Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Thuiskachel knoppen (gas) kunnen aansturen met motortje?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik ben de laatste tijd het hele huis wat aan het inrichten met domotica. Hue Bridge en nu overal lampen, contacten, sensoren en scenes via de bridge. Dit probeer ik nu allemaal wat via Home Assistsant te aan te sturen.

Waar we echter het meeste mee zitten is nog steeds dat onze ouderwetse gas-kachels de knoppen hele dag beetje heen en weer draaien in de herfst/winter en dat combineren met 3 elektrische kachels (door overtollige zonne energie). Ik was benieuwd of er ook domotica bestaat waarbij je dan de knop van een gaskachel afhaalt en dat ie dan zelf de kachel kan bedienen. Bijv sensor slaapkamer-X meet onder Y-temperatuur; draai kachel 50% open. Als ze bestaan zit ik er ook mee dat elke knop anders draait. Sommigen draaien maar een kleine slag van 0 naar 100%. Anderen soms wel 2 keer in het rond.

We hebben namelijk geen slimme temperatuurmeters per ruimte, maar via Home Assistant kan ik met de Hue Sensor echter wel de temperatuur aflezen. Ik wil dan een plattegrond maken met heatmaps en dat we dan over tijd het hele huis wat kalibreren door de gas- en elektrische kachels efficiënter en beter samen te laten werken. Bijv zo ver dat bij X-overtollig zonne-energie wat we anders voor ~7 cent ofzo terugverkopen, dat er dan meer prioriteit wordt gegeven aan elektrische kacheltjes, zodat we die goedkope stroom verbruiken via de salderingsregeling, ipv het duurdere gas te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Razor_ op 28-11-2022 15:11 ]

Alle reacties

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36

Shabbaman

Got love?

Gaskachels of radiatoren? Voor radiatoren kan je hiernaar kijken: https://www.shelly.cloud/shelly-thermostatic-radiator-valve/

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Razor_
Ah ja idd radiatoren. Excuses. Ik ga direct even kijken! Bedankt!

• Razor_
Ook direct compatible met Home Assistant. Super handig! Ik bestel er een paar om mee te experimenteren. Als ik meer heb geleerd dan laat ik het hier nog even weten.

Nogmaals dank!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36

Shabbaman

Got love?

:) Als het echt voor je werkt kan je je ervaring delen in dit topic: [Shelly] Ervaringen & Discussie

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 11:42
Als ik het zo lees werken deze (net als alle andere slimme radiatorknoppen) alleen met radiotoren met thermostaatknop en helaas niet met 'domme' radioatorknoppen zoals wij thuis hebben. Helaas is daar geen oplossing voor volgens mij, behalve de knoppen (laten) vervangen door thermostaatknoppen natuurlijk.

• Razor_
Oh dat is dan nog wel een bummer. Ik heb anders ook 11 nodig. Dat loopt hard op. Zelfs met 2x een 4pack en 1x een 3pack. En ik moet dan ook mijn gewone digitale thermostaat ook nog vervangen om aan te kunnen sturen met Home Assistant. Zo €1000 verder.

Misschien dat ik dan liever toeleg op een warmtepomp/zonneboiler investering 🙈.
Pagina: 1