new build, hoge temperaturen met Arctic freezer II 360

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik heb afgelopen week mijn hardware upgegrade in mijn bestaande Fractal kast:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 283,90€ 283,90
1MoederbordenASUS Prime X670-P€ 307,-€ 307,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 99,-€ 99,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360 A-RGB€ 124,90€ 124,90

Nou heb ik alles geïnstalleerd zoals ik denk dat het moet op basis van filmpjes, de install handleiding en dergelijke:
- slangen radiator zitten onder
- kast zodanig bewogen dat de lucht bovenaan in de radiator hoort te zitten
- de pomp stroom op de speciale IAO fan plug gestopt.
- de tweede PWM kabel verbonden met de radiator connector
- 1 drup koelpasta in het midden.
- ik heb ook al eens andere koelpasta gebruikt (de huidige is van Cooler Master "High Performance"
- de 4 schroeven goed aangedraaid (dat het vast zit maar niet doorgedraaid tot er iets misschien gaat buigen)

Ik begrijp ook dat het even duurt voordat een AIO/waterkoeler stabiel is in temperaturen. (+-30 min)
Toch heb ik ondanks alles hoge temperaturen. Ook schiet het meteen omhoog zodra ik in CPUID een stresstest doe. Idle zit ik rond de 41 graden en bij de CPUID stresstest schiet ie in 3 a 4 seconden naar de 90. Daar is ie wel stabiel en ook ervaar ik geen crashes maar ik schrik er van dat dit ondanks een flinke radiator van de temperaturen.

Dit is mijn eerste AIO watercooling. Doe ik iets fout? Is de 7600 gewoon een heethoofd of iets anders? Ik snap ook niet helemaal goed wat ik moet doen met die PWM connector. Ik zie wel mogelijkheden met een RGB pins op mijn moederbord maar zonder verloopstekkertje lukt dat niet iig.
Graag hoor ik va jullie tips of informatie over mijn setup.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Beste antwoord (via wvdburgt op 27-11-2022 15:53)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
wvdburgt schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:17:

Nou heb ik alles geïnstalleerd zoals ik denk dat het moet op basis van filmpjes, de install handleiding en dergelijke:
- ik heb ook al eens andere koelpasta gebruikt (de huidige is van Cooler Master "High Performance"
- de 4 schroeven goed aangedraaid (dat het vast zit maar niet doorgedraaid tot er iets misschien gaat buigen)

Ik begrijp ook dat het even duurt voordat een AIO/waterkoeler stabiel is in temperaturen. (+-30 min)
Toch heb ik ondanks alles hoge temperaturen. Ook schiet het meteen omhoog zodra ik in CPUID een stresstest doe. Idle zit ik rond de 41 graden en bij de CPUID stresstest schiet ie in 3 a 4 seconden naar de 90. Daar is ie wel stabiel en ook ervaar ik geen crashes maar ik schrik er van dat dit ondanks een flinke radiator van de temperaturen.

Dit is mijn eerste AIO watercooling. Doe ik iets fout? Is de 7600 gewoon een heethoofd of iets anders? Ik snap ook niet helemaal goed wat ik moet doen met die PWM connector. Ik zie wel mogelijkheden met een RGB pins op mijn moederbord maar zonder verloopstekkertje lukt dat niet iig.
Je doet niets fout; de 7600x is gewoon een heethoofd. Dat is bij alle 7xxx-chips momenteel zo. Ligt aan de dikte van de heatspreader; die hebben ze zo gemaakt dat er compatibiliteit met AM4-koelers is, maar daardoor is de warmtedoorvoer niet geweldig. Lees ook even de review van Tweakers, met name deze pagina en specifiek het laatste hoofdstuk op de pagina: review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests

Wat je kan doen is de ecomodus aanzetten als je moederbord dat ondersteunt. Dan ga je omlaag in energieverbruik en warmte, tegen de kosten van 1-5% aan performance. Of dat het je waard is moet je zelf bedenken. AMD geeft aan dat de chips prima op 95 graden kunnen werken dus je kan het ook gewoon zo laten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:43
wvdburgt schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:17:

Je doet niets fout; de 7600x is gewoon een heethoofd. Dat is bij alle 7xxx-chips momenteel zo. Ligt aan de dikte van de heatspreader; die hebben ze zo gemaakt dat er compatibiliteit met AM4-koelers is, maar daardoor is de warmtedoorvoer niet geweldig. Lees ook even de review van Tweakers, met name deze pagina en specifiek het laatste hoofdstuk op de pagina: review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests

Wat je kan doen is de ecomodus aanzetten als je moederbord dat ondersteunt. Dan ga je omlaag in energieverbruik en warmte, tegen de kosten van 1-5% aan performance. Of dat het je waard is moet je zelf bedenken. AMD geeft aan dat de chips prima op 95 graden kunnen werken dus je kan het ook gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Hallo Merethil,

Dank je wel voor je antwoord. Ik was niet zeker. Ik vond idle 42 graden behoorlijk warm. Ik dacht deze heethoofd de baas te kunnen zijn door een 360mm radiator en watercooling maar het valt dus een beetje tegen. de CPU temperatuur gaat ook erg snel naar de 90 zodra ik een stress test doe. Stabiel blijft het wel en anders clocked ie zich wel terug. AMD zegt dat het tegen de 95 graden kan dus ik geloof het wel.
Ik was alleen even bang dat ik een fout had gemaakt door de pomp pwm kabel te koppelen met de radiator.

Nogmaals bedankt!

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl