draaien? onbekend)
+ Upgradebaar naar 10Gb (handig bij videobewerking)
- 1Gb netwerk out of the box

DS-920+
+ Onboard graphics
- 1Gb LAN niet upgradebaar

Ik neig toch naar de DS923+ ivm compatibiliteit. Onboard graphics is wellicht niet eind van de wereld omdat ik toch niet veel HEVC content kijk en des noods er maar een NUC voor inzet die dan los van de NAS ooit is te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Djarune schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:35:
Sterker nog, RAID 1 bij 2 schijven is meer redundant dan RAID 5 bij 3 of 4 schijven. Beide zijn ze beschermd tegen het uitvallen van één HDD, maar de kans dat er 2 uitvallen is groter bij het gebruik van meer schijven.
Is rebuilding bij raid 1 eenvoudiger en minder stress voor de data disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
SamSid schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]

Is rebuilding bij raid 1 eenvoudiger en minder stress voor de data disk?
Herstel is sneller in Raid 1. Herstel is traag in Raid 5 vanwege pariteit en berekeningen voor het opnieuw opbouwen van de data opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacecrap
PHiXioN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:30:
Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma. Ik heb al een DS918+ maar wil nog een 4-bay NAS als back-up.

TS-464
+ 2.5 Gbe LAN out of the box
+ onboard graphics
- Software voelt wat rommelig
- Compatibiliteit met huide synology qua back-up software

DS-923+
+ Gebruiksvriendelijk
+ SHR maakt het mogelijk om later naar grotere schijven te upgraden met zelfde RAID volume
+ SSD in te zetten als volume na upgrade naar 10Gb LAN (kan nu Roon er soepel op draaien? onbekend)
+ Upgradebaar naar 10Gb (handig bij videobewerking)
- 1Gb netwerk out of the box

DS-920+
+ Onboard graphics
- 1Gb LAN niet upgradebaar

Ik neig toch naar de DS923+ ivm compatibiliteit. Onboard graphics is wellicht niet eind van de wereld omdat ik toch niet veel HEVC content kijk en des noods er maar een NUC voor inzet die dan los van de NAS ooit is te upgraden.
Ik neig ook naar de DS923* en dan evt. in combinatie met Nvidia Shield als ik het echt nodig (b)lijk te hebben.... Kogel is nog niet definitief door de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:53
Nascompares heeft een aantal artikelen waarin de DS923 en de TS464 vergeleken worden.

onder andere the best 4-bay nas of the year
(ook voor 2-bay en 6-bay modellen is er een ranking)

De TS464 wordt als de beste allround 4-bay nas in 2022 beschouwd, de DS923 gaat voor de prijs voor de beste nas-software

https://nascompares.com/2...as-of-the-year-2022-2023/

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 14-12-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Niet online
sorry hoor maar de 923 unit wil alleen de m2 ssd s van synology gebruiken voor meer dan alleen cache..
zie YouTube: Brand New - DS923+ Review - Finally NVMe SSD volumes (with a twist) op 12 min 30 & 19 min 20 ... :(
& YouTube: Synology M.2 NVMe SSD Pools Now Supported! min 4

[ Voor 19% gewijzigd door BastiaanF op 15-12-2022 16:10 ]

• PHiXioN
Ik ben wel benieuwd of je Roon op die M2 SSD kan installeren en of dat dan een beetje fatsoenlijk draait. Ze bevelen aan Core i3, maar dat is al een tijd zo, dus de vraag is of de recentere Celerons nu niet ook al op dat niveau zijn. Dan is de goedkoopste SSD (180 euro voor 400Gb) wellicht nog interessant. Voor algemene opslag natuurlijk compleet gestoord geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik heb net een Asustor AS6704T gekocht als opvolger van mijn DS918+ (die als back-up op externe lokatie gaat dienen). Reden: veel functionaliteit (N5105 processor (snel en zuinig), hardwarematige videobewerking, dual 2,5Gb NICs, 4x SSD), degelijke bouw (metaal), redelijk OK besturingssysteem en software en mocht dat niet bevallen dan kan ik er TrueNAS of Unraid opzetten. Ik moet de schijven er nog in zetten en hem gebruik nemen, dus meer kan ik er nog niet over zeggen.

De software die ik op een NAS draai is veelal in Docker containers en van buiten benader ik hem alleen via Wireguard: ik acht de kans op beveilingsproblemen niet zo groot.

Ik vond de DS923 wat teleurstellend. Verder krijg ik de indruk dat Synology zich meer op de zakelijke markt aan het richten is. DSM is erg goed, zeker vergeleken met concurrenten als QNAP en Asustor, al maken die een behoorlijke inhaalslag.

Ik heb hem via Amazon.de gekocht: bij de verkoper Asustor; het bedrijf zelf dus. Er is regelmatig een onbekende Chinese aanbieder die hem voor 611 euro aanbiedt, maar Asustor biedt ze zelf soms aan voor 649 o.i.d. Daar komt dan nog 3% extra BTW bij. Meer dan 709 euro hoef je sowieso niet uit te geven. Ik heb de prijzen een aantal weken gevolgd via Hagglezon.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:02

Videopac

Rommelt wat aan.

BastiaanF schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:58:
sorry hoor maar de 923 unit wil alleen de m2 ssd s van synology gebruiken voor meer dan alleen cache..
zie YouTube: Brand New - DS923+ Review - Finally NVMe SSD volumes (with a twist) op 12 min 30 & 19 min 20 ... :(
& YouTube: Synology M.2 NVMe SSD Pools Now Supported! min 4
Dit is dus ook een reden waarom ik wel klaar was met Synology: het ecosysteem wordt steeds meer gesloten en meer en meer moet je gebruik maken van veel te dure Synology uitbreidingen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik heb de knoop doorgehakt en ben voor de DS1522+ gegaan. Op het SSD volume na is het bijna identiek en heb ik 25% meer slots voor 15% meer kosten. Maar wel met 8gb ram ingebouwd ipv 4. Geen idee of ik het ooit nodig heb, maar dat gaat geen bottleneck zijn.

Vooralsnog met 3 Toshiba MG08 schijven maar vind het fijn de mogelijkheid te hebben om uit te breiden.

Ik wil ooit ook wel 10gbe LAN erin zetten maar vraag me nog wel af hoe ik de rest van mijn netwerk er op in ga richten. Alle WiFi routers zoals de Synology 6600 en bvb XT12 van ASUS zijn nog 2.5gbe. Is ook niet niks maar niet volledig potentieel benut. Heb al wel CAT 7a in mijn huis liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door PHiXioN op 17-12-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik heb de schijven geïnstalleerd en vervolgens Synology migration assistant gedraaid. Na 24 uur en 9Tb overpompen van data "piep" en harde schijf gecrashed. Ik stond op het punt de schijf op de post te doen voor garantie, geeft ook de volgende schijf een melding dat het volume niet goed is. Wellicht te maken met het ontbreken van 1 van de 3 schijven in een SHR volume. Ik had de hoop dat hij nog met 2 schijven verder kon.

Uiteindelijk Factory reset gedaan en de schijven in andere volgorde erin gedaan. Nog geen migration assistant opgestart maar eerst even background optimalisation laten afronden en vervolgens extensive SMART scan er overheen. Duurt nu al 2 dagen en still going zonder foutmelding.

Ik vraag me af of het ligt aan de migration assistant of dat ik toch met een onbetrouwbare schijf te maken heb. Ik durf dus niet mijn data over te pompen en vervolgens het origineel te wipen en het terug te syncen met Hyperbackup. Hebben jullie wellicht nog tips hoe hier achter te komen en hoe het beste de data over te zetten?

Ik denk aan:
-Rsync of shared folder sync
-Handmatig mappen 1 voor 1 kopieren via File Station
-Hyperbackup en vervolgens restoren
-Nog een keer migration assistant en hopen op het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Niet online
Ik denk aan:
-Rsync of shared folder sync
-Handmatig mappen 1 voor 1 kopieren via File Station
-Hyperbackup en vervolgens restoren
-Nog een keer migration assistant en hopen op het beste
[/quote]
YouTube: How to Migrate Your Data to Another Synology NAS | Synology
er zijn 3 methodes om data over te zetten van synology naar synology; vanaf 12 min 30 worden de methodes besproken & kan je een keuze maken,
Pagina: 1