Ik heb primair 2 vragen:
Wat ik met ook afvraag is als ik kies voor optie 1 (oost-west opstelling); is het dan interessant om een polystring the maken met 15 panelen op oost en 15 panelen op west samen en de overige 7 panelen op west op een eigen MPPT aan te sluiten met bijvoorbeeld de Sunny Tripower X 12? En kan je in een Polystring zowel portrait als landscape geplaatste panelen combineren?
Hieronder probeer ik zo goed mogelijk onze situatie te beschrijven.
22 panelen op Oost / 15 panelen op West (helling dak is 35 graden)
/f/image/inK2A346hanRdSpVGJlSGiwe.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
22 panelen op Oost / 9 panelen op Oost / 5 Panelen op Zuid
/f/image/9Q8WQpX1pF4Qx7jO5ekssUtc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/peHZX5t3Qy0o3WpCcGk6UQ0h.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de panelen zo ruim mogelijk bemeten en hoop in de toekomst met de afschaffing van de salderingsregling zo veel mogelijk zelvoorzienend te kunnen blijven en in ieder geval in de afbouwjaren nul-op-de-meter te blijven.
In dit kader ben ik ook benieuwd of we er baat bij hebben om de panelen op het dakkapel op zuid te richten (1 paneel minder mogelijk in dat geval), omdat daarmee de opbrengst nog beter over de dag te verdelen.
- Welke optie adviseren jullie wat betreft de plaatsing van de panelen op de dakkapel?
- Welke 3 fasen (string) omvormer(s) adviseren jullie voor deze setup?
Wat ik met ook afvraag is als ik kies voor optie 1 (oost-west opstelling); is het dan interessant om een polystring the maken met 15 panelen op oost en 15 panelen op west samen en de overige 7 panelen op west op een eigen MPPT aan te sluiten met bijvoorbeeld de Sunny Tripower X 12? En kan je in een Polystring zowel portrait als landscape geplaatste panelen combineren?
Hieronder probeer ik zo goed mogelijk onze situatie te beschrijven.
Foto's
Optie 1: (link naar Sunnydesignweb export: https://drive.google.com/..._0ZW3puF/view?usp=sharing )22 panelen op Oost / 15 panelen op West (helling dak is 35 graden)
/f/image/inK2A346hanRdSpVGJlSGiwe.png?f=fotoalbum_large)
Optie 2:
22 panelen op Oost / 9 panelen op Oost / 5 Panelen op Zuid
/f/image/9Q8WQpX1pF4Qx7jO5ekssUtc.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Geen schaduwJaarverbruik
+/- 8.000 KWh (verwachte opbrengst 12.000-13.000 KWh)Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu nog oude meterkast, gaan we aan laten passen naar 3 fasen (3 x 25A ?)Budget en doel
De ingetekende panelen hebben we reeds aangeschaft. Het betreffen 37 panelen van 420WP./f/image/peHZX5t3Qy0o3WpCcGk6UQ0h.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de panelen zo ruim mogelijk bemeten en hoop in de toekomst met de afschaffing van de salderingsregling zo veel mogelijk zelvoorzienend te kunnen blijven en in ieder geval in de afbouwjaren nul-op-de-meter te blijven.
In dit kader ben ik ook benieuwd of we er baat bij hebben om de panelen op het dakkapel op zuid te richten (1 paneel minder mogelijk in dat geval), omdat daarmee de opbrengst nog beter over de dag te verdelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Panelen, omvormer en bekabeling ga ik zelf aanleggen. Aansluiting laat if voor inbedrijfname controleren door elektricien.Regio
Midden Nederland[ Voor 11% gewijzigd door hjdejong op 29-11-2022 11:22 ]
:strip_exif()/f/image/X0l5NFY5fichq6q20kxJmh1p.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pI2005XMUctotfoFHU8Lgm7q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y9aWC4JorGwnIidn2aEj4T8Z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nNz0IkJD1yf9k4DXloklKtt6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4NoIOpekfe8VyORIsG6ogzBZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/piPHaQqFGt1R94tVxMBdaJrh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tSqaejYAXNFka2iEvazPsQNq.png?f=fotoalbum_large)