Vraag

• MoGigga
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-03 23:28
Ik heb een PC gebouwd met de onderstaande onderdelen. Ik merk nu dat de CPU tijdens inspanning continu tussen de 90 en 100 graden zit. Ik vraag me af of dit normaal is en of ik dit kan verlagen? De radiator van de waterkoeling heb ik bovenin de kast geplaatst, is dit ook de juiste plek of is het beter om deze richting de voorkant van de behuizing te plaatsen? Ik heb nog de mogelijkheid om de waterkoeler te retourneren. Zou het helpen om een andere waterkoeler aan te schaffen en welke zouden jullie dan adviseren?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 751,-€ 751,-
1MoederbordenGigabyte Z790 GAMING X AX€ 259,-€ 259,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC€ 1.645,-€ 1.645,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart/Wit€ 139,90€ 139,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 258,90€ 258,90
Totaal€ 3.371,80

Beste antwoord (via MoGigga op 29-11-2022 17:34)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de powerlimit op 250-300w zetten en de fans van de rad naar buiten laten blazen.

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 29-11-2022 17:25]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
240 rad is te klein voor een 13900K. 360 of 420 rad heb je nodig.

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 09:52
de I9-13900K is een flinke energie vreter. 90-100 graden is vrij warm wat wel klopt. je kan beter een aio met 360mm radiator nemen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:05
Neem een zo goed mogelijke AIO met die cpu.Er word al in reviews gezegd bv dat je het liefst Custom waterkoeling wilt met die cpu

Dus ga in dit geval voor een 360mm of groter of doe een stap terug qua cpu naar bv een 13600k of 13700k,die is net wat makkelijker te koelen.

Het liefst wil je als AIO bv een 420mm van Arctic Freezer met die 13900k,maar die past niet in je case.

Wat je ook kan doen is powerlimits in stellen, dan word het verbruik en dus warmte drastisch omlaag gebracht, maar gaat wel ten koste van performance.

Zie bv hier wat het aan performance scheelt:

https://www.pcworld.com/a...r-use-and-efficiency.html

[Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 28-11-2022 12:55]

• MoGigga
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het ga proberen met een 360mm koeler. Ik had de CPU op voeding aangesloten met 2 CPU kabels maakt dit nog uit?

Ik had al geprobeerd om in de BIOS een power limit van 90 watt in te stellen en het hielp wel wat maar niet heel veel. Als 360mm niet voldoende is doe ik dag icm met een power limit.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:33
Wellicht ook andere koelpasta erop smeren.
en niet de standaard spul wat erop zit.

zoals de Thermal Grizzly Kryonaut Extreme heb ik erop gesmeerd! zeer goed spul.
wel wat moeilijker aan te brengen als normale pasta.
Ik zou sowieso de powerlimits controleren, moederbord fabrikanten willen deze nog wel eens 'uitschakelen', waardoor je bijvoorbeeld een powerlimit hebt van 4096W (uitschakelen doen de fabrikanten normaliter door een idioot hoge limiet in te stellen), in plaats van de 253W die je op basis van de Intel specs zou verwachten:

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-80-ghz.html

Kijk naar Maximum Turbo Power, in dit geval 253W (Dit is ook wel PL2 genaamd in de technische documentatie).

Als je een moederbord hebt wat zo'n trucje uithaalt en dus eigenlijk geen power limit heeft, kan je koelen wat je wil, maar alleen temperatuur is dan eigenlijk nog de limiterende factor, waardoor je eigenlijk altijd hoge temperaturen gaat zien, omdat de cpu gaat blijven proberen te boosten zolang er thermal headroom is en jij de load hoog houdt. En daarbij ook een verbruik dat waarschijnlijk veer hoger is dan je verwacht bij een full load all core workload.

[Voor 10% gewijzigd door Dennism op 28-11-2022 14:04]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• MoGigga
Als ik mijn hand voor de ventilator zet, voel ik de ventilator blazen in de onderstaande richting. Klopt de richting of heb ik het helemaal verkeerd gedaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou de powerlimit op 250-300w zetten en de fans van de rad naar buiten laten blazen.

[Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 29-11-2022 17:25]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MoGigga schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:18:
Als ik mijn hand voor de ventilator zet, voel ik de ventilator blazen in de onderstaande richting. Klopt de richting of heb ik het helemaal verkeerd gedaan?
[Afbeelding]
Je zuigt nu warme lucht door de rad omlaag. Beter naar buiten blazen en de fans op de rad dus omdraaien.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:05
aha dat verklaard veel,maar 1 intake fan,zou daar zeker 1 of 2 aan toevoegen voorin voor meer koele lucht

De fans bovenin die kan je het beste draaien (als outtake)zodat de warme lucht naar buiten gaat

[Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 29-11-2022 18:46]

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:03
MoGigga schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:18:
[Afbeelding]
Ventilatoren op de radiator omdraaien dat ze de warme lucht door de radiator naar buiten duwen, aan de voorkant van je kast heb je nog ruimte voor extra fans ik zou hier 3x https://tweakers.net/pric...lack-punt-swap-140mm.html plaatsen voor meer koude lucht van buiten naar binnen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee