Slaapkamer boven garage; ophogen/isoleren verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:16
Boven een gedeelte van de garage, waar momenteel een zolder is, willen we een slaapkamer realiseren. De garage is in principe niet verwarmd, maar ook niet ijskoud. Enkel 1 van de 4 muren is buitenmuur. De verdiepingsvloer die er nu in ligt zijn gewoon houten balken met daarop een planken vloer.

Omdat deze vloer zo'n 400mm lager ligt dat de gewone verdiepingsvloer in huis, wil ik de vloer een stukje ophogen. Mijn idee was om boven op de bestaande vloer weer nieuwe balken van ongeveer 170mm hoog te leggen met een h.o.h. afstand van 600mm en tussen deze balken te isoleren. Zo heb je uiteindelijk een afstap van ongeveer 200mm en de bestaande vloer blijft dan ongewijzigd.

Nu vraag ik mij af of er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden;
1) Welke isolatie gebruik ik hiervoor het beste en hoe dik? Glas of steelwol?
2) Moet ik nog ergens gebruik maken van dampopen/dampdichte folies?
3) Moet de slaapkamer luchtdicht gemaakt worden met folies? Ook met het zicht op de toekomst als er een wtw installatie geinstalleerd gaat worden?
4) Heeft er nog iemand tips voor het afwerken van de vloer bovenop de balken?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Een klein schopje.
Niemand tips betreffende het gebruik van damp folie tussen garage en slaapkamervloer? En welke isolatie is hier beter voor, glas of steenwol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:58
isolatie neem je beter steenwol, dat heeft meer massa, dempt geluid. Maar je kunt ook gewoon een pak PIR plaatsen, dan heb je geen balken nodig.
Folies lijken me niet nodig, maar wil je dat zeker weten zet je het even in Ubakus.
Een luchtdichte slaapkamer lijkt me nergens voor nodig, je wil in een slaapkamer juist ventileren, maar ook isoleren anders wordt ie bokkoud. Als je de slaapkamer an WTW wil voorzien dan is de naad en kierdichting wel belangrijker.
Afwerken vloer kan met OSB platen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 07:25

H-W

Er gaat natuurlijk wel een behoorlijk verschil zijn straks tussen de temperatuur in de garage en in de slaapkamer. Dan zou ik dus wel een folie gebruiken, die aan de warme kant (tussen nieuwe vloer en isolatie) ligt. Wel opletten dat je 20 mm ruimte hanteert tussen nieuwe vloer en folie. Ik zou ook kiezen voor glaswol (bijvoorbeeld Knauf Acoustifit), is veel goedkoper dan steenwol, prettig in de verwerking en dempt evengoed geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
H-W schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:17:
Er gaat natuurlijk wel een behoorlijk verschil zijn straks tussen de temperatuur in de garage en in de slaapkamer. Dan zou ik dus wel een folie gebruiken, die aan de warme kant (tussen nieuwe vloer en isolatie) ligt. Wel opletten dat je 20 mm ruimte hanteert tussen nieuwe vloer en folie. Ik zou ook kiezen voor glaswol (bijvoorbeeld Knauf Acoustifit), is veel goedkoper dan steenwol, prettig in de verwerking en dempt evengoed geluid.
Is die 20mm echt nodig ja? Dat zie ik namelijk nergens terug.
En je bedoelt dan balken met isolatie er tussen, daar folie overheen, dan 20mm latjes haaks op de balken en daar de OSB vloerplaten op?

En wat voor Rd waarde zou ik minimaal nemen voor de vloer? 2,5 á 3?
No Hands schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:57:
isolatie neem je beter steenwol, dat heeft meer massa, dempt geluid. Maar je kunt ook gewoon een pak PIR plaatsen, dan heb je geen balken nodig.
Folies lijken me niet nodig, maar wil je dat zeker weten zet je het even in Ubakus.
Een luchtdichte slaapkamer lijkt me nergens voor nodig, je wil in een slaapkamer juist ventileren, maar ook isoleren anders wordt ie bokkoud. Als je de slaapkamer an WTW wil voorzien dan is de naad en kierdichting wel belangrijker.
Afwerken vloer kan met OSB platen.
In de toekomst zal de slaapkamer inderdaad worden voorzien van WTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:26
Waar gebruik je de garage voor? Als beneden een elektrische auto staat te laden of iets staat wat erg brandbaar is, let dan op brandwerendheid, rook melder en lucht dichte afwerking tegen de rook.

Hopelijk heb je het allemaal nooit nodig. Maar de kleine kans dat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 07:25

H-W

emot schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:27:
[...]
Is die 20mm echt nodig ja? Dat zie ik namelijk nergens terug.
En je bedoelt dan balken met isolatie er tussen, daar folie overheen, dan 20mm latjes haaks op de balken en daar de OSB vloerplaten op?

En wat voor Rd waarde zou ik minimaal nemen voor de vloer? 2,5 á 3?

[...]
Jazeker, de folie moet altijd vrij liggen van de afwerking om te voorkomen dat er vocht in trekt. Latten gewoon op je balken nagelen, niet overdwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Het heeft even stil gelegen ivm andere bouwprioriteiten, maar wil nu weer verder gaan met het ophogen van de reeds bestaande verdiepingsvloer.

Nu zou ik graag het geheel contactvrij opbouwen in verband met de vloerbalken die ook in de scheidingsmuur met de buren lopen alsook omgevingsgeluid van buiten en de garage. Mijn idee was om onder de nieuwe hogere balklaag een strook rubbergranulaat of vilt te leggen en de gehele opgehoogde vloer los te leggen. Dus tussen huidige houten plankenvloer en nieuwe balken. Zo blijft de verdere vloeropbouw ook eenvoudig met een OSB plaatje en daar een vloertje op.
Nu is mijn vraag; is dit een gebruikelijke manier? En wat gebruik ik het beste, vilt of rubber?
Pagina: 1