koude radiatoren verkeerde ketelconstructie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik ben sinds in jaar in het bezit van een Remeha Tzerra CV ketel. Omdat sommige radiatoren slecht of helemaal niet warm werden heb ik in de woonkamer gisteren 1 grote en 1 kleine t33 radiator laten plaatsen. Ook zijn alle (9 in totaal) radiatoren voorzien van voetventielen en Heimeier eclipse thermische radiator kranen en daarna is alles waterzijdig ingeregeld. Tot zover.
Bij het bestuderen van de ketel opstelling troffen wij iets raars aan. We wilden tenslotte ook weten waarom eerder bepaalde radiatoren koud bleven.
Achter de ketel zit een zogenaamde projectverdeler met pomp en diverse kranen en andere toebehoren waaronder een thermokraan en meer.
De installateur vroeg of wij misschien vloerverwarming hebben maar dat is niet zo. Of hier ooit vloerverwarming in het huis heeft gezeten weet ik niet.
De aanvoertemperatuur vanaf de ketel is goed, maar er is een t stuk geplaatst naar dat blok. Dat blok wordt dus blijkbaar ook warm en daar stroom ook water doorheen. Waar dat water heen gaat weet ik niet. Er gaan 3 witte slangen de grond in en achterin het blok komen ook weer slangen retour. Als er geen vloerverwarming is zou je zeggen dat die slangen naar de radiatoren van bijvoorbeeld de benedenverdieping gaan, maar zeker weten doe ik dat niet.
De aanvoer zelf gaat ook met 22 mm verderop het beton in.

Wat is er nu aan de hand: 1 van de nieuwe radiatoren (de grootste van 180x40) wordt beneden niet warm, alleen een heel klein beetje lauw in het begin, ontluchte is heel raar, er komt niet eens water uit bij het ontluchten, ook geen lucht trouwens. Boven blijft opeens 1 radiator kou die het voorheen altijd wel goed deed. De leiding tot het onderblok is wel warm maar alleen maar tot het onderblok.Ontluchten is gedaan en er zat geen lucht in.

Ik heb ook al alles dichgt gedraaid en alleen de 2 koude radiatoren open gezet, ze blijven koud, en de grote een beetje lauw terwijl zijn kleinere broertje 4 meter ernaast gloeiend heet is.

De 3 witte slangen van het verdeelblok zijn ook al dicht geweest om te zien of dat de doorstroming bevorderd, ook zonder resultaat. Met een gesloten blok blijven de overige radiatoren wel gewoon warm.

Nu staan alle radiatoren in huis dicht en de 3 slangen van het verdeelblok weer open. Er stroom warm water door de witte slangen het beton in. Je zou zeggen als er wel vloerverwarming ergens zit dat dat nu warm zou worden maar ook niet.

Ik snap er niets meer van. Ik heb 1.9 bar druk, de pompsnelheid van de ketel staat op 80%.
Kan iemand aan de hand van de foto's zien of er iets niet klopt? Moet het hele blok ertussen uit? En wat dan met de ketel en expansievat?

Iemand een gouden ingeving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25MXt_Iy99PtbzH1X-TpOPtPopM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO6R32xEDMO3U3J64Wb2G7I6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcyMmx4N0xxsD_XjYGd-Ej0hXWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BDjtgtFhpYcYmFGJcsx1gwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYmxu7Z9VLl8bYxvBihGR6ULwZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LboChCVjKAtGaItSUKvomU1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUI84aRjfxF91N8n1mGqU_EfiwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTa4W5zYFrsU8WXMvlTqdSOY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door rvb1960 op 27-11-2022 13:09 ]

Beste antwoord (via rvb1960 op 28-11-2022 14:02)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rvb1960 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:03:
[...]

Misschien klopt het, ik zal morgen boven alles dichtdraaien en de aan- en afvoer checken.
Als het idd een 1 pijpssysteem is zou dan de onlangs permanent dichtgedraaide radiator de oorzaak kunnen zijn? (is permanent dichtgedraaid zit achter een trapkast nu)

[Afbeelding]
Ik zou dan alle radiatoren gewoon even open zetten van zowel beneden als boven.
Wordt alles dan wel warm = 1 pijp systeem.

Nadeel is dat dynamische kranen tegendruk nodig hebben, waarschijnlijk kun je alle dynamische kranen vervolgens ook gelijk demonteren omdat dit niet lekker werkt met een 1 pijp systeem. (Als je 1 pijp onderblokken toepast.)
Maar hiervoor kun je het beste even contact opnemen met IMI-Heimeier.

In de huidige situatie begrensd de radiator met de minste ingestelde flow de rest van de radiatoren.
Dan kun je het streepje op de foto gelijk zetten met de groef, dan werkt deze tijdelijk als een normale thermostaatkraan totdat alles op juiste wijze is gefixt.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 01:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 18:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat ding waar slang 10 aan zit is een warmtewisselaar. Geen verdeler oid.

Dat ding met pomp is een vloerverwarmingsverdeler.

Vloerverwarming (als het dat is, vermoed van wel, maar in een compleet gescheiden circuit) duurt minimaal uren flink stoken voordat je effect merkt.

Ik denk dat je eerst even een goed schema moet zien te tekenen hoe je installatie in elkaar zit. Dat geeft jezelf overzicht en ons ook.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:58
12 max temp beveiliging radiator/vloerverwarming balk, meting zit in de balk, dus max temp beveiliging van vloerverwarming
13 drukregelaar vaak om suizen te beperken, waarde opnemen en daarna maar eens maximaal open zetten.
10 aan warmtewisselaar omdat er tyleen slangen in de vloer liggen (zuurstofdoorlatend)
10 of zit hier zwembadverwarming achter.

Draait pomp wel, sowieso een om te vervangen, vreet stroom .
7 voeler van de pompschakelaar, als die leiding warm is, zou pomp moeten gaan draaien.

Welke pomp zorgt ervoor dat water stroomt door de warmtewisselaar, primair de CV, secundair????

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 27-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Ik heb inmiddels een tekening uit 1991 gevonden. Er was/is dus wel degelijk vloerverwarming beneden. Maar die werkt helemaal niet. Of hij is losgekoppeld of ergens dichtgedraaid. Iig loopt er wel warm water door de 3 leidingen uit het verdeelblok. We hebben 1 uur alle radiatoren dicht gehad maar geen warmte gevoeld in de vloer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFabjfmJq2yBLuvgZR4w3zi1J9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mdCo22phEywKR59EwSltIby.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
remco_k schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:44:
Dat ding waar slang 10 aan zit is een warmtewisselaar. Geen verdeler oid.

Dat ding met pomp is een vloerverwarmingsverdeler.

Vloerverwarming (als het dat is, vermoed van wel, maar in een compleet gescheiden circuit) duurt minimaal uren flink stoken voordat je effect merkt.

Ik denk dat je eerst even een goed schema moet zien te tekenen hoe je installatie in elkaar zit. Dat geeft jezelf overzicht en ons ook.
Remko, nu duidelijk is dat er wel degelijk vloerverwarming in huis zit/zat wordt de functie van alles achter de ketel ook meer duidelijk. Raar blijft dat ik koude radiatoren houd maar ook raar dat er wel warm water door de verdeler stroomt maar wij geen warme vloer krijgen. (alsof er verderop iets is dichtgedraaid). De externe pomp gaat idd uit als er geen warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het is geen plafondverwarming?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Dapdodo schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:04:
12 max temp beveiliging radiator/vloerverwarming balk, meting zit in de balk, dus max temp beveiliging van vloerverwarming
13 drukregelaar vaak om suizen te beperken, waarde opnemen en daarna maar eens maximaal open zetten.
10 aan warmtewisselaar omdat er tyleen slangen in de vloer liggen (zuurstofdoorlatend)

7 voeler van de pompschakelaar, als die leiding warm is, zou pomp moeten gaan draaien.

Welke pomp zorgt ervoor dat water stroomt door de warmtewisselaar, primair de CV, secundair????
Zal ik eens zien of die drukregelaar verder open kan? Externe pomp draait alleen bij warmtevraag. Welke pomp zorgt ervoor dat water stroomt door de warmtewisselaar, primair de CV, secundair???? Dat weet en begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
vloerverwarming afgekoppeld en daar radiatoren op aangesloten?
Maar een verdeler die ltv maakt gebruiken voor htv radiatoren dat is wel een ding.
Hoe warm gaat er vanaf de verdeler weg? 25 a 30 graden dan wordt alles inderdaad net lauw.
Dan moet heel die balk eruit inclusief warmtewisselaar en rechtstreeks op de leidingen van CV.
Eerst met infrarood camera leidingen volgen? Huren bij boels en uitzoeken.
Want bovenstaand advies is volledig verkeerd als er nog wel een deel vloerverwarming aan zit geknoopt.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

12. Is de temperatuur regelaar, geen maximaal beveiliging.
13. Is een inregelkraan/afsluiter. Je hebt inderdaad drukgeregelde inregelkranen, maar deze is niet zo aangesloten. Dan zit er een koperen omloop leiding naar een 2e schotel.
Ik zie nog geen tyleen slangen, maar zou prima kunnen dat deze verderop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

rvb1960 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:47:
We hebben 1 uur alle radiatoren dicht gehad maar geen warmte gevoeld in de vloer.
Afhankelijk van de situatie: Zelfs als de cv al die tijd gebrand heeft is dat veel te kort om te kunnen bepalen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960

De drukregelaar van het blok stond helemaal dicht ! Nu heb ik hem open gezet. Een dichte drukregelaar betekent ook geen doorstroming van warm water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
DutchWing schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:05:
[...]

12. Is de temperatuur regelaar, geen maximaal beveiliging.

[...]

13. Is een inregelkraan/afsluiter. Je hebt inderdaad drukgeregelde inregelkranen, maar deze is niet zo aangesloten. Dan zit er een koperen omloop leiding naar een 2e schotel.

[...]

Ik zie nog geen tyleen slangen, maar zou prima kunnen dat deze verderop zitten.
In ieder geval stond die kraan nummer 13 dicht, nu is hij open gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
remco_k schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:17:
[...]

Afhankelijk van de situatie: Zelfs als de cv al die tijd gebrand heeft is dat veel te kort om te kunnen bepalen.
ok duidelijk. Nu de inregelkraan volledig open staat nog maar eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Dapdodo schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:04:
Maar een verdeler die ltv maakt gebruiken voor htv radiatoren dat is wel een ding.
Hoe warm gaat er vanaf de verdeler weg? 25 a 30 graden dan wordt alles inderdaad net lauw.
Dan moet heel die balk eruit inclusief warmtewisselaar en rechtstreeks op de leidingen van CV.
Want bovenstaand advies is volledig verkeerd als er nog wel een deel vloerverwarming aan zit geknoopt.,
Ik denk niet dat er radiatoren op de verdeler zijn aangesloten. Tot zojuist stond de inregelkraan van het blok dicht en toch werden sommige radiatoren bloedheet. Nu staan alle radiatoren weer dicht om te zien of er over 2 uur warmte uit de vloer gaat komen. Morgen warmte/IR camera kopen/huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Situatie nu bij alle radiatoren dicht. Vloer nog steeds koud.
Ik ga over een uur de radiatoren open doen en dan de temperatuur bij het verdeelblok weer meten. Als die dan wel warm wordt dan worden er inderdaad (sommige) radiatoren via het verdeelblok (onvoldoende) verwarmd. We gaan het zien.
Aanvoertemperatuur nu 75 oC maar de retour is ook super heet dus geen flow en afkoeling. Je kan dus wel zeggen dat er geen warm water door een vloerverwarming heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d40yf2f2griooS62rM1hH2veMK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYF7D7rQ5quCLZ8ZDYpZA9FD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door rvb1960 op 27-11-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Resultaat, geen warmte in vloer en geen warmte in verdeelblok.
Radiatoren gaan nu open maar ik laat het blok dicht door de pomp uit te zetten en de 3 witte
afsluitkranen dicht te draaien. (die zowieso maar een heel klein beetje open of dicht kunnen, niet eens 1 hele slag)
Kijken welke radiatoren nu nog koud blijven.
Daarna de pomp weer aan en 1 voor 1 de witte kranen open draaien om te zien of een koude radiator iets warmer wilt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Laatste nieuws.
Volgens de oude bewoners ligt er idd vloerverwarming beneden en die heeft bij hem (tot 5 jaar terug) altijd gewerkt. Er schijnt ook nog een "verdeler" achter een voorzet wand zitten op de beneden verdieping maar ik neem aan dat die is losgekoppeld. (want die zit nu achter op de ketel boven).
Wat er ook van zei: Wij hebben 5 jaar nooit iets gemerkt van vloerverwarming.
Alle radiatoren worden door de ketel aangestuurd, niet door de verdeler.
Toch blijft het probleem met 2 radiatoren:
1 radiator op een slaapkamer wordt niet warm. Wel tot de helft van de buis.
Een andere t33 radiator in de keuken blijft lauw tot de helft van de radiator terwijl zijn broertje ernaast bloedheet wordt.
Heeft iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3DsNvdIIRvRwfp9oLkKtPj4fe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oby3vfX5129DCqVsQHJbp2dh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtqoFy9SOysOf0_HsAoE-NzPJHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCJYajvMVlQc2ZBDaV4K9uJV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Dapdodo schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:04:
Dapdodo, heb je de discussie verder nog gevolgd? Blok is idd voor aanwezige vloerverwarming maar werkt totaal niet. Blok blijft koud/lauw. Heb blok nu "uitgezet" en alle radiatoren gaan via de ketel. Het resultaat staat onderin de topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stel de ketel circulatiepomp min en max eens op dezelfde stand.
Dynamische thermostaatkranen hebben de voorkeur aan een constante druk ipv variabele of proportionele druk, dan werken ze ook beter na behoren.

Je weet zeker dat het vloerverwarming betreft en geen plafondverwarming of wandverwarming?

De radiatoren welke niet warm worden, welke afmeting/type zijn de radiatoren en op hoeveel heb je de eclipse kranen afgesteld?

De circulatiepomp van je vloerverwarming kun je controleren, draai het ontluchtingsschroef eruit en voel met een schroevendraaier of deze draait en of deze de juiste richting op draait.

[ Voor 63% gewijzigd door DutchWing op 27-11-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
ik ben instalateur. en houd me dus regelmatig bezig met dit soort units en grappen.

1 opzich is die vloerverdeler als je dus vloerverwarming hebt wel zinvol/nuttig.
ik heb alleen het idee dat deze niet lekker geinstalleerdt zit. aanvoer leiding zit raar. ?
pomp loopt die wel over de warmte wisselaar heen ? en hoe zit de retour erbij gemaakt.?
retour leiding lijkt wel geknikt. ik zie binnen 1 plaatje al 3 fouten/puntjes. waar ik naar zou kijken.
(als er nog ergen tyleen in zit is de wartme wisselaar zinvol. anders krijg je roest in je ketel.
kijk even bij de oude verdeler welke is afgekopelt/verwijdert. daar zal gezien de chaos ook wat zitten.

2 je radiatoren. uitzoeken. welke leidingen erheen lopen en gewoon op een normale verdeler aansluiten.
deel inregelen deel nieuwe onderblokken/deel nieuwe leidingen etc. dat het allemaal weer klopt en werkt.
bijvoorkeur comap onderblokken. en comap thermostaat kranen. of hand beidende kranen. (wat jij wilt)

3 om een lang verhaal kort te maken lekker veel werk begin maar ergens. ik zou die oude verdeler opzoeken.
al was het alleen maar om te checken of die goed is afgekopelt/ desnoods sloop je deze er gewoon uit.
als je er normaal bij kan zonder al teveel schade te verookzaken. zonder al teveel chaos te maken.
dan weet je ook gelijk of er nog tyleen in zit. je warmte wisselaar zin vol is/zin heeft. ook oude meuk.
wil welleens zuurstof doorlatendt worden. nogmaals het is geen verkeerdt syeeem maar wel een bende.

4 ik zie 2 expansie vaten. een patte tegen de muur. en een 18 liter onder je ketel.
is de ene voor je vloer verwarming en de andere voor je radiatoren ? (ik denk van wel)
eigenlijk ben ik meer voorstander van de normale vaten aan 1 beugeltje. ipv dit.
voor je vloer is een klien vaatje/speciaal vatje beter. 6 liter 9 liter etc. (maar niet het probleem)

5 die vloerverwarming verdient dus wel de nodige aandacht net als je radiatoren.

6 wil je zo vriendelijk zijn om de vul en aftap slang even los te halen/te demonteren.
je gaat niet de eerste zijn en ook niet de laatste waar die ertussen uit klapt. door opwarming van het restwater of door het open laten staan van 1 van de kranen. altijd voleddig afkoplelen en dopje erop.

7 systeem eens doorspoelen. wil ook weleens een handje helpen als alles weer in orde is.
(zowel slangen verdeler als warmte wisselaar. )

[ Voor 18% gewijzigd door miciel op 27-11-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
DutchWing schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:41:
Stel de ketel circulatiepomp min en max eens op dezelfde stand.
Dynamische thermostaatkranen hebben de voorkeur aan een constante druk ipv variabele of proportionele druk, dan werken ze ook beter na behoren.

OK even de code opzoeken.

Je weet zeker dat het vloerverwarming betreft en geen plafondverwarming of wandverwarming?
Nee 100% vloerverwarming. Volgens de oude bewoners werkte die gewoon naast de radiatoren. Nu bedenk ik mij en ik moet het eigenlijk nog opzoeken..........ik heb 5 jaar geleden na intrek de thermoststaat vervangen voor zo'n ronde simpele modulerende Honeywel. (??)

De radiatoren welke niet warm worden, welke afmeting/type zijn de radiatoren en op hoeveel heb je de eclipse kranen afgesteld?
Die in de keuken zijn beide nieuw en ingesteld volgens de app, ik weet niet precies de liters maar ik stond erbij toen ze werden ingesteld en het klonk logisch.

De circulatiepomp van je vloerverwarming kun je controleren, draai het ontluchtingsschroef eruit en voel met een schroevendraaier of deze draait en of deze de juiste richting op draait.

ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
miciel schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:59:
ik ben instalateur. en houd me dus regelmatig bezig met dit soort units en grappen.

1 opzich is die vloerverdeler als je dus vloerverwarming hebt wel zinvol/nuttig.
ik heb alleen het idee dat deze niet lekker geinstalleerdt zit. aanvoer leiding zit raar. ?
pomp loopt die wel over de warmte wisselaar heen ? en hoe zit de retour erbij gemaakt.?
retour leiding lijkt wel geknikt. ik zie binnen 1 plaatje al 3 fouten/puntjes. waar ik naar zou kijken.

klinkt goed om naar te kijken maar is denk ik niet de oorzaak van een totale niet warmteafgifte. Warmtewisselaar werkt ook prima, wordt heet.

(als er nog ergen tyleen in zit is de wartme wisselaar zinvol. anders krijg je roest in je ketel.
kijk even bij de oude verdeler welke is afgekopelt/verwijdert. daar zal gezien de chaos ook wat zitten.

De oude verdeler is 5 jaar geleden achter een schot verdwenen, daar zit nu een keukenkast tegenaan gebouwd dus dat wordt onmogelijk om die open te krijgen.Het lijkt mij dat de oude verdeler samen met de oude ketel welke eerst beneden stond volledig losgekoppeld zijn.) Het hele zaakje is dus boven opnieuw opgebouwd.

2 je radiatoren. uitzoeken. welke leidingen erheen lopen en gewoon op een normale verdeler aansluiten.
deel inregelen deel nieuwe onderblokken/deel nieuwe leidingen etc. dat het allemaal weer klopt en werkt.
bijvoorkeur comap onderblokken. en comap thermostaat kranen. of hand beidende kranen. (wat jij wilt)

Het is een nieuwe radiator die lauw blijft en die is 1 week oud met nieuwe Heimeier koppelingen onder en boven. Van 1 radiator die koud blijft zal ik de eclipse morgen eens helemaal openzetten. Het lijkt erop alsof hij niet opengaat.

3 om een lang verhaal kort te maken lekker veel werk begin maar ergens. ik zou die oude verdeler opzoeken.
al was het alleen maar om te checken of die goed is afgekopelt/ desnoods sloop je deze er gewoon uit.
als je er normaal bij kan zonder al teveel schade te verookzaken. zonder al teveel chaos te maken.
dan weet je ook gelijk of er nog tyleen in zit. je warmte wisselaar zin vol is/zin heeft. ook oude meuk.
wil welleens zuurstof doorlatendt worden. nogmaals het is geen verkeerdt syeeem maar wel een bende.

4 ik zie 2 expansie vaten. een patte tegen de muur. en een 18 liter onder je ketel.
is de ene voor je vloer verwarming en de andere voor je radiatoren ? (ik denk van wel)
eigenlijk ben ik meer voorstander van de normale vaten aan 1 beugeltje. ipv dit.
voor je vloer is een klien vaatje/speciaal vatje beter. 6 liter 9 liter etc. (maar niet het probleem)

5 die vloerverwarming verdient dus wel de nodige aandacht net als je radiatoren.

6 wil je zo vriendelijk zijn om de vul en aftap slang even los te halen/te demonteren.
je gaat niet de eerste zijn en ook niet de laatste waar die ertussen uit klapt. door opwarming van het restwater of door het open laten staan van 1 van de kranen. altijd voleddig afkoplelen en dopje erop.

Klopt ! thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
DutchWing schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:41:

Het betreft een nieuwe t33 radiator. 180 x 40. ingesteld op 22 graden. 75 aanvoer 60 retour. ingesteld als 112 liter/uur

BTW: De oude t11 werd ook nooit echt warm, alleen maar lauw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6e56DIMNyFzg-5qh08Nx1dqrd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ntPsQQlPfCJijvGHNCWUrK4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rvb1960 op 27-11-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Zitten de aanvoer en retour wel op de juiste plek en niet omgedraaid en daarom maar een klein stukje warm wordt. Met een IR camera zo te zien, met de hand wel te voelen maar lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Illusion

(the art of)

rvb1960 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:47:
Ik heb inmiddels een tekening uit 1991 gevonden. Er was/is dus wel degelijk vloerverwarming beneden. Maar die werkt helemaal niet. Of hij is losgekoppeld of ergens dichtgedraaid. Iig loopt er wel warm water door de 3 leidingen uit het verdeelblok. We hebben 1 uur alle radiatoren dicht gehad maar geen warmte gevoeld in de vloer. [Afbeelding]
Dit schema doet mij vermoeden dat je een zogenaamd eenpijps-systeem hebt. (2 bolletjes in dezelfde pijp bij elke radiator, andere pijp loopt door)

Je zou dat kunnen checken door een radiator die normaal warm wordt, nu dicht te draaien en te controleren of aanvoer+retour nog steeds warm worden.
Als het een eenpijpssysteem is zul je daar expliciet rekening mee moeten houden bij plaatsen nieuwe radiatoren, en dus speciale eenpijps-blokken gebruiken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Illusion schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:24:
[...]

Dit schema doet mij vermoeden dat je een zogenaamd eenpijps-systeem hebt. (2 bolletjes in dezelfde pijp bij elke radiator, andere pijp loopt door)

Je zou dat kunnen checken door een radiator die normaal warm wordt, nu dicht te draaien en te controleren of aanvoer+retour nog steeds warm worden.
Als het een eenpijpssysteem is zul je daar expliciet rekening mee moeten houden bij plaatsen nieuwe radiatoren, en dus speciale eenpijps-blokken gebruiken.
Dit is hoe het eruit ziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UX8CQER20RE9hxRo2vyQOgbo3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gSVIZGkmkCW8q4YIl6FdZjy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RssqOKYBUm216bWFan6C0FY3-j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24Vw2FesjgP7Qza2x7i7GKuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu18Q3vxF_YiVDV6K1eahVQGsbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwdRfyUui7C31HydYGc19vzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
[...]

Dit is hoe het eruit ziet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UX8CQER20RE9hxRo2vyQOgbo3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gSVIZGkmkCW8q4YIl6FdZjy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RssqOKYBUm216bWFan6C0FY3-j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24Vw2FesjgP7Qza2x7i7GKuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu18Q3vxF_YiVDV6K1eahVQGsbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwdRfyUui7C31HydYGc19vzA.jpg?f=fotoalbum_large
Dapdodo schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:14:
Zitten de aanvoer en retour wel op de juiste plek en niet omgedraaid en daarom maar een klein stukje warm wordt. Met een IR camera zo te zien, met de hand wel te voelen maar lastiger.
Nu staat de thermostaat al een uur op 26. (de vloerverwarmings verdeler is nog steeds uit) alle 4 de radiatoren beneden staan volledig open. Slechts 1 radiator wordt heerlijk warm, de rest blijft gewoon koud.
Het wordt steeds treuriger. De warme radiator ruist wel en je hoort hem maar er zit geen lucht in. (??)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZegE-BdtRjxSw0625cDbkWgxZzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stbjr6hVtXwFxS98dpKkN9MF.jpg?f=fotoalbum_large
Dapdodo schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:14:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
[...]

Misschien klopt het, ik zal morgen boven alles dichtdraaien en de aan- en afvoer checken.
Als het idd een 1 pijpssysteem is zou dan de onlangs permanent dichtgedraaide radiator de oorzaak kunnen zijn? (is permanent dichtgedraaid zit achter een trapkast nu)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El_reN0QC6r2MPMVLRJluE1OMLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFspaedA6GfHunUBmOGIe6D5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 17:43
@rvb1960 een een pijips systeem met deels kunstofstof natuurlijk het kan/het bestaat.
maar begin dan alvast maar met janken. je hebt dan 5 nieuwe 1 pijps onderblokken nodig.
die ertussen bouwen kranen erop en klaar ben je. alleen je ketel nog op aanvoer temp van 60 zetten.
(dus open therm reactie. zodat het systeem ook nog een keertje warm wordt. ipv 40 of 35 graden)
eigenlijk zou je kunnen overwegen om dit sutk te vervangen voor 2 pijps systeem.
nu kan het ook zijn dat er zeer slecht is ingeregeldt. bij twee pijps systeem kan je spelen met de wartme.
bij 1 pijips een stuk minder. omdat niet de juiste spullen ertussen zitten gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Controleer het even zelf, maar ik kom op het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qRPCweTQT1t2bOAfFYBwQV3Kt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqh2AcIe90rVhvkOeK44AynH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Am3AOkYEWutQDwI96pmVQZodkpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xp8qpspVOJh0bHV2niib3Gx6.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet dus een eclipse 300 kraan hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rvb1960 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]

Nadeel is dat dynamische kranen tegendruk nodig hebben, waarschijnlijk kun je alle dynamische kranen vervolgens ook gelijk demonteren omdat dit niet lekker werkt met een 1 pijp systeem. (Als je 1 pijp onderblokken toepast.)

In de huidige situatie begrensd de radiator met de minste ingestelde flow de rest van de radiatoren.
Dan kun je het streepje op de foto gelijk zetten met de groef, dan werkt deze tijdelijk als een normale thermostaatkraan totdat alles op juiste wijze is gefixt.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:59:
[...]

Dank en ook de andere schrijvers die het over het 1 pijp systeem hadden. Vraag blijft wel of ik de volgens de tekening permanent gesloten radiatoren gesloten kan houden. 1 zit achter een trapkast weggebouwd, en de ander zit ver weg in een ongebruikt kantoor aan het eind van de garage. En dan alle heimeier eclipsen vol open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
UPDATE: Het betreft dus inderdaad een 1 pijps (50%) systeem. Onder sommige radiatoren hangt een 50% blok. Onder sommige niets. Dan komt de aanvoer dus 100% door je radiator en het afgekoelde water gaat dan richting de volgende. Dat is dus niet goed. Hier moet ik 50% blokken onder laten zetten zodat er altijd 50% aanvoerwater doorstroomt naar de volgende radiator.
Eind van het radiator verhaal is dat ik (denk ik) voor niets Heimeier dynamische kranen erop heb laten zetten. Ik heb deze nu open gezet (op stand 15) en nu worden alle radiatoren weer warm.
Het had mij 9 Heimeiers gescheeld en 6 uren loon als er eerst gekeken was of er een 1 pijps of 2 pijps systeem ligt.

Blijft over:
Is het nog steeds verstandig om de modulaire thermosstaat te vervangen voor een aan/uit thermosstaat?
En de vloerverwarming doet het nog steeds niet.

[ Voor 7% gewijzigd door rvb1960 op 28-11-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:59:
[...]

Ah, ik heb alles nu op stand 15 gezet. Maar ik moet hem dus nog verder doordraaien naar het streepje. Maar wat bedoel je met dan werkt deze tijdelijk als een normale thermostaatkraan
Je bedoelt hoop ik als een normale open en dicht kraan? In dit geval maximaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Misschien leest er nog iemand mee. Mijn 1e radiator krijgt heel veel warmte, de 2e een stuk minder. De 1e radiator heeft geen onderblok, de aan- en afvoer gaan rechtstreeks uit de grond zo de radiator in.
Ik heb de Heimeier vol open staan.
Als ik nu wil hebben dat niet alle warme water direct in radiator 1 komt maar een gedeelte doorstroomt naar radiator moet/kan ik dan:
de radiator knop dichter zetten of toch minder debiet instellen in de heimeier.
Ik hoop alleen niet dat dat de flow verminderd naar radiator 2 en de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onderblok toepassen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

rvb1960 schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:10:
Misschien leest er nog iemand mee. Mijn 1e radiator krijgt heel veel warmte, de 2e een stuk minder. De 1e radiator heeft geen onderblok, de aan- en afvoer gaan rechtstreeks uit de grond zo de radiator in.
Ik heb de Heimeier vol open staan.
Als ik nu wil hebben dat niet alle warme water direct in radiator 1 komt maar een gedeelte doorstroomt naar radiator moet/kan ik dan:
de radiator knop dichter zetten of toch minder debiet instellen in de heimeier.
Ik hoop alleen niet dat dat de flow verminderd naar radiator 2 en de rest.
Zolang je de aansluiting niet aanpast: niets aan te doen. Je kan hooguit beide kranen vol open zetten en een handdoek oid over de 1e radiator hangen, zodat er minder warmte afkomt en meer naar de volgende doorstroomt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
@rvb1960
Is niet gewoon het verstandigste om alles tussen je ketel en de radiatoren te vervangen en opnieuw te beginnen? Het is nu een aan elkaar geknutseld systeem waar je niet precies weet hoe het werkt.
Ik weet niet hoe makkelijk het is om extra buizen te aan te leggen maar als dat mogelijk is zou ik die optie zeker overwegen.
Eventueel kan je direct voorbereidingen treffen om in de toekomst van het gas af te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvb1960
chrisborst schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:25:
@rvb1960
Is niet gewoon het verstandigste om alles tussen je ketel en de radiatoren te vervangen en opnieuw te beginnen? Het is nu een aan elkaar geknutseld systeem waar je niet precies weet hoe het werkt.
Ik weet niet hoe makkelijk het is om extra buizen te aan te leggen maar als dat mogelijk is zou ik die optie zeker overwegen.
Eventueel kan je direct voorbereidingen treffen om in de toekomst van het gas af te gaan.
Nee, echt niet. Alles gaat door de dekvloer. Het werkt nu weer naar behoren. Natuurlijk zonde van heimeier eclipsen die vol open staan maar ik moet hiermee dealen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en natuurlijk geen kruipruimte? :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Kan iermand mij nog uitleggen? Ik heb dus een 1 pijps systeem. Radiator kraan en Heimeier eclipse staan volledig open om voldoende flow van deze radiator naar de volgende te krijgen. Is het nu zo dat de warme aanvoer eerst door de radiator gaat en vervolgens het afgekoelde retourwater naar de volgende stuurt of loopt de warme aanvoer onder de grond verder en is het dus een aftakking richting radiator.? In dat laatste geval zal het water de weg van de minste weerstand volgen en lijkt mij niet door radiator 1 lopen. (en ook niet door radiator 2 etc).
Moet ik in het 1e geval soms een onderblok plaatsen om 50% van het aanvoerwater richting radiator 2 te krijgen? En met een onderblok kan ik wel de eclipse verder dicht draaien? Sorrie voor al deze vragen maar ik hoop dat daar dit forum voor is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlQtAYX91YoRVS-UwyTJEYMnnok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOuMqCbEeGIpBKksMyNMRiq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvb1960
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:36
Misschien kun je hier wat mee?
https://vasco.eu/nl-be/eenpijpssysteem

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Pagina: 1