Toon posts:

Windows start half op (gecrasht?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-01 02:06
Beste Tweakers-vrienden,

Ik heb het volgende probleem.
Ik deed mijn desktop aan en de computer startte op, maar stopte op een gegeven moment :X

Ik zie het homescherm, maar:
- alle icoontjes die op mijn homescherm horen te staan, verschijnen niet;
- rechtsonder bij de klok verschijnen ook niet alle icoontjes/opties (datum, volume etc.);
- als ik op de taakbalk (balk onderaan, heet die wel taakbalk?) naast start op Edge klik, dan opent Edge niet;
- als ik op verkenner klik, dan opent verkenner niet :?

Wat is er mis met mijn computer ;(

Groetjes,

Negena ;w

Alle reacties

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:03

sh4d0wman

Long live the King!

Is je Windows up to date? Mijn oudere computer vertraagd wel eens als er updates binnen komen, dan blaast de fan ook.

Kijk in de taskmanager hoe je cpu/geheugenverbruik is.

Test je hd/ssd op fouten.

Probeer de eventviewer te openen en check op vreemde meldingen.

Maak een nieuwe user aan en kijk of dat goed gaat. Misschien je profiel corrupt om een vage reden.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• negena
Geen enkele actie qordt uitgevoerd. Als ik op logboek klik, dan opent hij niet, net zoals edge niet opent.

Windows is up to date en geen blazergeluid.

Helpt het als ik in de veilige modus zou opstarten?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Welke hardware heb je exact?

Je kan veilige modus proberen, en wat @sh4d0wman aangeeft.

• negena
corporalnl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:44:
Welke hardware heb je exact?

Je kan veilige modus proberen, en wat @sh4d0wman aangeeft.
LENOVO IdeaCentre 710-25ISH (90FB001LNY)

Werkgeheugen 8 GB Processorsnelheid 2,7 GHz Processor Intel Core i5-6400 Geheugenssnelheid 2133 MHz Max. ondersteund geheugen 32 GB RAM configuratie 1x 8 GB Fabrikant grafische kaart NVIDIA Processorsnelheid met turbo 3,3 GHz Aantal slots 4 Aantal processorkernen 4

Ik kan niet doen wat Shadowman voorstelt omdat geen enkele opdracht door de computer wordt uitgevoerd. Als ik ctrl alt del indruk, dan verschijnt het veldje met actieve programma's en cpu-gebruik ook niet :/

• sh4d0wman

sh4d0wman

Long live the King!

Werkt veilige modus ook niet dan zou ik de harddisk/ssd testen of vervangen (als je nog ergens iets hebt liggen). Anders als eerste stap in veilige modus je logboek eens doorspitten en daarna eventueel een nieuwe user aanmaken.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Klopt het dat je 1 ssd hebt en 1 hdd? Vermoedelijk staat Windows op de ssd. Wat gebeurd er als je de hdd loskoppelt en dan boot? Als het dan nog hetzelfde is dan zou ik naar de ssd kijken.

• negena
Start uw pc in de veilige modus in Windows - Microsoft Ondersteuning

Hoe kom ik in veilige modus. Ik heb optie 3 geprobeerd, maar dat lukt niet. De eerste 2 opties lukken ook niet, want niks reageer ;(

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:12
negena schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 02:33:
Beste Tweakers-vrienden,

Ik heb het volgende probleem.
Ik deed mijn desktop aan en de computer startte op, maar stopte op een gegeven moment :X

Ik zie het homescherm, maar:
- alle icoontjes die op mijn homescherm bureaublad horen te staan, verschijnen niet;
- rechtsonder bij de klok In m'n systray verschijnen ook niet alle icoontjes/opties (datum, volume etc.);
- als ik op de taakbalk naast start op Edge klik, dan opent Edge niet;
- als ik op verkenner klik, dan opent verkenner niet :?

Wat is er mis met mijn computer ;(

Groetjes,

Negena ;w
- Ja, het lijkt dat hij niet helemaal goed opstart/dóórstart.
- Al geprobeerd wat @corporalnl zei? Het is kleine moeite.
- Dit is vast niet je enige computer. In dat licht lijkt me wat @sh4d0wman ook wel een goed idee.
- Of je blijft nog weken klooien met een niet werkende computer, dat kan ook, natuurlijk.

Edit:
Laat ik het anders formuleren: wij hebben waarschijnlijk niet dé oplossing, als in: "zet hier een vinkje of schakel dáár een optie in". Wil je weer een werkende pc, dan zal je dat ding waarschijnlijk moeten openmaken.

[Voor 10% gewijzigd door zetje01 op 21-12-2022 00:53]

• negena
zetje01 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 00:32:
[...]

- Ja, het lijkt dat hij niet helemaal goed opstart/dóórstart.
- Al geprobeerd wat @corporalnl zei? Het is kleine moeite.
- Dit is vast niet je enige computer. In dat licht lijkt me wat @sh4d0wman ook wel een goed idee.
- Of je blijft nog weken klooien met een niet werkende computer, dat kan ook, natuurlijk.

Edit:
Laat ik het anders formuleren: wij hebben waarschijnlijk niet dé oplossing, als in: "zet hier een vinkje of schakel dáár een optie in". Wil je weer een werkende pc, dan zal je dat ding waarschijnlijk moeten openmaken.
Ik wilde in veilige modus opstarten zoals @sh4d0wman voorstelde, maar volgens mij weet ik niet hoe dat moet :X Ooit moest je op f11 drukken tijdens het opstarten, maar dat kan niet bij Windows 10 en die methode om 3 keer opnieuw op te starten (na 10 sec de uitknop ingedrukt te hebben), die op de website van windows staat, waar ik een link van geplaatst heb, werkt niet, ik kom niet in de winRE.

Ik wilde dat proberen alvorens de computer te openen. Kan in de huidige toestand de computer echt niet in de veilige modus worden gestart? |:(

(Ik heb overigens wel eens een kapotte hdd door een ssd vervangen en Linux erop gezet *O* Had ik toen zo n mirror-cd gebruikt? Geen idee, dat weet ik niet meer, maar ik heb wel ooit een mirror-cd gebruikt, voor iets.)

• sh4d0wman

sh4d0wman

Long live the King!

@negena Probeer optie 4 eens van de volgende link:

https://www.drivereasy.co...-safe-mode-in-windows-10/

Mocht je nog applicaties kunnen starten dan zou je de config change uit 1 uit kunnen voeren zodat F8 weer werkt.

• negena
sh4d0wman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 04:30:
@negena Probeer optie 4 eens van de volgende link:

https://www.drivereasy.co...-safe-mode-in-windows-10/

Mocht je nog applicaties kunnen starten dan zou je de config change uit 1 uit kunnen voeren zodat F8 weer werkt.
Geen van de opties werkt. Je zou denken dat 3x opstarten zou lukken, maar nee :(

Kan ik hier nog wat proberen:

UPDATE
ik heb nog een keer 3 keer opgestart en krijg nu dat keuzemenu! B)

UPDATE 2
Veilige modus heeft niet gewerkt. Nadat ik veilige modus koos, startte de computer opnieuw op en had ik hetzelfde probleem.

Vraag: waarom kan ik bij stap 7 van methode 3 niet kiezen voor system restore of startup repair?

[Voor 15% gewijzigd door negena op 26-12-2022 23:44]

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:06
Een andere optie kan zijn om een USB met een Windows installatie te maken.

Vanuit daar opstarten en dan kun je direct in het eerste scherm ook kiezen om herstelopties uit te voeren.

Mocht dat ook niet lukken dan kun je ook overwegen om z.s.m. data veilig te stellen en dan een verse installatie van Windows 10 uit te voeren. Scheelt je een hoop stress en uitzoekwerk.

• PimpleMaze
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-01 15:33
misschien snap ik het niet helemaal, je windows start op, je kunt gewoon inloggen met je wachtwoord, maar daarna verschijnen je icons niet? heb je nog wel een bewegende mousepointer? kun je nog rechtsklikken en een refresh desktop doen? kun je ctrl-alt-del drukken om de task manager te starten?
vanuit task manager kun je msconfig starten om te starten in safe mode. als dat niet lukt, of helpt is het antwoord boven zoals Gr4mpyC3t zegt.

• negena
UPDATE

Ik heb in dat blauwe menu voor fouten herstellen gekozen, maar dat hielp niet. :|

Wat viel toen op? De muis kon helemaal naar links uit het beeld gesleept worden en dan duurde het even als je terug sleepte voor de muis weer in beeld kwam. :?

Ja, inderdaad, mijn beeldscherm was het 'rechterscherm' en alles starte op het 'linkerscherm' op. 8)7

Iemand had de laptop op mijn desktop aangesloten en mijn beeldscherm als tweede scherm gebruikt.

Na in de instellingen te wijzigen dat er maar 1 beeldscherm is, deed alles t weer :o *O*

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:55
Gefeliciteerd. Dat was scherp. Soms is een observatie de weg naar de oplossing.

offtopic:
Ik werd ooit een keer bij een probleem met de internetverbinding van een kennis geroepen. Ze had al drie keer met de helpdesk van Planet gesproken en ze waren steeds niets verder gekomen. Ik deed wat ander onderhoud aan haar PC en het viel me op dat de PCI sloten krap waren; je moest een PCI insteekkaart stevig aandrukken om deze in de sleuf te krijgen. Toen ik de netwerkkaart goed in het PCI slot had gedrukt was het probleem opgelost. Daar komt een helpdesk denk ik nooit achter. Ook die van Planet niet hoewel dat in die tijd een goede helpdesk was.

• sh4d0wman

sh4d0wman

Long live the King!

negena schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:02:
UPDATE
Ja, inderdaad, mijn beeldscherm was het 'rechterscherm' en alles starte op het 'linkerscherm' op. 8)7

Na in de instellingen te wijzigen dat er maar 1 beeldscherm is, deed alles t weer :o *O*
Hehe dat is gaar. Dus als je een tweede scherm ontkoppelt dan gaat Windows niet automatisch over op 1 display? It's a feature... :P

Benieuwd of "Windows key"-P dan ook zou werken. Die cycled door:
"PC-only" (use only the PC display)
"Duplicate" (use both the PC display and the external monitor)
"Extend" (use the PC-monitor and the external monitor at the same time, with the external monitor as an additional monitor)
"Second monitor only" (use only the external monitor).

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee