WIFI - matig bereik op 1e verdieping (2e wel goed)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezedde
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07-2024
Hallo. Ik heb een vrij groot huis, waarbij ik aan het modem van Ziggo een eigen router heb gekoppeld. Een redelijk recente Netgear Nighthawk AX8 RAX70.

Daaraan heb ik - bedraad - meerdere oude routers en een access point gekoppeld, die allen als Access Point fungeren:
1. een Netgear R7000 (in een uitbouw op begane grond)
2. een Netgear R7800 (op de eerste verdieping)
3. een Netgear WAC510 access point (op de tweede verdieping)

In de afgelopen jaren heb ik lopen upgraden, waardoor ik nu zit met redelijk wat goed spul, maar toch is het niet ideaal, terwijl alles helemaal bedraad is.

Nu loop ik tegen het probleem aan, dat op de eerste verdieping een kamer echt een slecht bereik heeft. Het verbaast me, omdat de dekking vanuit al deze access points toch meer dan toereikend moet zijn. Ik denk zelf (maar ik ben redelijk a-technisch) dat ze elkaar in de weg zitten, en dat de kamer op de eerste verdieping soms verbinding maakt met het AP in de uitbouw, begane grond, en soms overschakelt naar de AP op de eerste verdieping.

Op de zolder is alles top, op de begane grond ook.

Ik heb de uitzendsterkte op 2.4ghz teruggebracht naar 50%, en die op het 5.0 ghz wel op 100% staan bij de R7000. De kanalen van de R7000 en R7800 zijn verschillend handmatig ingesteld zowel voor 2.4 als 5.0 Ghz. Ook op de AX8 hoofdrouter.

Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Ik vind het wat onzin om maar naar de volgende 'upgrade' te gaan door bv. Mesh te nemen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de R7000 en R7800 niet echt goed als echt AP functioneren, en dat ik meer met echte Access Points zoals de 510 zou moeten werken? Of zit er ergens in de instellingen nog iets anders dat moet worden aangepast?

Elke tip wordt op prijs gesteld :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wezedde schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:40:
[...]

Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Ik vind het wat onzin om maar naar de volgende 'upgrade' te gaan door bv. Mesh te nemen. Het enige wat ik kan bedenken is dat de R7000 en R7800 niet echt goed als echt AP functioneren, en dat ik meer met echte Access Points zoals de 510 zou moeten werken? Of zit er ergens in de instellingen nog iets anders dat moet worden aangepast?
Bij gebrek aan glazen bol: nee :P

Dus hebben we data nodig.

In ieder geval is er niets mis met de specs van de hardware dat je hebt. Het is wel een bijeengeraapt zooitje - weliswaar zelfde merk, maar 8 jaar verschil tussen jongste en oudste uit twee verschillende productlijnen en met chipsets van twee verschillende vendors. Dat hoeft allemaal niet uit te maken maar betekent wel dat we alert moeten zijn op de verschillen.

Wat ik vermoed op basis van je verhaal is dat de R7800 mogelijk anders ingesteld staat dan de andere drie, waardoor apparaten er niet mee verbinden, wat mis gaat in die ene kamer waar de overige apparaten geen dekking hebben.

Daarnaast is de kans groot dat je gewoon teveel AP's hebt. Tenzij je huis echt buitengemiddeld groot is, is vier stuks bedraad hoogstwaarschijnlijk teveel van het goede. Teveel signaal van teveel AP's kan roaming ook nadelig beinvloeden. Ik vind "matig bereil' nog minst waarschijnlijke oorzaak. WiFi kan met gemak 300m ver reiken over open veld. Tenzij je in Paleis Soestdijk woont is dat niet relevant in dit verhaal. Slechte dekking zou wel nog kunnen als er teveel obstakels zijn voor het signaal.

Maar: een ding tegelijk. Je hebt problemen in die ene kamer. Ik zou twee stukken info willen op die locatie op moment dat je problemen ervaart:

1) Op je (Windows) laptop:

Wat is de situatie met de verbinding op dat moment?
code:
1
netsh wlans show interface

Post resultaat hier.

2) Op een Android telefoon waar je WiFi Analyzer (Open Source) op geinstalleerd hebt:
welke AP's kun je detecteren op die locatie met welke eigenschappen?

Draai de app en ga naar Access Points. Je krijgt een lange lijst met alle AP's die je kunt detecteren. Bovenaan staat waar je nu mee verbonden bent. Daaronder de rest. Screenshot is niet handig, dump maken in textvorm ook niet eenvoudig. Maar waar je naar moet zoeken:

Kijk naar jouw eigen 5GHz SSID. Die zou je meerdere keren (max 4x) moeten zien. Voor elk van de keren dat je het ziet, geef aan:
1) RSSI = signaalsterkte (staat in dBm erbij)
2) kanaal
3) beveiliging (hopelijk overal WPA2, maar kan dus afwijken...)

Met deze info weten we waar je nu mee verbonden bent in die kamer en welke andere opties er zijn. Misschien zien we ook waarom je er niet nu mee verbindt. Afhankelijk van die antwoorden kunnen we kijken naar wat beste opties zijn (instellingen wijzigen, apparaat verplaatsen of - pas als allerlaatste - kijken naar andere hardware).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Zorg ervoor dat ieder accesspoint op een ander kanaal zit en er geen overlap is. Bij 2,4 GHz. kun je gebruik maken van kanalen 1, 6 en 11. Bij 5 GHz. moet je ervoor zorgen dat je niet een te brede band gebruikt waardoor overlap veroorzaakt wordt.

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezedde
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-07-2024
Dank Dion en Musiman beiden voor jullie reacties. met de Wifi Analyzer ben ik een stuk verder gekomen. Ik zag dat ik bij de 2.4 ghz instelling niet goed zat op de eerste verdieping - die stond uit.... :-(
Niet zo verrassend dat de performance dus zo wisselend was.

Voorlopig dus geen upgrade van apparatuur gelukkig. Ook dank Dion voor het beschrijven van mogelijke problemen van de apparatuur die ik nu in huis heb. Omdat het meerdere generaties zijn, kan dat dus mogelijk problemen geven - was ik niet opgekomen.

Hoe dan ook, super bedankt want dit is precies wat je zoekt.. niet zomaar maar weer nieuwe apparatuur bijkopen, maar op de juiste manier met de apparatuur omgaan die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wezedde schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:25:
Dank Dion en Musiman beiden voor jullie reacties. met de Wifi Analyzer ben ik een stuk verder gekomen. Ik zag dat ik bij de 2.4 ghz instelling niet goed zat op de eerste verdieping - die stond uit.... :-(
Niet zo verrassend dat de performance dus zo wisselend was.
"Performance" en "2.4GHz" zijn twee zaken die je doorgaans niet tegelijk in de mond wilt nemen. Omdat 2.4GHz beter penetreert dan 5GHz is het juist best practice om bij meerdere AP's in een gebouw op een aantal de 2.4GHz uit te schakelen.

Als het aanzetten van 2.4GHz je ervaring verbeterd heeft, betekent het een van drie dingen:
1) 5GHz dekking is onvoldoende op die verdieping. In dat geval, tijd om AP('s) te verplaatsen en/of bij te plaatsen.
2) Je client device(s) ondersteunt alleen 2.4GHz. In dat geval mag je er uitermate weinig van verwachten. Upgrade in dat geval netwerkadapter van huidige apparatuur of vervang apparatuur.
3) Er is dekking en je clients ondersteunen 5GHz? Dan is er alsnog iets goed mis met de instellingen.
Voorlopig dus geen upgrade van apparatuur gelukkig. Ook dank Dion voor het beschrijven van mogelijke problemen van de apparatuur die ik nu in huis heb. Omdat het meerdere generaties zijn, kan dat dus mogelijk problemen geven - was ik niet opgekomen.
"Kan problemen geven" betekent vooral: het kan een uitdaging zijn om alle instellingen - ook onder de motorkap - identiek te krijgen zodat je clients door hebben dat het allemaal hetzelfde netwerk is. Dezelfde functionaliteit kan andere benaming hebben, of juist dingen met zelfde benaming dat subtiel iets anders doet. Je client is niet geinteresseerd in wat jij in de GUI ingesteld heb, maar wat het in de beacons die door de AP's uitgezonden worden ziet.
Als je dat goed op orde hebt kan ieder willekeurige verzameling apparatuur samenwerken, maar dat is een grote 'als' als je niet gewend bent aan packet sniffers en dergelijke tools.

Dat is een van de redenen dat het - juist voor mensen met minder kennis - beter is om indien mogelijk met exact zelfde apparaten te doen, of om een managed WiFi systeem te nemen waar je alles op een centraal plek instelt en automatisch die instellingen over alle apparaten te verdelen.
Hoe dan ook, super bedankt want dit is precies wat je zoekt.. niet zomaar maar weer nieuwe apparatuur bijkopen, maar op de juiste manier met de apparatuur omgaan die je al hebt.
Dat sowieso. Als ik voor iedere keer dat er onnodig "het is oude meuk, koop maar nieuwe" een Euro kreeg zou ik steenrijk zijn. Helaas krijg ik die niet, maar de verkopers van die spullen wel. Niets mis met goed nieuw spul kopen, maar alleen als specifiek dat de oplossing is van je probleem.

Oslik blyat! Oslik!