Ik heb sinds kort een jaren 30 huis gekocht en de kleder is mij net iets te ondiep. Ik kan er staan maar onder de balken is het net 1m 90 waardoor het geen fijne ruimte is. Tel daarbij op dat onder de vloer geen isolatie ligt, hierdoor is het geen fijne leefruimte op dit moment. Ik wil graag 10 cm extra hoofdruimte inclusief isolatie en nieuwe vloer, wat na mijn berekeningen ongeveer uit moet komen op 30 tot 40cm afgraven.
Nu ben ik op onderzoek gegaan om te kijken hoe diep de fundatie ligt. Ik heb een gat gegraven bij de achtermuur en de zijmuur. Bij de achtermuur is keurig een fundering van 40cm onder het maaiveld te vinden. Bij de zijmuur kom ik geen fundering tegen maar het lijkt er op dat ik ook geen stenen tegenkom als ik een stuk van het (kalkzandsteen?) weghaal van de muur. Oftewel er is geen fundering onder de zijmuur?
Heeft iemand ervaring met dit soort muren/kelders en hoe is deze kelder te verdiepen?
Foto's laten het gat in de muur en grond zien. Ik heb tot minsten 50cm diagonaal afgegraven en ik ben niks (geen fundatie) tegengekomen.
:strip_exif()/f/image/klC50iL4JrW61Ov5T71V7Z4B.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik op onderzoek gegaan om te kijken hoe diep de fundatie ligt. Ik heb een gat gegraven bij de achtermuur en de zijmuur. Bij de achtermuur is keurig een fundering van 40cm onder het maaiveld te vinden. Bij de zijmuur kom ik geen fundering tegen maar het lijkt er op dat ik ook geen stenen tegenkom als ik een stuk van het (kalkzandsteen?) weghaal van de muur. Oftewel er is geen fundering onder de zijmuur?
Heeft iemand ervaring met dit soort muren/kelders en hoe is deze kelder te verdiepen?
Foto's laten het gat in de muur en grond zien. Ik heb tot minsten 50cm diagonaal afgegraven en ik ben niks (geen fundatie) tegengekomen.
:strip_exif()/f/image/klC50iL4JrW61Ov5T71V7Z4B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dGRk2WRRefnVDQDtw0cr45Jr.jpg?f=fotoalbum_large)