Zeer natte garage nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeloBoelo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-07-2024
Afgelopen zomer heb ik een nieuwbouwwoning gekocht.
De woning is casco opgeleverd en ondertussen zijn we bezig met de afwerking.

Tijdens de bouw (en bezichtiging etc) viel het op dat er de lucht in de garage zeer vochtig voelde.
Dit vond de bouwer ook, want deze heeft haakjes gezet op de deuren en ventilatieroosters in de buiten muren gezet.

Na oplevering is en blijft de lucht daar zeer vochtig. Denk aan condensvorming op klinken en ramen.
Inmiddels al contact gehad met de bouwer en hij geeft aan dat dit bouwvocht moet zijn. Ik ben hier niet helemaal van overtuigd. Zo heb ik ook al een week een bouwdroger in de garage gehad. Tijdens deze week was de garage droog. 2 dagen nadat ik de droger had teruggebracht, was de garage weer net zo vochtig.

Als je nu de garage in komt, loop je tegen "een muur" van warme (door warmepompinstallatie?) en vochtige lucht aan.

Mijn vraag is nu waar komt dit vocht vandaan ?

Wat heb ik al uitgezocht?
- Warmtepompinstallatie is gecontroleerd. Deze lekt niet en behoudt zijn druk etc.

- Kruipruimte gecontroleerd. Hierin staat ca 30cm water. Ik denk zelf dat dit het probleem is.
Ook in de kruipruimte onder het huis (2 aparte kruipruimtes, gesplitst door een funderingsbalk) staat dezelfde hoeveelheid water. Hier echter geen last.

Ondergrond is allemaal klei van wat ik zo kan zien.

Ik was zelf van plan binnenkort ene vuilwaterpomp er in te hangen, droog te pompen en een rol drainage aan te leggen. Deze vervolgens aan te sluiten op het vuilwaterriool . Dit zal niet al het water afvoeren, maar zeker wel het gros.

Denken jullie dat dit een oplossing zal zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RoeloBoelo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:16:
Als je nu de garage in komt, loop je tegen "een muur" van warme (door warmepompinstallatie?) en vochtige lucht aan.
Verwarm je de garage bewust?
Waar komt deze warmte vandaan?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeloBoelo
Juup schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:26:
[...]

Verwarm je de garage bewust?
Waar komt deze warmte vandaan?
Verwarm je de garage bewust? Nee

Waar komt deze warmte vandaan? Naar mijn idee van de warmtepomp+boiler.
In de garage staat de binnenunit van de warmtepomp en hangt er een boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 15:14
Valt de garage binnen de geisoleerde schil van het huis of is hij on geisoleerd? ik neem ook aan dat hij niet recent gestuct is?

We hebben recent ook ons casco huis afgebouwd en hebben ruim 3 weken 2 bouwdroger in de woning gehad. daarna was eindelijk de luchtvochtigheid gedaalt naar de 70%. Aangezien we de zolder toen niet actief hebben gedroogd heeft die nog weken last gehad van een te hoog vocht gehalte waarbij de waterdruppels op sommige plekken nog zichtbaar waren. Uiteindelijk met ventilatie goed kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat doet een binnenunit van je warmtepomp in een onverwarmde niet geïsoleerde garage?

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 29-11-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:30:
Wat doet een binnenunit van je warmtepomp in een onverwarmde niet geïsoleerde garage?
Volgens mij hoeft dit niet echt een probleem te zijn, bij ons staat de binnenunit in de schuur (matige isolatie, onverwarmd wel bevestigd aan het huis met een binnen deur tussen schuur en woning).

Staat er al sinds 2018 en heeft nog nooit problemen gegeven. Enige waar je rekening mee moet houden is dat het nooit mag vriezen in een dergelijke ruimte en dat je dan vanwege vakantie de WP uit zet (mogelijk springende leidingen).

Heeft ook niet echt gevolgen voor de efficiëntie, leidingen zijn allemaal geïsoleerd en de vaten zelf zijn ook geïsoleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door ronaldmathies op 29-11-2022 10:35 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeloBoelo
Om nog wat vragen te beantwoorden :

Valt de garage binnen de geisoleerde schil van het huis of is hij on geisoleerd?
De garage valt inderdaar binnen de schil.

ik neem ook aan dat hij niet recent gestuct is?
Nee, de garage is niet recent gestuct. Dat zal in maart geweest zijn.
Wij hebben het huis ook met met ventilatie en de verwarming droog kunnen krijgen. Nu blijft alleen de muur met de garage wat vochtig.

Wat doet een binnenunit van je warmtepomp in een onverwarmde garage?
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee of de vloerverwarming doorloopt in de garage.
We hebben de woning een week of 3 voor de oplevering gekocht van het stel dat er oorspronkelijk in zou gaan wonen. Lang verhaal kort, het is een heel getouwtrek om documenten over de bouw etc boven water te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:08
RoeloBoelo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:16:
Afgelopen zomer heb ik een nieuwbouwwoning gekocht.
De woning is casco opgeleverd en ondertussen zijn we bezig met de afwerking.

Tijdens de bouw (en bezichtiging etc) viel het op dat er de lucht in de garage zeer vochtig voelde.
Dit vond de bouwer ook, want deze heeft haakjes gezet op de deuren en ventilatieroosters in de buiten muren gezet.

Na oplevering is en blijft de lucht daar zeer vochtig. Denk aan condensvorming op klinken en ramen.
Inmiddels al contact gehad met de bouwer en hij geeft aan dat dit bouwvocht moet zijn. Ik ben hier niet helemaal van overtuigd. Zo heb ik ook al een week een bouwdroger in de garage gehad. Tijdens deze week was de garage droog. 2 dagen nadat ik de droger had teruggebracht, was de garage weer net zo vochtig.

Mijn vraag is nu waar komt dit vocht vandaan ?

Wat heb ik al uitgezocht?
- Warmtepompinstallatie is gecontroleerd. Deze lekt niet en behoudt zijn druk etc.

- Kruipruimte gecontroleerd. Hierin staat ca 30cm water. Ik denk zelf dat dit het probleem is.
Ook in de kruipruimte onder het huis (2 aparte kruipruimtes, gesplitst door een funderingsbalk) staat dezelfde hoeveelheid water. Hier echter geen last.

Ondergrond is allemaal klei van wat ik zo kan zien.

Ik was zelf van plan binnenkort ene vuilwaterpomp er in te hangen, droog te pompen en een rol drainage aan te leggen. Deze vervolgens aan te sluiten op het vuilwaterriool . Dit zal niet al het water afvoeren, maar zeker wel het gros.

Denken jullie dat dit een oplossing zal zijn?
Wat zegt een hygrometer? Alleen dat is objectief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
RoeloBoelo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:38:
Om nog wat vragen te beantwoorden :

Valt de garage binnen de geisoleerde schil van het huis of is hij on geisoleerd?
De garage valt inderdaar binnen de schil.

ik neem ook aan dat hij niet recent gestuct is?
Nee, de garage is niet recent gestuct. Dat zal in maart geweest zijn.
Wij hebben het huis ook met met ventilatie en de verwarming droog kunnen krijgen. Nu blijft alleen de muur met de garage wat vochtig.

Wat doet een binnenunit van je warmtepomp in een onverwarmde garage?
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee of de vloerverwarming doorloopt in de garage.
We hebben de woning een week of 3 voor de oplevering gekocht van het stel dat er oorspronkelijk in zou gaan wonen. Lang verhaal kort, het is een heel getouwtrek om documenten over de bouw etc boven water te krijgen.
Vervelend dat je de bouwtekeningen etc niet zo bij de hand hebt en daarvoor in gevecht moet.
Als je WP installatie in een geisoleerde ruimte staat zou deze niet perse via de installatie warmte moeten afgeven aan je garage maar zou dat moeten gaan via de vloerverwarming.
Het kan technisch zo zijn dat je WP lekt en daardoor warm water je garage vochtig maakt.
maar dat klinkt wel redelijk onwaarschijnlijk. Maargoed checken kan geen kwaad.

Het idee van de kruipruimte zou natuurlijk kunnen. Je kan eventueel je luik tijdelijk kunnen dichtmaken met een groot stuk piepschuim en pur om het vocht daar beneden te houden kijken of dat iets oplost en dan weet je waar het zit. Kan je daarna het beter aanpakken.

En anders eventueel een warmte camera om te kijken of je ergens misschien toch geen koude lekken hebt zitten?

blijft gek want in de winter is de relatieve luchtvochtigheid laag en in een verwarmde garage zou dit zelfs met ventilatie dus een lage luchtvochtigheid opleveren. Als je geen bron van vocht hebt (zoals bouwvocht/stuc etc)_niet perse een vochtprobleem verwachten als je ventileert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 14:30
Hoe is de condensafvoer van de WP geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 20:02
Aurum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:55:
[...]

Als je WP installatie in een geisoleerde ruimte staat zou deze niet perse via de installatie warmte moeten afgeven aan je garage maar zou dat moeten gaan via de vloerverwarming.
Is dit zo? Heb zelf geen warmtepomp maar geven een warmtepomp + boiler nooit warmte af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06 22:08
RoeloBoelo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:38:
De garage valt inderdaad binnen de schil.
[...]
Deze twee zinnen klinken enigszins tegenstrijdig. Je weet dat dat garage binnen de thermische schil valt, maar weet niet of er verwarming is in de garage? Weet je wel of de garage geisoleerd is / een spouwmuur heeft?

PS de bouwtekeningen kan je volgens mij altijd opvragen bij de gemeente, dat lijkt me sowieso verstandig om direct te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door reductio op 29-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeloBoelo
reductio schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:38:
[...]

Deze twee zinnen klinken enigszins tegenstrijdig. Je weet dat dat garage binnen de thermische schil valt, maar weet niet of er verwarming is in de garage? Weet je wel of de garage geisoleerd is / een spouwmuur heeft?

PS de bouwtekeningen kan je volgens mij altijd opvragen bij de gemeente, dat lijkt me sowieso verstandig om direct te doen.
Ik heb een afbeelding ingevoegd. Daarop is te zien dat de garage binnen de geisoleerde schil valt.
Bouwtekeningen heb ik wel. Maar verdere informatie over bijv. de installatie niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5msOID7GXFedcl_6fR_eWuDdJvg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RtR7pgLTmErw15P6PEYyFI3o.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:31
Hoe is het bij de buren? Of heb je die niet?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
praliwi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:23:
[...]

Is dit zo? Heb zelf geen warmtepomp maar geven een warmtepomp + boiler nooit warmte af ?
De WP plus boiler zouden goed genoeg geïsoleerd moeten zijn dat ze hun warmte niet teveel uitstralen via de boiler of de installatie buizen. Als het al iets is, is het niet veel meer dan een paar graden verschil met de kamerruimte. Als ik nu ons 60 graden vat voel, voelt hij aan de buitenzijde koud aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aurum schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:13:
[...]

De WP plus boiler zouden goed genoeg geïsoleerd moeten zijn dat ze hun warmte niet teveel uitstralen via de boiler of de installatie buizen. Als het al iets is, is het niet veel meer dan een paar graden verschil met de kamerruimte. Als ik nu ons 60 graden vat voel, voelt hij aan de buitenzijde koud aan.
En toch zal het al snel een uitstraling zijn van 50 tot 100 Watt.

Bij een lamp van dat wattage trek je snel je hand weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Wolly schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:23:
[...]

Helaas krijg ik in mijn geval geen warme handen van ons boilervat :+
wel indirect via de vloerverwarming.

Ik geloof best dat een WP+Boiler een hele kleine ruimte kan opwarmen maar een garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:24
De eerste stap in mijn ogen zijn: Rechtsbijstand inschakelen!

En wel omdat het om een nieuwbouwhuis gaat. Vanuit het bouwbesluit (versie 2012) zijn er eisen aan het damp- of waterdicht aanleggen van vloeren. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het zit met een garage, maar bij woningen mag vocht vanuit de kruipruimte niet tot overlast leiden in de woonruimten.

Ik heb vanuit mijn achtergrond (geohydroloog) meerdere malen via een rechtsbijstand bewoners mogen ondersteunen bij het achterhalen van de oorzaken van (grond)wateroverlast. In meer dan de helft van de gevallen ligt het aan de ontwikkelaar.

Ik raad je daarnaast af om drainage aan te leggen en zeker om dit aan te sluiten op het vuilwaterriool. Aangezien het gaat om kleigronden kan de oorzaak ook liggen in het niet weglopen van regenwater. Als dat het geval is, dan zal deze drainage in droge perioden droog vallen. De kans dat daardoor de drainage verstopt, en niet meer werkt, is groot. Ook is het schoon water, dus als je wel drainage aanlegt, dan is het netter om het aan te sluiten op het regenwaterriool (via een regenpijp iod?).
Zo op afstand lijkt het trouwens slimmer om de garagevloer dampdicht te maken (als de overlast vanuit de kruipruimte komt).

Sowieso is wachten met zelf iets doen wel handig. Kijk eerst of je dit kan regelen via een rechtsbijstand. Als dat lukt dan werkt het aanleggen van eigen oplossingen vaak in je nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Laatst online: 21-06 21:59
Het lijkt op een vreemd ontwerp. Inderdaad is deze ruimte in de thermische schil gelegen. Maar dan snap ik niet dat de aannemer bij oplevering ventilatie roosters heeft geplaatst. Zijn de vloer en het dak wel geïsoleerd?

(De ventilatie roosters zouden weer wel kunnen indien deze ruimte als stallingsruimte voor auto’s is aangemerkt, dat verklaard ook de dubbele deur, dan is een sterk geventileerde ruimte vereist. Gelijk aan de buitenruimte, maar dan is de wand met de woning niet geïsoleerd…)

Informeer bij de gemeente naar de vergunningstukken, check hoe e.e.a. is vergund en gebouwd had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:08
Wolly schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:23:
[...]

Maar een 50-100Watt op een oppervlakte van 1-2m2 is gewoon handwarm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
30cm water in je kruipruimtes is niet normaal, die horen droog te zijn. Ook onder de woning, al heb je (nog) geen last, dit hoort echt niet, je geeft zelf al aan dat je verwacht dat dit het probleem is, ik zou daar dan ook beginnen. Je kunt het zelf proberen op te lossen, maar dan heb je ook het risico dat je garantie weg is. Die aannemer zal het ook niet normaal vinden als er 30cm water staat, misschien zijn zij de drainage wel vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Scuderia110 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:21:
30cm water in je kruipruimtes is niet normaal, die horen droog te zijn. Ook onder de woning, al heb je (nog) geen last, dit hoort echt niet, je geeft zelf al aan dat je verwacht dat dit het probleem is, ik zou daar dan ook beginnen. Je kunt het zelf proberen op te lossen, maar dan heb je ook het risico dat je garantie weg is. Die aannemer zal het ook niet normaal vinden als er 30cm water staat, misschien zijn zij de drainage wel vergeten.
Sorry, maar dat is flauwekul. Water in je kruipruimte is een heel normaal verschijnsel, zeker in de herfst/winter wanneer de grondwaterstand hoger is dan in de zomer. Kan echt geen kwaad bij moderne, betonnen funderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Beter ventileren en de kruipruimte toch onderzoeken door een bouwkundige of dit normaal is volgens de opgeleverde bouw.

Zelf heb ik ook een aanbouw waar een deel niet verwarmd wordt. Daar heb ik extra ventilatie aangebracht om toch het extra vocht uit te krijgen.

De normale bouw ventileert en heeft daarnaast een vloerverwarming die de woning droog stookt. Onderschat niet hoeveel het stoken scheelt ten opzichte van een ongestookte ruimte.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 10:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Den_S85 @Scuderia110

Eigenlijk hebben jullie beide gelijk, het ligt er netaan waar je woond of water in de kruipruimte een normaal of abnormaal verschijnsel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wat ik kan aanbevelen is ook even kijken naar je drinkwater leidingen

Kan zo zijn dat daar mischien iets druppeld in de vloer/kruipruimte

Het warm/vochtige kan eventueel te verklaren zijn door goede isolatie schil en dan de leidingen van de vloer verwarming die naar je woning lopen.

Deelt de garage dezelfde vloer als binnen? Of heb je in de garage eventueel een cementdekvloer direct op de betonvloer en een zwevende dekvloer in de woning zelf?

Heb je de onderhoudstermijn reeds betaald? Word meestal vastgehouden door de notaris voor een maand of 3 en dan automatisch uitbetaald tenzij jij opdracht geeft om dit uit te stellen I.v.m. het vochtprobleem. Je hebt ook nog je opleverdossier tegoed. Dus ik zou daarvoor dan sowiso even op attenderen

Je zou ook een lekdetectiebedrijf in kunnen schakelen. Wel eerst even met de aannemer een afspraak maakt dat diegene die fout is de onderzoekskosten betaald.

Us het een woningborg project? Zo ja even contact opnemen met woningborg deze kunnen advies geven maar ook onderzoekers inschakelen. Dit kun je eventueel aangeveven als volgende stap mits een oplossing uitblijft van de aannemer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoeloBoelo
Ik heb van het weekend nog eens onderzoek gedaan. Hierbij dan ook wat antwoorden op jullie vragen.

Van het weekend heb ik het water weggepompt en ben in de kruipruimte geweest. Hierbij viel me op dat de isolatie (piepschuim) droog aanvoelde.

Vervolgens met een warmtecamera gekeken of er geen lek was in de vloerverwarming. Hierbij heb ik niks ontdekt.

Dus hadden we de oorzaken onder en binnen onderzocht en nog niks gevonden. Dus zijn we nog eens om de garage heen gelopen.

Hierbij viel op dat de muur aan de achterkant veel natter was dan aan de voorkant.
Dus hebben we de waterafvoer aan de achterkant onder de loep genomen.

Hier moet het water vanaf het platte dak (op de garage) via de doorvoer (door de opstaande rand) naar de regenwaterafvoer lopen.
Echter loopt de doorvoer niet af, maar juist tegen. Hierdoor loopt het water via de onderkant van de doorvoer terug de muur in.

Toch bedankt allemaal voor het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1