HBA-SAS controllers voorkomen dat pc/server boot naar BIOS/O

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebEliphant
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-08-2024
Mijn vraag
Vandaag ben ik aan de slag gegaan om mijn al dik 2 jaar draaiende TrueNAs server, die gebouwd is uit allerlei onderdelen te upgraden van een Intel i7 6700 naar een Intel i9 10900k met een MSI Z590 Plus moederbord.

Het grote probleem waar ik tegenaan loop is dat de server niet meer naar de BIOS of OS wil booten na de mobo/cpu swap. De rest van de onderdelen waren allemaal hetzelfde zoals bij de vorige mobo/cpu.

Als ik de HBA controllers eruit haal boot de server direct naar de BIOS.

Relevante software en hardware die ik gebruik
TrueNas Core 13.0
- Intel i9 10900k
- MSI Z590 Plus
- 2x LSI SAS9200-8i HBA controllers
- 14x 8TB Barracuda HDD
- SuperMicro SuperChassis 846BE16-R920B

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Geprobeerd te booten zonder HBA controllers, dan boot hij direct naar de BIOS
2. Geprobeerd om de 5e & 6e pin op de PCI af te plakken, heeft geen effect.
3. CPU en RAM opnieuw geplaatst, verschillende bankjes RAM geprobeerd. Blijft niet booten zolang de HBA controllers er in zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:21

SA007

Moderator Tweaking
Een move naar PMG, daar past dit beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32
Niet toevallig het oude moederbord in 'legacy' mode staan en het nieuwe bord in 'uefi' waar de HBA's misschien last mee hebben, ik heb wel eens wat issues gezien met LSI kaarten en UEFI wanneer ze niet in 'IT' mode stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WebEliphant
Dennism schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:02:
Niet toevallig het oude moederbord in 'legacy' mode staan en het nieuwe bord in 'uefi' waar de HBA's misschien last mee hebben, ik heb wel eens wat issues gezien met LSI kaarten en UEFI wanneer ze niet in 'IT' mode stonden.
Dat dacht ik dus ook, maar na dubbel check weet ik zeker dat mijn HBA's in IT modus staan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Een 'dirty trick' is om alleen de IT-firmware te laden op de kaart en niet de (uefi)bios packages als je de firmware update. Let op, dan kun je niet meer booten vanaf de kaart, maar als je OS is geladen is werkt de kaart gewoon normaal. Het booten is dan ook sneller, hij slaat de boot-sequence over omdat er geen bios in de kaart is geflasht. Dit kan mogelijk jouw probleem dus ook oplossen.
Volgens mij heb je wel een ouder non-uefi systeem nodig om de kaarten te flashen.

Ik draai zelf een LSI 9207-8i in IT mode met alleen de firmware op de kaart. De biossen heb ik eraf gelaten en dus ook geen bootvertraging bij het opstarten.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WebEliphant
Ik heb de oplossing gevonden!

Nja oplossing... Ik had iets over het hoofd gezien.

Na een BIOS-update kwam ik steeds in de BIOS, maar kwam steeds niet door naar de OS, na het aanpassen van de BBS kwam dit goed.

Bij de optie op mijn MSI Z590, had ik BBS over het hoofd gezien, waardoor hij bleef bootloopen, toen ik in BBS de optie booten naar de disk waar mijn OS op staat had aangevinkt ging het goed!

BBS moet dus ook aangevinkt zijn naar de juist boot disk, niet alleen de normale boot order
Thanks voor het meedenken iedereen!
Pagina: 1