Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Recent is er hier spouwmuurisolatie aangebracht (aminofoam staat op de factuur, YouTube: AMINOFOAM Spouwmuurisolatie).

Echter is er een behoorlijke hoeveelheid in de kruipruimte gekomen ontdekte ik een week later, zal een paar fotos toevoegen.

Nu is mijn vraag vooral of er uitzakking is geweest en hierdoor de spouwmuur niet volledig geisoleerd is op sommige plekken met als mogelijk risico zogenoemde "koudebruggen".

Het bedrijf zegt dat dit zo in de kruipruimte terecht is gekomen door de druk van het inspuiten en dat het niet is uitgezakt.
Maar is dat ook zo?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9ksT5FS-h3VfYHK9rDILSvtVQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW5jHzncwvZ7nuKenT9ywGq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTTOqkOX5feT75dV-8fW8t7tnhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYQoEVi2xrQE7uOevUJazoH9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpPmBncFoU_bWRTTY_PxcGr-nBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DR7Q61IS1mDNiO6uAbE9IUAN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Svartal op 28-11-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
ze hadden gewoon in de kruipruimte even die openingen kunnen dichtzetten. Dit kan geen kwaad. Doordat dat spul er bijna vloeibaar ingaat en dan zwelt/stolt loopt het eerst uit de gaten maar zodra dat gestopt is loopt het er niet meer uit en zal het gat zich vullen. Degene die het aanbrengt stopt pas met vullen als duidelijk is dat de hele ruimte onder zijn vulmond gevuld is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Aminofoam werkt kierdichtend, dat wordt hiermee bevestigd. Het verhaal van het bedrijf klopt want dit is een normaal verschijnsel, het komt door de kleinste kieren naar buiten. Hier twee foto's uit mijn huis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHpLUMRIRqymlta3T_QV63LgVYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT9YakdZGYwGMCynHawJYUrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEEd5_v6XK5N2msUwlTV3wlkGIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B81VmOIuV5E2m6CVgrMx22Je.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:48
Klopt. Het kruipt in de kleinste gaatjes. Zo zijn er bij mij 2 kruipruimte ventilatie openingen helemaal dicht. Ze zijn Z vormig dus je krijgt ze ook niet meer open.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eblankevoort
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-01 11:15
Maar helpt het ook? ben van plan om dit product ook te laten aanbrengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-05 20:01
eblankevoort schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:40:
Het wordt vooral gebruikt bij spouwmuren waar al isolatie in zit. In dat geval zal het qua besparing niet heel veel opleveren.
Voor spouwmuren die nog leeg zijn, zijn er betere alternatieven die ook goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Ik ben ook wel nieuwsgierig hiernaar: dit zou namelijk in mijn smalle op punten vervuilde, spouw nog wel eens de enige optie kunnen blijken. Ik heb begrepen dat dit spul juist dan een uitkomst zou kunnen zijn omdat het in de kleinste gaatjes komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het zal vast werken... maar bedenk je dat dit gewoon Ureum-Formaldehyde schuim is dat na 30 jaar gewoon weer in dezelfde staat is als die troep uit de jaren 80.

Over UF-schuim:
UF werd veel toegepast in de jaren '70 en '80, maar wordt tegenwoordig bijna niet meer toegepast omdat het schadelijk is voor de gezondheid doordat er spaanplaatgas vrij kan komen. UF-schuim kan giftige stoffen afwegen wanneer de binnenwand niet goed luchtdicht is.
Gewoon oude zooi met een hip naampje (Aminotherm of Envirofoam). Dat het UF-schuim is wordt nergens vernoemd, moet je uit de databladen napluizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Nou, Aminotherm is toch echt wel van een andere samenstelling. Ten eerste is het een mengsel met water, dus er komen geen gassen meer bij vrij, ten tweede is het eindresultaat veel steviger dan UF schuim. Ik heb destijds een bloempotje laten volspuiten om te kijken wat er in de loop der jaren mee gebeurt. Het UF schuim wat in onze muren zat (en nog zit) was niets meer dan een zeer luchtig en makkelijk samendrukbare stoffige substantie.
De isolatiewaarde komt in de buurt van eps parels. Aminotherm wordt alleen bij een smallere spouw aanbevolen. Ik ben er zeer tevreden over bovendien een betere kierdichting kun je met geen enkel ander isolatiemateriaal bereiken (hooguit met pur maar dat wordt in Nederland minder vaak toegepast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jan Workum schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:46:
Nou, Aminotherm is toch echt wel van een andere samenstelling. Ten eerste is het een mengsel met water, dus er komen geen gassen meer bij vrij, ten tweede is het eindresultaat veel steviger dan UF schuim. Ik heb destijds een bloempotje laten volspuiten om te kijken wat er in de loop der jaren mee gebeurt. Het UF schuim wat in onze muren zat (en nog zit) was niets meer dan een zeer luchtig en makkelijk samendrukbare stoffige substantie.
De isolatiewaarde komt in de buurt van eps parels. Aminotherm wordt alleen bij een smallere spouw aanbevolen. Ik ben er zeer tevreden over bovendien een betere kierdichting kun je met geen enkel ander isolatiemateriaal bereiken (hooguit met pur maar dat wordt in Nederland minder vaak toegepast)
Het is opencellig UF schuim. Dat ze water gebruiken wil niet zeggen dat het F-component helemaal niet vrijkomt. Er wordt geen chemisch blaasgas meer gebruikt. Zit in het zelfde rijtje als "Jetstream is geen pur"

Ik vind over Amonitherm geen productbladen online waar de formaldehyde uitstoot staat vermeld, van Envirofoam wel en die is zeker geen 0 of zeer laag.

Ik denk dat als jij je bloempotje 30 jaar in de tuin zet dat het uiteindelijk ook wel uitelkaar valt. Dat oude spul in je spouw was direct na het aanbrengen ook hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

UF schuim was op een zeker moment niet meer toegestaan vanwege het vrijkomen van (schadelijke?) gassen, daarvan is bij Aminotherm nauwelijks sprake. Aminotherm is volgens mij van origine een Duits product, maar ook ik heb geen spec's kunnen vinden alvorens de keuze te maken maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht. Overigens zijn er weinig opties bij woningen waarbij uf schuim is verouderd en/of met een smalle spouw. Als het is uitgehard voelt het aan als hardschuim, uf schuim is dat zo goed als zeker niet geweest gezien de textuur van de restanten die ik aantrof in verborgen ruimten op zolder nabij de spouw. Of het over 30 jaar is verbrokkeld is niet aangetoond en spouwisolatie wordt, normaal gesproken, niet blootgesteld aan elementen als regen, wind, hitte of uv straling.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Workum op 25-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Mijn verbruik is toch wel behoorlijk gedaald, maar moet hier dan wel bij zeggen dat ik deze periode ook bijna alle kozijnen heb vervangen, eerst kozijnen gedaan en paar weken later de spouwmuur hiermee.

Dus moeilijk om hier dan een percentage te geven voor alleen de spouwmuur.

Een reden voor deze isolatie was ook omdat ik 1 groot kozijn in de woonkamer nog een keer ga vervangen en de voordeur, heb je dan bijv de parels in je spouw, dan kan dat wel is lastig worden als het oude kozijn eruit gaat.
Andere reden was dat de spouw hier wel genoeg ruimte had (gemiddeld 6cm) maar ook meerdere luchtkanalen en kieren had zoals bijv te zien op de fotos waar de isolatie tot in de kruipruimte uitkwam.

Niks gemerkt in de bijna 1,5 jaar nu van vergiftiging zoals hier eerder genoemd, destijds las ik ook velen doemsverhalen over vrijwel elke vorm van spouwmuurisolatie, ja er zijn zeker risicos om naar te kijken en goed over door te vragen bij degene die ervoor komen kijken maar dat geldt voor vrijwel elke flinke ingreep in je huis.
Pagina: 1