kast te groot voor woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flexter430
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik had hier nog een woofertje rondslingeren, een visaton w250ng-8 ( http://www.visaton.com/english/artikel/art_470.htm )
Dus ik dacht: Hop een paar plankjes er omheen en ik heb een subwoofer. Netjes de inhoud berekend met winISD; 400 liter is optimaal maar 200 liter ook wel goed (closed box). 22mm MDF gehaald. En met 120 :) schroeven + lijm in elkaar gezet.
Maar helaas, er komt bijna geen geluid uit :( ....
De kast lijkt mij veel te groot. Maar als ik de inhoud ga berekenen:
Qr = Qtc/Qts
Vr = Qr^2-1
Vb = Vas/Vr
Qtc=1.1 , Qts=0.87 , Vas=120
Kom ik net als winISD op ongeveer 200 liter uit. Wat gaat hier fout? Ik denk dat Visaton de verkeerde parameters opgeeft ofzo....

Ik zit hier nu dus met een enorm mooie bas-kast van 200 liter zonder herrie. Weet iemand wat voor andere woofer ik hier in kan zetten?. Ik kan een gat maken tussen de 240mm & 456mm. En ik wil veel herrie voor weinig geld :)

Zelf heb ik deze al gevonden: cat 480-08 ( http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/300000-399999/333760-da-01-de-Cat_480-08_Chassis.pdf )

of een visaton w300s-8 ( http://www.visaton.com/english/artikel/art_477.htm ) + een extra gat zodat het een 'vented' box wordt.

Is dit wat?

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 21:46

Eraser127

Nijkerk

heb je er al baspijpen in?

My Discogs

Verwijderd

je moet wel een versterker gebruiken he..! ;)

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op woensdag 29 augustus 2001 17:27 schreef Eraser127 het volgende:
heb je er al baspijpen in?
Op woensdag 29 augustus 2001 17:10 schreef flexter het volgende:
Netjes de inhoud berekend met winISD; 400 liter is optimaal maar 200 liter ook wel goed (closed box)

Who is John Galt?

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Als je een gesloten subwoofer maark moet ie wel luchtdicht zijn. Ook mogen de panelen zo min mogelijk zelf meeresoneren. Sowieso dempingsmateriaal gebruiken, eventueel de zijkanten opstijven met dakleer en lijm. Laagsgewijs werken en taps toe laten lopen, zodat er stevigheid in komt. Daarna de binnenkant bekleden met hoogpolig tapijt (reststukje ofzo halen bij tapijtzaak). Voor de rest moet je een goed scheidingsfilter gebruiken, zoals die bij bijvoorbeeld Conrad te koop is. Als laatste redmiddel kun je een basreflexpijp proberen.

Suc7

• flexter430
Op woensdag 29 augustus 2001 17:29 schreef lusch.com het volgende:
je moet wel een versterker gebruiken he..! ;)
Ohwwww laat ik dat eens proberen :P

Baspijpen hoeven er volgens de berekening niet in. Ik wil dit trouwens ook niet zomaar proberen. Ik kan de gaten daarna niet meer dichtmaken. En voor een nieuwe voorkant moet ik meteen een hele MDF plaat kopen a 50 piek.

• flexter430
Op woensdag 29 augustus 2001 17:33 schreef Dweil het volgende:
Als je een gesloten subwoofer maark moet ie wel luchtdicht zijn. Ook mogen de panelen zo min mogelijk zelf meeresoneren. Sowieso dempingsmateriaal gebruiken, eventueel de zijkanten opstijven met dakleer en lijm. Laagsgewijs werken en taps toe laten lopen, zodat er stevigheid in komt. Daarna de binnenkant bekleden met hoogpolig tapijt (reststukje ofzo halen bij tapijtzaak). Voor de rest moet je een goed scheidingsfilter gebruiken, zoals die bij bijvoorbeeld Conrad te koop is. Als laatste redmiddel kun je een basreflexpijp proberen.

Suc7
luchtdicht en stevig is die kast wel. Maar met bijna geen geluid bedoel ik ook bijna geen geluid. Net alsof er helemaal geen kast om zit. Ik heb hier 2 brakke luidsprekers met een soortgelijke woofer. En die beuken met het zelfde volume nog best hard.....
De binnenkant heb ik nog niet bekleed. Maar dat lijkt me niet de oorzaak. dat is volgens mij meer om resonanties tegen voorkomen.

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Weet je zeker dat die luidspreker dan nog 100% is? Mijn ervaring leert ook dat het heel veel kan uitmaken waar je je subwoofer neerzet. Expirimenteer eens met een paar plaatsen, ik heb heb goede resultaten geboekt met in een hoek zetten, of onder/achter een bank. Ik weet dat het jammer is van je mooie bas-kast, maar ja..

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik zal je eens wat bouwtekeningen laten zien

check ook even www.boxenbouwen.homestead.com
je moet niet zomaar een kast maken, je moet ook ergens een gat of gleuf erin maken

dit is een die ik zelf gemaakt heb, en op mijn kamer staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.boxenbouwen.homestead.com/files/hoorn_4.JPG

dit is een hoornbasbox
Afbeeldingslocatie: http://www.boxenbouwen.homestead.com/files/fane15_hoorn2.jpg

deze vind ik persoonlijk kont schoppen, maar is voor een 18 inch. Afbeeldingslocatie: http://www.boxenbouwen.homestead.com/files/wega1.jpg

of de alombekende W-bin
Afbeeldingslocatie: http://www.boxenbouwen.homestead.com/files/wbin4.jpg

en natuurlijk nog de Glijbaan
Afbeeldingslocatie: http://www.boxenbouwen.homestead.com/files/fane15_2_glijbaan2.jpg

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 17:10 schreef flexter het volgende:
Netjes de inhoud berekend met winISD; 400 liter is optimaal maar 200 liter ook wel goed

Ik zit hier nu dus met een enorm mooie bas-kast van 200 liter zonder herrie. Weet iemand wat voor andere woofer ik hier in kan zetten?. Ik kan een gat maken tussen de 240mm & 456mm. En ik wil veel herrie voor weinig geld :)
200 liter? met een vas van 120liter?

Klinkt mij niet goed in de oren.

Afijn, nu weet je ook waarom je een kast nooit meteen dicht moet lijmen :-)

Als hij nog open was dan kon je proberen hem er een schot in te zetten om de inhoud te verkleinen.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 00:53

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

goh is de inhoud toch afhankleijk van de grote, de diameter van de conus, het oppervlakte dus??

8 )

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 18:36 schreef AtomicShockwave het volgende:
ik zal je eens wat bouwtekeningen laten zien

dit is een die ik zelf gemaakt heb, en op mijn kamer staat.
Wat zullen jouw buren blij met je zijn :)

Dit zijn PA boxen, longthrow en shortthrow.
Deze kasten zijn voor speakers van 40+cm doorsnee en maken meer DB's dan je oren aan kunnen, speciaal voor het bespelen van grotere ruimtes.

Jij zult in je kamer een beste borrel bas hebben denk ik.

Voor de betere kastbouwer is dit ook een leuk ontwerp:www.decware.com/wicked1.htm

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 29 augustus 2001 19:00 schreef hetisik het volgende:
goh is de inhoud toch afhankleijk van de grote, de diameter van de conus, het oppervlakte dus??
de grote wat?

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 19:00 schreef hetisik het volgende:
Qr = Qtc/Qts
Vr = Qr^2-1
Vb = Vas/Vr

Wijs mij die oppervlakte eens aan?

Verwijderd

Moet er in een subwoofer niet altijd een gat zitten?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12 15:11

Shuriken

Life is all about priorities

Nee maar in jou hoofd wel :P

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 19:20 schreef marcell het volgende:
Moet er in een subwoofer niet altijd een gat zitten?
Nee hoor, dat hoeft absoluut niet.

Een 'vented enclosure' (kast met een gat) kan met een kleiner volume meer kabaal maken, maar dat gaat ten koste van het frequentiebereik, vervorming en nog een paar dingen die ik uit mijn hoofd al niet meer weet. (zucht... ben ik al zo oud)

Verwijderd

Alternatieve driver: Monacor SPH-250KE

Dan moet er nog wel een gaatje in, maar dan gaat ie errrug laaaaaaaaaaag...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12 12:15
Ah, joepie, weer een boxenbouw topic :)

Volgens mij is die 250ng niet zo'n hele fijne unit. Ze gebruiken hem zelf ook al nergens voor, dat wil bij visaton toch wel wat zeggen.
Maar toch vind ik het vreemd dat er weinig herrie afkomt. Ik heb hem zelf ook even in winisd gezet en bij 40 hertz zou hij toch al met 1 wattje 90 DB moeten geven. Ik heb op het moment alleen maar winisd geinstallerd (heb mijn pc tijdje terug helemaal opnieuw geinstalleerd). Probeer LspCad lite eens. Die geeft nl. ook excursie weer. Mischien dat je daar iets uit kan afleiden.

Als alternatief voor weinig kan je idd aan aan monacor denken. Vooral de number one van monacor , of de cost effective van intertechnik schijnen veel "bang for the buck" te geven. (Cost effective is ook verkrijgbaar bij speakerland)
Anders een w300s van visaton, die zijn een stukje beter (ook duurder trouwens).

Maar ga je zo niet een beetje aan je doel voorbij? :P

Ik kwoot: "ik had nog een woofer liggen, dus ik dacht: Ik bouw er een box voor" Nu heb je een woofer en een box. Nu wil je voor je box (die had gebouwd voor die woofer) weer een betere woofer kopen. Op zich wel typisch hobby natuurlijk, maar houd het wel in de gaten!!

• flexter430
Nee hoor, ik ga mijn doel niet voorbij, Ik ben al langer van plan een subwoofer te bouwen. Als oefening. Om misschien ooit eens 'echte' speakers te bouwen.

Ik heb al een paar speakers op een rijtje gezet:
http://130.89.224.24/winisd.gif

De gele lijn zit er nu in. (Ik heb toch maar ff naar visaton gemailt om te vragen hoe dit nu kan)

Ik zit er aan te denken de visaton w300s te nemen. Alleen die 200 piek vind ik wat veel. ff verder kijken.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12 12:15
Wat studeer je? (inside vraag, mensen die het niet begrijpn: Negeren)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Waarom niet gewoon de sph250ke?

Is die te duur? Met een bass reflex kastbouw komt ie wel heel erg laag. Heeft zo te zien perfect liniear bereik (tot 35Hz ofzo) daarom zou ik hem boven die 300s nemen.

Maarjah, 40 tot 100Hz (en meer) die harder wordt weergegeven is grotere winst dan die 23Hz die iets harder wordt weergegeven.

Denk dat die sph250ke meer een ECHTE Hifi woofer is. (met super-eerlijke weergave).

Nog een vraagje, hoe duur zijn die 300s en sph250ke?

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 22:57 schreef Yokozuna het volgende:
Die 250ke kost DM 216,-. Dus reken op +/- f 275,-.

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 29 augustus 2001 19:00 schreef froppie het volgende:

[..]

Wat zullen jouw buren blij met je zijn :)

Dit zijn PA boxen, longthrow en shortthrow.
Deze kasten zijn voor speakers van 40+cm doorsnee en maken meer DB's dan je oren aan kunnen, speciaal voor het bespelen van grotere ruimtes.

Jij zult in je kamer een beste borrel bas hebben denk ik.

Voor de betere kastbouwer is dit ook een leuk ontwerp:www.decware.com/wicked1.htm
ik heb die ene box een beetje aangepast heb hem wat breder gemaakt en wat lager, is nu 80X50X50, das dus 200 liter, er hangt een 12 inch (35cm ongeveer) woofer in, maakt niet zozeer decibellen maar laat de hele zoldervloer trillen. ik Zoek alleen nog een aparte versterker ervoor. En ja het bast lekker ja. Jammer dat ik hem niet zo zorgvuldig immekaar heb gezet

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 00:01 schreef AtomicShockwave het volgende:

er hangt een 12 inch (35cm ongeveer) woofer in, maakt niet zozeer decibellen maar laat de hele zoldervloer trillen. ik Zoek alleen nog een aparte versterker ervoor.
Dat is ook een beetje het idee van een subwoofer he, he allerlaagste nog ff lekker aanzetten zodat je de muziek ook voelt.. heerlijk.
En ja het bast lekker ja. Jammer dat ik hem niet zo zorgvuldig immekaar heb gezet
Ja dat is het grote nadeel van 'gevouwen hoorns'. Als je de schotten een paar graden uit de lijn zet is het afgelopen.
:)

Mijn luidsprekers gaan in princiepe laag genoeg. Voor her hardere raggen en geluidseffecten bij films gruike ik een 'in elkaar geflanst' basreflex kastje van +/- 100 liter met een 25cm Caliber woofer op een 80w JBL inbouwversterker.
Zeker niet audiofiel, maar geeft net dat beetje extra oempf.

Beetje oals die bass-shakers voor in de auto. gaaf spul.

• flexter430
Op woensdag 29 augustus 2001 22:57 schreef Yokozuna het volgende:
+/- 200 & 275 piek
Maar dit zijn redelijke hifi boxen volgens mij.

Mijn doel is veel herrie voor weinig geld. Kan ik dan niet beter een el-cheapo nemen zoals de pax-128 voor 80 piek?
-3dB punt ligt op 30hz (daaronder hoor je toch niet) en heeft een SPL van 93,5dB
Is inderdaad niet echt linear, maar boeit dat bij een subwoofer echt zo?

En Lampje, ik doe electrotechniek. ben maar een simpele hbo-er :)

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 11:43 schreef flexter het volgende:
-3dB punt ligt op 30hz (daaronder hoor je toch niet)...

... maar boeit dat bij een subwoofer echt zo?
Subwoofers zijn juist gemaakt om het allerlaagste gepruttel te produceren.
Het menselijk gehoor begint ongeveer bij 15Hz, en als je een beetje van 'echte' muziek houd dan zit tussen 15 en 30 Hz nog een heleboel geluid.

Let ook ff op, het -3db punt betekent dat de geluidssterkte daar gehalveerd is, dus die luidspreker begint bij veel hogere frequenties al af te vallen, kan al bij 100Hz zijn, en dan mis je dus echt een hoop.

:)

Verwijderd

[quote]Op woensdag 29 augustus 2001 17:10 schreef flexter het volgende:
Ik had hier nog een woofertje rondslingeren, een visaton w250ng-8 ( http://www.visaton.com/english/artikel/art_470.htm )
Dus ik dacht: Hop een paar plankjes er omheen en ik heb een subwoofer. Netjes de inhoud berekend met winISD; 400 liter is optimaal maar 200 liter ook wel goed (closed box). 22mm MDF gehaald. En met 120 :) schroeven + lijm in elkaar gezet.
Maar helaas, er komt bijna geen geluid uit :( ....
De kast lijkt mij veel te groot. Maar als ik de inhoud ga berekenen:
Qr = Qtc/Qts
Vr = Qr^2-1
Vb = Vas/Vr
Kom ik net als winISD op ongeveer 200 liter uit. Wat gaat hier fout? Ik denk dat Visaton de verkeerde parameters opgeeft ofzo....

-----------------------------------------------------------

Uhm 200 liter voor een gesloten kist en daarin een 25 cm woofer gaat nooit klinken gesloten zal ie tussen de 20 en 30 liter nodig hebben en gepoort 40 a 45 liter.Je kan niet zomaar een kist maken gesloten of gepoort en er een woofer induwen en ik heb bass.Ik zou zeggen maak die kist kleiner of gooi er 8 van die in die kist zit je ook aan de liters maar is een dure oplossing.ik heb zelf in de auto een rockford fosgate sub in de auto 56,6 liter gepoort 420 rms going to the sub dus je snapt wel big bass in de auto.

groeten karter

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 17:47 schreef karten het volgende:

ik heb zelf in de auto een rockford fosgate sub in de auto 56,6 liter gepoort 420 rms going to the sub dus je snapt wel big bass in de auto.
Maar, wat zo'n ding in de auto doet is niet te vergelijken met wat hij in een huiskamer doet.
Auto is paar honderd liter, huiskamer is duizenden liters. :)

Voor welke frequenties is die kast gebouwd?

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 11:56 schreef froppie het volgende:

[..]

Maar, wat zo'n ding in de auto doet is niet te vergelijken met wat hij in een huiskamer doet.
Auto is paar honderd liter, huiskamer is duizenden liters. :)

Voor welke frequenties is die kast gebouwd?
Ik heb hem gepoort op 35 hz en mijn filter staat op 50 hz.Heb deze sub ook in de kamer gebruikt met als gevolg ramen en deuren vonden dit niet leuk en klonk 10 keer zo goed als mijn orginele sub die bij mijn sony toren zit.Maar ik zeg je wel dat ik deze kist precies op maat heb gemaakt voor deze sub + het goede vermogen en dit is heel belangrijk wil je alles uit je sub kunnen halen.

maar zoals ik al zij 200 liter is veel te veel voor een 10"sub

greetz karten
Pagina: 1