Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Ik wil beginnen met 12 zonnepanelen op een toekomstig tuinhuis. Zal rechts onderin komen (zie foto pijltje), 3,5m bij 8m lessenaarsdak westen georiënteerd. Bij de toekomstige verbouwing van ons huis zullen er nog extra panelen bijkomen (zuidelijk georiënteerd, evt. enkele oost). Dakhelling 10%. Moeten full black panelen worden.

1. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEyXHnMEV4rgTVzL4etEUUCcJZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oZg47u7gTzfLb34ddLozh6m.jpg?f=fotoalbum_large

2. Er is ruimte voor 12 panelen

3. Er is geen harde schaduw. Op de foto staat links naast het pijltje een grote schaduw, deze boom is gekapt. Ook de boom voor de schuur links onder is gekapt. Er is wel enige schaduw van berken aan de zuidzijden de zomer (zie foto), als de zon hoog staat is dit minimaal. In de winter misschien iets meer, maar dan zijn er ook minder blaadjes :) In de namiddag vanaf 17-18uur wordt de zon wel weggevangen door grote eikenbomen aan de westzijde, in de winter dus eerder.

4. N.v.t. ik wil dit dak vol leggen

5. 3 fase, nieuwe meterkast toekomst bestendig

6. Doel is dit dak vol leggen

7. Installateur

8. Standaard lijkt mij prima

9. Alles ex BTW, ik heb even alleen de panelen en micro omvormers/optimizers meegenomen.

OFFERTE 1

Advies: door de bomen eromheen is een string omvormer echt niet geschikt. Optimizers zou kunnen maar de omvormer die hierbij past (Solar edge) leveren zij niet. Daarom micro omvormers.

12 x PV Hyundai 430Wp Full Black 1899x1096x30mm € 3.600,00
12 x Enphase Micro omvormer IQ7A tot 460 watt incl. kabel € 2.760,00
1 x Clickfit Evo montagesysteem € 628,16

OFFERTE 2

Omvormers is meer electronica op het dak dan een optimizer, daarom dit advies:

12 Phono Solar PS405M6-18/VH (onyx) € 5.475,89
1 SolarEdge 4K 3-fase EN
12 Solar Edge S440
Esdec Evo pannendak

OFFERTE 3

Advies: zo weinig mogelijke electronica (zeg micro omvormers) op het dak, de extra kosten voor optimizers niet echt een meerwaarde. String van 2x6. In de toekomst in het huis gewoon een nieuw apart systeem.

12 x DMEGC Mono 400Wp Full Black Halfcut (30mm) € 2.628,00
1x Huawei SUN2000-4KTL-M1, 3-fase, 10 jaar garantie 1 € 1.149,00
Onderconstructie en bevestiging compleet (staaldak) € 449,00

10 Overijssel

Ik vraag mij in dit geval dus af of het klopt dat de meerwaarde van een optimizer te verwaarlozen valt en of je dus voor een minimaal PV systeem kan gaan. Hierbij kan misschien ook meewegen dat er in de toekomst meer panelen (zuid en oost) bij kunnen komen. Iemand advies, ervaring of leestips?

Dank, dank!

[ Voor 8% gewijzigd door jhveldhuis op 28-11-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29

Crazy-

Best life ever

Geen schaduw? Die bomen gaan een bak schaduw afgeven door het jaar heen…

Ik zou zelf hier echt lekker werken met een SolarEdge installatie; voorbereiden op de
Toekomst door een wat zwaardere te nemen dat je kan uitbreiden.

Oh en met 12 panelen: een 3-fase omvormer kan alleen de wat minder presterende korte string (SE4k-RWB)

Mijn advies zou zijn kijk of je naar meer panelen kan in 1x - voorkeur 1 dak vlak. 14 stuks icm de S500b en dan een SE7k of 8k pakken. Kan je later meer panelen bijplaatsen / aansluiten

3,5 x 8 kan 2x7 sowieso wel; even goed meten hoe breed het dak exact is & juiste paneel zoeken.

REC heeft 1035mm breed.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Dank voor het antwoord. Ik merk dat ik beperkt ben in mijn keuze omdat de aanbieders hun eigen panelen/omvormers hebben.

Zijn er nog meer mensen met advies? Met name op mijn laatste vragen?