Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke (3 fase) omvormer / oost-west layout of oost-west-zuid

Pagina: 1
Acties:

• hjdejong
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 11:01
Ik heb primair 2 vragen:
  1. Welke optie adviseren jullie wat betreft de plaatsing van de panelen op de dakkapel?
  2. Welke 3 fasen (string) omvormer(s) adviseren jullie voor deze setup?
Bij de keuze voor het type omvormer vind ik het niet belangrijk om data te kunnen analyseren (is naturlijk niet erg als het er wel op zit). Maar als er extra 'safety' features op de omvormer zitten, heb ik daar wel extra budget voor over.

Wat ik met ook afvraag is als ik kies voor optie 1 (oost-west opstelling); is het dan interessant om een polystring the maken met 15 panelen op oost en 15 panelen op west samen en de overige 7 panelen op west op een eigen MPPT aan te sluiten met bijvoorbeeld de Sunny Tripower X 12? En kan je in een Polystring zowel portrait als landscape geplaatste panelen combineren?

Hieronder probeer ik zo goed mogelijk onze situatie te beschrijven.
Foto's
Optie 1: (link naar Sunnydesignweb export: https://drive.google.com/..._0ZW3puF/view?usp=sharing )

22 panelen op Oost / 15 panelen op West (helling dak is 35 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqBtAx7MHI6DD9ak0KEItLIjuDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inK2A346hanRdSpVGJlSGiwe.png?f=fotoalbum_large

Optie 2:
22 panelen op Oost / 9 panelen op Oost / 5 Panelen op Zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9P-4WBk8-UaQeV1sy9E3oMMn7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Q8WQpX1pF4Qx7jO5ekssUtc.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
+/- 8.000 KWh (verwachte opbrengst 12.000-13.000 KWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu nog oude meterkast, gaan we aan laten passen naar 3 fasen (3 x 25A ?)
Budget en doel
De ingetekende panelen hebben we reeds aangeschaft. Het betreffen 37 panelen van 420WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSd83fjvs0cxo37S40p73D1BoE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/peHZX5t3Qy0o3WpCcGk6UQ0h.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de panelen zo ruim mogelijk bemeten en hoop in de toekomst met de afschaffing van de salderingsregling zo veel mogelijk zelvoorzienend te kunnen blijven en in ieder geval in de afbouwjaren nul-op-de-meter te blijven.
In dit kader ben ik ook benieuwd of we er baat bij hebben om de panelen op het dakkapel op zuid te richten (1 paneel minder mogelijk in dat geval), omdat daarmee de opbrengst nog beter over de dag te verdelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Panelen, omvormer en bekabeling ga ik zelf aanleggen. Aansluiting laat if voor inbedrijfname controleren door elektricien.
Regio
Midden Nederland

[ Voor 11% gewijzigd door hjdejong op 29-11-2022 11:22 ]

• hjdejong
Ik ben nog even verder gaan experimenteren met Sunnydesign. Omdat sunnydesign niet goed om kan gaan met meer dan 3 strings, heb ik eerst een vereenvoudigde weergave opgezet van onze oost-west setup. LET OP! dit is dus niet letterlijk hoe de panelen komen te liggen, maar de helling, richting en aantallen panelen per string zijn wel identiek aan de hierboven genoemde oost-west opstelling.

Vereenvoudigde weergave oost-west setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Bbrwt_PcDXcecK720B6VXg4IJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0l5NFY5fichq6q20kxJmh1p.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis hiervan heb ik 3 verschillende omvormer setups gemaakt, 2 met Polystring en 1 zonder Polystring.

Wat is jullie feedback hierop en zou één van deze setups een goede richting zijn?

8 kW 3 fasen met Polystring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCb-vums3b7oaRf-UVPYeBr6C1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pI2005XMUctotfoFHU8Lgm7q.png?f=fotoalbum_large

6 kW 3 fasen met Polystring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYcllcUnlma7BuAL24aUA1-86b8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9aWC4JorGwnIidn2aEj4T8Z.png?f=fotoalbum_large

10 kW 3 fasen met Polystring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4gU-zfTLhy3nSqFcHVWz-LqJsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNz0IkJD1yf9k4DXloklKtt6.png?f=fotoalbum_large

12 kW setup zonder Polystring
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fIwobIxot4Z9hnAxX7gtVImaYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4NoIOpekfe8VyORIsG6ogzBZ.png?f=fotoalbum_large

Bij de 8 kW setup geeft Sunnydesign overigens aan dat de setup ondergedimensioneerd is. Bij de 6 kW setup geeft hij aan dat de maximum stroom overschreden wordt door de Polystring.

[ Voor 12% gewijzigd door hjdejong op 29-11-2022 20:21 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
De panelen op de dakkapel - als dat al kan, de meeste dakkapellen kunnen de ballast die meestal gebruikt wordt niet langdurig hebben - kun je echt niet onder dezelfde hoek als je hoofd dak krijgen.

Reken op 13 graden landscape, 10 graden portrait.

Hierdoor zijn geen van de simulaties in je (huidige) startpost te gebruiken - ondanks dat je echt wel een goede poging gedaan hebt ;-)

De eerste 2 simulaties heb je een te lichte en een heel veel te lichte omvormer gebruikt. (2,5 en 9,4% aftopverlies)

Eerst nagaan of je de dakkapel kan gebruiken - zonder wordt het vraagstuk makkelijker.

Sunny design waarschuwt onterecht niet voor het probleem van korte strings op (zware) 3-fase omvormers. Je wil voor effectief schaduwmanagement ruim boven de minimum Vmpp van de omvormer blijven. Elk paneeldeel in bypass kost 10-12V.

PS: Je gebruik 6/8/12 Ampere fout, je bedoeld kW vermogen, niet de stroom

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 29-11-2022 19:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hjdejong
Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:56:
De panelen op de dakkapel - als dat al kan, de meeste dakkapellen kunnen de ballast die meestal gebruikt wordt niet langdurig hebben - kun je echt niet onder dezelfde hoek als je hoofd dak krijgen.

Reken op 13 graden landscape, 10 graden portrait.

Hierdoor zijn geen van de simulaties in je (huidige) startpost te gebruiken - ondanks dat je echt wel een goede poging gedaan hebt ;-)

De eerste 2 simulaties heb je een te lichte en een heel veel te lichte omvormer gebruikt. (2,5 en 9,4% aftopverlies)

Eerst nagaan of je de dakkapel kan gebruiken - zonder wordt het vraagstuk makkelijker.

Sunny design waarschuwt onterecht niet voor het probleem van korte strings op (zware) 3-fase omvormers. Je wil voor effectief schaduwmanagement ruim boven de minimum Vmpp van de omvormer blijven. Elk paneeldeel in bypass kost 10-12V.

PS: Je gebruik 6/8/12 Ampere fout, je bedoeld kW vermogen, niet de stroom
Dank voor je goed feedback!

Allereert mijn antwoord mbt draagkracht dakkapel; De deze kan in dit geval de ballast aan; hier is expliciet rekening mee gehouden.

Je geeft aan dat ik in Landscape met een hoek van 13 graden moet werken; Kan ik dan nog steeds werken met een Polystring waar deze panelen op dakkapel en dak west meegenomen worden tegenover de panelen op oost? Of gaat dat niet omdat ze onder een andere hoek staan?

Heb je een tip of advies in welke richting je hem uberhaupt zou uitwerken in Sunnydesign?

Goed opgemerkt; ik zal de amperes aanpassen naar kW ;).

• Ronald
@hjdejong Polystring kan in principe ongeacht richting - al is of identiek, of zo verschillend mogelijk de meest handige keuzes. Wel wil je gelijke string lengte, gelijke panelen. (Of eigenlijk: gelijke spanning)

Helaas geen tips wat betreft Sunny... In principe goede software, maar een draak om mee te werken.
Ik doe legplan met SolarEdge, string ontwerp zonder tekening ('handmatige planning') in Sunny.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

hjdejong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:04:
[...]

Je geeft aan dat ik in Landscape met een hoek van 13 graden moet werken; Kan ik dan nog steeds werken met een Polystring waar deze panelen op dakkapel en dak west meegenomen worden tegenover de panelen op oost? Of gaat dat niet omdat ze onder een andere hoek staan?
Gaat technisch prima werken, maar de platte panelen gaan de schuine panelen in dezelfde string enorm limiteren in strooomsterkte en dus opbrengst, met name als de zon wat lager staat. Dit is echt niet aan te raden.

De panelen op 30° is leuk getekend, maar die liggen vol in elkaars schaduw. Ook niet ideaal.

Met deze aantallen panelen lijkt me dat dit meer een solaredge achtige oplossing is. Of eventueel oost en west elk op een mppt en dan het dakkapel met 5 panelen op oost landscape of 6 "oostwest" dakjes portrait (10°).

In sunny kan je geen string maken van verschillende orientaties overigens.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• hjdejong
Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:08:
@hjdejong Polystring kan in principe ongeacht richting - al is of identiek, of zo verschillend mogelijk de meest handige keuzes. Wel wil je gelijke string lengte, gelijke panelen. (Of eigenlijk: gelijke spanning)
Duidelijk. Ik ben dan nog wel benieuwd naar je mening of (en waarom) je in onze situatie juist wel of juist niet voor een Polystring setup zou kiezen.

EDIT: Antwoord hierop door JvS hieronder eigenlijk al gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door hjdejong op 29-11-2022 20:38 ]

• hjdejong
JvS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:29:
[...]
Gaat technisch prima werken, maar de platte panelen gaan de schuine panelen in dezelfde string enorm limiteren in strooomsterkte en dus opbrengst, met name als de zon wat lager staat. Dit is echt niet aan te raden.
Duidelijk; dus bij voorkeur hier geen Polystring voor gebruiken.

• hjdejong
[...]
Of eventueel oost en west elk op een mppt en dan het dakkapel met 5 panelen op oost landscape of 6 "oostwest" dakjes portrait (10°).
Bedoel je daarmee bijvoorbeeld de STP 12-50, die standaard drie MTTP ingangen heeft? https://www.estg.eu/nl-nl/sma-sunny-tripower-x-stp-12-50/

• hjdejong
[...]
Of eventueel oost en west elk op een mppt en dan het dakkapel met 5 panelen op oost landscape of 6 "oostwest" dakjes portrait (10°).
Ik heb opnieuw even een versimpelde weergave gemaakt (dit keer dakkapel naar beneden geschoven), zodat ik de setup in 3 vlakken kan 'vangen'.

Is dit wat je bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzNSb7Ymtux2rwi5BVI-X1k-uH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piPHaQqFGt1R94tVxMBdaJrh.png?f=fotoalbum_large

Dit geeft met de 12-50 omvormer het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Knq_VNRdwWZruwQblKJ0lYJzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSqaejYAXNFka2iEvazPsQNq.png?f=fotoalbum_large

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Simuleer dit eens met schaduw. Die panelen op 10 graden zo vlak achter elkaar zou ik niet doen. Die liggen in elkaars schaduw. Ik zou die 'drie oost, drie west' neerleggen ("dakjes" dus).

En ik zou ze met 3 APS DS3-L's aansluiten en de twee grote dakvlakken op een grote omvormer van 10kW ofzo.

• Ronald
@hjdejong Als ik @JvS goed lees bedoeld hij meerdere hellingen in dezelfde string. Een polystring is niet dezelfde string. Maar er zitten wat haken en ogen aan - dus altijd complexer.

(poly of niet) String van 5 of 6 is wat mij betreft no-go op welke 3 fase string omvormer dan ook vanwege de te lage spanning voor schaduwbeheer.

En daar zou je dus op uit komen... Dus andere richting zoeken ;-)

Meerdere (enkelfase voor korte strings) omvormers, micros (APSystems) of SolarEdge zal dit op uitdraaien denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 29-11-2022 21:55 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:54:
@hjdejong Als ik @JvS goed lees bedoeld hij meerdere hellingen in dezelfde string. Een polystring is niet dezelfde string. Maar er zitten wat haken en ogen aan - dus altijd complexer.
Ah ik bedoelde twee strings parallel. Eentje west met alle panelen op dezelffde orientatie en hoek en eentje oost met de panalen op het dakkapel op een lagere hoek dan degene op het schuine dak. Die twee strings dan weer parallel aan 1 mppt, dat is de situatie die ik hier becommentarieer:
[...]

Dus de platte panelen gaan de schuine panelen in de "oost" string beperken.

• Ronald
@JvS In polystring is de stroom door beide strings onafhankelijk - maar de spanning identiek - dus ze worden gezamenlijk door de MPPT getracked en dat is een hoop lastiger.

De 2 stromen komen bij elkaar (worden opgeteld) in de omvormer en die moet dus de hele hoge stroom aankunnen - dat is op zich weer iets waar SMA goed in is (Maar de lage spanning dus helemaal niet)

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 29-11-2022 23:02 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:01:
@JvS In polystring is de stroom door beide strings onafhankelijk - maar de spanning identiek - dus ze worden gezamenlijk door de MPPT getracked en dat is een hoop lastiger.
Yes I know :). Ik heb het ook niet op het effect op de polystring. Die werkt wel als je twee gelijke strings aansluit (en geen gekke schaduw hebt).

Ik probeer aan te geven dat de oost string op zichzelf erg suboptimaal gaat werken als je de schuine "dakpanelen" en de plattere "dakkapelpanelen" in 1 string legt (los van eventueel effect op de polystring).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 30-11-2022 08:04 ]

Pagina: 1