Hoi mede tweakers! Ik woon sinds kort in een rijtjeshuis uit 1994 en heb veel last van contactgeluid en luchtgeluid. Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd , omdat ik wat meer informatie wilde over hoe het huis is opgebouwd zodat ik passende maatregelen kan nemen. Het klinkt altijd alsof we dezelfde vloeren en muren delen. Het probleem is dat ik als leek niet veel wijzer word van de bouwtekeningen. Hebben jullie handige tips hoe ze af te lezen of is er iemand die mij daarbij kan helpen?
post ze hier eens?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Neus hier eens rond: http://wiki.bk.tudelft.nl/bk-wiki/Bouwtechnisch_Tekenen
Eigenlijk kan je er vanuit gaan dat als je kalkzandsteen woning scheidende wanden hebt er een spouw tussen zit maar dat de fundering gedeeld is, als de woning scheiding van beton is zal deze massief zijn en deel je behalve de funderling ook de muren. uiteraard zijn er uitzonderingen maar dat is/was een beetje de norm.
veder kan je de tekening hier natuurlijk plaatsen.
veder kan je de tekening hier natuurlijk plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 28-11-2022 18:58 ]
Dankjewel voor jullie reacties! Fijn dat jullie willen meedenken. Dit is één van de documenten, heb er heel wat gekregen. Is het daaruit op te maken?
https://pdfhost.io/v/JNGqPRemO_92313asbvgconse
Hier is genoeg uit op te maken.AMMJ93 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:49:
Dankjewel voor jullie reacties! Fijn dat jullie willen meedenken. Dit is één van de documenten, heb er heel wat gekregen. Is het daaruit op te maken?
Ik krijg met name veel geheel witte pagina…
Indien doorsnede 6 op de 3de pagina de woningscheidende wand is, dan is contactgeluid verklaarbaar. Er is geen geluidsisolatie en lijkt erop dat de vloeren zonder onderbreking tegen de massief beton wand is geplaatst. En als je pech hebt, dan zijn er ook nog stopcontacten op dezelfde plek tegen over elkaar geplaatst… harde vloeren zal het ook versterken.
Overigens was dit gebruikelijke bouw tot circa de jaren ‘90.
Indien doorsnede 6 op de 3de pagina de woningscheidende wand is, dan is contactgeluid verklaarbaar. Er is geen geluidsisolatie en lijkt erop dat de vloeren zonder onderbreking tegen de massief beton wand is geplaatst. En als je pech hebt, dan zijn er ook nog stopcontacten op dezelfde plek tegen over elkaar geplaatst… harde vloeren zal het ook versterken.
gedeelde beton fundering met gedeelde beton scheidingswand. oftewel alles zit aan elkaar geblubberd.
Dit concludeer ik inderdaad ook op basis van de details.twain4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:42:
gedeelde beton fundering met gedeelde beton scheidingswand. oftewel alles zit aan elkaar geblubberd.
nu nogsteeds alleen worden wanden iets dikker gemaakt en als je geluk hebt een zwevende dekvloeren gebruikt.Bas.013 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:31:
Dankjewel, dat verklaart een hoop. De ene buren hebben beneden volgens mij tegels liggen, dus dat helpt totaal niet. Luchtgeluid valt nog enigszins wat tegen te doen mbhv een voorzetwand(en), maar contactgeluid valt dus helemaal niet op te lossenBas.013 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:31:
Contactgeluid moet je mee leren leven. Dit heb je zelfs in nieuwbouw.. (misschien niet zo "erg" als in jouw huis, maar het is er altijd). Als je geen contact geluid wil moet je toch echt een vrijstaand huis kopen.
Dit wil ik wel iets reduceren. Wij horen binnen echt zo goed als nooit onze buren (ook een gezin met kinderen, ze maken genoeg lawaai). Hooguit als er een keer een deur per ongeluk hard dichtklapt. De woningscheidende wand is een ankerloze spouwmuur maar verder geen zwevende dekvloer ofzo. Tijdens bouw ook rekening mee gehouden dat de vloeren niet gekoppeld zouden worden en dat pakt heel goed uit.invine schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:30:
Contactgeluid moet je mee leren leven. Dit heb je zelfs in nieuwbouw.. (misschien niet zo "erg" als in jouw huis, maar het is er altijd). Als je geen contact geluid wil moet je toch echt een vrijstaand huis kopen.
Hiervoor woonde ik in een huurhuis met een ankerloze spouwmuur zoals de persoon hierboven. De vloeren waren niet gekoppeld. Het was een huis uit 2000, je hoorde nooit wat. Zowel lucht als contactgeluid was 0. De buren konden mijn subwoofer niet eens horen toen ik er naar vroeg. Ik was dan ook een beetje verwend en het is even aanpassen voor mij nu. De subwoofer blijft in ieder geval uit, helaas.invine schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:30:
Pagina: 1