Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Evohome vloerverwarming en radiatoren systeem check

Pagina: 1
Acties:

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 14:04
Ik zou graag het Honeywell Evohome systeem willen gebruiken in mijn huis. Voordat ik tot aanschaf overga heb ik nog wat vragen.

Huidige situatie

Er is één vloerverwarming verdeler in de kelder waar alle vloerverwarming circuits opzitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5xwIjdF.jpg
Daarnaast zijn er nog wat radiatoren.
Begane Grond
Woonkamer en aansluitende open Keuken vloerverwarming 6 circuits
1 Nefit Thermostaat (OpenTherm)
Eerste Verdieping
Badkamer vloerverwarming 1 circuit
Kantoorkamer 1 radiator
Slaapkamer 1 radiator
Kleine kamer 1 radiator

Nieuwe situatie

Beginnen bij de ketel daar komt dan de Honeywell RF Module OpenTherm R8810A1018

De vloerverwarming heeft dus 7 circuits.
Ik was van plan de HCE80 te nemen met 7 MT4 stelmotoren en de HRA80 antenne

Kantoor en slaapkamer zouden beide een HR92 radiatorknop krijgen
Kleine kamer gebruik ik niet dus daar blijft de simpele radiatorknop

Badkamer heeft vloerverwarming dus daar een DTS92 draadloze kamerthermostaat

Woonkamer komt dan de WiFi Thermostaat ATC928G3000 en de wandbeugel ATF600

Totaal zou op zo'n € 1.300,- uitkomen.

Vragen

1. Is mijn lijstje hierboven compleet of ben ik nog componenten vergeten?
  2. Kan ik 7 circuits / stelmotoren op de HCE80 aansluiten? Hij heeft 6 groepen maar je kan per groep 3 stelmotoren aansluiten klopt dat?
  3. Als ik dan de woonkamer (6 stelmotoren) op 2 groepen in de HCE80 zet kan ik Evohome dan zo configureren dat hij dat als één ruimte ziet? Groep 3 zou dan circuit 7 (badkamer) komen en aparte ruimte zijn, lukt dat?
  4. De Wifi module in de woonkamer daar zit ook een thermostaat (temperatuur voeler) in? Hij komt permanent aan de muur te hangen. Of heb ik nog een losse thermostaat nodig?
  5. Kan je eigenlijk zonder die Wifi module zijn hier alternatieven voor? Of is dat echt het hart van het systeem en dus nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door Skidmarks op 27-11-2022 16:40 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:30
1v Is mijn lijstje hierboven compleet of ben ik nog componenten vergeten?
1a je mist wel wat op je lijstje. een open therm omvormer. nefit en openthrm. gaan niet samen.
(of je moet on/of gaan stoken. wat ik wel deels adviseer. dus eigenlijk een andere module.
ik weet niet of de hce 80 een open therm singaal afgeeft. namelijk. vermoedt aan/uit.
2v Kan ik 7 circuits / stelmotoren op de HCE80 aansluiten? Hij heeft 6 groepen maar je kan per groep 3 stelmotoren aansluiten klopt dat?
2a ja maximaal 3 motoren per groep,
3v Als ik dan de woonkamer (6 stelmotoren) op 2 groepen in de HCE80 zet kan ik Evohome dan zo configureren dat hij dat als één ruimte ziet? Groep 3 zou dan circuit 7 (badkamer) komen en aparte ruimte zijn, lukt dat?
3 nee, dat kan dus niet. je moet er 2 ruimtes van maken met hetzelfde stook programma.
en dus allebei een ruimte van voeler voorzien. draadloze kamer thermostaaten bijv en de teblet. (zijn er 2)
4v De Wifi module in de woonkamer daar zit ook een thermostaat (temperatuur voeler) in? Hij komt permanent aan de muur te hangen. Of heb ik nog een losse thermostaat nodig?
4a je kan de interne voler gebruiken voor 1 zone. (tenminste voorheen de oude editie)
5v Kan je eigenlijk zonder die Wifi module zijn hier alternatieven voor? Of is dat echt het hart van het systeem en dus nodig?
5 die wifi module is het hart van het systeem. je kan niet zonder.
(je kan eventueel een zone klep plaatsen ipv een hve 80. dan is de hele vloerverwarming 1 zone. )
maar dan moet je wel aan/uit gaan stoken.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:54

bert pit

asdasd

Het advies is inderdaad aan uit stoken. Er kunnen allerlei problemen voorkomen worden, door dit te doen.

De efficientie van Evohome is hoog, opentherm voegt daar weinig aan toe. In het geval van vloerverwarming in combinatie met een HCE80 werkt opentherm alleen maar averechts.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Skidmarks
Bedankt voor de antwoorden zover.

Ik zal de handleiding van mijn ketel opzoeken want ik neem aan dat ik die dan moet omzetten van modulerend naar aan/uit modus.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Je kunt waarschijnlijk op je ketel een buitenvoeler plaatsen. Doe dat en maak vervolgens gebruik van een aan-uit-regeling om de ketel te sturen. Zo stook je niet te warm maar is er toch wat warmte voor je radiatoren.

Voor de vloerverwarming is het laagtemperatuurstoken juist prettig. Je hoeft dan de temperatuur niet af te knijpen met de thermostaatknop op je verdeler.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:54

bert pit

asdasd

MarkS90 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:00:
Je kunt waarschijnlijk op je ketel een buitenvoeler plaatsen. Doe dat en maak vervolgens gebruik van een aan-uit-regeling om de ketel te sturen. Zo stook je niet te warm maar is er toch wat warmte voor je radiatoren.

Voor de vloerverwarming is het laagtemperatuurstoken juist prettig. Je hoeft dan de temperatuur niet af te knijpen met de thermostaatknop op je verdeler.
Dan moet je wel het type Nefit ketel in beeld hebben en ook de regeling exact kennen. Want de oudere Nefits ondersteunen geen WAR in combinatie met aan/uit en worden dan gasslurpers.

Dit is anders bij bijvoorbeeld een Remeha Calenta ketel. Daar is dat juist heel goed mogelijk.

De Nefits die Opentherm ondersteunen hebben op aan/uit over het algemeen wel de regeling op basis van DeltaT. Hierdoor zakt de aanvoertemperatuur als de retour hoog wordt en gaat de ketel dus meer conenseren en is daardoor in de praktijk een heel klein beetje zuiniger.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Skidmarks
bert pit schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:28:
[...]

Dan moet je wel het type Nefit ketel in beeld hebben en ook de regeling exact kennen. Want de oudere Nefits ondersteunen geen WAR in combinatie met aan/uit en worden dan gasslurpers.

Dit is anders bij bijvoorbeeld een Remeha Calenta ketel. Daar is dat juist heel goed mogelijk.

De Nefits die Opentherm ondersteunen hebben op aan/uit over het algemeen wel de regeling op basis van DeltaT. Hierdoor zakt de aanvoertemperatuur als de retour hoog wordt en gaat de ketel dus meer conenseren en is daardoor in de praktijk een heel klein beetje zuiniger.
Het is een Nefit Trendline HRC30 CW5 die WAR ondersteund maar kan zo snel niet zien of dat met aan en uit modus ook zo is?

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
De handleiding van deze ketel is wel te vinden op internet. EN dan kun je ook zien hoe je de ketel instelt en waar de buitenvoeler moet worden aangesloten.

• Skidmarks
miciel schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:24:
3v Als ik dan de woonkamer (6 stelmotoren) op 2 groepen in de HCE80 zet kan ik Evohome dan zo configureren dat hij dat als één ruimte ziet? Groep 3 zou dan circuit 7 (badkamer) komen en aparte ruimte zijn, lukt dat?
3 nee, dat kan dus niet. je moet er 2 ruimtes van maken met hetzelfde stook programma.
en dus allebei een ruimte van voeler voorzien. draadloze kamer thermostaaten bijv en de teblet. (zijn er 2)
In de handleiding van de HCE80 staat op pagina 7 dat je in deze situatie niet 2 temperatuurvoelers nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pJjV3v3.jpeg

Ik heb alles besteld dus ik ga nog kijken of ik in de praktijk inderdaad 6 groepen via 2 zones op 1 temperatuurvoeler krijg. Vraag me af of evohome dat als 1 ruimte laat zien of 2.
Pagina: 1