Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hi mede Tweakers,

Huidige situatie -> twee iphones: één voor privé nummer en één voor mijn eigen zakelijke nummer (ik ben eigen ondernemer).

Graag zou ik mijn iPhone 13 Pro als volgt gebruiken:
- zakelijke (reguliere) sim erin.
- prive e-sim

Ik heb veel gelezen(google etc), maar ik kom er toch niet uit. Hopelijk kan iemand met ervaring hier me helpen.
Een tijd terug heb ik ergens op Tweakers een forum topic gezien waarin mensen hierover spraken, maar ik kan hem niet meer vinden :-(

De vragen die ik heb zijn:

- Kan ik de hoofd-sim (fysieke sim, zakelijk) uitzetten zodat alleen de e-sim (privé) blijft werken?

- Whatsapp lees ik her en der lastig om per telefoonnummer gescheiden te houden. Hoe lossen jullie dat op?
- En hoe met de berichten app?

- Volgens wat ik lees gaat de accu sneller leeg. Is dat omdat er twee telefoonnummers actief zijn. Ik bel niet veel. Gaat de accu sneller leeg omdat je twee telefoonnummers op één toestel aan hebt staan of gewoon omdat je dan meer gaat bellen?

- Staan alle contacten zakelijk en privé door elkaar? En blijft dat zo als de zakelijke lijn uitgeschakeld is?

Wat ik al heb gedaan:
- vééél ge-googled. Maar duidelijker is het er niet op geworden

Mijn apparatuur:
- iPhone 13 Pro (en oude iPhone 7 die weg gaat)

Beste antwoord (via Zonnetje83 op 28-11-2022 11:03)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:14

RnB

Je kan de fysieke sim inderdaad uitschakelen, net zoals je een e-sim uitschakelt.

Ook zou je met Focus kunnen werken (heeft mijn voorkeur), een focus voor Privé tijd bijvoorbeeld, waarbij je alleen je privé contacten en apps goedkeurt. Alle zakelijke contacten en apps worden naar je voicemail gestuurd en sturen geen notificaties.

Meer info over waarom Focus mijn voorkeur geniet: het is bij mij regelmatig voorgekomen dat na het uitschakelen van één van de sims, de iPhone niet meer onthoudt welke sim je gebruikt voor welke contact.
Heel irritant om alle contacten dan weer langs te gaan om in te stellen welke sim je ervoor wilt gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door RnB op 28-11-2022 10:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Je kunt voor Whatsapp gebruik maken Whatsapp Business naast je reguliere Whatsapp. Je accu gaat iets sneller leeg om je met meer masten in verbinding staat voor de twee verbindingen.

Je contacten staan in principe gewoon in je telefoon opgeslagen, dus alles door elkaar.

Ik zou zeggen, neem een prepaid esim om te kijken of dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Thanks voor de info!

Wat erg belangrijk voor me is, is of ik de fysieke sim (zakelijke) uit kan zetten zodat alleen de e-sim (privé) blijft werken. Heb jij daar misschien ervaring mee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Je kan de fysieke sim inderdaad uitschakelen, net zoals je een e-sim uitschakelt.

Ook zou je met Focus kunnen werken (heeft mijn voorkeur), een focus voor Privé tijd bijvoorbeeld, waarbij je alleen je privé contacten en apps goedkeurt. Alle zakelijke contacten en apps worden naar je voicemail gestuurd en sturen geen notificaties.

Meer info over waarom Focus mijn voorkeur geniet: het is bij mij regelmatig voorgekomen dat na het uitschakelen van één van de sims, de iPhone niet meer onthoudt welke sim je gebruikt voor welke contact.
Heel irritant om alle contacten dan weer langs te gaan om in te stellen welke sim je ervoor wilt gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door RnB op 28-11-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
RnB schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:40:

...
Oh, goede tip! Dat maakt het gebruik van twee sims veel makkelijker. Ik kreeg de indruk dat focus daar nog niet zo handig voor was.

Begrijp ik je nu goed dat je dan in de focus instelt dat de telefoon app alleen bepaalde contacten door laat komen en de rest naar de voicemail gaat?

Dus bijv. alle zakelijke contacten kenmerken of in een zakelijke groep plaatsen en die groep uitsluiten voor de telefoon app in een privé focus?

[ Voor 5% gewijzigd door Zonnetje83 op 28-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Jep, dat is helemaal zoals het werkt.

Hier een voorzetje: https://support.apple.com...e/iphone/iphd6288a67f/ios

Waar je even op moet letten, want dat heeft mij vele uren hoofdpijn bezorgt, is dat je de telefoon app en de berichten app niet als goedgekeurde app instelt, want dat prevaleert de iPhone boven de goedgekeurde contacten. Voor andere berichtenapps, zoals Whatsapp, dien je wel weer goed te keuren om daar notificaties van te ontvangen.

Gebruik je bijvoorbeeld WA voor privé en WA business voor zakelijk, keur je alleen WA goed in de Privé focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
RnB schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:56:
Jep, dat is helemaal zoals het werkt.

...
Het klinkt alsof dit best heel goed gaat werken zo. Erg bedankt voor jullie hulp!
Ik ga de e-sim regelen en het met focus en whatsapp business in orde proberen te maken.

Dat scheelt een telefoon meeslepen ;-)
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
hackint0sh schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
Je kunt voor Whatsapp gebruik maken Whatsapp Business naast je reguliere Whatsapp. Je accu gaat iets sneller leeg om je met meer masten in verbinding staat voor de twee verbindingen.

Je contacten staan in principe gewoon in je telefoon opgeslagen, dus alles door elkaar.

Ik zou zeggen, neem een prepaid esim om te kijken of dat bevalt.
WhatsApp werkt gewoon via een data verbinding, de hoeveelheid masten waar mee je verbonden bent is niet relevant. De accu gaat sneller leeg omdat er een extra app op de achtergrond draait maar dat is verwaarloosbaar dankzij de pushmeldingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:10
Zonnetje83 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:37:
[...]
Wat erg belangrijk voor me is, is of ik de fysieke sim (zakelijke) uit kan zetten zodat alleen de e-sim (privé) blijft werken. Heb jij daar misschien ervaring mee?
Helaas laat Apple het niet toe dat bijvoorbeeld op basis van tijdstip met een automation te laten doen. Wat je wel kunt instellen is deze shortcut. Als je daar dan op drukt kom je in het scherm waar je de lijnen in en uit kunt schakelen, scheelt weer wat handelingen. Je kunt hem dan wel met een automation op bepaalde tijden laten voorschotelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wOpnh-ixxZ3ClgAgxniX9b000I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/172u9ltXU1lgJIxg5HOmiflm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
RnB schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:40:

Is hier nog een manier om in 1 keer alles goed in te stellen voor een bepaald gedeelte van je contacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 17:12
De tip om Focus mode is waardevol!
Groepeert je iPhone je contacten o.b.v. de sim, zodat je ook makkelijk een groep contacts van bepaalde sim kan toevoegen aan Focus mode?
Want als je veel zakelijke contacts hebt, is het echt ondoenlijk om deze handmatig te moeten toevoegen aan Focus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
rvdlaar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:31:
Groepeert je iPhone je contacten o.b.v. de sim, zodat je ook makkelijk een groep contacts van bepaalde sim kan toevoegen aan Focus mode?
Want als je veel zakelijke contacts hebt, is het echt ondoenlijk om deze handmatig te moeten toevoegen aan Focus...
Helaas, dat heb ik (nog) niet kunnen vinden….
Als iemand weet hoe dit kan, dan ben ik ook geïnteresseerd!

Sowieso, het is allow of deny. Op het moment heb ik hele stapels collega’s op deny staan in mijn ‘privé’ focus, zodat ze me in privé tijd niet bellen.

Prachtig, maar onder mijn e-mails staat mijn telefoonnummer en dat betekent dat ik iedereen die mijn mails heeft, aan mijn deny lijst toe moet voegen.

Je snapt, dat is onmogelijk….bizar dat daar geen oplossing voor lijkt te zijn.

Misschien dat het in iOS 20 straks mogelijk is om toch gewoon alle belletjes naar een bepaalde Sim te negeren in een focus! 😀

Soms denk ik weleens, werken de hoge Apple heren zelf wel met een zakelijk iPhone nummer 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zonnetje83 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:35:
[...]

Sowieso, het is allow of deny. Op het moment heb ik hele stapels collega’s op deny staan in mijn ‘privé’ focus, zodat ze me in privé tijd niet bellen.

Prachtig, maar onder mijn e-mails staat mijn telefoonnummer en dat betekent dat ik iedereen die mijn mails heeft, aan mijn deny lijst toe moet voegen.

Je snapt, dat is onmogelijk….bizar dat daar geen oplossing voor lijkt te zijn.
Daar is wel een oplossing voor: namelijk werken met contacten die je wel mogen bellen, niet met een lijst welke je niet mogen bellen.

Dan zet je 1x al je vrienden/kennissen/(selectie)Familie leden erop en ben je klaar.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rvdlaar schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:31:
Nee dit kan niet, eigenlijk werken contacten al jaren niet meer op basis van Sim maar op basis van een account.

Dus alle contacten die je toevoegt komen op je iCloud account, niet op je Sim.

Je zou daarvoor dan wel een tweede account kunnen toevoegen, bijvoorbeeld iets van Exchange via je werkgever ofz. Dan heb je in het contacten scherm 2 contacten lijsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Daar is wel een oplossing voor: namelijk werken met contacten die je wel mogen bellen, niet met een lijst welke je niet mogen bellen.

Dan zet je 1x al je vrienden/kennissen/(selectie)Familie leden erop en ben je klaar.
Ja, da's waar. Alleen ga je dan al nat als je ouders altijd anoniem bellen, die kun je niet toevoegen aan de die-mag-bellen-lijst.....

Bovendien vind ik white- of blacklisten in dit geval een optie, maar niet de beste optie. Als je namelijk gewoon je sim op mute o.i.d. kan zetten, dan is het het hele probleem opgelost. (mijn mening).

Ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen zijn die graag gewoon 1 privé en 1 werk sim in hun phone willen hebben, maar niet willen dat mensen van het werk ze in hun privé tijd lastig vallen. Ik vind het nog steeds bijzonder dat dat er niet in zit. Geen idee overigens of Samsung bijv. dat wel ingebouwd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonnetje83 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Ja, da's waar. Alleen ga je dan al nat als je ouders altijd anoniem bellen, die kun je niet toevoegen aan de die-mag-bellen-lijst.....

Bovendien vind ik white- of blacklisten in dit geval een optie, maar niet de beste optie. Als je namelijk gewoon je sim op mute o.i.d. kan zetten, dan is het het hele probleem opgelost. (mijn mening).

Ik kan me zo voorstellen dat er veel mensen zijn die graag gewoon 1 privé en 1 werk sim in hun phone willen hebben, maar niet willen dat mensen van het werk ze in hun privé tijd lastig vallen. Ik vind het nog steeds bijzonder dat dat er niet in zit. Geen idee overigens of Samsung bijv. dat wel ingebouwd heeft?
Dan zou je die hele Sim uit moeten zetten, bijvoorbeeld met de Siri shortcut hierboven.

Ook geen idee verder of Samsung het heeft maar zou je voor zoiets helemaal gaan overstappen als ze het wel hebben? Voelt als iets kleins waar prima omheen te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Donstil schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Dan zou je die hele Sim uit moeten zetten, bijvoorbeeld met de Siri shortcut hierboven.

Ook geen idee verder of Samsung het heeft maar zou je voor zoiets helemaal gaan overstappen als ze het wel hebben? Voelt als iets kleins waar prima omheen te werken is.
Oh, maar van overstappen is geen sprake hoor. Ik blijf lekker bij Apple. Ik kan niet wennen aan Samsung / Android. Niets mis mee, maar is niet voor mij.

De Sim uitzetten weet ik van, maar de post van RnB hierboven heeft me weerhouden om het te proberen. Als je de Sim namelijk weer aan zet, dan schijnen de contacts niet meer te weten met welke Sim je wilt bellen, wat je telkens weer opnieuw in orde moet maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zonnetje83 op 04-02-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zonnetje83 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:05:
[...]De Sim uitzetten weet ik van, maar de post van RnB hierboven heeft me weerhouden om het te proberen. Als je de Sim namelijk weer aan zet, dan schijnen de contacts niet meer te weten met welke Sim je wilt bellen, wat je telkens weer opnieuw in orde moet maken.
Ik las het inderdaad maar dat probleem ken ik niet overigens. Ik zet elk weekend de Sim uit.

Je krijgt dan dit, of hoort dit te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjm-VrXZI5-Y7wbrcxeXidwgCd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6sayPhO19BASOgNel6f0jTT.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil zet hem in deze instelling denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryFfD9RDFT_tkfsWlpjae8uzz0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q85JMluLEEfLDhb9NrLbWh8N.jpg?f=fotoalbum_large

Met “laatst gebruikt” moet je het steeds af. Met de vaste setting daaronder zou dat niet zo moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Donstil op 04-02-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:10
*edit: ik heb een overbodige post geplaatst.

[ Voor 92% gewijzigd door Dennisdn op 05-02-2023 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Heel mooi, iOS onthoudt nu inderdaad je voorkeurslijn. :)

Het enige wat ik moet wijzigen, is welke lijn ik als default wil. Gebruik mijn zakelijke nummer namelijk als default.

Dus, don’t be afraid anymore om je hele contactenlijst langs te moeten! Thanks @Donstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Donstil schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Ik las het inderdaad maar dat probleem ken ik niet overigens. Ik zet elk weekend de Sim uit.

Je krijgt dan dit, of hoort dit te krijgen:
[Afbeelding]

Het verschil zet hem in deze instelling denk ik:
[Afbeelding]

Met “laatst gebruikt” moet je het steeds af. Met de vaste setting daaronder zou dat niet zo moeten zijn.
Nice! Dankjewel _/-\o_ !

Werkt zo te zien precies zoals ik wil.

Ik zie echter wel één ding wat opletten kan zijn: ik bel standaard met mijn zakelijke (e-)sim. Als je de zakelijke lijn uitzet, dan wijzigt de 'standaard telefoonlijn' naar privé'. Als je de zakelijke lijn weer aanzet, dan blijft hij (begrijpelijk, maar wel onhandig) op 'privé' staan en dan bel je dus telkens met je privé telefoonnummer.

Eens kijken of je dat misschien met de opdrachten app in orde kunt krijgen (sim uit / sim aan + standaard lijn op zakelijk zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
Donstil schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Nee dit kan niet, eigenlijk werken contacten al jaren niet meer op basis van Sim maar op basis van een account.

Dus alle contacten die je toevoegt komen op je iCloud account, niet op je Sim.

Je zou daarvoor dan wel een tweede account kunnen toevoegen, bijvoorbeeld iets van Exchange via je werkgever ofz. Dan heb je in het contacten scherm 2 contacten lijsten.
Is het niet veel eenvoudiger als het mogelijk is in Focus mode te specificeren dat op bepaalde dagen (en uiteraard een tijdsrange) binnenkomende calls van een specifieke SIM niet toegestaan is?
Geen fijnmazig gedoe, gewoon simpel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvdlaar schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Is het niet veel eenvoudiger als het mogelijk is in Focus mode te specificeren dat op bepaalde dagen (en uiteraard een tijdsrange) binnenkomende calls van een specifieke SIM niet toegestaan is?
Geen fijnmazig gedoe, gewoon simpel...
Ja tuurlijk maar dat kan dus niet, daar hadden we het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
Donstil schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Ja tuurlijk maar dat kan dus niet, daar hadden we het over.
Ok. Ik heb het in ieder geval maar als feedback op https://www.apple.com/feedback/ achtergelaten.
Wie weet dat ze in iOS 30 het een keer oplossen.
Pagina: 1