Mijn vraag
Vandaag ben ik aan de slag gegaan om mijn al dik 2 jaar draaiende TrueNAs server, die gebouwd is uit allerlei onderdelen te upgraden van een Intel i7 6700 naar een Intel i9 10900k met een MSI Z590 Plus moederbord.
Het grote probleem waar ik tegenaan loop is dat de server niet meer naar de BIOS of OS wil booten na de mobo/cpu swap. De rest van de onderdelen waren allemaal hetzelfde zoals bij de vorige mobo/cpu.
Als ik de HBA controllers eruit haal boot de server direct naar de BIOS.
Relevante software en hardware die ik gebruik
TrueNas Core 13.0
- Intel i9 10900k
- MSI Z590 Plus
- 2x LSI SAS9200-8i HBA controllers
- 14x 8TB Barracuda HDD
- SuperMicro SuperChassis 846BE16-R920B
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Geprobeerd te booten zonder HBA controllers, dan boot hij direct naar de BIOS
2. Geprobeerd om de 5e & 6e pin op de PCI af te plakken, heeft geen effect.
3. CPU en RAM opnieuw geplaatst, verschillende bankjes RAM geprobeerd. Blijft niet booten zolang de HBA controllers er in zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
Vandaag ben ik aan de slag gegaan om mijn al dik 2 jaar draaiende TrueNAs server, die gebouwd is uit allerlei onderdelen te upgraden van een Intel i7 6700 naar een Intel i9 10900k met een MSI Z590 Plus moederbord.
Het grote probleem waar ik tegenaan loop is dat de server niet meer naar de BIOS of OS wil booten na de mobo/cpu swap. De rest van de onderdelen waren allemaal hetzelfde zoals bij de vorige mobo/cpu.
Als ik de HBA controllers eruit haal boot de server direct naar de BIOS.
Relevante software en hardware die ik gebruik
TrueNas Core 13.0
- Intel i9 10900k
- MSI Z590 Plus
- 2x LSI SAS9200-8i HBA controllers
- 14x 8TB Barracuda HDD
- SuperMicro SuperChassis 846BE16-R920B
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Geprobeerd te booten zonder HBA controllers, dan boot hij direct naar de BIOS
2. Geprobeerd om de 5e & 6e pin op de PCI af te plakken, heeft geen effect.
3. CPU en RAM opnieuw geplaatst, verschillende bankjes RAM geprobeerd. Blijft niet booten zolang de HBA controllers er in zitten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!