Elektriciteit vernieuwen bij een verbouwing (uitdaging!)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poldemol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:08
Hallo

Ik stel me even kort voor:
Ik ben Peter en ik volg al jaren tweakers.net ivm mijn eigen interesse en werk, namelijk ICT-coördinator op verschillende basisscholen. Ik heb op het forum van tweakers al veel goeie tips gelezen ivm aankopen van computerapparatuur maar ook een heleboel knowhow.

Nog maar net merkte ik dit bouw en klus-forum op, waarbij je ook niet-computer-gerelateerde vragen en antwoorden kan vinden. En dit lijkt me dan handig voor mijn andere hobby en interesse en levensdoel, namelijk

Mijn vakantiehuis in Sicilië.

Ik kocht in 2022 samen met mijn vrouw een vakantiehuis in Sicilië waar nog veel werk aan is. Niet 1, maar eigenlijk 2 huisjes, die elk verdeeld zijn in een apart verdiep, met een aparte ingang.
Ik wil hier zelf veel in verbouwen maar heb weinig tot geen ervaring. Maar ik wil wel proberen om de elektriciteit te vernieuwen.
Door mijn job heb ik wel veel ervaring met netwerken leggen, en dan lijkt mij de link naar elektriciteit leggen minder moeilijk, maar daarom niet met minder respect tov de vakmannen!

Mijn concrete vraag voor dit forum is de volgende:

Is het mogelijk om hier met enkele mensen een plan te bedenken hoe de elektriciteit (plan, materiaal, opeenvolging van werken,...) er moet uit zien om dan zelf aan de slag te gaan, eventueel aangevuld met echte italiaanse vakmannen ter plaatse?

Ik kan in een volgende post, zeer veel uitgebreide informatie geven zoals foto's, plannen, dronebeelden (nog zo'n hobby van me),... om de situatie duidelijk te maken.
Let wel, ik probeer van dit vakantiehuis geen high-tech huis te maken. Gewoon stopcontacten, lichtpunten, groepenkast, airco's 8)
[/b]

Hieronder al enkele sfeerbeeldenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8qtZltT38d84ckmjTb4tT6X3fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNMFlgUCso87kBhLsckQCvQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE5il20_0JbZrwt2HZrEivfoDag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DYHrh5n3TAVRxksBlK3q2kmt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mduzw_BF8EZUFgLPH99qgvl1aWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xxQOSIwZ9Zj6ZD6jejkVOAD9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbS7JRSvpo8brHFaW1Oz57TU0ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HMozNxnUXwq0vXSmlkLFbaP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Oc33hAsC0lokIJbaGN5baH-qbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cHueMuvovv8cyDnMXivWI4L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEuRUppfOH4K_PlQSvhr7XTxooI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXXLRPXQUXG64hvnBIsjDp7b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door poldemol op 28-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:08

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Een plan maken hier zal nog wel lukken maar de installatie eisen zijn per land nogal verschillend. Die zul je er dus ook even bij moeten halen. Hoe is je Italiaans? :S

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In sommige landen moeten grote ingrepen ook door een instalateur worden gedaan of worden gekeurd. alles staat en valt dus met lokale regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poldemol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-03 07:08
Bedankt alvast voor jullie terechte opmerking. Ik ga dit zeker nog voorleggen aan een echte elektricien.
Mijn Italiaans is voldoende tot goed. Die van mijn vrouw is perfect, dus dat komt goed.

Ik wil hier vooral met jullie een plan opstellen en uitteken, maar veel rekening houden met jullie opmerkingen en ervaringen. Het zou zonde zijn om de werken uit te voeren, om later te merken dat ik te weinig stopcontacten heb, of te lichte zekeringen heb, of niet klaar ben om (veel) later een elektrische auto te kunnen opladen....

Ik post binnenkort eens een volledig plan, en hoop dan op veel medewerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Houd rekening met totaal andere standaarden. Dat systeem met buizen in de muur en dan los vd-draad er doorheen is typisch iets voor noord Europa. Sta niet te kijken als ze daar tijdens het stucken gewoon de kabel weg smeren tot de plek waar je een lamp of wcd wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Denk dat er toch wel een hoop afhankelijkheden zijn van lokale regels en gebruiken.

In NL zou ik zeggen dat je meteen uit gaat van een 3 fase installatie. Daar kunnen dan krachtgroepen in voor dingen als inductieplaten, autoladers en eventueel warmtepompen. In eerste instantie 3x25A. En er vast rekening mee houden dat de installatie ook geschikt is voor zonnepanelen (zwaar genoeg bedrading en componenten in de meterkast om overbelasting te voorkomen).

Ik weet niet of het de bedoeling is om het 2 woningen te laten (misschien voor verhuur ofzo) of om ze samen te trekken. Dat zou voor mij nog wel uitmaken. Bij 2 woningen zou ik de installaties ook zo veel mogelijk scheiden (2 groepenkasten dus).

Maar ik heb geen idee wat een normale aansluiting is in Italie (de oude kast doet wel 3 fase vermoeden) en hoe veel en wat voor soort gebruikers normaal zijn (misschien hebben ze wel vooral 1F afnemers, dat veranderd de zaak nogal). In NL douchen we bijvoorbeeld vooral met gas. In Italie ook? Of hebben ze allemaal grote boilers?

Nog los van de geldende normen en regels.

Zou voor jezelf eerst eens beginnen met bedenken wat voor dingen er in het huis moeten komen op wat voor plekken.
En ik weet niet of er een kijkmijnverbouwing.it achtige website bestaat. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen over hoe installaties daar er doorgaans uit zien (alternatief is een keer oriënterend met een Italiaanse installateur rondlopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Er kunnen best iets afwijkende regels zijn, ook bv of de aanleg verplicht door een electricien moet, of dat een eindkeuring verplicht is. Maar mogelijk geen heel afwijkende regels zoals in Engeland waar elk apparaat zijn eigen zekering heeft.

Je kunt ook zéker een plan maken en dat gewoon volgens de Italiaanse regels installeren of laten installeren.

Een paar tips:

Als je je wilt voorbereiden op veel stroomgebruik (zwembad, airco's, electrisch koken, zonnepanelen, electrische auto?), begin dan in elk geval vanuit 3 fasen.

In NL kan elke fase 25A leveren en elke fase kun je prima over 3-4 groepen verdelen.

Ik kreeg bij een volledig nieuwe inrichting van een horecazaak deze tip: Zoveel mogelijk groepen, ook als je denkt dat je ze nog niet nodig hebt; en 2 stopcontacten per groep.
Ik heb daar enorm veel plezier van. Geen enkele groep is overbelast. Als er ooit een uitvliegt, blijft al het andere spul werken.
Ik heb koelkasten en vriezers op verschillende groepen en fasen staan; zelfs als één fase uitvalt, blijft een deel van de voorraad goed.

Dus zaken als bv een keuken: Liever 3-4 groepen (kookplaat, oven, vaatwasser en alle stopcontacten) dan 'je mag niet de oven tegelijk met de kookplaat gebruiken'.

Als je net als ik de aardlek schakelaar op één fase zet, slaat een hele fase eruit als de aardlek afgaat.
Dus moet je plannen:
Waar is een grotere kans op storing (elec auto, zonnepanelen, airco) ? Dan gaan die op één of twee fasen. En wat mag er het liefst niet uitvallen (koelkast & vriezer). Dan gaan die op een andere fase.

Dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
[quote]Tarquin schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:22:
Ik kreeg bij een volledig nieuwe inrichting van een horecazaak deze tip: Zoveel mogelijk groepen, ook als je denkt dat je ze nog niet nodig hebt; en 2 stopcontacten per groep.
Ik heb daar enorm veel plezier van. Geen enkele groep is overbelast. Als er ooit een uitvliegt, blijft al het andere spul werken.
[quote]

Zeker als je het aanleggen niet zelf doet, zou ik hierbij wel een stukje redelijkheid bewaren. een groep per 2 stopcontacten is een enorme puist aan materiaal en werk. Als ik in mijn (Vers verbouwde) huis kijk zou ik dan alleen al 25 stopcontact groepen hebben. En dus >6 aardlekken alleen al daarvoor.

Goed voor de economie overigens, maar je kan ook overdrijven (afgezien van specifieke stopcontacten en locaties natuurlijk)
Dus zaken als bv een keuken: Liever 3-4 groepen (kookplaat, oven, vaatwasser en alle stopcontacten) dan 'je mag niet de oven tegelijk met de kookplaat gebruiken'.
Dat schrijft de (Nederlandse norm) je ook gewoon voor. zware apparatuur dient apart afgezekerd te zijn. Een kookplaat ontkom je niet aan door de doorgaans "vreemde" aansluiting. Oven en vaatwasser zijn doorgaans te zwaar om gedeeld aan te sluiten (vgm lag de norm op 2kW).

Zou vooral nadenken over de stopcontacten bij het werkblad. Die zijn variabel. Daar sluit je nog wel eens wat zwaars aan (koffiezetapparaat, waterkoker, tosti-ijzer, etc). Die zou ik spreiden. Maar de gemiddelde woonkamer WCD heeft niet zo veel te lijden.
Als je net als ik de aardlek schakelaar op één fase zet, slaat een hele fase eruit als de aardlek afgaat.
Dus moet je plannen:
Waar is een grotere kans op storing (elec auto, zonnepanelen, airco) ? Dan gaan die op één of twee fasen. En wat mag er het liefst niet uitvallen (koelkast & vriezer). Dan gaan die op een andere fase.
Je kan gewoon meerdere aardlekschakelaar hebben op 1 fase. Sterker nog. Voor zaken als een laadpaal is dat (in Nederland) meestal verplicht volgens mij. Faseverdeling is vooral belangrijk voor de gelijktijdige vermogens (icm de zwaarte van de hoofdzekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:04
begin bij het einde ? :)

pak een bouwtekening en teken maar in wat je waar zou willen hebben en houd hierbij meteen rekening met zaken die je in de toekomst mogelijk wil hebben:

- airco
- zwembad
- jacuzzi
- electrisch koken
- autoladen
- zonnepanelen
- warmtepomp
- etc etc

lijstje met dingen waar ik nu aan denk die je mogelijkerwijs zou kunnen willen hebben ;)

badkamer aparte groepen voor
- bubbelbad
- verwarming
- sauna ?
- infrarood douche
- stroom bij de spiegel voor spiegelverwarming

keuken aparte groepen voor:
- koken (3 fasen!)
- oven (eigen groep, meerdere ovens meerdere groepen?)
- koelkast apart?
- boiler / kokendwater kraan
- vaatwasser
- wijnkoelkast

voor de rest op de tekening rekeninghouden met alle aansluitingen die je zou willen, dan kun je vervolgens relatief makkelijk kijken wat je waar aan gaat sluiten en hoe de bedrading daarvoor moet gaan lopen

Fase verdeling wordt tegenwoordig vaak goed bekeken omdat je 1 hele fase of zelfs 2 fasen vol kunt trekken met bijvoorbeeld je auto. je wilt niet in de situatie komen dat je auto heel langzaam aan het laden is omdat de wasmachine en de wasdroger aan zijn.

kortom: groot verbruikers verdeel je over verschillende fasen met een verdeelsleutel waarbij je rekeninghoud met gebruikstijden

[ Voor 17% gewijzigd door Reloader op 29-11-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
timberleek schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:43:
Zeker als je het aanleggen niet zelf doet, zou ik hierbij wel een stukje redelijkheid bewaren. een groep per 2 stopcontacten is een enorme puist aan materiaal en werk. Als ik in mijn (Vers verbouwde) huis kijk zou ik dan alleen al 25 stopcontact groepen hebben. En dus >6 aardlekken alleen al daarvoor.
Ja, je hebt helemaal gelijk.

Maar bij een vorig project deden we het andersom en keken we éérst naar wat er allemaal samen op één groep zou passen en wat er allemaal samen op één fase zou passen.
Gevolg: Iets minder groepen maar alles zat ramvol qua capaciteit.

Ja, 2 stopcontacten per groep is nogal extreem, maar het geeft wel een idee. Je kunt er ook 4 doen of bijvoorbeeld alle verlichting op een groep apart zetten.

De grondgedachte is dat je met extra groepen veel sneller op een andere groep inplugt dan dat je toevoegt aan een misschien al volle groep.
Je kunt veel sneller de belasting verdelen.
Het verdelen heeft twee voordelen: Je schaalt beter (het wordt minder snel overbelast) en het wordt onafhankelijker (als een groep eruit vliegt heb je veel minder gevolgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:34
Werk met lokale producten. Neem geen stoppenkast uit Nederland mee. Idem voor kabels en waterleidingen.
Begin bij een bouwmarkt, of bij de stoppenkast van een Italiaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:08

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Nog een aandachtspuntje: hoe betrouwbaar is de energievoorziening? Moet je iets regelen om terug leveren van je zonnepanelen te voorkomen? Denk aan eigen windmolentje, accu's, aggregaat die mogelijk in de planning opgenomen moeten worden.

40kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:41
jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:55:
Houd rekening met totaal andere standaarden. Dat systeem met buizen in de muur en dan los vd-draad er doorheen is typisch iets voor noord Europa. Sta niet te kijken als ze daar tijdens het stucken gewoon de kabel weg smeren tot de plek waar je een lamp of wcd wilt hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdQEeOf4Ss85WFtrRF-rtV0TibI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DoN1TjxVAS4itnfb2wV467n.jpg?f=fotoalbum_large

in Duitsland zijn ze er ook goed in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

jadjong schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:55:
is het met de NEN 1010 niet tegenwoordig wat meer gestandardiseerd in europa. en hier moet het minimaal aan voldoen. natuurlijk kunnen er wel aanvullende eisen zijn lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Splitinfinitive schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:02:
[...]

is het met de NEN 1010 niet tegenwoordig wat meer gestandardiseerd in europa. en hier moet het minimaal aan voldoen. natuurlijk kunnen er wel aanvullende eisen zijn lijkt mij?
Die weerhoud je er niet van om dubbel geïsoleerde kabel los in wanden of vloeren te verwerken.
Pagina: 1