Maximale last 1 fase 220V van krachtstroom groep op 40A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb een krachtstroom groep in huis, die wordt gebruikt voor o.a. de kookplaat. Achter in mijn kantoor komt daar ook een blok stekkerdoos met 4x 220V uit (los van de gewone groep in die ruimte, die gedeeld wordt met de keuken 🤷🏼‍♂️.

Ik heb nu vaak nog mijn Volvo S60 Plugin Hybrid met niet-laadpaal-stekker op een gewone groep in het kantoor (zelf Yvmk kabel naar buiten gelegd met nette spatwaterdichte WCD), maar wil die liever naar de krachtstroom groep doen, om te voorkomen dat die gewone groep overbelast wordt.

Nu is mijn vraag; hoe mag ik de maximale last van die krachtstroom groep berekenen? In de meterkast staat de groep op 40A. Is dat dan 400Vx40A=16kW voor puur krachtstroom?

En wat geldt dan als ik de groep volledig onbelast zou hebben en alleen maar die 220V contactdoos gebruik als maximale wattage last? Dit even los van het feit dat die stekkerdoos zelf waarschijnlijk ook al een maximale wattage last heeft. Ik wil anders namelijk ook zelf een stekker onder de vloer leggen waarbij andere piek-apparaten ook naar die groep gaan, zoals de waterkoker en koffiezetapparaat.

Excuses voor de naïviteit. Heb deze kost al vrij lang niet meer behandeld 🙈.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
Is dit in Nederland? Heb je een foto van de groep van de kookplaat? Deze zou al geen 40A moeten zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor_
Ik had net even gekeken en zie dat de kookplaat ook in een 230V contact zit. De krachtstroomgroep is lang geleden ooit een keer geïnstalleerd toen mijn vader nog zware machines thuis gebruikte. Ik weet niet of dat toen ook allemaal met gewone stekkers was of werkelijk 3-fasen 400V.

Ik zal morgenvroeg evt nog even fotos toevoegen van de kast.

Het is inderdaad in Nederland haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Razor_ op 27-11-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dan heb je waarschijnlijk ook gewoon een 3x25A hoofdaansluiting? Succes met 40A afnemen dan.

Normale contactdozen zijn geschikt voor een stroom van 16A en mogen dan ook niet zwaarder dan 16A worden voorbeveiligd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19-05 17:22

SA007

Moderator Tweaking
Is die 40A niet van de hoofdschakelaar of aardlek, dat is de maximale stroom door dat component, maar is geen zekering.

Maar 3-fase bereken is simpel
Gewoon 3x eenzelfde 1-fase groep.
Bijv 16A *3 * 235V = 11.3kW

En een move naar DEI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
3x16A zijn de andere groepen.

Het is ook niet zozeer dat de groep zo zwaar belast gaat worden, maar meer als buffer. De autolader is 2,3kW met een hoogste piek van 3.5kW (precies 16A), wat ik met het meten tevens nog nooit boven de 2,0kW heb zien gaan. Bestaat de mogelijkheid dat je vanuit de krachtstroom groep wel losse lijnen kunt hebben die apart wel tot die 16A limiet van een contactdoos kunnen? Of komt dat wss over een lijn er uit en dan zit die groep voor 230V per definitie ook op een 16A limiet ivm contactdoos limieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Als op deze groep normale contactdozen zijn aangesloten, hoort daar een 16A beveiliging tussen.

Zit deze er niet dan gaat daar al iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Heb even foto gemaakt van de shakelaar;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulA-oM3aAr1vPl1hST0haE5VBjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VbmKVaCCNaW9VLAl3bNn2Jn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Misschien dat ik er volledig verkeerd tegenaan kijk hoor. Excuses hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat is de hoofdschakelaar, waarmee je de hele installatie uitschakelt. Het is geen eindgroep.

(Mits correct gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Bovenste deel met de groepen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HmCstlEui19TH92AYfc-bwhrAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lBP1JEaZ0bBeSoE0MaLzUzU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45
Razor_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:46:
Heb even foto gemaakt van de shakelaar;

[Afbeelding]
Ja, da's een hoofdschakelaar. Misschien even een duidelijke foto van de hele groepenkast en meter (EAN/streepcode daarop kun je evt. met Paint wegknippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Excuses. Idd verkeerde foto gemaakt. Alsnog 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Daar zit wel een krachtgroep (rechts). Van 16A dus.

Die kun je op 1 fase belasten met maximaal 230*16= 3680W.

Weet je zeker dat die contactdozen hiervan zijn afgetakt? Dat ze spanningsloos worden als je de hoofdschakelaar uitzet geloof ik graag maar dat betekent niet zoveel. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 27-11-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Hmm jammer haha. Is het evt mogelijk dat een monteur daar nog weer los 3x16A aansluiting van maakt die ik dan los op een stekkerdoos kan krijgen? Dus nog 2 er bij naast die ik nu heb? Misschien totaal bizarre vraag, maar ben wel benieuwd. Zou fijn zijn om evt overlappende piek apparatuur dan van m'n gewone groepen af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ok, als dat alles is wat er in zit, dan heb je geen aardlekschakelaars in huis. Of zitten die er nog tussenin?

Het is een 16A krachtgroep dus het juiste antwoord daarop is al gegeven.

Ik zou de hele boel laten saneren als dit het hele plaatje is want dit voldoet dan zelfs niet aan de eisen van decennia geleden.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 27-11-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Xander schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:53:
[...]
Weet je zeker dat die contactdozen hiervan zijn afgetakt? Dat ze spanningsloos worden als je de hoofdschakelaar uitzet geloof ik graag maar dat betekent niet zoveel. ;)
Helaas kan ik niet veel met zekerheid bevestigen. Dit is mijn ouderlijk huis en heb het later overgekocht, maar kan de info hoe het destijds is gedaan helaas niet meer opvragen. Ik moet het hiermee doen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Razor_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:57:
[...]

Helaas kan ik niet veel met zekerheid bevestigen. Dit is mijn ouderlijk huis en heb het later overgekocht, maar kan de info hoe het destijds is gedaan helaas niet meer opvragen. Ik moet het hiermee doen 🙈
Begin dan eens met dit soort zaken uit te zoeken. Maak een groepenverklaring. Schakel alles uit op één eindgroep na en schrijf op wat er in huis nog werkt. Herhaal dit voor alle groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:56:
[...]

Ok, als dat alles is wat er in zit, dan heb je geen aardlekschakelaars in huis. Of zitten die er nog tussenin?

Het is een 16A krachtgroep dus het juiste antwoord daarop is al gegeven.

Ik zou de hele boel laten saneren als dit het hele plaatje is want dit voldoet dan zelfs niet aan de eisen van decennia geleden.
aardlek schakelaar zit naast de hoofschakelaar.. alleen is die kast niet de jongste.. dus intern kan het allemaal maar raar aangesloten zijn met de "modernere" upgrades er in..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Ik weet gelukkig wel wat op welke groep zit. Dat heb ik jaren geleden al een keer gedaan. Ik wist alleen niet precies hoe het met die krachtstroom groep zat. De stekker in het kantoor heeft ook weer een kabel onder de grond naar het hok liggen. Daar zitten nooit echt zware apparaten aan. Vroeger wss wel zwaarder machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Razor_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:01:
Ik weet gelukkig wel wat op welke groep zit. Dat heb ik jaren geleden al een keer gedaan.
Mooi. Wat zit er dan exact allemaal op die rechter krachtstroom groep aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Xander schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:02:
[...]

Mooi. Wat zit er dan exact allemaal op die rechter krachtstroom groep aangesloten?
Kookplaat (4 platen, Pelgrim), magnetron (ingebouwd), koelkast en in de stekkerdoos in het kantoor zit het hok achter het huis er op aangesloten (maar onbelast, hoogstens een keer een 1500~2500W hogedrukreiniger, bladstofzuiger oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
SMSfreakie schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:59:
[...]

aardlek schakelaar zit naast de hoofschakelaar.. alleen is die kast niet de jongste.. dus intern kan het allemaal maar raar aangesloten zijn met de "modernere" upgrades er in..
Bij installatie van de zonnepanelen vorig jaar is ook alles er uit geweest en opnieuw aangesloten. Ik zal morgen nog even foto van het geheel maken. Is wel goed punt idd. Heb geen idee wat ze precies nog veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
SMSfreakie schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:59:
Oh ja! Is idd op de eerste foto nog te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Razor_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:04:
[...]

Kookplaat (4 platen, Pelgrim), magnetron (ingebouwd), koelkast en in de stekkerdoos in het kantoor zit het hok achter het huis er op aangesloten (maar onbelast, hoogstens een keer een 1500~2500W hogedrukreiniger, bladstofzuiger oid).
Kookplaat (neem aan een 3,7kW exemplaar dan?) en (combi?)magnetron zijn apparaten die je eigenlijk al op een aparte eindgroep zou willen aansluiten.

Ik neem aan dat iemand ooit heeft nagedacht over de fase-verdeling op de 3-fasen groep en dat deze apparaten op een aparte fase zijn aangesloten. De koelkast en contactdoos in het kantoor dan waarschijnlijk op de 3e? Daar zou ik niet meer aan willen sleutelen dan.

Zitten alle groepen achter een aardlekschakelaar? Je hebt zo te zien maar één 30mA aardlekschakelaar en normaliter zitten daar maximaal 4 eindgroepen achter aangesloten. Als de krachtgroep niet achter een aardlekschakelaar zit is het niet echt slim om daar contactdozen voor algemeen gebruik op aan te gaan sluiten, laat staan contactdozen buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Ik ga het komende week nog even een keer tot precisie testen en nalopen. Ik begin zelf nu ook wat te twijfelen namelijk. Zodra ik alles netjes uitgezocht heb zal ik het hier weer delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Beetje rare openbaring.. Weet niet of dat met de installatie van de zonnepanelen is gebeurd of al langer geleden, maar waarschijnlijk heb ik een totaal verkeerd beeld overgehouden van wat mij voorheen verteld is over de groepen. Dit is nu wat ik heb aan groepen informatie na alles getest te hebben;

1; (zonnepanelen)
- SolarEdge verdeelkast (hangt in kantoor)

2;
- Hal en toilet lampen
- Plafonnieres slaapkamers boven
- Ketel overloop
- Zolder

3;
- WCD naast kast eethoek
- Keuken
- WCDs
- Waterkoker (piek ~1.8kW)
- Siemens EQ9 koffiezetapparaat (piek ~2kW)
- Bijkeuken
- WCDs
- Wasmachine ?kW
- Ontvochtiger ~10W
- Kantoor
- - Elektrische Tristar Kachel 750~2000W
- Philips Luchtreiniger ~20W
- Ontvochtiger ~250W
- Volvo S60 lader (breed bereik, met piek van 2,3kW tot 3.5kW; 16A max)
- Hok achtertuin
- WCDs
- Lampen
- Soms een keer hogedruk reiniger of tuin apparatuur zoals bladblazer (~2kW)

4;
- Woonkamer
- LC C1 TV 48-inch ~88W
- Modem
- ASUS ROG GT-AX6000 Router
- Philips DECT Telefoon
- MacMini (server, zonder verbonden apparaten)
- Raspberry Pi
- Lampen
- Elektrische Tristar Kachel 750~2000W
- Philips Luchtreiniger ~58W
- Ontvochtiger ~250W
- WCDs slaapkamers boven
- Spotjes badkamer

5; (krachtstroom)
- Pelgrim Kookplaat
- Koelkast-diepvries combinatie
- Sharp Combi-magnetron

Groep 3 is gigantisch vol en die doos achter in het kantoor zit dus helemaal niet op de krachtstroom groep 🤷🏼‍♂️.

Gelukkig gebruiken we nooit echt alles tegelijk, maar heb wel paar keer gehad dat bijv. dus bij het opladen van de auto (die trouwens lang niet altijd zo hoog piekt; zit vaak wat te pruttelen onder de 1kW) en de waterkoker en koffiezetapparaat even samen een piek hebben, dat de groep er dan uit klapt.

Helaas heb ik nu niet echt een manier om dingen van groep 3 af te halen door de indeling van het huis. Moet er nog maar eens even goed over nadenken. Blijkt maar weer; meten is weten. Wat je allemaal verteld wordt door zo'n monteur klopt dus vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat op de krachtgroep de apparaten zitten zoals je die noemt.

Verder tel ik 6 groepen in je meterkast en niet 5. De 5 enkele groepen met de groene hendels en dan de 3fase (“krachtstroom”) groep met de 4 grijze gekoppelde hendels en blauwe streep erboven.

Als je de kap van je meterkast haalt en nog een foto maakt kunnen we je ook vertellen of je groep 3 wat meer kan ontlasten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 28-11-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Die blauwe knop en groep 5 lijken in tandem te werken. Als groep 5 uit staat dan wil de blauwe hendel niet omhoog (klapt direct naar beneden). Als groep 5 aanstaat en ik trek de blauwe hendel naar beneden dan gaat de kookplaat, koelkast etc uit, maar de groep 5 schakelaar zelf blijft wel aanstaan.

Andere vraag; Waarom groep 1 alleen maar de SolarEdge? Ik zie 11.5A op de SolarEdge staan. Wss moet ie onverstoord apart op een groep draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Mijn P1 slimme meter lijkt er ook niets van te snappen. Dat ga ik ook nog even onderzoeken. Hij meet Power L1, L2, L3, Gas en Export/Import T1/T2, maar lijkt niet die overige groepen te snappen. Wss is de Total Power dan ook incorrect. Er staat nu van alles aan te koken en door hele huis staan die kachels en ontvochtigers aan en Total Power is maar 2319W 🤷🏼‍♂️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Siemens Vaatwasser in de keuken ook nog vergeten. Ook net getest en zit ook gewoon op Groep 3. Staat ook best vaak overdag aan omdat we zonne-energie opwekken en zelf dag/nacht tarief hebben. Ook even uitzoeken wat het wattage daar van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Dat groep 5 en groep 6 gekoppeld lijken te zijn is wel een rode vlag. Dan is de installatie niet goed.

Zonnepanelen moeten altijd op een aparte groep dus dat klopt wel.

L1 L2 en L3 zijn de 3 aparte fase. Dus dat lijkt me prima. Dat gaat niet per groep. 1 of meerdere groepen zitten op 1 fase.

Als ik zo naar je verhaal luister en de foto’s bekijk kan het denk ik geen kwaad om een electricien te vragen alles na te lopen en bij de tijd te brengen.

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 28-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:37:
Andere vraag; Waarom groep 1 alleen maar de SolarEdge? Ik zie 11.5A op de SolarEdge staan. Wss moet ie onverstoord apart op een groep draaien?
Voor zover ik weet is dat omdat wanneer je opwekkers en verbruikers op één groep hebt, die verbruikers niet meer beperkt zijn door de 16A automaat, maar door de 16A automaat plus het vermogen dat je panelen leveren.
Dan zou je daar dus op dit moment een 27,5A belasting aan kunnen hangen (of nog wel iets meer omdat die automaat ook niet direct bij 16A klapt) en daar is bedrading en schakelmateriaal mogelijk niet tegen bestand. Door opwekkers en verbruikers te scheiden heb je dat probleem niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
@Sethro & @Orion84 beide bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik zal binnenkort even contact opnemen met de monteurs die de zonnepanelen hebben geïnstalleerd. Hopelijk kunnen zij het een en ander verklaren.

Ik ga ondertussen ook nog even wat meer testjes doen en zal het hier posten zodra ik meer ontdekt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor_
Zoals eerder nog gevraagd, nog even een foto van het geheel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nx8shslaRhJ8_yNNLuHqd7EisY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgMcWAUKchzx3spkRxsKxMEC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:39:
Mijn P1 slimme meter lijkt er ook niets van te snappen. Dat ga ik ook nog even onderzoeken. Hij meet Power L1, L2, L3, Gas en Export/Import T1/T2, maar lijkt niet die overige groepen te snappen. Wss is de Total Power dan ook incorrect. Er staat nu van alles aan te koken en door hele huis staan die kachels en ontvochtigers aan en Total Power is maar 2319W 🤷🏼‍♂️.
De P1 poort zit op de meter. Die heeft geen besef van de kast. Die weet dus alleen wat er door de meter gaat en interesseert zich niet voor groepen.

De Total Power is dan ook de som van alle groepen minus wat er opgewekt wordt. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:05:
@Sethro & @Orion84 beide bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik zal binnenkort even contact opnemen met de monteurs die de zonnepanelen hebben geïnstalleerd. Hopelijk kunnen zij het een en ander verklaren.

Ik ga ondertussen ook nog even wat meer testjes doen en zal het hier posten zodra ik meer ontdekt heb.
Het zonnepanelen deel zit er nog wel okay uit. Goedkoopste onderdelen dat wel.

Vooral rechter deel voldoet niet meer aan de hedendaagse standaarden en lijken dus fouten in te zitten.

Ik zou dus elektricien vragen en niet de zonnepanelen mensen.

En een foto zonder de zwarte kappen zou nog beter zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 28-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:07
Sethro schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:17:
[...]

Het zonnepanelen deel zit er nog wel okay uit. Goedkoopste onderdelen dat wel.

Vooral rechter deel voldoet niet meer aan de hedendaagse standaarden en lijken dus fouten in te zitten.

Ik zou dus elektricien vragen en niet de zonnepanelen mensen.

En een foto zonder de zwarte kappen zou nog beter zijn!
Ik snap het PV gedeelte ook niet. Daar zit een 3-fase aardlekautomaat en een aardlekschakelaar naast elkaar. Of die aardlekschakelaar doet ook de aardlek van wat van de andere groepen, dat zou ook nog kunnen.

Voor de rest voldoet de kast gewoon nog aan de hedendaagse standaarden volgens mij, afhankelijk van hoe de groepen op de aardlekschakelaars zijn aangesloten. Het enige wat echt niet goed is is dat de 'blauwe hendel' blijkbaar samen werkt met groep 5. En als die blauwe hendel de linker aardlekautomaat is dan is dat wel heel vreemd aangesloten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor_
Hierbij een foto zonder de kappen.

Ik zal deze week even rondvragen naar een goede elektriciën. Tegenwoordig is het overal eeuwen wachten op een afspraak. Als jullie zeggen dat er niets kritieks of gevaarlijks aan de hand is dan is het wss ook niet zo erg dat het even duurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjgt1f4d13qHKzu5hfNCQZkQbuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of3xuzUa5m957EsUNt7FFxN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dus vanuit de hoofdschakelaar (rood, middenonder) gaan er:
• drie fasen en een nul naar de 3-fase automaat links (de PV kast), een fase en nul worden daar doorgelust naar een enkelvoudige aardlekschakelaar ernaast
• drie fasen en een nul naar de 3-fasen aardlek (rechtsonder).

Vanuit die 3-fasen aardlek gaat er dan:
• 3 fasen en nul naar de krachtstroomautomaat (rechtsboven, grijze schakelaar met blauwe streep)
• fase 1 loopt naar 'groep 5' (de meest rechter groene enkele automaat)
• fase 2 loopt naar links, waarschijnlijk groep 3 en 4?
• nul loopt naar 3,4,5

Vanuit de enkele aardlek (links):
• fase en nul naar groep 1 en 2

[ Voor 81% gewijzigd door Orion84 op 28-11-2022 14:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Het is oud en bij elkaar geraapt.

- Linker kracht Alamat voor de PV
- Aardlekschakelaar daarnaast voor de linker twee oude groepen (bekijk die blauwe nul-draad onderin de automaten, het lijkt een beetje alsof deze een keer heet geweest is. De linker van deze twee lijkt overigens enkel de beltrafo te voeden?
- Overige 3 groepen + krachtautomaat zit op de 4P aardlekschakelaar rechts onderin.
- Opvallend is de kabel op de rechter krachtautomaat. Deze heeft 1x bruin, 2x zwart en 1x blauw. Dat zie je niet vaak. Daarnaast heeft de oude automaat links ervan een zwarte draad i.p.v. bruin. Zou het kunnen dat deze zwarte draad eigenlijk tot de kabel op de krachtautomaat behoort? En die bruine in de kracht automaat dus bij de nul welke op de oude automaat aangesloten zit? Dan zou e.e.a. wel verklaren met de beschreven "tandem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:50:
Dus vanuit de hoofdschakelaar (rood, middenonder) gaan er:
• drie fasen en een nul naar links (de PV kast)
• drie fasen en een nul naar de 3-fasen aardlek (rechtsonder).

Vanuit die 3-fasen aardlek gaat er dan:
• 3 fasen en nul naar de krachtstroomautomaat (rechtsboven, grijze schakelaar met blauwe streep)
• fase 1 en nul naar 'groep 5' (de meest rechter groene enkele automaat)
• fase 2 loopt naar links (onduidelijk waarheen precies, wellicht een van de linker twee enkele automaten)?

Voor die groene enkele automaten:
• De rechter drie delen hun nul, die komt dus van de 3fasen aardlek
• 3 en 4 (geteld vanaf links) delen hun fase, waar komt die precies vandaan?
• 1 en 2 delen hun nul, waar komt die vandaan?
• 1 en 2 krijgen hun fase vanuit het linkerdeel van de kast, onduidelijk hoe dat precies zit
Zit er dan wel iets op groep 1 zelf? Of is dat aan de PV kast toegewezen? Want ik had vannochtend echt alles uit gehad en niets kwam op groep 1 uit. Zou wel super raar zijn anders. Ik heb nu ook het vermoeden dat die krachtstroom groep kabel zelf ergens naar het kantoor loopt en in de grond is afgedopt (kantoor was vroeger de garage met machines er in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:01:
[...]

Zit er dan wel iets op groep 1 zelf? Of is dat aan de PV kast toegewezen? Want ik had vannochtend echt alles uit gehad en niets kwam op groep 1 uit. Zou wel super raar zijn anders. Ik heb nu ook het vermoeden dat die krachtstroom groep kabel zelf ergens naar het kantoor loopt en in de grond is afgedopt (kantoor was vroeger de garage met machines er in).
Zo te zien zit daar de beltrafo op, dat lichtblauwe blokje links van de rode 3-fasen schakelaar.

De groepen die jij telde is dus gewoon logischerwijs van links naar rechts die 5 groene schakelaars, toch (voor de zekerheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Brokencore schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:58:
Het is oud en bij elkaar geraapt.

- Linker kracht Alamat voor de PV
- Aardlekschakelaar daarnaast voor de linker twee oude groepen (bekijk die blauwe nul-draad onderin de automaten, het lijkt een beetje alsof deze een keer heet geweest is. De linker van deze twee lijkt overigens enkel de beltrafo te voeden?
- Overige 3 groepen + krachtautomaat zit op de 4P aardlekschakelaar rechts onderin.
- Opvallend is de kabel op de rechter krachtautomaat. Deze heeft 1x bruin, 2x zwart en 1x blauw. Dat zie je niet vaak. Daarnaast heeft de oude automaat links ervan een zwarte draad i.p.v. bruin. Zou het kunnen dat deze zwarte draad eigenlijk tot de kabel op de krachtautomaat behoort? En die bruine in de kracht automaat dus bij de nul welke op de oude automaat aangesloten zit? Dan zou e.e.a. wel verklaren met de beschreven "tandem".
Wat houdt dat dan precies in de voor de krachtstroom groep? Dat iemand dat ooit omgelegd heeft met de kennis dat die groep wss als 1-fase wordt gebruikt o.i.d.? Ik zie ook dat apparaten op groep 5 gewoon met dikke, maar wel 220V-stijl, stekkers aangesloten zijn.

Die ribbels op de fase en nul kabel onder de hoofdschakelaar/aardlek lijken bij nadere inspectie te zijn gekomen door wat geweld met een tang ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:02:
[...]

Zo te zien zit daar de beltrafo op, dat lichtblauwe blokje links van de rode 3-fasen schakelaar.

De groepen die jij telde is dus gewoon logischerwijs van links naar rechts die 5 groene schakelaars, toch (voor de zekerheid)?
Ah ja klopt; echter gebruiken we die oude 8V bel al heel lang niet meer. Nu gewoon een Blueooth bel op kinetische energie.

Bedoel je met de laatste zin dat eigenlijk dan groep 1 begint bij de 2e groene schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Waarom zitten tevens die 3e en 4e groene schakelaars gewoon aan elkaar geknoopt? Dan kan zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:04:
[...]

Ah ja klopt; echter gebruiken we die oude 8V bel al heel lang niet meer. Nu gewoon een Blueooth bel op kinetische energie.

Bedoel je met de laatste zin dat eigenlijk dan groep 1 begint bij de 2e groene schakelaar?
Nee, ik wilde even helder hebben welke groepnummers die jij eerder noemde horen bij welke schakelaars :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:13:
Waarom zitten tevens die 3e en 4e groene schakelaars gewoon aan elkaar geknoopt? Dan kan zomaar?
Dat kan ja. Die zitten dan dus gewoon op dezelfde fase. Bedenk: een huis met 1-fase aansluiting heeft ook meerdere groepen, die zitten dan dus ook allemaal op dezelfde fase en dat is dus niets bijzonders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:15:
[...]
Nee, ik wilde even helder hebben welke groepnummers die jij eerder noemde horen bij welke schakelaars :)
Ik telde idd vanaf die groene schakelaars. Ik was in de veronderstelling dat groep 1 de PV groep deelde, maar is dus wss ook niet zo. Dus groep 1 in die lijst moet gewoon "leeg" of "deurbel" zijn haha.

Dus volgorde is; PV (1), 2 t/m 6, krachtstroom (7). Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:16:
[...]

Dat kan ja. Die zitten dan dus gewoon op dezelfde fase. Bedenk: een huis met 1-fase aansluiting heeft ook meerdere groepen, die zitten dan dus ook allemaal op dezelfde fase en dat is dus niets bijzonders :)
Ok gelukkig. Duidelijk 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:17:
[...]

Ik telde idd vanaf die groene schakelaars. Ik was in de veronderstelling dat groep 1 de PV groep deelde, maar is dus wss ook niet zo. Dus groep 1 in die lijst moet gewoon "leeg" of "deurbel" zijn haha.

Dus volgorde is; PV (1), 2 t/m 6, krachtstroom (7). Correct?
Om verwarring met eerdere reacties te voorkomen zou ik het houden op:
• PV (3-fasen)
• enkelfasige groepen 1 t/m 5
• krachtgroep (oude werkplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Al met al zijn er toch wel wat punten die niet kloppen en/of niet meer bij de tijd zijn.

En hoe langer ik ernaar kijk hoe meer zaken opvallen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aarding van de PV installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sethro schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:25:
Al met al zijn er toch wel wat punten die niet kloppen en/of niet meer bij de tijd zijn.

En hoe langer ik ernaar kijk hoe meer zaken opvallen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aarding van de PV installatie?
Zo te zien loopt de groengele draad vanuit de kabel linksboven achter de PV automaat langs, dan naar het rechterdeel, achter groep1/2 door en komt dan denk boven groep 1 weer tevoorschijn waar hij op de aardrail zit geschroefd.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 28-11-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Do zonnepanelen en aanpassingen zijn door Feenstra gedaan. Op diezelfde dag hoorde ik de monteur ook bellen met collega en toen vertelde hij dat op een andere locatie door die collega iets helemaal verkeerd was aangesloten en hij daar ook nog heen moest. Geeft niet echt veel moed hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:24:
[...]

Om verwarring met eerdere reacties te voorkomen zou ik het houden op:
• PV (3-fasen)
• enkelfasige groepen 1 t/m 5
• krachtgroep (oude werkplaats)
Wijs! Dat ga ik dan nu ook maar zo hanteren. Dan kan ik m'n bestaande lijstje in-tact houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Razor_ schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:34:
Do zonnepanelen en aanpassingen zijn door Feenstra gedaan. Op diezelfde dag hoorde ik de monteur ook bellen met collega en toen vertelde hij dat op een andere locatie door die collega iets helemaal verkeerd was aangesloten en hij daar ook nog heen moest. Geeft niet echt veel moed hahaha
Als de monteur die het bij jou heeft aangesloten wordt gestuurd om het op te lossen dan had jij dus wellicht de betere monteur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Wat ik me wel afvraag; doet mijn groep 1 dan nu gewoon helemaal niets, maar kan wel 16A last dragen? Beetje jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Orion84 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:35:
[...]

Als de monteur die het bij jou heeft aangesloten wordt gestuurd om het op te lossen dan had jij dus wellicht de betere monteur ;)
Ik hoop het hahaha 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Als toevoeging over de zonnepanelen, zijn dit de specs;

19 LG375Wp Zonnepanelen

SolarEdge 7K

25 jaar garantie op de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08
Tijd voor een nieuwe kast erop, Dit is allemaal niks meer, En Dan een beetje goed merk nemen, ABB, Hager Of Eaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
popie schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:42:
Tijd voor een nieuwe kast erop, Dit is allemaal niks meer, En Dan een beetje goed merk nemen, ABB, Hager Of Eaton
Hoeveel K ben ik dan verder? 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxqN-OUW6gkpJAWPla8nzANf5aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TslRz2kZEibG4sYpFCvlHxN.png?f=fotoalbum_large

6x 1f B16 0,03A alamat
1x 3f B16 0,03A alamat
1x 3f B16 0,3A alamat

Persoonlijk zou ik je PV ook op 0,03A zetten, maar dit is wat je nu hebt.
Puur materiaal, geen plaatsing natuurlijk. Reken op €800 ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Oh dat valt nog wel mee idd! Zijn monteurs over het algemeen wel bereid om zelf-gekocht materiaal te installeren of moet ik ze gewoon vragen dit in te kopen via hun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Let wel: dat lost verder natuurlijk weinig op, behalve dat je meterkast iets netter is. Je zit dan nog steeds met een groep 1 waar alleen een beltrafo (of helemaal niks) aanhangt, een paar andere groepen waar erg veel aanhangt en een krachtgroep waarvan het wat onduidelijk is hoe een en ander daar uiteindelijk precies op aangesloten is.

Maar dat zijn allemaal zaken die je niet (alleen) in de meterkast kan oplossen.

Idealiter zou je wellicht een krachtstroom laadpunt voor je PHEV willen fixen en een en ander in je keuken re-organiseren / opsplitsen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Dat lijkt me idd ook de beste eerste stap. De keuken is heel dichtbij de meterkast. Bijv groep 1 gebruiken om gecombineerd waterkoker/koffieapparaat/afwasmachine op aan te sluiten en dan op de krachstroom groep de auto naar laadpaal. Maar gebruik voor de Volvo S60 liever gewoon normale stekker. Hij laad al heel snel op nu en vind een specifieke laadpaal beetje geldverspilling dan. Van geld zelf zou ik de hele meterkast kunnen vernieuwen 😇.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Ik laad de auto nu gewoon zo op. Zelf Ymvk kabel met spatwaterdichte doos naar binnen naar het kantoor aangelegd. Werkt al een jaar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnKO1v8rJNxZxGFOffUkL5GdPe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ8ewc1xk5aHQ9q6JkWeCM96.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
Als je toch een nieuwe kast laat plaatsen, laat er dan direct een paar extra groepen in zetten.

9 gewone groepen, netjes per drie stuks op een aardlekschakelaar en fase aangesloten. Dan kan je op je gemak extra kabels trekker naar je afwasmachine, oven, wasmachine, droger.
Of nog beter: leg de kabels met stopcontacten alvast aan voordat de nieuwe groepenkast geplaatst wordt. Dan kan de monteur die kabels direct op je extra groepen aansluiten.

En vraag altijd om een 'dubbele kast' zodat je in de toekomst extra krachtstroom groepen kunt plaatsen voor een laadpaal, warmtepomp en/of zwaardere Inductiekookplaat.

Wanneer je nu uit de voeten kunt met een 2300W laden voor je PHEV zou ik dat voorlopig zo laten. Dat is immers meer dan genoeg om elke ochtend met een volle accu van huis te vertrekken.
Maar met een volledig elektrische auto in de toekomst is sneller laden soms wel gewenst.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 28-11-2022 15:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1