Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Hoi mede-tweakers.

(Ik weet niet zeker of ik hier goed zit voor mijn vraag, maar ik heb hier wat topics gezien over drones)

Ik zit al een tijdje te denken over aanschaf van een (FPV)drone. Na wat research heb ik een mooie kandidaat gevonden: de DJI FPV, hij is best snel en heeft een redelijke camera, wat ook van belang voor mij is. Deze drone valt onder A2, en daar zitten wat wetten en regels aan. Ik ben me bewust dat ik een A2 vliegbewijs moet halen en ik zal deze natuurlijk meteen na aanschaf regelen, maar mijn dorp valt net binnen een no-fly zone. Betekend dit dat ik totaal nergens mag vliegen of is het toegestaan om laag bij de grond (1 tot 5 meter) een beetje over het platteland/grasveld te cruisen of wat cinematic shots te maken van wat voetballende maten op een voetbalveldje?

Dit is wellicht een voor de hand liggende vraag maar alle info die ik online (o.a. de Rijksoverheid site) heb gevonden is me een beetje onduidelijk en ik wil niet graag een boete ontvangen voor `n meter boven de grond rondvliegen..

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Je mag wel vliegen, maar niet in je eigen dorp. Dat is toch niet zo moeilijk?

Ps, binnenshuis in privegebied mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit geeft wat meer info: https://drone-optiek.nl/waar-mag-je-drone-vliegen/
Hele site staat vol met nuttige dingen.

De korte versie: no fly is no fly, de hoogte lijkt er niet toe te doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kijk ook even bij https://www.knvvl.nl/

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:25:
De korte versie: no fly is no fly, de hoogte lijkt er niet toe te doen.
Dit is best jammer dan, ik heb zo'n gevoel dat ik de aankoop toch maar even uitstel...
99ruud99 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:21:
Je mag wel vliegen, maar niet in je eigen dorp. Dat is toch niet zo moeilijk?

Binnenshuis wordt 'm waarschijnlijk niet, wil 'm onderandere kopen voor de beloofde 140km/u die ie kan halen, en hij is kortweg een beetje lomp voor dat doeleind. Tussen etten-leur en prinsebeek ligt een stukje platteland waar geen restricties of no-fly zones liggen (15km rijden), dus misschien dat ik daar dan met da ding heen ga. Anders ga ik nog even op zoek naar iets lichters en kleiners dat wel rond huis kan vliegen.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

99ruud99 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:21:

Stel ik woon in een lint bebouwing met een enorm weiland (Eigendom) achter me mag ik dan boven dat Weiland vliegen? Aan de andere kant van water van het weiland begint een Natura 2000 gebied.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

JSande schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:17:
[...] of wat cinematic shots te maken van wat voetballende maten op een voetbalveldje?
Let wel dat je niet zomaar boven mensen mag vliegen. Voor zover ik de regels begrijp moeten de mensen weten dat je boven ze vliegt met een drone en wellicht moet je ook vooraf een risico-afweging maken en die voorleggen aan de ILT. Niet iets wat je even snel doet omdat het mooi weer is. (https://www.rijksoverheid...rone/nieuwe-regels-drones)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
No fly is inderdaad no fly, ook 1 meter hoog. O.a. vanwege de kans op fly aways.
Kun je aangeven welk dorp of welke no fly zone (nfz) het betreft? De kaarten zijn vaak onduidelijk en meestal is er meer mogelijk dan op het eerste gezicht lijkt.

Vergeet ook niet dat je bij fpv altijd een waarnemer nodig hebt als je een bril op hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Cheesy op 28-11-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
MrMonkE schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:46:
[...]

Stel ik woon in een lint bebouwing met een enorm weiland (Eigendom) achter me mag ik dan boven dat Weiland vliegen? Aan de andere kant van water van het weiland begint een Natura 2000 gebied.
Nee , ik bedoelde hiermee je eigen binnenshuis, voor mensen dadelijk in parkeergarages of ikea oid gaan vliegen en dan zeggen van Ruud mocht het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

99ruud99 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:59:
[...]

Nee , ik bedoelde hiermee je eigen binnenshuis, voor mensen dadelijk in parkeergarages of ikea oid gaan vliegen en dan zeggen van Ruud mocht het
:'(

Jammer. Dank je voor de toelichting.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheesy schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:51:
No fly is inderdaad no fly, ook 1 meter hoog. O.a. vanwege de kans op fly aways.
Nee, er zijn gebieden waar je niet mag vliegen, gebieden waar je maximaal 30 meter hoog mag vliegen en gebieden die vrij zijn.

Goed, dan kun je zeggen dat waar je maximaal 30 meter hoog mag geen no-fly zone is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:14:
[...]

Nee, er zijn gebieden waar je niet mag vliegen, gebieden waar je maximaal 30 meter hoog mag vliegen en gebieden die vrij zijn.

Goed, dan kun je zeggen dat waar je maximaal 30 meter hoog mag geen no-fly zone is.
Als ik het goed heb is NFZ ook geen officiële term maar meer iets van de volksmond (er bestaan wel officiële NFZ's, maar dat is vaak in oorlogsgebieden). In mijn beleving gebruiken we dat als het luchtruim voor drones geheel gesloten is van 0 tot 120 meter. Daarboven heb je sowieso niets te zoeken.

Een NFZ kan dus bijvoorbeeld een CTR (controlled traffic region) zijn of een TRA (Temporary Reserved Airspace).

Daarom mijn vraag naar een meer gespecificeerde locatie. De (officiële) dronekaart staat vol met cirkels, maar in veel gevallen zijn het slechts warning of de door jou aangehaalde laagvliegroute met een maximum drone-hoogte van 30 meter. Of slechts gesloten op een enkele dag per jaar, of gesloten indien hier een notam voor uitgegeven is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 28-11-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je mag niet boven woongebieden en mensenmassa's vliegen tenzij je er een vergunning voor hebt (bedrijfsmatig), helaas genoeg mensen die gewoon het wel doen. Verder mag het niet boven de 120 meter uit komen, en bij een bepaalde gewichtgrens komt er volgens mij een vliegbrevet en luchtvaartregistratie om de hoek kijken

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
memphis schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:37:
Je mag niet boven woongebieden en mensenmassa's vliegen tenzij je er een vergunning voor hebt (bedrijfsmatig), helaas genoeg mensen die gewoon het wel doen. Verder mag het niet boven de 120 meter uit komen, en bij een bepaalde gewichtgrens komt er volgens mij een vliegbrevet en luchtvaartregistratie om de hoek kijken
Ik vermoed dat je deze uitspraak baseer op oude regelgeving. Er is inmiddels (globaal gezien) geen onderscheid in regelgeving tussen privé of bedrijfsmatig vliegen. Momenteel valt de DJI FPV in subcategorie A2, waarin je gewoon over bebouwing mag vliegen. In de toekomst valt deze drone wel in A3 vanwege het ontbreken van een Cx-label, maar dat is onlangs met een jaar uitgesteld, dus vanaf 1 januari 2024.

Als operator moet je je registreren bij RDW. Je krijgt een nummer dat je op de drone moet aanbrengen.
En inderdaad een (online) opleiding en examen volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 28-11-2022 15:36 ]

Pagina: 1