Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AliceHatter
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn lichtkoepel laten verwijderen. In het gat zijn 2 balken gezet. Dus het gat is nu in drie vlakken verdeeld.

In deze stukken tussen de balken heb ik met Isovlas 8cm geïsoleerd. Eigenlijk wil ik nog een isolatielaag aanbrengen en dan klimaatfolie.

Echter kan dit maar bij 2 van de 3 stukken. In 1 stuk steken elektriciteitsdraden uit het plafond.

Kan het kwaad om 2 stukken tot 16cm Isovlas te isoleren en 1 stuk met 8cm? Of raakt het oude koepelgat, plafond/dak dan uit evenwicht. Koud en warm zal dan niet overal gelijk zijn.

Hoe denken jullie hierover?

Bij voorbaat dank.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eyvlhoj60Twurs4e_0SBwPcvs7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIIzdI9UtlO2ouHlg1EcqMtu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C2xMjLMhXhp_vXhL7xZT2JrV_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpQMuXiFF9r5SUeBlBSljt0j.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

Croga

The Unreasonable Man

Als daar een lichtkoepel gezeten heeft, hoe komen die kabels dan halverwege het oude gat naar beneden?
Het lijkt me dat die boven de huidige isolatie al over die overspanning zitten.

Ik zou die kabels gewoon netjes langs de rand van het gat leiden zodat je overal netjes hetzelfde kunt isoleren.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:11
De vorm van de buizen/lasdozen snij je uit de isolatie. Bij glaswol is een enkele snede voldoende om de buis er tussen te drukken.

Ben je zelf handig met stroom? Daar moet echt nog een lasdoos (centraaldoos/hollewanddoos) tussen. Lasklemmen mogen niet zo in de isolatie/boven het plafond (brandrisico)

Hoe ga je die 'design' lamp bevestigen aan het plafond? Heb je een rozet en bevestigingsmateriaao voor op de lasdoos of moet deze direct aan de balken?

• AliceHatter
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Helaas heb ik geen verstand van stroom. Zal eens kijken of ik zelf er iets tussen kan zetten of een expert in moet schakelen.

Voor nu als oplossing ben ik nog benieuwd of het mogelijk is die andere 2 stukken extra te isoleren en die met de elektriciteit niet.
Wat zijn hier de voor- en nadelen van?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alleen nadelen: dat wordt dan de koudste plek in het dak, dus potentiële condensatie problemen.

Wise enough to play the fool