Kelder onder jaren 30 huis verdiepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05 11:34
Ik heb sinds kort een jaren 30 huis gekocht en de kleder is mij net iets te ondiep. Ik kan er staan maar onder de balken is het net 1m 90 waardoor het geen fijne ruimte is. Tel daarbij op dat onder de vloer geen isolatie ligt, hierdoor is het geen fijne leefruimte op dit moment. Ik wil graag 10 cm extra hoofdruimte inclusief isolatie en nieuwe vloer, wat na mijn berekeningen ongeveer uit moet komen op 30 tot 40cm afgraven.

Nu ben ik op onderzoek gegaan om te kijken hoe diep de fundatie ligt. Ik heb een gat gegraven bij de achtermuur en de zijmuur. Bij de achtermuur is keurig een fundering van 40cm onder het maaiveld te vinden. Bij de zijmuur kom ik geen fundering tegen maar het lijkt er op dat ik ook geen stenen tegenkom als ik een stuk van het (kalkzandsteen?) weghaal van de muur. Oftewel er is geen fundering onder de zijmuur?

Heeft iemand ervaring met dit soort muren/kelders en hoe is deze kelder te verdiepen?

Foto's laten het gat in de muur en grond zien. Ik heb tot minsten 50cm diagonaal afgegraven en ik ben niks (geen fundatie) tegengekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zWTjaaTBHbTVzxr7RHCqdX_ArM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klC50iL4JrW61Ov5T71V7Z4B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTlUZRLQt-sTGWC4VC1piy1Epdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGRk2WRRefnVDQDtw0cr45Jr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Rstot op 30-11-2022 08:37)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
plaatje 2 laat een fundering zien op staal.

Uitgraven is dan zeer risicovol.
Te risicovol om op dit forum even te gaan bepalen of je dit kunt doen.

Mijn advies, neem contact op met een bouwkundige die een en ander kan uitrekenen en je kan adviseren hoe je dit zelf kunt uitvoeren.
Of schakel een kelderbouwer in met ervaring bij funderingen op staal.

De last van de fundering draagt onder 45 graden af, dus je kan niet recht omlaag graven langs de fundering.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airholland
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
Zeker bij jaren 30 woningen is de kelder vaak (een deel van de) fundering. De muur / fundering loopt dus niet noodzakelijkerwijs dieper dan de keldervloer. Muur metselen, beton er tussen storten en je hebt een prima kelder.

Verdiepen kon in jouw geval dus wel eens lastig worden, tenzij je met damwandjes o.i.d. aan de slag wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
Is je huis onderheid? Zo niet, dan is de boel uitgraven natuurlijk iets wat met voorzichtigheid moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Als er geen bouwtekeningen zijn dan zou ik vragen of de gemeente ze heeft als je ze al hebt zou ik met een constructeur daar naar kijken wat er wel of niet mogelijk is. je kunt niet zomaar et een schep en een kruiwagen je kelder gaan uitdiepen.
Woon je vrijstaand of zit je nog ergens aan vast?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:56
Je huis staat niet op palen vermoed ik? Op zand (op staal) gefundeerd? Zoals hierboven al gemeld: even uitgraven gaat hem dan niet worden. Dikke kans dat de fundering stopt bij de onderkant van de kelder. Op het moment dat je naast die fundering gaat graven dan verzwak je je fundering.

In theorie kan alles natuurlijk maar gedoe met damwanden, misschien zelfs palen of anders gestabiliseerd zand staat qua kosten niet in verhouding voor die tien cm. die je er voor terugkrijgt. Dan moet sowieso je begane grondvloer er al helemaal uit volgens mij.

En ik weet niet of je vrijstaand woont maar indien niet dan zou ik er als buurman ook niet blij van worden.

Bouwtekeningen opsnorren is sowieso een goed advies. Dan weet je ook exact hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05 11:34
Bedankt voor de antwoorden.
Het is een rijtjeshuis en zitten in het midden van een blok. Op de bouwtekeningen staan niet de zijmuren getekend en is het helaas niet duidelijk wat er precies onder zit (zie bouwtekening) Mogelijk is wel dat er onder de pilaren in de kelder wel een fundering zit. Hier moet ik nog graven. Ik ben geen palen tegengekomen in mijn zoektocht.

Als jullie het wel op de bouwtekening kunnen vinden hoor ik het graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0Lv_njVyUAxCvI-fYjpCWOKX-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a0YzzD78vkeKkHrbiZO0VBd5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfWqqA9pEY9k8dxdXplajMXQZso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1qe7jrd38EIRp6upf698U8na.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
plaatje 2 laat een fundering zien op staal.

Uitgraven is dan zeer risicovol.
Te risicovol om op dit forum even te gaan bepalen of je dit kunt doen.

Mijn advies, neem contact op met een bouwkundige die een en ander kan uitrekenen en je kan adviseren hoe je dit zelf kunt uitvoeren.
Of schakel een kelderbouwer in met ervaring bij funderingen op staal.

De last van de fundering draagt onder 45 graden af, dus je kan niet recht omlaag graven langs de fundering.
Pagina: 1