Herstellen (?) eiken tafelblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
Niet helemaal zeker of het in dit subforum thuis hoort.

Wij hebben vorige jaar onze nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen en direct een veranda "besteld". Veranda zou in juni van dit jaar geplaatst worden. Met die gedachte in het achterhoofd, hadden we alvast een tafel (en overige) voor in de veranda aangeschaft. Betreft een eiken tafelblad op stalen poot. Niet geschikt voor buiten, prima voor in veranda, aldus de houthandelaar. Tafel is voorbehandeld met vochtwerende coating (aldus verkoper).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas is het sinds deze week behoorlijk mistig met bijbehorende nevel/dauw, wat uiteraard wél op de tafel terecht komt.

Tafelblad ziet er nu zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De zwarte stipjes lijken op beginnende schimmel, zeker als ik het vergelijk met afbeeldingen op Dokter Google.
Als ik met een doek erover ga, is deze na twee vegen al bruin/zwartig.
Wat die vale plekken zijn ben ik ook nog niet achter.

Even los van de stalen poot die enorm aan het roesten is geslagen. Metaal heb ik wat meer ervaring mee en daar gooi ik wel Pantserbeits tegenaan. Hout coating/impregneren niet zo bekend in.

Mijn vraag:
Kan ik de tafel (zodra het dicht is, als het goed is deze week. Net vijf maanden een week te laat).) het beste opschuren en dan impregneren met bijvoorbeeld Rubio Monocoat.
En zou ik dan beter voor binnen (omdat het hout en vochtpercentage oorspronkelijk voor binnen bedoelt was) coating gebruiken, of buiten (omdat al maanden buiten staat met bijbehorend vochtpercentage) coating gebruiken?

Zijn er alternatieve voor Rubio, of is dit een solide merk? Kom ook het voor mij bekende Rambo olie tegen. Daarnaast tal van coatings/oliën/crèmes/etc. tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb. 8)7

Hoop in ieder geval niet de tafel te hoeven afschrijven :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 29-11-2022 09:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Volgens mij is er geen onderscheid tussen hout voor binnen of hout voor buiten. Je kunt de levensduur van hout wel verlengen door het hout te impregneren. Daarnaast heb je natuurlijk onderscheid tussen lak en beits voor binnen of buiten.

Vochtpercentage hout kan iets zeggen over de werking en verwerking van hout. Normaal gesproken wacht je tot hout een bepaald percentage bereikt eer je het hout gaat bewerken. Hier een heel interessant artikel over vochtpercentage hout: https://tuindeco.com/vochtgehalte-van-hout/

Ik zou me verder niet druk maken over schimmel. Als je de tafel een keer goed zou behandelen, dus eerst schoonmaken, hardnekkige schimmel eventueel verwijderen door het oppervlak te schuren en het daarna met de juiste middelen behandelt komt het allemaal wel weer goed.

discogs