Ik heb een vraag waarop ik denk ik het antwoord al weet (namelijk fraude, en dat is niet de bedoeling), maar ik stel m toch.
We verkopen ons huis ivm einde relatie. De markt is net kut, dus de biedingen kunnen wel eens tegenvallen. Stel het bod valt dusdanig tegen dat ik het huis op mijn naam wil, kan dan het volgende:
Waarde huis: 280k (hoogste bod)
Restschuld hypotheek: 200k
Max hypotheek voor mij: 180k
Ik kan de huidige hypotheek niet op mijn naam krijgen ivm studieschuld.
Idee:
De overwaarde is 80k, dus ik heb 40k nodig om mijn ex uit te kopen. Ik sluit een nieuwe hypotheek af voor 180k en betaal de huidige af met die nieuwe hypotheek + 20k.
Mijn ex krijgt de eerlijke helft van de overwaarde en ik heb het huis.
Ik betaal er effectief echter 'maar' 240k voor (180 hypotheek + 20k restschuld + 40k uitkopen). Dat voelt een beetje als fraude of een impliciete schenking, maar is dit ook zo, of kan dit prima?
Edit: ik heb de mod van dienst gevraagd of dit een apart topic moet zijn en zo ja, om t af te splitsen.
We verkopen ons huis ivm einde relatie. De markt is net kut, dus de biedingen kunnen wel eens tegenvallen. Stel het bod valt dusdanig tegen dat ik het huis op mijn naam wil, kan dan het volgende:
Waarde huis: 280k (hoogste bod)
Restschuld hypotheek: 200k
Max hypotheek voor mij: 180k
Ik kan de huidige hypotheek niet op mijn naam krijgen ivm studieschuld.
Idee:
De overwaarde is 80k, dus ik heb 40k nodig om mijn ex uit te kopen. Ik sluit een nieuwe hypotheek af voor 180k en betaal de huidige af met die nieuwe hypotheek + 20k.
Mijn ex krijgt de eerlijke helft van de overwaarde en ik heb het huis.
Ik betaal er effectief echter 'maar' 240k voor (180 hypotheek + 20k restschuld + 40k uitkopen). Dat voelt een beetje als fraude of een impliciete schenking, maar is dit ook zo, of kan dit prima?
Edit: ik heb de mod van dienst gevraagd of dit een apart topic moet zijn en zo ja, om t af te splitsen.
[ Voor 5% gewijzigd door DirtyBird op 27-11-2022 23:20 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8