Zelf verlichting maken voor een badkamer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 11:03
Mijn vraag
Ik heb wat t300 lampjes over en wil hier verlichting van maken voor in mijn badkamer.
Ik vind het lastig om er achter te komen wat speciale badkamer verlichting anders maakt dan normale verlichting. Is het mogelijk om verlichting behuizing zo te ontwerpen en te maken dat het geschikt is voor de badkamer?
Ik wil wel dat het veilig is.
Dit is wat ik wil namaken, alleen langer met 4 lampen erin.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/262806/files/355785397/industriele-hanglamp-roan-2-lichts-rond.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49
badkamer heeft doorgaans (periodes van) hoger luchtvochtigheid. Dit kan invloed hebben op contact punten (corrosie). Daarnaast kan een badkamer water gaan spetteren (stel iemand houdt per ongeuk de douche slang naar boven gericht en zet de kraan aan) waardoor de lamp, uit veiligheid, wel tegen een plens water moet kunnen zonder dat dit water in contact komt met geleidende elementen waar spanning over staat (al dan niet ten opzichte van aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:24

CaDje

Framedrops for life

Ik weet niet hoe het met de bouwregels zit maar meestal wordt toch wel aangeraden om een amatuur met een ip rating te gebruiken. Tevens moet je natuurlijk oppassen als je zo'n metalen kooi in een vochtige ruimte hangt, dan moet deze op z'n minst geaard worden.

Het kan natuurlijk zijn dat je een grote goed geventileerde badkamer hebt, dan zou het wellicht wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Ik heb wel active ventilate die aan slaat zodra de luchtvochtigheid omhoog gaat door douchen. Dus een echte stoom achtige ruimte word het niet.
Kan ik misschien iets doen met rubber dingen bij de fitting voor wat meer isolate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:32
> Ik heb wel active ventilate die aan slaat zodra de luchtvochtigheid omhoog gaat door douchen

Heb ik ook maar die kan niet voorkomen dat de badkamer nog steeds heel vochtig wordt.

Water en electriciteit gaan niet samen. Als je gaat douchen in de badkamer wordt de lucht erg vochtig en zal er zo'n beetje overal water condenseren. Vrijwel alles van wat van een metaal gemaakt is zal daardoor op den duur gaan roesten / oxideren. Daarom gebruik ik in de badkamer alleen verlichting die daarvoor ontworpen is (ontworpen voor gebruik in een vochtige ruimte), dus met een IP rating, bijvoorbeeld IP44.

>Kan ik misschien iets doen met rubber dingen bij de fitting voor wat meer isolate?

Dat kan maar ik vrees dat dat niet genoeg zal zijn. Water heeft de neiging overal tussen te kruipen (capillaire werking) dus wat je ook doet, er zal vocht in de fitting komen en er oxidatie gaan plaatsvinden.
Dat kan jaren goed gaan maar het kan ook snel mis gaan.
Naar mijn mening (als electrotechnicus) is een badkamer niet de plaats om te experimenteren met verlichting.

Als je voor je badkamer niets leuks met een IP rating kunt vinden zou je ook nog eens kunnen kijken naar buitenverlichtings armaturen. Die zouden ook tegen vocht moeten kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 29-11-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Begin met 12V en een externe voeding. Daarnaast alles wat ook maar op metaal lijkt wordt geaard met een voldoende dikke draad en daarna getest op werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:59:
Begin met 12V en een externe voeding. Daarnaast alles wat ook maar op metaal lijkt wordt geaard met een voldoende dikke draad en daarna getest op werking.
Ik betwijfel dat die t300 lampen wel (voldoende) gaan werken op 12 volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ervaring met volledig waterdicht maken IP65 leert me dat het in de kleinste details kan zitten, om IP44 te zijn is heel wat minder streng maar je moet het heel goed doordacht ontwerpen én ook grondig testen; weinig haalbaar voor DIY. Volledig afgesloten doorzichtige buis bijvoorbeeld zal toch weer condens binnenin geven (en hoge/lage druk volgens temperatuur).

Dé oplossing is wat @jadjong ook zegt: gebruik een geschikte 12V voeding, op de secundaire kant zit je veilig en mag je vrij knutselen zonder risico. Er bestaan filamentlampen op 12V: https://www.12vmonster.co...ular-light-bulb-185mm-7-2

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Normaliter is alles van geleidend metaal in je badkamer geaard aangesloten op de centrale aardingspunt.
Je maakt het jezelf heel moeiljk als je zo n lamp monteert want corrosie is een ding.

Die kooi krijg je misschien geaard, die ketting gaat je nooit goed lukken omdat er veel contactpunten zijn tussen de schakels.
12v is wel een idee in de goede richting denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Zit nu te denken om wat te make waar ik alle lampen op monteer, en dan het geheel in een plexiglas buis doen om het te beschermen tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
com2,1ghz schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:05:
Normaliter is alles van geleidend metaal in je badkamer geaard aangesloten op de centrale aardingspunt.
Je maakt het jezelf heel moeiljk als je zo n lamp monteert want corrosie is een ding.

Die kooi krijg je misschien geaard, die ketting gaat je nooit goed lukken omdat er veel contactpunten zijn tussen de schakels.
12v is wel een idee in de goede richting denk ik.
Ik zie niet in hoe je tegen de normen zou gaan als je 12V lampen gebruikt, en de ketting in zijn aansluiting op het plafond aard; de schakels van de ketting drukken voldoende tegen elkaar om te vereffenen.
Als je RVS gebruikt zou je geen roest moeten krijgen, of je gebruikt een geschikte verf (dan kan je de kooi en de ketting zelfs van plastic maken).
spawn666 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:24:
Zit nu te denken om wat te make waar ik alle lampen op monteer, en dan het geheel in een plexiglas buis doen om het te beschermen tegen vocht.
Hoe ga je die buis waterdicht krijgen én houden (lamp aan, lucht warmt op en perst zich een weg naar buiten, lamp uit en lucht koelt af, zuigt vochtige lucht naar binnen), en zorgen dat de buis binnenin geen laagje condens krijgt?

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 30-11-2022 12:25 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Het lijkt nog een uitdaging te worden om überhaupt dit soort gaas te vinden.

De lampen zijn 6w als staat op de lamp zelf 40w.
Ik weet niet of ik een 12volt adapter kan aansluiten op het koper wat in het plafond ligt. (Natuurlijk eerst 220 eraf).

Wat betreft de kooi had ik het idee om het eerst ligt te laten roesten en daarna aflakken met transparante lak om verder roesten te voorkomen.

Maar de lampen eerst in een plexiglas buis monteren voor het in de kooi gaat is misschien wel een goed idee met ook op het vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zou gewoon de lamp nemen die je wilt. Om zeker te zijn kun je een scheidingstrafo gebruiken, ook wel scheerstopcontact genoemd. Dan heb je ook geen risico op elektrocutie of dat de zekering / aardlek er uit klapt als de lamp tóch nat wordt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1