Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding installatie. Omvormer bijplaatsen of een nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Ik ben van plan om volgend jaar mijn huidige PV installatie uit te breiden:

Huidige installatie:
  • Panelen: 6x260 Wp van Trina. Deze zijn al weer een 7-tal jaren oud en leveren op dit moment rond de 1200W max.
  • . Orientatie: Azimuth -33 graden, inclinatie: 39 graden
  • Omvormer: Omniksol 1.5k-TL
Uitbreiding:
  • 9x405Wp. Orientatie: Azimuth -33 graden, inclinatie: 13 graden (garagedak).
Het maximaal te leveren vermogen zal waarschijnlijk nooit 9x405= 3645 W zijn omdat de orientatie van de set niet optimaal is.

Ik zie nu qua omvormer 2 opties:
  1. Voor de uitbreiding een nieuwe 1-fase omvormer aanschaffen en die op vrije groep aansluiten
  2. Een nieuwe 3-fase omvormer met twee MPP trackers aanschaffen en daarop beide stings aansluiten.
Mijn gedachte is op dit moment nog om voor optie 2 te gaan (met als omvormer een GoodWe GW5000-DT) aangezien de bestaande omvormer ook al weer op leeftijd is (zelfs al eens is gerepareerd). Ik vraag me echter af of dit goed gaat werken met de slechts (max) 1.2kW die de bestaande set nog levert. De genoemde Goodwe omvormer heeft een startvoltage van 180V, terwijl mijn huidige (Omnik) omvormer een startvoltage van 120V heeft.

Zie bijgevoegde grafiek van een zonnige dag in Juni, waarbij de bestaande set maximaal 1,2 kW leverde, maar de DC spanning wel onder de 180V dook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJgm1WBSM3K582iQsE_7NHCyfAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KdbAzzt2T3gphSBQU8hLuAn.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie mening/advies.

Alle reacties

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Niemand???

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
De 6 hebben te weinig spanning voor een 3 fase omvormer. Ik zie vermogen om 4 uur instorten, dus ik vermoed zelfs dat de omniksol tegen zijn ondergrens mppt bereik aan loopt en dus onvoldoende panelen in bypass forceert. De GoodWe kan niets onder de 200V

Enige optie is dus bij enkelfase omvormers blijven

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 20-12-2022 19:52 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.