Inductie kookplaat: hoeveel fasen aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Mijn vraag
Onze meterkast wordt binnenkort aangepast van 1x35a naar 3x25a.
Nu hebben we een electrien onze meterkast laten aanpassen omdat we extra zonnepanelen gaan laten plaatsen, een warmtepomp willen en een inductie kookplaat, zodat we van het gas af kunnen.
Nu heeft de electrien voor de inductie kookplaat krachtstroom aangelegd.
Ik had een mooie kookplaat gezien, die op 2 fasen aangesloten moet worden, maar daarvan zegt hij dat die niet geschikt is.
Dat alleen 3 fasen kookplaten geschikt zijn voor krachtstroom.
Maar wanneer ik daarop google zijn dat allemaal 90cm brede kookplaten en wij hebben een 80cm brede nodig. En ik lees op diverse sites dat je wel een 2 fase kookplaat op een 3 fase aansluiting kunt aansluiten, maar dat de electrien dan 1 fase moet laten vervallen tijdens het aansluiten.
Mijn concrete vraag is dus: kun je een 2 fase inductie kookplaat aansluiten op een krachtstroom aansluiting?
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via jolandacb op 29-11-2022 06:56)

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:00
Zoek de handleiding op.
Ga naar de pagina met het aansluitschema en laat dit aan de installateur zien. Er hoort een 400V 2N schema bij te staan.

Jouw groep is een 400V 3N aansluiting. Dat betekend dat de derde fase niet wordt aangesloten in de kookplaat. Door de fase verschuiving is de nulstroom nog steeds maximaal 16A. Zo kunnen alle 7,4kW kookplaten 3 fasig worden aangesloten in Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ja dat kan.
Welk model had je op het oog?

Normaal gesproken sluit je dan 2 fases aan en 1 nul welke gebrugged zit in het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
TRAXION schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:06:
Ja dat kan.
Welk model had je op het oog?

Normaal gesproken sluit je dan 2 fases aan en 1 nul welke gebrugged zit in het apparaat.
Ik had de BOSCH PIV851FC5EInductie kookplaat op het oog.
Maar daarvan zegt de electricien dus dat die 2 nuldraden nodig heeft, en dat onze 3 fase aansluiting maar 1 nuldraad heeft.
Ik snap daar helemaal niets van, dus vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
jolandacb schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:14:
[...]

Ik had de BOSCH PIV851FC5EInductie kookplaat op het oog.
Maar daarvan zegt de electricien dus dat die 2 nuldraden nodig heeft, en dat onze 3 fase aansluiting maar 1 nuldraad heeft.
Ik snap daar helemaal niets van, dus vandaar mijn vraag hier.
Zou gewoon moeten kunnen.
Vreemd verhaal over een elektricien die deze ervaring niet heeft, sluit al 20 jaar kookplaten aan en hier in de regio is 95% 3 fase/krachtstroom.

Enkel de nul bruggen en/of samen voegen met een aderhuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dus een 2 fase inductiekookplaat is op bovenstaande manier aan te sluiten op 3 fase krachtstroom.
En die nuldraad bruggen (wat dat ook mag zijn) en/of samenvoegen met een aderhuls is gewoon toegestaan en veilig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:09

ThePsycho

Biertje?

Apart advies inderdaad, 2 nullen heb je alleen nodig als beide fasedraden vanaf dezelfde fase komen zoals bij een kookgroep in een 1-fase huisaansluiting.

Als de fasedraden een eigen fase hebben mag je gewoon alles op 1 nuldraad aansluiten.
(En dus op de kookplaat bruggen door de 2 nul aansluitingen op elkaar aan te sluiten met een kort kabeltje of speciaal bruggetje)

Edit: ja dit mag gewoon. Met een 3-fase perilex kan je alle kookplaten aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door ThePsycho op 29-11-2022 05:45 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
ThePsycho schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:42:
Apart advies inderdaad, 2 nullen heb je alleen nodig als beide fasedraden vanaf dezelfde fase komen zoals bij een kookgroep in een 1-fase huisaansluiting.

Als de fasedraden een eigen fase hebben mag je gewoon alles op 1 nuldraad aansluiten.
(En dus op de kookplaat bruggen door de 2 nul aansluitingen op elkaar aan te sluiten met een kort kabeltje of speciaal bruggetje)

Edit: ja dit mag gewoon. Met een 3-fase perilex kan je alle kookplaten aansluiten.
Ik had onlangs een samsung kookplaat waar ik geen bruggetje in kon plaatsen, sterker nog het complete kapje waar je normaal de kabel kan aanpassen zat dusdanig gefabriceerd dat ik maar een aderhuls op de nullen heb geknepen.

@jolandacb Ja dit mag gewoon zo aangesloten worden, om het een beetje technisch te maken "krachtstroom" werkt met een fase verschil van 120 graden wat inhoudt dat de stroom om de beurt hoog/laag is hierdoor zal de nul niet overbelast kunnen raken.

Sterker nog een in optimale situatie zou de nul zelfs onbelast of lager belast kunnen zijn dan de fases.

Je hebt een mooie plaat uitgezocht nu nog een installateur die het wel snapt :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:00
Zoek de handleiding op.
Ga naar de pagina met het aansluitschema en laat dit aan de installateur zien. Er hoort een 400V 2N schema bij te staan.

Jouw groep is een 400V 3N aansluiting. Dat betekend dat de derde fase niet wordt aangesloten in de kookplaat. Door de fase verschuiving is de nulstroom nog steeds maximaal 16A. Zo kunnen alle 7,4kW kookplaten 3 fasig worden aangesloten in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Ricko1 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 06:03:
Zoek de handleiding op.

Dit staat er in het aansluitschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJYmpwZKy_JCOG4XnFIvWPQKjEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5EKaM997Pjl4nOcb7TNZxgM.jpg?f=fotoalbum_large

Kan deze dan worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Zo nog duidelijker misschien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCldt541KL8f2TbXWlyD8DBSSQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDiQSFvq79sIj4gMj9ld8bsM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:59

BoAC

Memento mori

Ja, je hebt de eerste situatie op je eerste plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
BoAC schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 06:46:
Ja, je hebt de eerste situatie op je eerste plaatje :)
Dank je wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57

BCC

Ik geef de installateur wel gelijk dat het lijkt of er 2 nullen verwacht worden volgens de afbeeldingen 1 en 3.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ThePsycho schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 05:42:
Met een 3-fase perilex kan je alle kookplaten aansluiten.
Let wel even op dat sommige fabrikanten afraden om een perilex stekker te gebruiken, bijvoorbeeld Bora. Zij willen een directe aansluiting zonder stekkers.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:15

Theo

moederbord

De eerste situatie (220-240V/380-415V 2N) die is van toepassing wanneer je een 3X25A aansluiting hebt. In de meterkast plaats je een driefase automaat (achter een driefase aardlek), en hier sluit je L1 en L2 op aan. De derde fase wordt niet gebruikt, en welke van de drie fases dat is dat maakt niet uit. Je hebt één nuldraad nodig.

De derde situatie (220-240V/380-415V 2L/2N) gebruik je wanneer je een 1X35A aansluiting hebt, dus een enkelfase hoofdaansluiting. Je plaatst dan een dubbele automaat in de meterkast (een kookgroep, achter een enkelfase aardlek), en sluit L1 en L2 hierop aan. Je hebt dan dus ook twee nuldraden nodig.

De tweede situatie wordt in Nederland niet gebruikt. (220-240V 1n) Hiervoor zou je een heel zware schakelautomaat moeten hebben in de meterkast (32A). Dit kan/mag alleen wanneer je een 1x50A hoofdaansluting hebt, en dat is in Nederland niet het geval.

Dus:
- 1X35 aansluiting? Plaats een dubbele automaat in de meterkast (kookgroep), en leg vijf aders naar de kookplaat (2x fase, 2x Neutral, 1x randaarde)
- 3X25A aansluiting? Plaats een driefase automaat in de meterkast en leg vier aders aan naar de kookplaat (2x fase, 1x neutral, 1 x randaarde)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Theo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:07:
[...]

De eerste situatie (220-240V/380-415V 2N) die is van toepassing wanneer je een 3X25A aansluiting hebt. In de meterkast plaats je een driefase automaat (achter een driefase aardlek), en hier sluit je L1 en L2 op aan. De derde fase wordt niet gebruikt, en welke van de drie fases dat is dat maakt niet uit. Je hebt één nuldraad nodig.

De derde situatie (220-240V/380-415V 2L/2N) gebruik je wanneer je een 1X35A aansluiting hebt, dus een enkelfase hoofdaansluiting. Je plaatst dan een dubbele automaat in de meterkast (een kookgroep, achter een enkelfase aardlek), en sluit L1 en L2 hierop aan. Je hebt dan dus ook twee nuldraden nodig.

De tweede situatie wordt in Nederland niet gebruikt. (220-240V 1n) Hiervoor zou je een heel zware schakelautomaat moeten hebben in de meterkast (32A). Dit kan/mag alleen wanneer je een 1x50A hoofdaansluting hebt, en dat is in Nederland niet het geval.

Dus:
- 1X35 aansluiting? Plaats een dubbele automaat in de meterkast (kookgroep), en leg vijf aders naar de kookplaat (2x fase, 2x Neutral, 1x randaarde)
- 3X25A aansluiting? Plaats een driefase automaat in de meterkast en leg vier aders aan naar de kookplaat (2x fase, 1x neutral, 1 x randaarde)
Super duidelijk uitgelegd. Dank je wel.
Zelfs ik begrijp het. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 09:12
BCC schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:13:
Ik geef de installateur wel gelijk dat het lijkt of er 2 nullen verwacht worden volgens de afbeeldingen 1 en 3.
Alleen volgens 3, bij 1 worden ze bij elkaar gevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 22:05
Dit topic zet mij aan het denken:
Wij gebruiken de Quooker als we zaken moeten koken. Dus water is direct aan de kook. Zou je dan ook af kunnen met een 1 fase aansluiting en temperatuurgestuurd koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:06:
[...]

Let wel even op dat sommige fabrikanten afraden om een perilex stekker te gebruiken, bijvoorbeeld Bora. Zij willen een directe aansluiting zonder stekkers.
Groot gedeelte van de huishoudens heeft een perilex juist vanwege het gemak om de kookplaat los te kunnen nemen, en niet de hele keuken te hoeven slopen om bij de kookplaat aansluiting te hoeven komen.
En ik heb even gekeken bij Bora en kan niets vinden over het afraden van een perilex stekker?
BCC schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:13:
De eerste afbeelding geeft behoorlijk duidelijk weer dat de nullen in een aderhuls gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
TRAXION schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:45:
[...]
En ik heb even gekeken bij Bora en kan niets vinden over het afraden van een perilex stekker?
Zie het tweede punt, in dit geval pagina 223 van de puru bediening en installatie handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3m1wYVtDxTXUxZgfFYlPKiCaTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyMjfNXkhqEroIolKq3aIJ80.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:05:
[...]

Zie het tweede punt, in dit geval pagina 223 van de puru bediening en installatie handleiding.

[Afbeelding]
Wat een onzin... Daar is Perilex dan toch juist voor?
Hoe moet ik het dan aansluiten? Met kroonsteentjes?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:09:
[...]

Ik vermoed dat ze verwachten dat je er wago's tussen zet.
Maar goed half nederland met krachtstroom in de keuken heeft een perilex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

TRAXION schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:26:
[...]

Ik vermoed dat ze verwachten dat je er wago's tussen zet.
Maar goed half nederland met krachtstroom in de keuken heeft een perilex.
Dat vind ik een veel minder veilige optie... Ik laat hem lekker aan de Perilex hangen, daar heb ik toch een beter gevoel bij...

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:28:
[...]

Dat vind ik een veel minder veilige optie... Ik laat hem lekker aan de Perilex hangen, daar heb ik toch een beter gevoel bij...
Beiden zijn even veilig mits goed toegepast, ik vermoed dat de keuze om stekkers uit te bannen voortkomt uit het feit dat mensen geen kabelhulzen gebruiken en dan de losse draadjes in een perilex frommelen wat eigenlijk niet correct is.

Een wago kan prima de standaard aderhulzen beklemmen en zijn goedgekeurd voor 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Losse draden in een stekker frommelen is inderdaad 1 risico.

Ik weet niet hoe het bij perilex is, maar veel "normaal" schakelmateriaal zit met 16A continu wel echt aan zijn limiet, waar (bijvoorbeeld) een Wago klem continu 20A of meer (afhankelijk van de serie) kan hebben. Iets ruimer in de marge. Is natuurlijk spijkers op laag water zoeken, maar een fabrikant dekt zich natuurlijk wel in.
Er zijn overigens muurplaten met "vaste" klemmen voor dit soort dingen. Een los bungelend setje klemmen is inderdaad niet zo netjes.

In het geval van perilex is bijkomend issue nog de complete willekeur van die dingen. Het kan 3 fase zijn, het kan een kookgroep zijn, het kan een MV box aansluiting zijn. De pinout verschilt van installatie tot installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
Als Bora Bora niet wil dat je een stekker gebruikt plaats je een werkschakelaar. Ding moet namelijk wel lokaal spanningsloos te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
TRAXION schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:30:
[...]

Beiden zijn even veilig mits goed toegepast, ik vermoed dat de keuze om stekkers uit te bannen voortkomt uit het feit dat mensen geen kabelhulzen gebruiken en dan de losse draadjes in een perilex frommelen wat eigenlijk niet correct is.

Een wago kan prima de standaard aderhulzen beklemmen en zijn goedgekeurd voor 16A.
Sterker nog, een Wago kan veel meer aan (afhankelijk van het type tot wel 100A) en zijn over het algemeen veiliger als stekker verbindingen, die toch verweren en roesten.
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:28:
[...]

Grote kans dat de draden die uit je Perilex doos de muur in gaan toch wel ergens via Wago's lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door OverSoft op 29-11-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

OverSoft schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:30:
[...]

Grote kans dat de draden die uit je Perilex doos de muur in gaan toch wel ergens via Wago's lopen.
Dat is toch ten strengste verboden? Mijn Perilex aansluiting gaat direct van de muur naar de 3-fase automaat in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:09:
[...]

Wat reageer je fel. Ik kan er toch niets aan doen dat Bora dat schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:34:
[...]

Dat is toch ten strengste verboden? Mijn Perilex aansluiting gaat direct van de muur naar de 3-fase automaat in de meterkast.
Nee hoor. Daar staat niets over in de NEN1010.
Perilex is niet eens een standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:37:
Als Bora Bora niet wil dat je een stekker gebruikt plaats je een werkschakelaar. Ding moet namelijk wel lokaal spanningsloos te maken zijn.
Interessant. Ik neem aan dat je dan alle fasen plus nul moet onderbreken. Voor 3-fasen dus een 4 polige werkschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
KabouterSuper schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:21:
[...]

Interessant. Ik neem aan dat je dan alle fasen plus nul moet onderbreken. Voor 3-fasen dus een 4 polige werkschakelaar?
Inderdaad vier polen, aarde nooit onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Atlas schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:34:
[...]

Niet verboden, wel gangbaar dat het een directe aansluiting is aangezien een kookgroep uitsluitend voor de kookplaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-04 05:51
Voor zekerheid:

In de instructie boekje van mijn Bosch inductiekookplaat (piv975dc1e) staat aangegeven:

L1: grijs
L2: Bruin
L3: Zwart
N: Blauw

De perilex stekker:
L1: bruin
L2 zwart
L3 grijs
N: blauw

Moet ik de instructie boekje volgen of kan ik beter op de kookplaat bruin op L1, zwart op L2, grijs op L3 aansluiten? Betreft een driefase kookplaat aangesloten op een driefase automaat.
Ik wil namelijk niks stuk maken. Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Biron
De kookplaat heeft geen draairichting dus maakt niet uit.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24
a) kleuren maken voor de stroom niets uit: of Fase1 nu rood, geel of bruin is, het blijft fase1
b) voor een kooktoestel maakt de exacte fase aansluiting niets uit, je mag rustig de eerste fase van kookplaat aansluiten op F3
De enige die echt van belang zjn om op de juiste plek aan te sluiten zijn de aarde (geel/groen) en de Neutraal (blauw)

Voor de gelijke verdeling van het gebruik van de verschillende fases is het wel handig om even na te kijken wat er nu al aan gebruikers is aangesloten op de verschillende fases. Je wilt dit zo veel mogelijk verdelen zodat elke fase min of meer een gelijke belasting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even hierop aanhakend. We zijn bezig met de renovatie van ons huis en onder andere de elektra zal helemaal vervangen worden (nu nog groepenkast met ouderwetse smeltzekeringen :o ).

Op termijn willen we de keuken ook een keer gaan vervangen maar daarvoor willen we nu al wel voorbereidingen doen qua electra (groepenkast zit op de eerste verdieping, keuken beneden en we doen alle wanden boven nu al).

We koken nu al elektrisch op een oude keramische kookplaat met daaronder een elektrische oven. We willen voor de toekomst op alle mogelijk opties voorbereid zijn qua kookplaat en oven. We hebben nu een 3x20A aansluiting (we wonen in Zweden), wellicht dat we die in de toekomst nog gaan verzwaren.

Wat is nu wijsheid om aan te leggen om zo flexibel mogelijk te zijn? Als ik de info uit dit topic lees zou ik zeggen 2x fase, 2x neutraal en 1x aarde. En dat dan 2x om een eventuele zware oven ook goed aan te kunnen sluiten?

Mag dat dan gewoon 1,5m2 draad zijn of zouden we beter 2,5 kunnen kiezen? (We moeten ongeveer 25 meter overbruggen want we hebben een lang huis en het moet twee verdiepingen naar beneden omdat we de elektra voor een groot deel via de zolderverdieping naar de andere kant van het huis zullen gaan brengen)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Als je nu een 3fasen systeem hebt, kun je het beste gewoon een 3fase aansluiting maken naar de kookplaat/oven, en evt een tweede ernaast voor de extra oven.
Het heeft geen enkele zin om in een 3fasen systeem een dubbele Neutraal te plaatsen, tenzij je alles vanuit 1 fase gaat voeden (dus 2*16A = 32A). Maar dat is dan weer niet slim omdat je dan meer stroom kan trekken dan je hoofdautomaat (20A) aankan.
Alle ovens/kookplaten die meer dan 3700Watt gebruiken kunnen aangesloten worden op meerdere fases om de maximum stroom te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
@Backpacker
Weinig mensen hier zullen kennis hebben van de Zweedse voorschriften. In Nederland is gebruiken van 1,5 mm2 een doodzonde.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
guido66 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:42:
@Backpacker
Weinig mensen hier zullen kennis hebben van de Zweedse voorschriften. In Nederland is gebruiken van 1,5 mm2 een doodzonde.
Dat snap ik en ik ga ook nog echt wel een Zweedse elektricien raadplegen maar ik probeer inmiddels al een maand een afspraak te krijgen voor een kennismakingsgesprek (zo gaat dat hier een beetje),
En omdat ik de Zweedse taal nog niet volledig machtig ben probeer ik van te voren zoveel mogelijk info te verzamelen.

Maar voor gewone stopcontracten is 1,5 mm2 toch voldoende in Nederland? (Zo heeft een, bevriende, electricien het ook in mijn Nederlandse appartement gedaan in 2014)

[ Voor 26% gewijzigd door Backpacker op 06-04-2024 20:50 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
OverTheTop schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:18:
Als je nu een 3fasen systeem hebt, kun je het beste gewoon een 3fase aansluiting maken naar de kookplaat/oven, en evt een tweede ernaast voor de extra oven.
Het heeft geen enkele zin om in een 3fasen systeem een dubbele Neutraal te plaatsen, tenzij je alles vanuit 1 fase gaat voeden (dus 2*16A = 32A). Maar dat is dan weer niet slim omdat je dan meer stroom kan trekken dan je hoofdautomaat (20A) aankan.
Alle ovens/kookplaten die meer dan 3700Watt gebruiken kunnen aangesloten worden op meerdere fases om de maximum stroom te beperken.
Ah ok, dus gewoon 2x fase, 1x neutral, en 1 x randaarde. en dat 2x :) Tanx!
En dat dan in 2,5mm2 denk ik dan, of is eventueel nog dikker aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Backpacker schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:44:
[...]

Dat snap ik, maar voor gewone stopcontracten is 1,5 mm2 toch voldoende, ook in Nederland? (Zo heeft een, bevriende, electricien het ook in mijn Nederlandse appartement gedaan in 2014)
Kortweg: nee. Alleen de schakeldraad naar een lamp mag 1,5 mm2 zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Backpacker schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:47:
[...]

Ah ok, dus gewoon 2x fase, 1x neutral, en 1 x randaarde. en dat 2x :) Tanx!
En dat dan in 2,5mm2 denk ik dan, of is eventueel nog dikker aan te raden?
Ik zou gewoon 3*fase + neutraal + aarde doen.
Als je de fase ter plekke niet nodig hebt, gebruik je die daar verder niet. Dus wel gewoon afmonteren in een perilex of CEE aansluitdoos.

er zijn nml ook kookplaten die aangesloten kunnen worden op 3 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Gewoon een Perilex? Grote kans dat die in Zweden onbekend is, net zoals bv in België. Als je dit zelf wilt gaan doen, zoek dan een Zweeds forum waar kennis is van de Zweedse voorschriften. Mag je in Zweden überhaupt zelf aan je elektra klussen?

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 06-04-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
guido66 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:43:
Gewoon een Perilex? Grote kans dat die in Zweden onbekend is, net zoals bv in België. Als je dit zelf wilt gaan doen, zoek dan een Zweeds forum waar kennis is van de Zweedse voorschriften. Mag je in Zweden überhaupt zelf aan je elektra klussen?
Je mag het leggen van de kabels zelf doen, maar aansluiten op de groepenkast niet (en sommige electriciens willen de aansluiting bij stopcontacten enz ook nog visueel controleren.)

Voorlopig zal het alleen de voorbereiding van de kabels zijn en aan beide kanten nog onaangesloten laten.

Pagina: 1