Elektrische voertuigen die de trein in kunnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soissie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-07 18:15
Ik zit nu in 6 VWO en ga voor mijn vervolgopleiding standaard met de trein en daarna nog een kilometer of 2 te voet. Daarom ben ik op zoek naar elektrische voertuigen dat legaal is en klein genoeg is (of opvouwbaar) zodat het de trein in kan, zoals elektrische vouwfietsen, maar ook bijvoorbeeld elektrische steppen, skateboard of andere alternatieven.
Ik zoek specifiek naar legale opties (of illegale opties met een workaround) en naar de goedkopere opties.
Heeft iemand aanraders of tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Soissie op 27-11-2022 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 22:19
Vziw heeft NS geen restricties als het gaat om elektrische fietsen? Wat betreft de elektrische step vind ik dit:
Als u hem op kunt vouwen, net als een vouwfiets, mag hij gratis mee als handbagage. als dat niet kan heeft u een dagkaart fiets nodig. Bepalend is of uw step geen grotere ruimte inneemt dan een vouwfiets en daar zal de conducteur ook naar gaan kijken

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soissie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-07 18:15
Voor mij ging het meer om het wettelijke aspect, aangezien ik genoeg verhalen heb gehoord waarin OA elektrische steppen in beslag worden genomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:46
Dan lijkt het me goed om de startpost aan te passen. Het zal de conducteur immers niet interesseren of je elektrische voertuig legaal de weg op mag. Die kijkt alleen naar de afmetingen en of je daar een extra vervoerbewijs voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

Misschien is het goed om eerst even op te schrijven wat je zelf hebt uitgezocht @Soissie. Want uit de TS kan ik echt niet lezen wat je zelf al hebt gedaan\uitgezocht\gevonden.
Volgens mij is er al genoeg informatie over te vinden met wat simpel zoekwerk.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:17
Lijkt me handiger om op het station een goedkope fiets neer te zetten waarmee je die twee kilometer naar school gaat fietsen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
2km waar hebben we het over. Idd koop een tweedehands fiets en zet die gewoon op het station. Heb je ook nog wat beweging te pakken. Niet alles hoeft elektrisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:40
Voor legale elektrische steps loopt er een topic op dit forum: Legaal de weg op met je electrische step in Nederland Elektrische fietsen zijn nagenoeg allemaal legaal bij aanschaf en sommige worden achteraf omgebouwd naar volledig elektrisch aangedreven.

Als je het alleen om het wettelijke aspect gaat dan heb je een apparaat met 'trapondersteuning' of een apparaat die volledig elektrisch aangedreven kan functioneren. Als het je een een vervoersmiddel hebt wat zich op eigen kracht kan voortbewegen heb je typegoedkeuring, kenteken en verzekering nodig.

Voor zover ik bekend met met dit spul is al snel vrij kostbaar om iets te hebben wat geschikt is voor langdurig dagelijks gebruik. Ook is het verstandig om uit te zoeken wat je met het apparaat of accupakket doet op bestemming, een accupakket van een elektrische fiets is een kostbaar onderdeel maar om die de hele dag in je rugzak te hebben is ook niet alles. En zoiets opslaan in een locker is misschien niet eens toegestaan.

-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Los van eventuele specifieke omstandigheden zou ik me vooral een klein beetje zorgen maken om mijn conditie als je voor een stukje van 2km al elektrische ondersteuning wilt hebben/nodig hebt ;)

Een elektrische step of skateboard lijkt me beide wel handig, maar volgens mij is dat allemaal in Nederland nog niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54

Shabbaman

Got love?

En waar ga je je legale vervoermiddel twee kilometer verderop stallen? Je weet zeker dat de stalling zo goed bewaakt is dat je niet iedere week een legaal vervoermiddel moet aanschaffen?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

2km lopen is iets van 20min.
Voordeel is dat je dan geen 5 a 10min kwijt bent met het op en van het slot halen van je voertuig.

Ik zal gewoon de benen wagen blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Als het echt naar 2km is, zou ik ook gewoon lopen.

Als het mooi weer is, helemaal lekker, maar bij slecht weer blijft je ook nog eens makkelijker droog dan op een fiets oid.

Daarnaast is het nooit slecht om een stukje te wandelen, goed om na de dag even te ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
Fly-guy schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:29:
Als het echt naar 2km is, zou ik ook gewoon lopen.

Als het mooi weer is, helemaal lekker, maar bij slecht weer blijft je ook nog eens makkelijker droog dan op een fiets oid.

Daarnaast is het nooit slecht om een stukje te wandelen, goed om na de dag even te ontspannen.
2km heen, 2km terug, en daarna nog met OV?

Dat is een half uur tot een uur lopen, wat je met een fiets in in 12 minuten doet. Hij heeft denk voldoende tijd om te ontspannen terwijl-ie wacht op het OV

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:03
Gezien alle reacties over ‘de benenwagen’ toch maar even een tegenbericht. 2 km lopen kan ‘s ochtends vaak een trein van 30 minuten eerder betekenen, dus 30 minuten eerder opstaan. En terug soms ook net die trein eerder. Ik zou dan ook ten alle tijden gaan fietsen - en zoals eerder aangegeven schaar ik me bij de rest die een elektrisch vervoermiddel onzin vindt.

OP, stal een 2e hands fiets op station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Pepper92 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:07:
Gezien alle reacties over ‘de benenwagen’ toch maar even een tegenbericht. 2 km lopen kan ‘s ochtends vaak een trein van 30 minuten eerder betekenen, dus 30 minuten eerder opstaan. En terug soms ook net die trein eerder. Ik zou dan ook ten alle tijden gaan fietsen - en zoals eerder aangegeven schaar ik me bij de rest die een elektrisch vervoermiddel onzin vindt.

Mee eens, dit is best een flink stuk lopen als het een moetje is. Vooral als het ook nog een saai stuk zou zijn. Een rechte weg bijvoorbeeld.

Wat dat betreft ben ik het eens met een fiets. Bij een stationsfiets denk je gelijk aan een oude omafiets of iets soortgelijks. Maar het zeker de moeite waard MP eens in de gaten te houden voor de sportieve giant stadsfietsen met 6/7 versnellingen uit de jaren 90. Die kosten nu bijna niets meer terwijl ze echt een stuk beter fietsen dan een traditionele stadsfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vervolgopleiding 2km te voet? In welk gehucht met gebrek aan OV ga je een opleiding doen dan :?
Of moet je zelf zover van je ouders naar het station?

Either way: dit klinkt eigenlijk als gewoon een simpele stationsfiets met een goed slot.
Uit de trein stappen, laatste stukje fietsen, en eind van de dag andersom. En morgen pak je je fiets weer.

Een gemiddelde HBO of universiteit zal prima een flinke fietsenstalling hebben, maar op stepjes zijn ze vast nog niet ingericht verwacht ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
Zou sowieso een stationsfiets regelen, je wilt niet in de spits met een vouwfiets de trein in moeten.
Pepper92 schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:07:

Fietsen inclusief ophalen uit en wegzetten in het fietsenrek ben je dan ook zo 10-15 minuten aan kwijt. Wie weet waar de fietsen staan op de campus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Naast het aspect van kul om 2 km niet gewoon te lopen/fietsen, heb je al nagedacht over activiteiten na je opleiding?

Ik gok dat je naar een uni gaat, het wordt lastiger om met je elektrische step naar de stad te gaan voor een borrel dan met een oude stadsfiets.
Pluspunt: op zo'n stalen ros met fatsoenlijke bagagedrager past ook nog eens een dame achterop ;). Dat wordt met een elektrische step toch lastiger.

Wil je je vervoersmiddel naast het cafe kunnen neerzetten, of ga jij speciaal op zoek naar een bewaakte fietsenstalling? Dan hebben je vrienden het eerste biertje al op joh.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 06:51
Ik heb een (Meepo) elektrisch longboard die ik ook weleens de tram in meeneem. Geen ervaring met de trein want die gebruik ik niet meer, maar voor mij had dat echt ideaal geweest. Sterker nog, ik pak de trein niet meer omdat Nederland hopeloos achterloopt op dit gebied en zelfs actief tegenwerkt. Mocht ik toch ooit weer met de trein moeten voor werk oid dan zou ik hem overigens zonder meer meenemen (bij droog weer). Ontzettend praktisch met een hoog ‘fun’ gehalte. Elektrische steps en longboards zijn niet legaal op de openbare weg in Nederland maar ik ben er nog nooit op aangehouden (Den Haag stad, duinen, boulevard etc). Als ik politie zie rem ik soms wat af om ‘handmatig’ bij te steppen hoewel ik dat steeds minder doe want ze kijken niet op of om.

Een andere (iets sportievere) optie is de OneWheel, die worden niet als voertuig gezien en worden voor zover ik weet en zie ook gedoogd.

Een niet elektrisch longboard kun je ook overwegen, die worden hier (in het zomerseizoen) nog veel meer gebruikt voor stukjes van en naar het station. Een longboard is wat lastiger te dragen dan een gewoon skateboard maar de snelheid die je erop haalt is met name door de grotere wieltjes veel hoger en de kans op vallen lager. Voordat ik mijn Meepo had reed ik daar veel op en haalde de meeste fietsers daarop in.
Als je zoiets overweegt laat je goed adviseren en test ze: plezierig en comfortabel gebruik daarvan valt of staat bij een setup van goede kwaliteit (wielen, board, lagers trucks e.d.).

[ Voor 55% gewijzigd door Gethijsem op 27-11-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
-

[ Voor 100% gewijzigd door Gethijsem op 27-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Jeroenneman schreef op zondag 27 november 2022 @ 11:14:
Pluspunt: op zo'n stalen ros met fatsoenlijke bagagedrager past ook nog eens een dame achterop ;). Dat wordt met een elektrische step toch lastiger.
Als dat een zwaarwegend punt is / wordt kun je beter investeren in een leuke kamer dan in een dure fiets, daar is het bier ook nog eens veel goedkoper :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
2km, waarom elektrisch? Ben je over de 60 en heb je versleten knieën? Ben je gehandicapt?

Koop een normale fiets en zet die op het station of koop een niet-elektrische vouwfiets voor in de trein.

Een reguliere niet-elektrische fiets is beter voor het milieu en voor je conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gethijsem schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:26:
[...]

Als dat een zwaarwegend punt is / wordt kun je beter investeren in een leuke kamer dan in een dure fiets, daar is het bier ook nog eens veel goedkoper :P .
Alleen is een fiets in de studentensteden te krijgen voor een paar tientjes en heb je er jaren plezier van. Een kamer gaat flink tellen qua kosten, maar ik ben het zeker met je eens dat heen en weer reizen niet optimaal is voor je studentenleven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Jeroenneman schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:38:
[...] maar ik ben het zeker met je eens dat heen en weer reizen niet optimaal is voor je studentenleven.
Daar doelde ik ook op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Gethijsem schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:43:
Ik heb een (Meepo) elektrisch longboard die ik ook weleens de tram in meeneem. Geen ervaring met de trein want die gebruik ik niet meer, maar voor mij had dat echt ideaal geweest. Sterker nog, ik pak de trein niet meer omdat Nederland hopeloos achterloopt op dit gebied en zelfs actief tegenwerkt. Mocht ik toch ooit weer met de trein moeten voor werk oid dan zou ik hem overigens zonder meer meenemen (bij droog weer). Ontzettend praktisch met een hoog ‘fun’ gehalte. Elektrische steps en longboards zijn niet legaal op de openbare weg in Nederland maar ik ben er nog nooit op aangehouden (Den Haag stad, duinen, boulevard etc). Als ik politie zie rem ik soms wat af om ‘handmatig’ bij te steppen hoewel ik dat steeds minder doe want ze kijken niet op of om.

Een andere (iets sportievere) optie is de OneWheel, die worden niet als voertuig gezien en worden voor zover ik weet en zie ook gedoogd.

Een niet elektrisch longboard kun je ook overwegen, die worden hier (in het zomerseizoen) nog veel meer gebruikt voor stukjes van en naar het station. Een longboard is wat lastiger te dragen dan een gewoon skateboard maar de snelheid die je erop haalt is met name door de grotere wieltjes veel hoger en de kans op vallen lager. Voordat ik mijn Meepo had reed ik daar veel op en haalde de meeste fietsers daarop in.
Als je zoiets overweegt laat je goed adviseren en test ze: plezierig en comfortabel gebruik daarvan valt of staat bij een setup van goede kwaliteit (wielen, board, lagers trucks e.d.).
De TS vraagt natuurlijk niet voor niets naar legale opties. Niet aangehouden worden is een ding, maar iemand kreupel rijden op/door je longboard en vervolgens de rest van je leven in de schuldsanering is een andere.
(eigen ervaring een vriendin die op een onverzekerde snorfiets met max 20km/u een kind raakte op haar vijftiende, ze betaalt nu dertig jaar later nog steeds alle kosten m.b.t. de ontstane handicap van het kind, slecht bruikbare hand)

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 27-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Leuk die ideeen over een fiets ergens neergooien, en dan die fiets pakken.

Tot die fiets een keer gejat word, je een lekke band hebt, of hij op wat voor manier dan ook kapot gaat.
Dan moet je dat daar in die omgeving weer op gaan lossen. (en kan je nog gaan lopen)

Ik denk dat het idee is om een klein elektrisch voertuig te hebben, die ze mee kunnen nemen in de trein, maar ook mee kunnen nemen naar de opleiding, en ergens veilig neer kunnen zetten.

Nou zijn er natuurlijk ook gewoon normale vouwfietsen, en ik snap ook niet zo goed waarom het per se elektrisch moet zijn, maar het idee van een compact en/of opvouwbaar vervoermiddel snap ik wel weer heel goed.

Het legaal kunnen rijden op zo'n elektrisch voertuig is inderdaad ook nog wel een punt.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 27-11-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

WEBGAMING schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:48:

Tot die fiets een keer gejat word, je een lekke band hebt, of hij op wat voor manier dan ook kapot gaat.
Dan moet je dat daar in die omgeving weer op gaan lossen. (en kan je nog gaan lopen)

Ik denk dat het idee is om een klein elektrisch voertuig te hebben, die ze mee kunnen nemen in de trein, maar ook mee kunnen nemen naar de opleiding, en ergens veilig neer kunnen zetten.

Nou zijn er natuurlijk ook gewoon normale vouwfietsen, en ik snap ook niet zo goed waarom het per se elektrisch moet zijn, maar het idee van een compact en/of opvouwbaar vervoermiddel snap ik wel weer heel goed.

Het legaal kunnen rijden op zo'n elektrisch voertuig is inderdaad ook nog wel een punt.
Iets elektrisch heeft opeens geen banden meer en kan niet gejat worden? Probleem is dat je dan in plaats van een paar tientjes flink wat meer geld kwijt bent. (Of de accu is leeg etc).

Alles behalve een normale fiets is eigenlijk onzin en vooral "ik wil iets anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Jeroenneman schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:07:
[...]

Iets elektrisch heeft opeens geen banden meer en kan niet gejat worden? Probleem is dat je dan in plaats van een paar tientjes flink wat meer geld kwijt bent. (Of de accu is leeg etc).

Alles behalve een normale fiets is eigenlijk onzin en vooral "ik wil iets anders".
Ja, maar als je iets hebt wat je gewoon mee kan nemen in de trein kan je dat thuis repareren, of bij een bedrijf in de buurt.
Je hoeft hem niet ergens op het station achter te laten, en kan hem veel veiliger opslaan. Gevaar van diefstal is natuurlijk veel kleiner als dat ding bij wijze van spreken naast je staat.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 27-11-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:00
Ik was vroeger bij als ik zelf nog de trein in kon in de spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:16

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zonder lekker te vitten op waarom er een elektrisch voertuig niet goed is: waarom heb je deze nodig @Soissie ? Is het iets met gezondheid? Een cool factor?
Ik denk dat je met een gemodificeerde step al een goed eind op weg bent.

Ik heb ooit ook hetzelfde gehad toen ik in Vlissingen studeerde. Kwartiertje lopen van station naar school of 10 minuten wachten op de overvolle bus en 5 minuutjes rijden.
Ik ben gaan wandelen en een fiets heb ik nooit overwogen. Het wandelen is ook gezellig, want er zijn vast medestudenten die ook van en naar het station gaan. Een kleine vouwparaplu is ook makkelijk mee te nemen aan je tas.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Els__
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-04-2023
WEBGAMING schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:48:

Ja inderdaad. Ik heb ook deze ervaringen. Amsterdam centraal biedt nu geen gratis fietsenstalling meer en dus kost het aardig wat nu ik 2 dagen per week daar ben, en andere dagen in andere steden. Iets mee te nemen lijkt me fijn maar ook ik wil een legaal voertuig. Omdat mijn afstanden nogal verschillen vanaf het station denk ik ook aan elektrisch. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADRgFkyAk7WcGmqiWlnXjM72Vv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2fiuWwfJyoAy9psPz2p5clmh.png?f=user_large
Ik heb deze ergens een keer doorgestuurd gekregen. Deze is RDW gekeurd als scooter en volgens mij een Nederlands bedrijf. Hij kan invouwen dacht ik. Weet iemand welk merk dit is of waar deze te vinden is?

[ Voor 7% gewijzigd door Els__ op 03-02-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Els__ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Ja inderdaad. Ik heb ook deze ervaringen. Amsterdam centraal biedt nu geen gratis fietsenstalling meer en dus kost het aardig wat nu ik 2 dagen per week daar ben, en andere dagen in andere steden. Iets mee te nemen lijkt me fijn maar ook ik wil een legaal voertuig. Omdat mijn afstanden nogal verschillen vanaf het station denk ik ook aan elektrisch. [Afbeelding]
Ik heb deze ergens een keer doorgestuurd gekregen. Deze is RDW gekeurd als scooter en volgens mij een Nederlands bedrijf. Hij kan invouwen dacht ik. Weet iemand welk merk dit is of waar deze te vinden is?
Die moet je dus wel verzekeren én je moet een helm op én je moet in de steden veelal ermee op straat tussen de auto's rijden. Wat is er mis met een al dan niet elektrische vouwfiets?
Pagina: 1