Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hi!

Vorige week besloot mijn Gigabyte Aorus Z390 Pro van 15-12-2020, mijn 2 M.2 SSD's niet meer te herkennen.
Na diverse bios-resetten, was de oplossing om de M.2 SSD's uit de M.2 slots te halen, en deze er weer in te doen.

Via Samsung Magician heb ik een uitgebreide Health-check gedaan van de SSD's, en deze waren 100% perfect. Ook door een externe partij zijn de SSD's gecheckt, en werkten naar behoren.

Als ik, op het moment dat de SSD's niet meer herkent zijn, in BIOS kijk naar alle hardware die is aangesloten, geeft het moederbord aan dat beide M.2 slots "N/A" zijn.
Gezien het feit dat gelijk beide SSD's niet meer herkenbaar zijn, lijkt mij dit een moederbord probleem.

De vraag is nu, werken mijn SSD's daadwerkelijk naar behoren, of is het het moederbord wat kapot is?

Ik heb in het verleden vaker BSOD's gehad i.v.m moederbord problemen. Vaak gerelateerd aan voltage voor CPU. In mijn ogen is Gigabyte niet zo'n betrouwbaar merk. Ik heb hiervoor Asus moederborden gehad, en nog nooit problemen ondervonden.

Daarnaast rijst er nog een probleem...
Wat als het moederbord kapot is, en wel te repareren valt. Dan ga ik deze niet meer gebruiken, teveel negatieve ervaringen.
De Z390 is een 1151-Socket moederbord, i.c.m een i9 9900KF... En laat daar nou bijna geen nieuw moederbord meer van zijn in de handel.

Upgraden naar een AMD/andere socket zit hem er financieel niet in. En de 1151 moederborden die nu op Tweakers staan, zijn lange na niet van zelfde capaciteit/kwaliteit.

COMPUTER SPECIFICATIES
i9 9900KF (standaard OC naar 4.68ghz)
64GB DDR4 Corsair Vengeance Pro
3080Ti
2x 2TB M.2 Samsung 970 Evo Plus 2TB (Die niet herkent worden)
1x 1TB M.2 Samsung 960 Evo M.2 (Aangesloten via een PCIe-poort via een bridge. - Deze wordt WEL herkend door Bios.
750w Plat. voeding. - Piekmoment van 550w.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Word die 960 evo wel herkend ook in die andere m2 sloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietkrobot
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:37
Heeft u een idee van welke bios er momenteel op het moederbord ? Heeft u een bios reset gedaan ? of een update? En misschien iets simpels maar heb je al eens je cmos gecleared? misschien dit eens eerst proberen?