Tweakers,
Een bestaand netwerk met 1 router en 2 access points (van ongeveer 10 jaar oud) wil ik graag upgraden naar iets nieuwer. Voor de duidelijkheid: de access points zijn via ethernet aangesloten op een gigabit-switch.
Nu zie ik eigenlijk drie opties qua (betaalbare) netwerkapparaten:
- Routers met ingebouwde access point (TP-Link Archer AX55)
- 'Mesh'-sets (TP-Link Deco X50)
- Wifi-extenders (TP-Link RE700X)
De bovenstaande toestellen kosten ongeveer evenveel (soms afhankelijk van het aantal devices in de bundel...) maar ik vind het moeilijk om deze te vergelijken. Eigenlijk zit ik met een aantal vragen, hopelijk kan iemand van jullie de situatie verduidelijken:
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Een bestaand netwerk met 1 router en 2 access points (van ongeveer 10 jaar oud) wil ik graag upgraden naar iets nieuwer. Voor de duidelijkheid: de access points zijn via ethernet aangesloten op een gigabit-switch.
Nu zie ik eigenlijk drie opties qua (betaalbare) netwerkapparaten:
- Routers met ingebouwde access point (TP-Link Archer AX55)
- 'Mesh'-sets (TP-Link Deco X50)
- Wifi-extenders (TP-Link RE700X)
De bovenstaande toestellen kosten ongeveer evenveel (soms afhankelijk van het aantal devices in de bundel...) maar ik vind het moeilijk om deze te vergelijken. Eigenlijk zit ik met een aantal vragen, hopelijk kan iemand van jullie de situatie verduidelijken:
- Hebben deze verschillende apparaat-types ook verschillende configuratie-opties die een wezenlijk verschil kunnen betekenen qua performance?
- Is er een verschil qua hardware (zendvermogen, interne/externe antennes) tussen de types dat doorweegt in de de keuze?
- Is het belangrijk voor de gebruikerservaring (bijvoorbeeld voor roaming tussen APs) dat er gekozen wordt voor één type en/of is het belangrijk dat alle APs van hetzelfde type zijn?
Alvast bedankt voor jullie tijd!