Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:24
Achtergrond
Ik heb een huis met een losstaand tuinhuis (omgebouwde garage). Ik heb hier zelf een radiator in gehangen en aangesloten op de CV van het huis. Thermostaat hangt nog gewoon in het huis. Met wat finetuning met de radiatorknop in het tuinhuis zorgde dit voor een redelijk behaaglijke temperatuur daar. Dit heeft 7,5 jaar probleemloos gedraaid.

We hebben van het voorjaar 2 Daikin L/L warmtepompen op laten hangen en 15 zonnepanelen (zonneplan) op het dak van het huis laten leggen (beste timing ooit O-) ). Deze warmtepompen gebruiken we nu ook om te verwarmen.

Mijn vraag
Nu twijfel ik tussen meteen voor een L/L warmtepomp ook daar laten installeren (bij voorkeur Daikin). Of zal ik gaan voor een radiatorknop met thermostaat.

De warmtepomp is natuurlijk future proof en volgens mij ook goedkoper qua verwarmen. Geen idee of dat uberhaupt terug verdiend kan worden t.o.v. radiatorknop.

Die radiatorknop moet dan echter wel met de CV ketel communiceren want de ketel staat grotendeels niks te doen. Als die niet aanslaat kan die knop vragen wat hij wil maar er komt toch geen warm water.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Qua airco heb ik echt geen idee. Ik heb nu 2 daikin perfera's. Dit word een losse installatie maar het zou zeker de voordeur hebben dat de nieuwe airco via dezelfde app bediend kan worden.

Als ik kijk naar radiatorknoppen kom ik uit op iets als dit:
https://www.warmteservice...15?origin=-tl001-7-11019-
Ik heb dan maar 1 radiatorknop nodig. Maar ik zie geen set met maar 1 radiatorknop. Los kopen lijkt ook duurder te zijn. Sowieso heb ik al die features niet nodig. Een radiatorknop die iedere avond terugschakelt naar 15 graden minimaal is goed genoeg (we gebruiken de ruimte incidenteel).

Ik besef me dat ik alle radiators in huis dicht moet draaien als we alleen die ruimte willen verwarmen met die radiatorknop.

Dus samenvattend:
  1. Zal ik voor warmtepomp gaan of radiatorknop? Voornamelijk financiële afweging I know, maar ik ben benieuwd naar meningen.
  2. Iemand advies voor welke airco hier mogelijk is naast de perfera?
  3. Zal ik dan voor een Tado gaan of zijn er nog goedkopere alternatieven?

Alle reacties

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:47
Ik denk dat er teveel context ontbreekt om hier een goed antwoord op te geven. Hoe groot is het tuinhuis? En van welk materiaal/isolatie? Hoe vaak wordt dit gebruikt of is het wenselijk dat er een behaaglijke temperatuur is? Hoeveel vermogen aan radiators hangt er nu?

• Craven
@danny.s goed punt, dat had ik bij moeten voegen. Zie hieronder:
  • Tuinhuis is 4 bij 6 meter met een zadeldak erop. Circa 72 kubieke meter inhoud.
  • Radiator specs kan ik helaas niet meer terugvinden. Het is geen kleintje in ieder geval. Het is een paneelradiator met 3 panelen van 1,5 bij 1 meter. Er staat mij bij dat hij circa 5kw aan capaciteit had. Maar dat moet je met een korreltje zout nemen, mijn geheugen vertrouw ik niet blind meer na 7 jaar.
  • Het was een enkelsteens garage. Hij is omgebouwd door er openslaande deuren in te zetten plus een raam (3 bij 0,6mtr), beide van dubbel glas. Binnenin zijn alle muren en het plafond met houtskelet, 10cm glas of steenwol en gipsplaten afgewerkt. Er zat al een betonvloer in. Die is geisoleerd met zo'n rol alu/schuim en groene platen voor egalisatie.
Het idee is dat hij regelmatig, zeg een paar keer per week gebruikt gaat worden. Hetzij als hobby atelier voor mijn vrouw of door mij als thuis kantoor. Mijn gedachte was om hem permanent op minimaal 15 graden te houden. Er staat nogal wat kostbaar spul in (electronica) wat ik liever goed behandel. Op het moment dat hij in gebruik word dan schakelen we de verwarming wat hoger in tot wat we aangenaam vinden (20 graden verwacht ik).

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Omdat je de ketel bijna niet meer gebruikt zou ik kiezen voor de kleinste L/L warmtepomp. Een paar kW lijkt genoeg. Je wekt zelf stroom op dus waarom niet meteen gebruiken in plaats van terugleveren tegen een habbekrats? Of is dat te pessimistisch gesteld?

Zie hier als voorbeeld (geen aandelen bij deze club): https://aircoplazazwolle....i-spotgoedkoop-aanbieding

Aanvulling: lukt het om de tuinhuis nog beter te isoleren?

[ Voor 6% gewijzigd door MarkS90 op 29-11-2022 10:31 . Reden: aanvulling ]

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
Ligt er ook aan welke weg je wilt bewandelen richting gasloos. Zijn de L/L warmtepompen een tussenstap richting L/W warmtepomp, of zet je hier volledig op in? Een L/W warmtepomp betekent ook LTV radiatoren of vloerverwarming.

• Craven
@MarkS90 ik ga het niet zelf installeren maar zo'n model lijkt me een prima idee. Alles wat ik momenteel produceer gaat al regelrecht de 2 airco's in. Dat was het plan vanaf het begin.

Beter isoleren zie ik niet direct gebeuren. Misschien de vloer en tochtstrips bij de deuren. Maar muren en dak ben ik voorlopig niet van plan aan te pakken.

@kurkie het idee was om te kijken hoe verwarmen met deze airco's gaat (tot nu geen klachten).

Daarna heb ik wel ideeën naar nog niet nagedacht of onderzocht hoe haalbaar dat allemaal is. Mijn idee was om op termijn te gaan zoeken naar een oplossing voor warm water (mogelijk L/W warmtepomp). Daarna zouden we van gas af kunnen. De radiatoren hier zijn alles behalve LTV en ik heb ook twijfels of de buizen overal geïsoleerd zijn waar ik het niet kan zien. Dat allemaal aanpassen zou een vrij grote investering zijn.

Overigens zou het ook nog kunnen dat we verhuizen binnen nu en een jaar of 5. Dus het moet wel financieel interessant zijn. In de vorm van meerwaarde voor het huis of snelle ROI.

• Craven
Bump, iemand?
Pagina: 1