Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Hoi allen,

Wij hebben momenteel een hypotheek met nog een redelijk gunstig rentetarief (circa 2%). We hebben een nieuwbouwproject op het oog waarvan ergens in de loop van volgend jaar de verkoopprijzen bekend gemaakt worden. Deze zullen niet mals zijn vrees ik, maar misschien nog net in de range dat we wel de overstap willen maken. Het scheelt natuurlijk ontzettend als we onze huidige hypotheek kunnen meenemen naar de nieuwe woning, en alleen voor het meerdere een hypotheek tegen de hogere rentes moeten afsluiten.
Ik kan alleen nergens vinden of dat mogelijk is. Als we nu verkopen en dan iets nieuws kopen kan dat. Maar het project zal pas rond 2025 worden opgeleverd. We zitten dan dus nog vrij lang in ons huidige huis. Heeft er iemand ervaring met het meenemen van de bestaande hypotheek naar een nog te bouwen woning? Het is nu nog wat voorbarig om naar de hypotheekadviseur te gaan gezien we niet weten of het uberhaupt financieel nog leuk is, maar met wat tweakers ervaring ben ik misschien wel een stapje verder.. :-).

[ Voor 0% gewijzigd door Tristan op 28-11-2022 09:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 09:34
Hangt volledig af van de voorwaarden van jouw hypotheek. Er zijn hypotheken waarbij dit mogelijk is, er zijn er ook waar dit niet bij mogelijk is. Lees dus je voorwaarden of bel je hypotheekverstrekker. Eventuele tussenpersoon zal dit ook weten, maar zou ik niet meteen vanuit gaan (die heeft hier een commercieel belang bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Er staat in de voorwaarden wel dat we de hypotheek mogen meenemen onder de meeneemregeling, maar hoe dit specifiek werkt als er een flinke tussenperiode is met twee huizen, dat staat er niet in. Ik kan dit ook niet zo vinden bij andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je hypotheek bij nieuwbouw begint bij start bouw, wat doorgaans 1,5 jaar voor opleverdatum is.

Je hypotheekrente mag je vaak meenemen tot 6mnd na verkoop eigen woning.

Als je je woning dus verkoopt vlak voor start bouw dan zou het lukken. Hoe het werk ivm overbrugginshypotheek geen idee

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Het plan is eigenlijk om onze huidige woning pas te verkopen tegen de tijd dat de nieuwe woning klaar is. We hebben de vorige keer verkocht en tussentijds gehuurd in afwachting op nieuwbouw maar dit willen we liever niet weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het klinkt alsof het (net) niet haalbaar is.
De bank eist een taxatie op je huidige woning en gaat dan uit van 90% van de marktwaarde voor de overbrugging, tenzij je de woning inmiddels hebt verkocht (getekend koopcontract en alle ontbindende voorwaarden verlopen), dan mag je de verkoopprijs hanteren.
Dus je zult al 10% van de waarde van je huidige woning sowieso moeten kunnen financieren, dan komt er nog meerwerk bij vaak 10-20% van de VON prijs. Te financieren bedrag wordt dan VON prijs + 15% + 10% marktwaarde huidige woning minus 90% van de marktwaarde huidige woning.

En dan nog het risico dat je je woning tzt niet of heel slecht verkoopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-11-2022 20:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Heb je nu een NHG hypotheek? Want dan zal het sowieso niet gaan, als het nieuwe huis boven die grens zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 16:13
Hangt echt van je eigen situatie af, heb recent nog een nieuwbouw gekocht en mog mijn huidige hypotheek niet meenemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:45:
Heb je nu een NHG hypotheek? Want dan zal het sowieso niet gaan, als het nieuwe huis boven die grens zit.
Ik kan m'n NHG hypotheek meenemen naar een nieuw huis dat boven de NHG grens zit. Je rente wordt dan alleen iets opgehoogd omdat je risicoprofiel verslechterd. Dus de rentekorting vervalt. Zal in dit geval alsnog véél gunstiger zijn dan een nieuwe hypotheek :)

OP: heeft je huidige hypotheekverstrekker geen vrijblijvend adviesgesprek? Of een klantenservice waarbij je terecht kan? Mijn hypotheekverstrekker, Argenta, heeft dit wel. Daar heb ik vergelijkbare vragen beantwoord gekregen.

Hier op tweakers ga je allemaal uiteenlopend en wisselend advies krijgen. Je kan beter je eigen hypotheekverstrekker bellen voor advies. Als je een aanvullende 2e hypotheek wil zal je deze doorgaans ook bij dezelfde verstrekker afsluiten. Een andere verstrekker brandt daar z'n vingers liever niet aan, die staat bij een gedwongen verkoop immers als 2e in de schuldeisers rij. Dat risico lopen ze liever niet.

[ Voor 33% gewijzigd door stin00 op 27-11-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
stin00 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:05:
Ik kan m'n NHG hypotheek meenemen naar een nieuw huis dat boven de NHG grens zit. Je rente wordt dan alleen iets opgehoogd omdat je risicoprofiel verslechterd. Dus de rentekorting vervalt.
Aha, interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Laatst stond in diverse media dat het vaak een probleem was om de hypotheek mee te verhuizen, met name als de resterende looptijd minder dan 10 jaar was meen ik mij te herinneren. Kortom, zoek het goed uit voordat je tekent.

https://www.eigenhuis.nl/...zen-lage-hypotheekrente#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hypotheekvragen horen in PFSL. Move Wonen >> PFSL

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
We hebben geen NHG en de resterende looptijd is nog langer dan 10 jaar. Maar ik zal wel vast navragen bij de hypotheekverstrekker hoe ze hier mee omgaan. Als het niet mogelijk is om de hypotheek mee te nemen dan is nieuwbouw dus erg ongunstig. De bouw gaat sowieso langer dan 1,5 jaar duren, dus ik vrees dat het nog een lastige gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermaeson
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 08:40
Waarom vraag je het niet bij je hypotheekverstrekker na? Dit soort algemene vragen die nog niet echt richting financieeladvies gaan worden vaak gewoon gratis in een orientered gesprek beantwoord. Ze willen je graag als klant behouden ipv dat je bij andere partijen gaat shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
De vraag staat inmiddels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
Tristan schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:35:
We hebben geen NHG en de resterende looptijd is nog langer dan 10 jaar. Maar ik zal wel vast navragen bij de hypotheekverstrekker hoe ze hier mee omgaan. Als het niet mogelijk is om de hypotheek mee te nemen dan is nieuwbouw dus erg ongunstig. De bouw gaat sowieso langer dan 1,5 jaar duren, dus ik vrees dat het nog een lastige gaat worden.
Als ik mij niet vergis is NHG gebonden aan het pand en om deze reden is de hypotheek dan ook niet overdraagbaar. Ben dan ook zeer benieuwd naar het antwoord dat je terug gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:11
Ashy schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:05:
[...]

Als ik mij niet vergis is NHG gebonden aan het pand en om deze reden is de hypotheek dan ook niet overdraagbaar. Ben dan ook zeer benieuwd naar het antwoord dat je terug gaat krijgen.
TS geeft aan geen NHG te hebben...?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Wilke schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:45:
In mijn geval kon dat wel, alleen werd de rente iets hoger door het vervallen van deze garantie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Klopt, geen NHG inderdaad. Ik ben ook benieuwd. Het lijkt me dat deze vraag niet uniek is, maar ik kan er niks over vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij is heel dat meenemen van een hypotheek in de praktijk (bijna) nooit handig.

Wat je zelf ook aangeeft, zeker bij nieuwbouw loopt de nieuwe hypotheek al, en als je je huidige huis pas verkoopt als het nieuwe klaar is, zit je al met een overbrugging.

Maar eigenlijk de enige die je hier een nuttig antwoord op kunt geven is je hypotheekverstrekker.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Een renteverschil van zo’n 3% is het uitzoeken in ieder geval waard denk ik. Als het niet kan met nieuwbouw maar wel bestaand, dan moeten we ons daar misschien op richtten.
Pagina: 1