Air duster gebruiken om PC schoon te maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-07 22:04
Goedendag,

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn topic. Anyway, zoals elke tweaker er wel bekent mee is, moet je je eigen computer eens in de zoveel tijd schoonmaken. Nou vraag ik me af of de 'Wouw Air Duster' van bol.com veilig te gebruiken is om direct op de onderdelen stof weg te blazen. Bij het gebruik van een stofzuiger kan het natuurlijk niet wegens het statische elektriciteit probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door kyrillajax op 28-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het ding blaast lucht, de weinige reviews zijn positief. Als jij het probeert dan weten we het :)

Op Amazon staat overigens vergelijkbaar/hetzelfde te koop met meer positieve reacties.

Ik gebruik zelf eigenlijk vooral mijn longen en soms een kwastje voor de fans. Daarna de troep op de grond stofzuigen :) 's zomers gewoon buiten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:37

OMD

Dat is gewoon dat ali express ding met een eigen merk label. Voor rewiews, zoek bij de 1000 aanbieders op Ali express.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
OMD schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:45:
Dat is gewoon dat ali express ding met een eigen merk label. Voor rewiews, zoek bij de 1000 aanbieders op Ali express.
Welke raad je wel aan? Ik ben wel bereid om te investeren in een beter kwaliteit duster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
kan je net zo goed een fohn gebruiken en op koud zetten, denk dat daar meer lucht uitkomt dan zoon gek ding.

anders ff naar de action https://www.action.com/nl-nl/p/lab31-persluchtreiniger-2/

[ Voor 28% gewijzigd door Toerq op 28-11-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:28:
kan je net zo goed een fohn gebruiken en op koud zetten, denk dat daar meer lucht uitkomt dan zoon gek ding.

anders ff naar de action https://www.action.com/nl-nl/p/lab31-persluchtreiniger-2/
Ik heb ook de borstel erbij nodig. Lucht weg blazen en borstelen tegelijker tijd, helpt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:30
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:28:

Dit kost net zoveel co2 als een ritje vanaf Duitsland naar Amsterdam en terug. Shame shame sham ;-)

Koop deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B085HJ4BJ7/ en koop daarna nooit meer perslucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
SVMartin schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:03:
Het ding blaast lucht, de weinige reviews zijn positief. Als jij het probeert dan weten we het :)

Op Amazon staat overigens vergelijkbaar/hetzelfde te koop met meer positieve reacties.

Ik gebruik zelf eigenlijk vooral mijn longen en soms een kwastje voor de fans. Daarna de troep op de grond stofzuigen :) 's zomers gewoon buiten doen.
Met je mond blazen is eigenlijk een slecht idee. Je blaast ook vocht uit je mond, daarnaast kan je ook niet alle stof weg blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Fidelity schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:32:
[...]

Dit kost net zoveel co2 als een ritje vanaf Duitsland naar Amsterdam en terug. Shame shame sham ;-)

Koop deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B085HJ4BJ7/ en koop daarna nooit meer perslucht!
haha en versturen is zeker zonder co2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
kyrillajax schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:32:
[...]

Ik heb ook de borstel erbij nodig. Lucht weg blazen en borstelen tegelijker tijd, helpt echt.
ik heb van die platte kwasten vd action, kun je overal mee tussen. is een setje van 3 formaten. of het moet bij jou echt aangekoekt zitten dan heb je een hardere kwast nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
Fidelity schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:32:
[...]

Thanks voor je feedback! Ik vind het ding alleen wel lomp en ik vind het veel prettiger om het helemaal in mijn hand grip te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:34:
[...]
haha en versturen is zeker zonder co2 uitstoot.
Rare opmerking... verzending van een pakketje verbruikt natuurlijk nooit zoveel als een ritje Duitsland <-> Amsterdam.

Maar goed punt... fuck dat mileu! 8)7 Is een probleem voor de volgende generatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Fidelity schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:38:
[...]

Rare opmerking... verzending van een pakketje verbruikt natuurlijk nooit zoveel als een ritje Duitsland <-> Amsterdam.

Maar goed punt... fuck dat mileu! 8)7 Is een probleem voor de volgende generatie!
ja idd, denk dat iedereen wel wat spuitbussen in huis heeft met rommel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:39:
[...]

ja idd, denk dat iedereen wel wat spuitbussen in huis heeft met rommel erin.
Dat klopt, maar perslucht is letterlijk pure co2 in een busje. Daarnaast bevatten overige spuitbussen geen co2 maar een (relatief) onschadelijk gas wat de ozonlaag of mileu verder niet tot (veel) minder aantast.

Maar nogmaals: steek je kop in het zand :) probleem voor de volgende generatie, toch? 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Fidelity op 28-11-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:24
Fidelity schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:40:
[...]

Dat klopt, maar perslucht is letterlijk pure co2 in een busje
Bron? Ik heb het wel eens opgezocht en toen bleek het R134a te zijn. Hetzelfde koelgas wat in airco-installaties zit en schadelijk is voor de ozonlaag. O wee als je dat gas de atmosfeer in laat lekken, maar zo'n spuitbus leegspuiten? Geen probleem! 8)7 |:(

Zie ook: True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"
Kan van de LAB31 helaas geen veiligheidsdatablad vinden met wat erin zit.

Dat is de reden dat zo'n spuitbus er bij mij niet in komt. Ik heb een compressor voor dit soort dingen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
ThinkPad schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:42:
[...]

Dat is de reden dat zo'n spuitbus er bij mij nooit in zal komen. Ik heb een compressor voor dit soort dingen.
"Je kan beter heen en weer van Amsterdam naar Barcelona rijden dan dat je één bus 'IT-duster' leeg spuit"

Precies mijn punt dus... Maar @Toerq denkt dat dat gewoon normaal is of geen probleem verder is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fidelity op 28-11-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
[...]

Bron? Ik heb het wel eens opgezocht en toen bleek het R134a te zijn. Hetzelfde koelgas wat in airco-installaties zit en schadelijk is voor de ozonlaag. O wee als je dat gas de atmosfeer in laat lekken, maar zo'n spuitbus leegspuiten? Geen probleem! 8)7 |:(

Kan van de LAB31 helaas geen veiligheidsdatablad vinden met wat erin zit.

Dat is de reden dat zo'n spuitbus er bij mij niet in komt. Ik heb een compressor voor dit soort dingen.
Ik heb ook een compressor maar daar zit veel vocht in als je spuit, zit geen vochtafscheider of droger tussen dus heb geen andere keus dan die spuitbussen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41

FreakNL

Well do ya punk?

Fidelity schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:46:
[...]

"Je kan beter heen en weer van Amsterdam naar Barcelona rijden dan dat je één bus 'IT-duster' leeg spuit"

Precies mijn punt dus... Maar @Toerq denkt dat dat gewoon normaal is of geen probleem verder is :)
Ik leer graag. Is het echt ZO schadelijk? Of overdrijven we nu?

Ik heb werkelijk geen idee, dus ik loop niet te trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Toerq schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:48:
[...]dus heb geen andere keus dan die spuitbussen te gebruiken.
Blijf dit een rare denkwijze vinden...

Je compressor is niet goed genoeg. Dus kies je een goedkope co2 verwoestende oplossing. Maar goed... ik haak af. Zou lekker een op elektriciteit aangesloten duster gebruiken. Goed voor het milieu, droog en zeer krachtig!
FreakNL schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:50:
[...]
Ik leer graag. Is het echt ZO schadelijk? Of overdrijven we nu?
Ik heb werkelijk geen idee, dus ik loop niet te trollen.
Zie de gelinkte reactie met een mooie berekening:
True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

[ Voor 29% gewijzigd door Fidelity op 28-11-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Dat is de reden dat zo'n spuitbus er bij mij nooit in zal komen. Ik heb een compressor voor dit soort dingen.
R134a schijnt relatief ongevaarlijk te zijn voor de ozonlaag (aldus wikipedia).

Het probleem is vooral het broeikasgas effect, dat 1400 keer zo sterk is als CO2. Als die 300ml pak em beet 250 gram drijfgas is, zit je op 350kg CO2. Een gemiddelde Nederlandse auto doet ~109 gram per kilometer, dus met zo'n fles kan je ongeveer 3200 kilometer rijden. Of grofweg ~700kWh stroom verbruiken.
Daarmee rijd je dus een retourtje Barcelona met de auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41

FreakNL

Well do ya punk?

Laten we dat spul dan gewoon verbieden want het dient nergens toe en het lijkt me dan ook een behoorlijke quick-win.

Nou ja, het dient natuurlijk wel ergens toe maar het is prima op andere manieren op te lossen,me dunkt.

[ Voor 58% gewijzigd door FreakNL op 28-11-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:54:
Laten we dat spul dan gewoon verbieden want het dient nergens toe en het lijkt me dan ook een behoorlijke quick-win.

Nou ja, het dient natuurlijk wel ergens toe maar het is prima op andere manieren op te lossen,me dunkt.
Daar... word aan gewerkt. Over een aantal jaren zal het wel verboden zijn in Europa. Volgens wikipedia mag het spul al niet gebruikt worden in auto aircos. Waarom je het wel mag kopen in spuitbussen die je direct de lucht in spuit is me een raadsel.

Er zijn ook wel alternatieven voor, zo heb ik spuitbussen gebruikt met HFO-1234ze (geen ozon impact, CO2 equivalent lager dan 1), maar dat is een stuk duurder. Als ik zo Wikipedia lees schijnen daar ook wel weer wat mogelijke issues mee te zijn (?). Maar ik ben verder geen spuitbusexpert, heb me alleen ooit verbaasd over R134a en later opgezocht wat die duurdere spuitbus die claimde beter te zijn voor het milieu dan gebruikte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Je gaat weinig perslucht vinden in die spuitbusjes. Het vereist een grote druk om lucht samen te persen tot een zinvolle hoeveelheid voor zo'n spuitbus om niet heel snel leeg te krijgen. En zo'n dunne wand gaat dat niet houden. Vaak zit er propaan in deze busjes. Werkt prima maar wel brandbaar/ontplofbaar. Soms zijn het letterlijk (camping) propaan flesjes met een label erover geplakt.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1