To kruipruimte or not to kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:32
Hallo bouwers,

Bij onze nieuwe woning wil ik een kapschuur bouwen van pak hem beet 100m2, 8 breed bij 12 diep ofzo.

Het idee is om een bouwpakket te bestellen en daar verder aan te tweaken. Eisen:
- Er komt een (hobby-) werkplaats in (best zwaar), een kantoortje, de stalling van de camper (zwaar), een WC, klein keukentje en wat opslag.
- Ik wil het graag zo goed mogelijk isoleren en duurzaam maken.
- Ik wil graag zo flexibel mogelijk in de indeling blijven. Wie weet komt er ooit een logeerhuisje in, of een mantelzorgwoning (altijd fijn om je schoonmoeder aan huis te hebben, in elk geval beter dan in huis) of een hok voor als de kids wat groter zijn.
- Ik wil graag zoveel mogelijk zelf doen

We zitten hier op 14 meter zeeklei, dus er zal sowieso onderheid moeten worden.

Nu vraag ik me af hoe ik het beste de fundering aan kan leggen. Ik lees in diverse commerciële topics dat je zonder kruipruimte een energiebesparing kan realiseren van ca 5% omdat een kruipruimte vrijwel altijd koudebruggen oplevert.
Daar kan ik me best iets bij voorstellen, maar hoe blijf ik dan een beetje flexibel in de indeling? Stel dat ik ooit wat kabels of leidingen wil verleggen. Kan ik loze buizen of goten meestorten in het beton? Of in de dekvloer?
En als ik al een kruipruimte zou willen. Kan ik dat dan zelf? Ik ga sowieso gebruik maken van een constructeur om de fundering door te laten rekenen. Maar ik zie alleen DIY voorbeelden met een vlakke gewapend betonvloer (zonder kruipruimte).

Dus hoe is energiezuinig en flexibel in de praktijk te verenigen?

Veel dank alvast!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-12 10:57
Je kunt de vloeren toch van onderen in je kruipruimte isoleren? Pir ofzo ertegen?
Als je het effect wil minimaliseren misschien alleen een kruipruimte langs de buitenmuren doen van misschien 1.5m breed. Een tunnel rondom zeg maar.
Dan kan je altijd mooi leidingen trekken en heb je maar een klein oppervlak nodig.
Leidingen kunnen natuurlijk ook altijd via de buitenmuuur in een greppel misschien?

Mooi project wel. Wou dat ik hier zoiets kwijt kon.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-12 22:12
Ik vraag mij af of die aanname van 5% wel echt klopt.

Ik ben tot nu toe altijd erg blij geweest met de kruipruimte. Maar dat is in woningen die er al staan dus aanpassingen die ik niet meteen bij de bouw kon doen want daar was ik niet bij :)

[ Voor 64% gewijzigd door alwind op 27-11-2022 10:26 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Yucon

*broem*

Niet gehinderd door enige kennis lijkt me dat van die kruipruimte wel een heel algemene stelling. Je kunt die kruipruimte toch ook gewoon isoleren? Of mis ik ergens iets?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
Zorgen voor afvoeren in elke hoek, dat is het lastigste later aan te leggen. Verder een mantelbuis oid. Maar water en electra kan ook altijd nog opbouw of in plafonds. Afvoer niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• MaakErWatVan
alwind schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:22:
Ik vraag mij af of die aanname van 5% wel echt klopt.
Ja precies. 5% besparing ten opzichte van wat voor kruipruimte?.. Geïsoleerd, ongeïsoleerd. Ik kan er geen onafhankelijke bronnen voor vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door MaakErWatVan op 27-11-2022 13:01 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
Je gaat je vloer sowieso isoleren tijdens de bouw, dan gaat wel of geen kruipruimte hebben niet zoveel verschil maken. In jouw geval wordt er al geheid en een fundering gemaakt. Een grondlaag of luchtlaag onder je fundering gaat in de opbouw niets uitmaken, want je bent constructief niet afhankelijk van je onderlaag.

Toch zou ik proberen om niet afhankelijk te zijn van je kruipruimte. Als je nieuwe buizen of leidingen wil aanleggen via de kruipruimte, moet je altijd je isolatie doorbreken met buizen, wat kans op warmte en luchtlekken geeft. Instorten van loze leidingen in het beton en dus binnen de verwarmde schil is natuurlijk het beste. Ga niet uit van te krappe leidingen, de standaardmaten elektraleiding is alleen leuk voor een beetje installatiedraad, maar is meestal al snel te krap zodra er een paar bochten in zitten.

Dus probeer een flexibel legplan op te zetten waarbij je een kruipruimte kan vermijden. Scheelt je ook afgraven en vies kruipwerk.

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
In België worden kruipruimtes in nieuwbouw totaal niet toegepast bijvoorbeeld. Indien je dit dan toch echt wil, moet je eigenlijk zorgen dat de kruipruimte binnen de bouwschil zit. Anders creëer je voor jezelf toch maar extra problemen in onze huidige lichtdichte energie efficiënte woningen. En dat is een extra kost die niemand momenteel wilt maken.

In de UK hebben zo ook zo van die gekke dingen waarbij de zolder (loft) soms (anno 2022) niet mee in de schil zit, en zelf natuurlijk geventileerd word ?! Steek die dingen toch gewoon in je schil. Maar dan moet je natuurlijk wel perfect luchtdicht bouwen om condensatie problemen te voorkomen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:47
Domotek schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
Indien je dit dan toch echt wil, moet je eigenlijk zorgen dat de kruipruimte binnen de bouwschil zit.
Dat is onzin. In Nederland is het bij een fundering met balken op palen toch echt standaard om een geïsoleerde vloer te nemen, vaak een kanaalplaat of PS combinatie vloer.

Als TS geen kruipruimte wil kan dat ook natuurlijk. Dan zou hij kunnen denken aan een gestorte vloer, direct op palen of op balken. Maar die opties zou TS met een constructeur moeten overleggen.

Het is vaak ook een kwestie van voorkeur. De ene aannemer wil storten, de ander zweert bij een kanaalplaat.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt mij toch dat een kruipruimte een positief effect heeft? De kou uit de grond komt immers niet direct je vloer in.
Hier thuis is de aanpandige schuur omgedoopt tot mijn hal met voordeur. En in tegenstelling tot de rest van de woning zit hier geen kruipruimte onder. En helaas voel je dat; de vloer is er steenkoud in de winter.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-12 05:41
Domotek schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
In België worden kruipruimtes in nieuwbouw totaal niet toegepast bijvoorbeeld. Indien je dit dan toch echt wil, moet je eigenlijk zorgen dat de kruipruimte binnen de bouwschil zit. Anders creëer je voor jezelf toch maar extra problemen in onze huidige lichtdichte energie efficiënte woningen. En dat is een extra kost die niemand momenteel wilt maken.

In de UK hebben zo ook zo van die gekke dingen waarbij de zolder (loft) soms (anno 2022) niet mee in de schil zit, en zelf natuurlijk geventileerd word ?! Steek die dingen toch gewoon in je schil. Maar dan moet je natuurlijk wel perfect luchtdicht bouwen om condensatie problemen te voorkomen.
Vind ik wat kort door de bocht.
Ken verschillende mensen met een kruipkelder (waaronder ik) in hun nieuwbouw als Belg.
Een projectbouwer zal het niet zo snel toepassen, da’s misschien wel waar.

Ik zie daarnaast ook niet in hoe een kruipkelder het (veel) moeilijker maakt om koudebruggen te vermijden/luchtdichtheidsproblemen zou opleveren.
Het is niet omdat je kruipkelder geventileerd is, dat deze een koudebrug vormt.
Doorvoeren ga je sowieso hebben, of je een kruipkelder hebt of niet, en je vloer isoleer je ook gewoon zoals het hoort.
Het kruipkelderluik isoleer je en je zorgt dat er rubberdichtingen op zitten voor de luchtdichtheid.

Nog nooit gehoord van het betrekken van de kruipkelder bij de geïsoleerde gebouwschil, eerlijk gezegd. Wilt daarom niet zeggen dat het niet gedaan wordt, maar ik zie momenteel niet in waarom wel.
De kruipkelder is nou net hét deel van de woning waar ik het minst bang van had om de aansluiting met de rest van het huis luchtdicht te krijgen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:51
Wij hebben kruipruimte onder een (redelijk) nieuwbouwhuis. Best plezierig om kabels van meterkast naar nog ongeplande plekken te brengen.

Uiteraard hangt het ook af van je grondwaterstand. Als je kruipruimte altijd nat blijft heeft t weinig zin. Als je m later vol gaat storten met schelpen oid om extra te isoleren natuurlijk ook. Aan de andere kant als je grondwater niet al te hoog staat: Heb je een kelder overwogen? Heel plezierig als voorraadruimte of - als je t goed doet - als home-theater ruimte: Donker en geluidisolerend. Prefab of ter plekke gemaakt, Brabanders, Belgen en Duitsers kunnen prima custom kelders bouwen.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:13
Even andere invalshoek: als je toch moet heien en het wordt zo'n groot project, is een kelder eronder dan geen optie? Of houd je dan dezelfde vraag? ;)

• MaakErWatVan
Stalensnuitje schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:35:
Even andere invalshoek: als je toch moet heien en het wordt zo'n groot project, is een kelder eronder dan geen optie? Of houd je dan dezelfde vraag? ;)
Ja, daar had ik zelf ook aan zitten denken. Maar heeft toch ook wel nadelen: is sowieso vergunningsplichtig, wordt veel prijziger dan een kruipruimte en vloertje storten en ik kan minder zelf doen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27

BCC

In Duitsland hebben ze ook zo goed als geen kruipruimtes.
En als je een afvoer wil - je kan altijd hakken. Bij een kapschuur kan het qua kosten wel degelijk goedkoper zijn dan kanaal platen (zeker als je het zelf doet).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08
@MaakErWatVan
Moet je de vraag niet omdraaien, hoe krijg ik een toekomstbestendige schuur?
Uit de verschillende oplossingen komt dan vanzelf het antwoord of een kruipruimte dan handig is.
Vermoedelijk zijn vooral de aansluitingen die uit de grond komen bepalend hiervoor. En daar kan je nu al rekening mee houden.
Pagina: 1