Toon posts:

Geen exif bij exporteren vanuit iCloud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Voor het maken van een eigen backup wil ik graag (de originele) foto's die ik heb opgeslagen in iCloud exporteren naar mijn PC. Probleem is echter dat bij het exporteren de exif informatie in de foto's verloren gaat, ik kan niet meer zien op welke datum/tijdstip een foto is gemaakt, slechts op welke datum de foto is geexporteerd.

Ik heb zowel via iCloud.com ingelogd en de originele foto's gedownload (via "Meer downloadopties", "Ongewijzigd Origineel", als via de Foto's app ("Exporteer ongewijzigd origineel") op mijn MacBook Pro (MacOs Ventura). In beide gevallen gaat de exifdata van de foto verloren (datum van maken van de foto in ieder geval). Ik heb het nodige gezocht op internet, maar kom geen oplossing tegen om de foto's inclusief de juiste Exif te exporteren.

Overigens kan ik wel de foto's exporteren met een apart .XMP-bestand erbij, maar dan nog heb ik in de foto de onjuiste EXIF informatie. Helaas heb ik ook geen goede batch-tool kunnen vinden om de .HEIC en .XMP's geautomatiseerd te kunnen combineren. In mijn zoektocht ben ik wel het commandline programma exiftool tegen gekomen, maar hier kom ik helaas ook niet verder mee.

TL;DR: Hoe kan ik de originele foto's uit iCloud downloaden met behoud van alle (en de juiste) exif-informatie?

[Voor 5% gewijzigd door DarkFly op 28-11-2022 12:14]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:01
Het lijkt een bug in iCloud te zijn, maar daar zijn er meer van. Het lijkt er op dat er een aantal EXIF tags verkeerd staan in de exportversies. Er lijken hier wat opties genoemd te worden: https://forums.macrumors....ata-stupid-apple.2284111/

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DarkFly Ik zie hier wel gewoon de Exif,als ik exporteerd van de Foto's App op Ventura.

Hoeveel foto's exporteer je tegelijkertijd?
Heb je het probleem ook als je er 1 doet? (als test)

[Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 28-11-2022 13:58]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• DarkFly
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:57:
@DarkFly Ik zie hier wel gewoon de Exif,als ik exporteerd van de Foto's App op Ventura.

Hoeveel foto's exporteer je tegelijkertijd?
Heb je het probleem ook als je er 1 doet? (als test)
Of ik er nu 1 exporteer, 10, of 1000 tegelijk, in alle gevallen gaat het mis met de datum/tijd voor wat betreft wanneer een foto is gemaakt. Helaas maakt dit dus geen verschil. In de Exif staat dan alleen de datum en tijd waarop de foto is geëxporteerd.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DarkFly schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:22:
[...]

Of ik er nu 1 exporteer, 10, of 1000 tegelijk, in alle gevallen gaat het mis met de datum/tijd voor wat betreft wanneer een foto is gemaakt. Helaas maakt dit dus geen verschil. In de Exif staat dan alleen de datum en tijd waarop de foto is geëxporteerd.
  • Voor de duidelijkheid de foto's is gemaakt met bijvoorbeeld een iPhone toch?
  • Vervolgens kies je in Foto's applicatie > Archief > Exporteer > Exporteer ongewijzigd origineel
  • De geëxporteerde foto open je dan bijvoorbeeld met Voorvertoning en als je daar klikt op Extra > Toon Infovenster dan zie je niet hetzelfde als bij onderstaande foto?

• DarkFly
  • Niet online
Het gaat inderdaad om (met name) foto's gemaakt met de aan het iCloud account gekoppelde iPhone. Bij voorvertoning zie ik hetzelfde als @Greatsword. Probleem is echter, dat bij bij "Datum/tijd gedigitaliseerd" en "Datum/tijd origineel" de tijd en datum staat van het exporteren, niet meer van wanneer de foto is gemaakt.

Probleem hierdoor is dat ik alle geëxporteerde foto's niet (automatisch) kan sorteren op datum en tijd. Ik wil gewoon de originele foto's met originele tijd/datum.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DarkFly schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:36:
Het gaat inderdaad om (met name) foto's gemaakt met de aan het iCloud account gekoppelde iPhone. Bij voorvertoning zie ik hetzelfde als @Greatsword. Probleem is echter, dat bij bij "Datum/tijd gedigitaliseerd" en "Datum/tijd origineel" de tijd en datum staat van het exporteren, niet meer van wanneer de foto is gemaakt.

Probleem hierdoor is dat ik alle geëxporteerde foto's niet (automatisch) kan sorteren op datum en tijd. Ik wil gewoon de originele foto's met originele tijd/datum.
Gebruik je nog een bepaald programma op je Windows? Pc?

Kan je ze wel sorteren in iets als Lightroom of Capture One?

• DarkFly
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:16:
[...]

Gebruik je nog een bepaald programma op je Windows? Pc?

Kan je ze wel sorteren in iets als Lightroom of Capture One?
Ik heb geen Windows PC. Noch in Lightroom, noch in Capture One, noch in Photoshop kan ik sorteren op datum waarop de foto gemaakt zou zijn. Qua datum is enkel datum exporteren in de exif zichtbaar. Het lijkt erop dat bij het exporteren de datum van het maken van de foto compleet vervangen wordt door de datum van het exporteren.

Overigens wel geprobeerd met Windows PC (downloaden origineel via iCloud.com), maar ook dat werkt niet.

[Voor 8% gewijzigd door DarkFly op 28-11-2022 16:24]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DarkFly schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb geen Windows PC. Noch in Lightroom, noch in Capture One, noch in Photoshop kan ik sorteren op datum waarop de foto gemaakt zou zijn. Qua datum is enkel datum exporteren in de exif zichtbaar. Het lijkt erop dat bij het exporteren de datum van het maken van de foto compleet vervangen wordt door de datum van het exporteren.

Overigens wel geprobeerd met Windows PC (downloaden origineel via iCloud.com), maar ook dat werkt niet.
Voor het maken van een eigen backup wil ik graag (de originele) foto's die ik heb opgeslagen in iCloud exporteren naar mijn PC
Dus hiermee bedoelde je gewoon je Mac? En sorteren probeer je dus alleen met Finder?

• DarkFly
  • Niet online
Greatsword schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:40:
[...]

[...]

Dus hiermee bedoelde je gewoon je Mac? En sorteren probeer je dus alleen met Finder?
In principe bedoel ik met “mijn PC” mijn MacBook. Ik heb op mijn MacBook geprobeerd te sorteren met Finder, Lightroom, Aperture en nog reeks andere programma’s. Geen enkele herkent de datum/tijd waarop de foto is genomen. Als ik de exif data uitlees met een van deze programma’s dan is ook nergens de datum van de opname te vinden, enkel en alleen de datum van het exporteren.

Ook heb ik het getest met een Windows PC. Daar heb ik hetzelfde probleem. Zodra ik een foto exporteer uit iCloud, op welke wijze dan ook, de exif data - voor wat betreft tijd en datum waarop de foto is genomen - wordt compleet overschreven door de datum van exporteren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee