Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn dochter word binnenkort 9 :) en ze is erg van de creatieve hobbies. Ze tekent graag op haar PC (ze heeft een Wacom tablet) maar ook 'in het echt' en heeft nu nog een kindercamera (zo'n roze ding met een 5mp ali-express sensor en een bende domme spelletjes erin) waar ze echt verzot op is.

Dus, wij willen haar een 'echte' camera geven, waar ze mooiere foto's mee kan maken (we hebben o.a. een dierentuin abonnement en gaan graag naar musea enzo) en welke foto's ze dus ook op haar PC kan zetten voor verdere bewerking.

Ik loop echter tegen een oerwoud aan... op de pricewatch heb ik gepoogd alle 'compactcamera's' weer te geven tot ruwweg 160 euro maar het gros is allemaal van die 'instant' zooi (nieuwerwetse polaroid modellen). Ik vind wel wat van 'Agfaphoto' maar nul reviews en ik ben er niet bekend mee, dus dan ben ik bang dat ik troep koop.

Ze heeft geen 60 megapixels nodig, geen verwisselbare telelenzen en geen HDR of RAW modus enzo, het is gewoon een creatief kind die haar eerste echte camera gaat gebruiken. Wat is dan een slimme koop? En voor je over een smartphone begint, dat gaat nog 2 jaar duren voor ze die krijgt (medio middelbare school) :P.

Wie biedt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb je zelf gevonden waar je aan twijfelt of vragen over hebt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

HTT-Thalan schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:13:
Mijn dochter word binnenkort 9 :) en ze is erg van de creatieve hobbies. Ze tekent graag op haar PC (ze heeft een Wacom tablet) maar ook 'in het echt' en heeft nu nog een kindercamera (zo'n roze ding met een 5mp ali-express sensor en een bende domme spelletjes erin) waar ze echt verzot op is.

Dus, wij willen haar een 'echte' camera geven, waar ze mooiere foto's mee kan maken (we hebben o.a. een dierentuin abonnement en gaan graag naar musea enzo) en welke foto's ze dus ook op haar PC kan zetten voor verdere bewerking.

Ik loop echter tegen een oerwoud aan... op de pricewatch heb ik gepoogd alle 'compactcamera's' weer te geven tot ruwweg 160 euro maar het gros is allemaal van die 'instant' zooi (nieuwerwetse polaroid modellen). Ik vind wel wat van 'Agfaphoto' maar nul reviews en ik ben er niet bekend mee, dus dan ben ik bang dat ik troep koop.

Ze heeft geen 60 megapixels nodig, geen verwisselbare telelenzen en geen HDR of RAW modus enzo, het is gewoon een creatief kind die haar eerste echte camera gaat gebruiken. Wat is dan een slimme koop? En voor je over een smartphone begint, dat gaat nog 2 jaar duren voor ze die krijgt (medio middelbare school) :P.

Wie biedt?
Trek een instap dslr van nikon van marktplaats af. Kinderen hebben 1ste en 2de hands niet door. Voordeel is dat je echt foto's maakt en dat het apparaat wat meer bullet proof is. Ik zou gaan voor een D3xxx serie model met een 18-55 lens.

Grootste voordeel van deze aanpak is dat je de sensor kan laten schoonmaken, iets wat met een point en shoot niet kan. Ook kan je de lens vervangen mocht ze die kapot gemaakt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Brilsmurfffje op 28-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:55

SomerenV

It's something!

Die Agfaphoto is een analoge camera. Daar moet dus een rolletje in. Ook heel tof, maar niet echt wat je voor ogen hebt voor je dochter denk ik :+

Edit: ik zie nu dat Agfaphoto ook wat digitaal spul heeft, maar geen idee of dat wat is. Ik zou ook eerder voor tweedehands gaan. Meer keuze en betere camera's.

[ Voor 35% gewijzigd door SomerenV op 28-11-2022 11:28 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 20:40
De instant zooi kan je eruit halen door een minimum aanal megapixels in te stellen bijv: categorie: Compactcamera's

Er zijn in die prijsklasse slechts 1 camera met een review in de pricewatch.

Tweedehands kan een goede optie zijn, wacht nog een weekje en er is veel aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@HTT-Thalan Ik zou voor een tweedehands camera als de Sony A6000 gaan met de 16-50 kit lens.

Voordeel Mirroless, voor leuke prijzen te krijgen en heeft ook nog aardig wat leuke features.

Denk aan een EVF (zodat ze van voren al kan zien hoe de foto er uit gaat zien). Een Tilt screen, ingebouwde Flits, goede autofocus, ook videos kunnen opnemen, Timelapse App etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Greatsword op 28-11-2022 11:34 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Greatsword schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:25:
@HTT-Thalan Ik zou voor een tweedehands camera als de Sony A6000 gaan met de 16-50 kit lens.

Voordeel Mirroless, voor leuke prijzen te krijgen en heeft ook nog aardig wat leuke features.
Ik zou ook eerder voor een compact of systeemcamera gaan dan een DSLR, aangezien dat laatste denk ik al snel te groot is voor kinderhandjes. Dan is een systeemcamera een stuk handzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:02
RX100 en dan een mooie van MP. Heb net een RX100 III in nieuwstaat verkocht voor nog geen €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
Voor dierentuin foto's is een redelijke zoomlens fijn: bij systeemcamera's minimaal 200mm, bij compactcamera's minimaal 10x zoom oid.

Ik heb altijd vaak compacte travel zooms gehad, zoals de Panasonic TZ serie (bijv. TZ80), de Sony HX serie of de Canon SX serie (bijv. SX740). Veel modellen hebben zelfs een PASM knop zodat je niet alleen op de automatische stand werkt, en ze zijn veel minder kwetsbaar dan een systeemcamera met verwisselbare lenzen.

Oudere modellen uit deze series zullen 2e hands echt niet duur meer zijn en maken prima foto's, die dankzij de optische zoom meerwaarde hebben boven de camera op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

euchromatic schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:48:
Voor dierentuin foto's is een redelijke zoomlens fijn: bij systeemcamera's minimaal 200mm, bij compactcamera's minimaal 10x zoom oid.
Eens maar als beginneling zou ik niet zo veel eisen gaan stellen. Met een 24-75 Full frame equivalent kan je prima foto's maken in een dierentuin. Niet alles is heel ver weg en een beetje bijsnijden in post kan altijd nog.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Zoals @SomerenV aangeeft is ze nog maar 9 en ook vrij tenger. Een systeemcamera of groter/meer profi word ook al rap zwaarder en word al gauw vervelend voor haar om mee te sjouwen. Mijn vrouw heeft een systeemcamera met flinke (doch fixed body) lens (een Nikon, even uit mijn hoofd) en dat is echt te fors voor onze dochter.

Dus ja, de compactcamera is wel het formaat dat ze nodig heeft. Ik hoopte/gokte eerlijk gezegd dat als mijn smartphone al redelijk kan zoomen, een compactcamera dat tegenwoordig ook wel kan. Ze hoeft daarentegen de neusharen van de giraffe niet te tellen, het is gewoon 'leukigheid' voor haar, de kiddie camera zou voldoende zijn ware het niet dat die foto's echt kwaliteit eerste generatie webcam zijn, echt slecht dus.

Ik ben normaal heel erg voor tweedehands maar 1) ik vind camera's nogal risicovol/breekbaar en 2) ze heeft al een paar keer pech gehad met 2ehands spullen die heel snel stuk waren. Omdat het een verjaardagscadeau is neig ik voor nu naar nieuw (en dus met garantie).

- edit -

Ik vond o.a.

uitvoering: Easypix W3048 Edge Blauw

in principe (qua specs) voldoende maar doet erg 'cheap' aan qua design.

uitvoering: Kodak FZ55 Zwart

zelfde prijsbereik maar bedroevende videoresolutie (ik zie dat als indicatie dat de sensor misschien stukken minder MP heeft dan de geclaimde 16 van de lens?)

... en de rest (tot 160 euro gefiltered) zijn ofwel agfaphoto of van die instant dingen...

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-11-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Als je perse een nieuw model wilt dan zou ik eerder denken aan het oprekken van het budget en voor iets als een Cybershot gaan. Wel met het risico dat als het kapot gaat het wat pijnlijker is. Kinderen zijn nou eenmaal niet heel zuinig over het algemeen :+

Zelf heb ik geen slechte ervaringen met tweedehands fotografie spul, en je hebt het voordeel dat je veel meer bang for buck krijgt. Als het dan een keer sneuvelt dan is het financieel ook niet direct een grote klap.

Edit: link gefixt

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 28-11-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SomerenV schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:03:
Als je perse een nieuw model wilt dan zou ik eerder denken aan het oprekken van het budget en voor iets als een Cybershot gaan. Wel met het risico dat als het kapot gaat het wat pijnlijker is. Kinderen zijn nou eenmaal niet heel zuinig over het algemeen :+

Zelf heb ik geen slechte ervaringen met tweedehands fotografie spul, en je hebt het voordeel dat je veel meer bang for buck krijgt. Als het dan een keer sneuvelt dan is het financieel ook niet direct een grote klap.
Je linked nu naar iemand zijn gallery? Cybershot ken ik wel, vroeger heel wat modellen van gehad en altijd zeer over te spreken geweest. Breekbaar is het allemaal. Waterdicht zou ik zeker een groot pluspunt vinden, maar met zoiets omgaan moet ze ook gewoon leren. Als ze het zelf stuk maakt vind ik dat heel wat anders dan dat ik iets 2ehands koop wat later gewoon mishandeld bleek te zijn en uit zichzelf naar de klote gaat. Bovendien hebben we in het eerste geval onze verzekering nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probleem is natuurlijk een beetje dat die onderkant van de compactcamera markt in elkaar gedonderd is door steeds beter wordende cameras in smartphones, waardoor iedereen gewoon z'n telefoon gebruikt in plaats van er nog een extra apparaat voor aan te schaffen en mee te zeulen. Degenen die er serieus genoeg mee bezig zijn om wel een extra apparaat aan te schaffen/mee te zeulen willen dan ook daadwerkelijk wat beters -> systeemcamera/dslr of evt. een wat duurdere compactcamera met wat grotere sensor en dergelijke.

Ter illustratie: vroeger had dpreview bijvoorbeeld een Budget Compact Group test voor camera's <€150: https://www.dpreview.com/...73697/q408compactroundup1
Tegenwoordig is zelfs de "bargain" categorie in hun best buy guides gevuld met camera's van >€300: https://www.dpreview.com/buying-guides

Anyway: die instant meuk wegfilteren in de PW kan bijvoorbeeld door te filteren op type sensor: categorie: Compactcamera's

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 28-11-2022 12:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat is een heel goed punt, had ik nog niet bij stil gestaan. Zelfs een matige smartphone kan tegenwoordig heel aardig meekomen. Als het ik budget iets oprek, vind ik:

uitvoering: Sony Cyber-shot DSC-WX350 Zwart

goed formaat, goede features, bekend/vertrouwd merk (voor mij dan toch)

en:

uitvoering: Kodak Pixpro AZ422 Zwart

weet niet wat ik ervan moet vinden qua merk, en het is wel gelijk een fikse unit voor zo'n kleine meid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HTT-Thalan schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:57:

zelfde prijsbereik maar bedroevende videoresolutie (ik zie dat als indicatie dat de sensor misschien stukken minder MP heeft dan de geclaimde 16 van de lens?)
Denk eerder dat dat te maken heeft met beperkte processing power. Er zal vast wel daadwerkelijk een 16MP sensor in zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HTT-Thalan schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:10:
en het is wel gelijk een fikse unit voor zo'n kleine meid.
Wat dat betreft is het aloude advies om vooral ook een camera eens in de hand te nemen voordat je een aanschaf doet ook hier natuurlijk van toepassing. Al is dat natuurlijk lastig als je haar er mee wilt verrassen. Retour sturen als ie niet bevalt kan ook, maar dat is natuurlijk ook wat sneu bij een verjaardagscadeau voor een kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:13:
[...]

Wat dat betreft is het aloude advies om vooral ook een camera eens in de hand te nemen voordat je een aanschaf doet ook hier natuurlijk van toepassing. Al is dat natuurlijk lastig als je haar er mee wilt verrassen. Retour sturen als ie niet bevalt kan ook, maar dat is natuurlijk ook wat sneu bij een verjaardagscadeau voor een kind.
Je hebt gelijk, vasthouden is het beste, maar er zijn hier geen winkels in de nabijheid die zoiets hebben liggen, bovendien wat ik al zei ze is vrij klein voor haar leeftijd (onze dochter van 5 zit één kledingmaat van haar verwijderd). Het moet dus echt zo lichtgewicht mogelijk zijn. Ik ga ook een beschermtasje/hoesje regelen zodat hij in een vakje van haar rugzak kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Die heb ik eerder niet gevonden, dankjewel! Ook deze 'ken' ik wel van vroeger (net als de Cybershot). Goeie om te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:37
Dit zijn wellicht ook nog twee opties die beide ruim binnen budget vallen:
uitvoering: Sony DSC-W810 Zwart

De Sony is op dit moment nergens leverbaar en de vraag is dan of hij ooit weer leverbaar wordt. De Kodak is wel leverbaar. Kodak is overigens één van de oudste cameramerken, maar ze hebben de boot naar digitaal compleet gemist. In de fotowereld is het dus wel een heel bekend merk, maar je ziet ze tegenwoordig nauwelijks nog in het straatbeeld.

Die Kodak is overigens splinternieuw, die is nog maar net geintroduceerd. Dat is wel een verschil met de Sony, die is 8 jaar oud. Of je dat in de foto's ook echt terug gaat zien weet ik niet, maar het kan een overweging zijn :)

Edit: ik zie hierboven dat je de Kodak zelf ook al had gevonden. Ten aanzien van die videospecs, volgens mij kloppen die in de pricewatch niet. Volgens de handleiding (https://kodakpixpro.com/r...z55-usermanual-en-v02.pdf) kun je Full HD filmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uConQI2pTvMFLo60yLfQkpziBHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nkSleSYGwuG4pi1RxrNhKFUM.jpg?f=user_large

Ik denk dat die Kodak voor het geld en het doel een prima camera is, zeker als je graag nieuw wilt kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Erwin186 op 28-11-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat maakt dat de ene camera voor jouw 9-jarige beter is dan de andere? Je kunt dat zelf het beste inschatten, maar ik kan me voorstellen dat een camera die niet meteen stuk is als ‘ie ergens langs schuurt of valt belangrijker is dan het aantal megapixels. Een camera waarvan papa en mama steeds zeggen “voorzichtig, voorzichtig” is wellicht minder geschikt dan een camera waar ze vrijer mee is.

Wat is voor háár de grootste beperking van de huidige camera en wat zou voor haar echt een volgende stap zijn? Zou een camera zonder spelletjes voor haar een stap vooruit of een stap achteruit zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door eLScha op 28-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Kodak is 10 jaar geleden grotendeels failliet gegaan en gestopt met het maken van camera's.
Één of andere fabrikant heeft het naamrecht gekocht om het op z'n cheap-ass camera's te plakken, het staat dus zeker niet voor kwaliteit.

Zoals gezegd is er geen droog brood meer te verdienen aan compactcamera's en levert een (2e hands) smartphone vergelijkbare of betere resultaten. Ook smartphones hebben tegenwoordig vaak een telelens (die soms weinig toevoegd, maar op de hoger gepositioneerde modellen vaak wel).

Voor een stap hoger in beeldkwaliteit lijkt me een smartphone prima (mijn kinderen gebruiken ook een oude smartphone voor het maken van foto's en filmpjes), voor een stap hoger in fotograferen (bezig zijn met het maken van de foto, begrijpen van instellingen), zou ik op zoek gaan naar een oude prosumer camera met handmatige instellingen, bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.n...-shot-g1-x-compact-camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31
Zou je geen smartphone zonder simkaartje kunnen doen?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Jampot007 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:26:
Zou je geen smartphone zonder simkaartje kunnen doen?
Dat is echt totaal niet te vergelijken met een dedicated camera. Sure, een gemiddelde smartphone schiet prima foto's en biedt veel functies die een camera ook biedt, maar is toch heel anders. Denk aan fatsoenlijke macro-opties, een fatsoenlijke zoom/telelens, fatsoenlijke image processing zonder allerlei AI-meuk om de slechte optics te verdoezelen en noem maar op. Nou zijn veel goedkope compactcamera's niet meer dan een smartphonesensor in een camerabody, maar toch zou ik dat verkiezen boven een smartphone, puur om de extra's die echt gericht zijn op fotografie.

Deze foto is gemaakt met de Panasonic DC-TZ90, en die heeft een sensor die ongeveer even groot is als wat er in mijn smartphone zit. Maar het gaat om meer dan een sensor, dus ik zal zo'n camera altijd verkiezen boven mijn smartphone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtmW-0HJfWnOudSRV-qH2ZpQQUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtz7zZOkBj3t6yzvVE5MWiz2.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is gemaakt met een Canon EOS 550D. Een oud beestje (12 jaar) maar een grotere sensor dus een aanzienlijk betere kwaliteit, al helemaal als je de foto uit gaat vergroten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZX9qmnKcfQED4oDe5n1ikoQm4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSlcaVZilwLWNOsbsOoVxOuD.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een krap budget hebt en kwaliteit wilt: tweedehands DSLR
Als je bereid bent iets meer uit te geven: tweedehands systeemcamera
Als je een krap budget hebt maar een nieuw product wilt: compactcamera (maar eigenlijk wil je dan alsnog niet onder de 200 euro gaan zitten)

Maar omdat je hier met een kind zit, en dus kleine handen, vallen een DSLR en systeemcamera al vrij snel af. Dan zou een tweedehands maar wat duurder segment compact ook een prima optie zijn :)

[ Voor 53% gewijzigd door SomerenV op 28-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 16:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Niet alle reacties gelezen, maar de Panasonic TZ serie was (en is) een mooie compacte camera met goede optische zoom, voor niet teveel geld.

Zoiets zou mijn keuze zijn:
v&a aangeboden: Panasonic Lumix DC-TZ90 Zwart

Heeft auto modes uiteraard, maar mocht je iets qua fotografie leren, heb je ook de P S A M modes op het wieltje erop. Dus je kan zo auto of manual als je zelf wilt gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Nomad op 28-11-2022 13:38 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:22

DirtyBird

Praktiserend denker

De videoresolutie is altijd veel lager dan wat de sensor werkelijk aan resolutie heeft. 4K video bijvoorbeeld, is slechts 8 megapixel aan resolutie. Daar gaat elke camera van de afgelopen 15 jaar wel overheen (qua resolutie).

De compactcameramarkt is bedroevend sinds mobiele telefoons zo goed zijn geworden. Ga alsjeblieft niet die onderkant van de markt-puinhoop kopen. Dat is echt weggegooid geld. Ik zou ook tweedehands kijken iets uit bijvoorbeeld de panasonic tz-serie kopen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21
SomerenV schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is echt totaal niet te vergelijken met een dedicated camera. Sure, een gemiddelde smartphone schiet prima foto's en biedt veel functies die een camera ook biedt, maar is toch heel anders. Denk aan fatsoenlijke macro-opties, een fatsoenlijke zoom/telelens, fatsoenlijke image processing zonder allerlei AI-meuk om de slechte optics te verdoezelen en noem maar op. Nou zijn veel goedkope compactcamera's niet meer dan een smartphonesensor in een camerabody, maar toch zou ik dat verkiezen boven een smartphone, puur om de extra's die echt gericht zijn op fotografie.

Deze foto is gemaakt met de Panasonic DC-TZ90, en die heeft een sensor die ongeveer even groot is als wat er in mijn smartphone zit. Maar het gaat om meer dan een sensor, dus ik zal zo'n camera altijd verkiezen boven mijn smartphone.
[Afbeelding]

Deze foto is gemaakt met een Canon EOS 550D. Een oud beestje (12 jaar) maar een grotere sensor dus een aanzienlijk betere kwaliteit, al helemaal als je de foto uit gaat vergroten.
[Afbeelding]

Als je een krap budget hebt en kwaliteit wilt: tweedehands DSLR
Als je bereid bent iets meer uit te geven: tweedehands systeemcamera
Als je een krap budget hebt maar een nieuw product wilt: compactcamera (maar eigenlijk wil je dan alsnog niet onder de 200 euro gaan zitten)
Helemaal mee eens. Ik heb mijn 550D 2 jaar geleden verkocht voor 100 euro. Prima camera en altijd hele mooie foto's mee gemaakt. Maar of het het meeste geschikt is voor een kind van 9.. Dat betwijfel ik.

Mijn dochter van 3 maakt tegenwoordig foto's met mijn Canon Powershot S2 IS uit 2005, wonderbaarlijk dat die camera het nog steeds probleemloos doet. Heel stuk kleiner dan een spiegelreflex dus die kan ze wel vasthouden.

Ik zou zelf denk voor een Olympus Tough gaan. Waterdicht en vrijwel onverwoestbaar, maar helaas ook een heel stuk duurder dan 160 euro. Dus dan waarschijnlijk een tweedehands model. Die zijn misschien wel rond die prijs te vinden.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou voor dit budget zoeken naar een compacte camera met nog een beetje bereik. Voor mijn zoontje van 6 heb ik een waterdichte Panasonic (gelijkaardig aan die Olympus Tough camera's liggen) als opvolger voor de kindercamera die hij nu gebruikt. Tweedehands gekocht voor een prikje omdat niemand zoiets nog gebruikt nu ze een smartphone hebben.

Voor een 9-jarige zou ik het al wel durven om een minder rugged camera te kopen. Kijk even op Marktplaats binnen je budget en zoek de oude reviews op. Er vallen nog prima foto's te nemen met oude compact camera's. Zeker als ze optische beeldstabilistatie hebben en er voldoende licht is.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-11-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Ozzie schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:59:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb mijn 550D 2 jaar geleden verkocht voor 100 euro. Prima camera en altijd hele mooie foto's mee gemaakt. Maar of het het meeste geschikt is voor een kind van 9.. Dat betwijfel ik.

Mijn dochter van 3 maakt tegenwoordig foto's met mijn Canon Powershot S2 IS uit 2005, wonderbaarlijk dat die camera het nog steeds probleemloos doet. Heel stuk kleiner dan een spiegelreflex dus die kan ze wel vasthouden.

Ik zou zelf denk voor een Olympus Tough gaan. Waterdicht en vrijwel onverwoestbaar, maar helaas ook een heel stuk duurder dan 160 euro. Dus dan waarschijnlijk een tweedehands model. Die zijn misschien wel rond die prijs te vinden.
Dat inderdaad, waterdicht zodat hij ook op vakantie, aan het strand, bij het zwembad etc. bruikbaar is, bijvoorbeeld deze: uitvoering: Sony Cyber-shot DSC-TF1 Blauw maar er zijn of waren veel meer merken en modellen, tweedehands vast wel vindbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU-85OvEqEHsEpT-78ZCAuVgdBw=/i/2000673307.jpeg

Is ook niet zo'n saaie zwarte... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We hebben even met familie overlegd en die willen graag bijdragen. En wel op de volgende manier:

- het budget word opgerekt tot 250 euro (met donaties van oma's en tantes :P)
- mijn zus heeft een Spiegelreflex liggen met aparte lenzen (normaal en zoom) waar ze niks mee doet, die stuurt ze naar ons op

Dan heeft ze een leuke point en shoot voor de dierentuin, school en dat soort zaken, en kan ze langzaam gaan uitzoeken of het 'echte' werk leuk/interessant genoeg voor haar is om dit als hobby op te gaan pakken (en het gewicht van zo'n ding af en toe te lijden voor een dagje).

De Kodak FZ55 heeft niet de voorkeur vanwege het formaat/gewicht.

Sony Cybershot heeft zeker een streepje voor vanwege 'past experiences' maar inderdaad, lastig verkrijgbaar. De waterdichte Sony zoals @Fiber aandraagt is gaaf, maar het budget is nu iets hoger, hebben ze daar ook 'betere' versies van?

Panasonic is ook een merk dat ik wel respecteer, dat blijft ook een optie.

Budget is overigens inclusief tasje/geheugenkaart etc. We willen wel een 'compleet' cadeau geven.

Deze Sony lijkt op voorraad:

https://www.kamera-expres...ium=cpc&utm_term=12194303

Deze panasonic ook:

https://www.fotoverweij.nl/panasonic-lumix-dmc-tz80-zilver

maar die rekt het budget alwéér op. Ik neig dan naar de Sony.

[ Voor 45% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-11-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Die laatste twee zijn fotografisch met 20 en 30 keer zoom en zo zeker weer een stap beter, maar je levert dan wel je waterdichtheid en wat stevigheid in. Het is altijd een compromis. Komend vanaf een speelgoed camera is alles een stap vooruit qua technische output. creativiteit is echter niet te koop. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Fiber schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:57:
Die laatste twee zijn fotografisch met 20 en 30 keer zoom en zo zeker weer een stap beter, maar je levert dan wel je waterdichtheid en wat stevigheid in. Het is altijd een compromis. Komend vanaf een speelgoed camera is alles een stap vooruit qua technische output. creativiteit is echter niet te koop. :)
En vooral die waterdichtheid vind ik wel een toffe eigenschap. Ik waardeer het zeer in mijn telefoon en e-reader, en alhoewel ik haar sowieso niet met een camera naar het zwembad zou sturen, is water wel de eerste schade die ik verwacht in haar situatie (in het water laten vallen, plotseling slecht weer etc etc).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, de knoop is doorgehakt:

uitvoering: Sony Cyber-shot DSC-WX350 Zwart

ik heb gebeld om de voorraad te controleren en gelijk betaald/besteld. Bijkomend voordeel dat ik zojuist bij het bestellen ontdekte is dat het ding de exact zelfde accu gebruikt waar ik er al een paar van heb liggen voor mijn motorcamera... nu alleen nog een kek hoesje regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei Schaareman
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb 2 bonus kleinkinderen van 10 en 11 een Nikon D70 gegeven daar kunnen ze mee oefenen wel een oudje maar stevige camera die tegen een stootje kan
Pagina: 1