Handoekbeugels aan het plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij hebben handoekbeugels voor aan het plafond. Door de hefboomwerking kan ik mij voorstellen dat er flink wat kracht op komt te staan dus moet het goed vastzitten in het plafond. Wij hebben hier kanaalplaatvloeren dus redelijk hard beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3ZML2CFLrULoqlmslpZhFt5eKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10OlJRWN5Ge65Pl1EYANIDsg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0POZ4CLNZeN3JeAjckyq_qlydw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6Odbbfi95q6cIPuvuwFd2ux.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoe krijg ik dit het beste vast? Keilbouten of Chemisch anker, misschien beiden? Sowieso zijn de gaten wat klein en dicht op elkaar, ik vraag mij echt af hoe andere mensen dit hebben gedaan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Alle reacties

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Welke hefboom? Je gaat toch niet tegen dat ding duwen? Ik zou het ophangen met een plugje 6 of 8(fischer duopower).

Always look on the bright side of life.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:43

dragonhaertt

@_'.'

Als je 2x 3 maal 6mm daar in schroeft (met plug) kan je hem gebruiken als pullup bar.
Hoe zwaar denk je dat een handdoek is?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:58

ManiacsHouse

Scheisse!

Voor optrekken zijn de dingen een no go lukt mij :P Dus gewoon met een plugje ja.

Als het echt heul stevig zou moeten hangen had men wel voorzien in grotere gaten of andere manier van ophangen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met bovenstaande heren, lijkt me niet zo spannend. Of ga je er 22 doorweekte badhanddoeken aanhangen die je horizontaal met een auto met trekhaak ervanaf haalt? :)

Au serieux: gewoon nette pluggen gebruiken en de gaatjes in het product gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 27-11-2022 11:32 ]

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Clifdon schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:26:
Welke hefboom? Je gaat toch niet tegen dat ding duwen? Ik zou het ophangen met een plugje 6 of 8(fischer duopower).
6mm plug is inderdaad al zat. 4.5 of 5mm schroef er in.
Gewoon tri-wing plugje van de Hornbach is best prima, zeker voor in beton.

Het boren in beton is lastiger. Die schroeven zijn sterker dan de lasverbinding in zo'n rekje gok ik.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29
@battler voor een hefboomwerking heb je een hefboom nodig, wat er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://a.c-dn.net/c/content/dam/publicsites/igcom/shared/academy/Orders-execution-sand-leverage/NL/3__L3__001.png

Een beugel aan een plafond heeft geen kantelpunt, en is dus ook geen hefboom ;) (Tenzij je tegen de beugel gaat duwen, dan zou je het plafond als kantelpunt kunnen zien, maar je moet natuurlijk niet ertegen duwen.)

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 27-11-2022 11:37 ]

The devil is in the details.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hahn schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:35:

[Afbeelding]

Een beugel aan een plafond heeft geen kantelpunt, en is dus ook geen hefboom ;)
Dat is niet geheel waar, de rand van de beugel is een hefboom als je zijwaarts tegen de stang drukt.
(Gepost voor de edit)

De uittrek kracht op de tegenovergestelde schroef is dan relatief groot, maar schroeven in pluggen zijn een stuk sterker dan mensen denken. (Mits juist gebruikt)

• Hahn
dragonhaertt schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is niet geheel waar, de rand van de beugel is een hefboom als je zijwaarts tegen de stang drukt.
De uittrek kracht op de tegenovergestelde schroef is dan relatief groot, maar schroeven in pluggen zijn een stuk sterker dan mensen denken. (Mits juist gebruikt)
Zie edit.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@battler voor een hefboomwerking heb je een hefboom nodig.
Een beugel aan een plafond heeft geen kantelpunt, en is dus ook geen hefboom ;) (Tenzij je tegen de beugel gaat duwen, dan zou je het plafond als kantelpunt kunnen zien, maar je moet natuurlijk niet ertegen duwen doen.)
TS bedoelt waarschijnlijk de laterale krachten die ontstaan wanneer een klein kind de handdoek van de beugel wil trekken. O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025

[Afbeelding]

Een beugel aan een plafond heeft geen kantelpunt, en is dus ook geen hefboom ;)
Als je een handoek eraf trekt dan is de lengte van het rek de lange arm, middelpunt van het bevestigingsplaatje het kantelpunt (of er dicht tegen aan) en de straal van het vestigingsplaats de korte arm. Tenminste, zo had ik bedacht dat er best wat kracht op komt te staan en bij herhaaldelijk een handoek eraf halen de kans was dat de plug/schroef lost wringt.

Maar aan alle reacties hierboven te lezen zit ik er compleet naast :)

Ik heb Fischer duopluggen liggen met bijbehorende schroeven. Misschien maar gewoon proberen en als het er af gaat kan er altijd nog een andere oplossing in.

[ Voor 8% gewijzigd door battler op 27-11-2022 11:41 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Hahn
battler schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:39:
[...]

Als je een handoek eraf trekt dan is de lengte van het rek de lange arm, middelpunt van het bevestigingsplaatje het kantelpunt (of er dicht tegen aan) en de straal van het vestigingsplaats de korte arm. Tenminste, zo had ik bedacht dat er best wat kracht op komt te staan en bij herhaaldelijk een handoek eraf halen de kans was dat de plug/schroef lost wringt.

Wederom, zie edit :P En een handdoek zal geen kilo's aan kracht uitoefenen als je 'm eraf trekt.

Er zijn ook mensen die beugels aan hun plafond vastmaken en er dagelijks pull-ups aan doen (weliswaar kortere armen, maar dan heb je het over 50-100+ kilo vs een handdoek van 500 gram).

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 27-11-2022 11:42 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
De vorige bewoner van mijn huis had ook zon beetje alles (tv beugel, hanglampen etc.) vastgemaakt met chemische ankers. Je kan je hele plafond opnieuw stuccen nadat dat je die dingen hebt afgebroken. Want er uit halen zal nooit meer lukken.

Nergens voor nodig want een goede plug 6 met de juiste schroef kan echt een hoop hebben.

Always look on the bright side of life.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
battler schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb Fischer duopluggen liggen met bijbehorende schroeven. Misschien maar gewoon proberen en als het er af gaat kan er altijd nog een andere oplossing in.
In beton zou je zo'n 40KG per schroef kunnen halen, als die niet al te dicht bij elkaar zitten. Stel dat het rek 100cm van het plafond hangt en 20cm diep is, dan trekt jouw stugge handdoek zijwaards 4x zoveel aan een ophangpunt boven. Als die met twee schroeven per poot in het plafond zit moet je meer dan 160KG (40KG aan de handdoek) aan trekkracht hebben. Ik denk dat het hele rek dan al een andere vorm heeft. :P
Pagina: 1