Goed wifi mesh netwerk met glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 18:01
Ik heb nu een Asus Lyra setup met vier aparte punten door het huis. Strategisch geplaatst en allemaal in de app perfect met elkaar verbonden.
Bijna drie jaar en het loopt steeds stroperiger. Ik had drie jaar geleden ook max 15 apparaten tegelijk verbonden en inmiddels zijn dat er soms al meer dan 30.
Van de week nog een keer helemaal gereset en van de grond opnieuw opgebouwd omdat het voor de zoveelste keer weer vastliep. Trage verbinding. Geen verbinding. Of verbinden met de niet meest dichtstbijzijnde router en dan dus heel slechte verbinding. Ik heb de hoop opgegeven en wil investeren in een Netgear Orbi systeem. Ik heb een 2 onder 1 kap uit 1994, 150 m2 en met lekker dikke muren en vloeren. Ik heb glasvezel 500mb van de lokale glasvezelaar. Hun modem is een Genexis platinum 7840. Ze pleiten dat het signaal perfect binnen komt en vaak lijkt dit ook heel goed zo te zijn. Er zit 1 pc rechtstreeks via LAN op het modem en die heeft altijd perfect bereik.

Mijn vraag:
Ga ik het redden met alleen die Netgear Orbi of moet ik ook een ander modem nemen? Is die orbi echt een uitkomst of is er een beter alternatief? We hebben soms 5 streams tegelijkertijd, een Xbox aan en allemaal slimme apparaten aangekoppeld, het is ons 500 euro waard dat dit nu een keer continu perfect werkt. Mogelijk nog iets meer als dat nodig is.
We willen het liefst geen draden moeten trekken, dus heel erg voorkeur dat het draadloos functioneert.

Terwijl ik dit type loopt Netflix weer vast dus we waarderen een reactie Heeeeel erg!!

Bedankt alvast voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Flippertje444 op 27-11-2022 00:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees veel (logische) aanames en symptomen maar nergens enige meting. Als "het netwerk" trager of vastloopt, wat is op dat moment dan een meting via die ene PC of in de router mogelijk en resultaat?

Loopt het spul ook vast met 2 Lyra-punten aktief? Of met 3?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
MAX3400 schreef op zondag 27 november 2022 @ 01:28:
Ik lees veel (logische) aanames en symptomen maar nergens enige meting. Als "het netwerk" trager of vastloopt, wat is op dat moment dan een meting via die ene PC of in de router mogelijk en resultaat?

Loopt het spul ook vast met 2 Lyra-punten aktief? Of met 3?
Ik heb gisterenavond op mijn telefoon bijvoorbeeld 400mb/s speedtest. Op mijn amazon firetv, 2 meter verderop 0,5mb/sec. Die was dus verbonden met een Lyra punt op zolder. Die opnieuw opgestart, verbind hij hem met het Lyra punt dichterbij. 300 mb/s. Half uur later klapt hij hem weer terug naar een ander Lyra punt en begint het gestotter weer op de tv.

De pc heeft constant 400-500 mb/s zonder hickups. Heb daar echt nooit problemen. Mijn conclusie is dus dat de lyras onbetrouwbaar zijn. Hoewel ik me ook in jouw redenering kan vinden van minder Lyra punten zodat je minder mogelijkheid voor falen creërt... Probleem dat ik dan alleen heb is dat ik geen volledige dekking weet te creëren 😑

Zucht. Maar, ik ga toch even proberen met minder lyras 👍 misschien nog andere suggesties? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Het hebben van veel overlap is inherent aan een mesh systeem. Immers de nodes moeten draadloos communiceren.
Sorry dat ik het tweakers mantra herhaal maar kabels gaat je zeker helpen omdat je de nodes dan minder hoeft te laten overlappen.
Niet alle nodes hoeven bedraad maar elke stap helpt.
Je hebt nu 1 pc op de LAN, kan daar een node geplaatst worden?
Je hebt een huis uit 1994, heb je toevallig coax aansluitingen op meerdere plekken?
Coax kan je makkelijk zelf vervangen door utp als de kabel los in een buis ligt.
Anders mocca setje, die internet via coax regelt.

Vooral gamen op de xbox lijkt mij fijner als dat bedraad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben van kabel naar glas overgestapt. 2 jonge kinderen die opgroeien met streaming. Tv abbo dus opgezegd en de coax vervangen door utp. Ook gelijk maar die vaste telefoondraad vervangen voor utp. Het kost je wat tijd en geduld, maar dat vervangen is echt zelf makkelijk te doen. Als je klaar bent dan kun je ook in 1x stekkers vastmaken die gelijk 1gbit doen.

Vervolgens hangt er op elke etage een access point waarbij ik het vermogen verlaagd heb. Gaat echt als een speer.

Is misschien even een drempel, maar kan het je lange termijn aanraden.

Ik woon overigens in een rijtjeswoning uit 2000 van 150m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
frankyfn126 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:35:
Het hebben van veel overlap is inherent aan een mesh systeem. Immers de nodes moeten draadloos communiceren.
Sorry dat ik het tweakers mantra herhaal maar kabels gaat je zeker helpen omdat je de nodes dan minder hoeft te laten overlappen.
Niet alle nodes hoeven bedraad maar elke stap helpt.
Je hebt nu 1 pc op de LAN, kan daar een node geplaatst worden?
Je hebt een huis uit 1994, heb je toevallig coax aansluitingen op meerdere plekken?
Coax kan je makkelijk zelf vervangen door utp als de kabel los in een buis ligt.
Anders mocca setje, die internet via coax regelt.

Vooral gamen op de xbox lijkt mij fijner als dat bedraad gaat.
SVMartin schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:25:
Ik ben van kabel naar glas overgestapt. 2 jonge kinderen die opgroeien met streaming. Tv abbo dus opgezegd en de coax vervangen door utp. Ook gelijk maar die vaste telefoondraad vervangen voor utp. Het kost je wat tijd en geduld, maar dat vervangen is echt zelf makkelijk te doen. Als je klaar bent dan kun je ook in 1x stekkers vastmaken die gelijk 1gbit doen.

Vervolgens hangt er op elke etage een access point waarbij ik het vermogen verlaagd heb. Gaat echt als een speer.

Is misschien even een drempel, maar kan het je lange termijn aanraden.

Ik woon overigens in een rijtjeswoning uit 2000 van 150m2.
Ik heb dus inderdaad helaas niet overal coax uit de muur en dat is in ons huis ook erg lastig te realiseren zonder lelijke kabels overal. Ik ga morgen eerst eens kijken of ik met minder nodes uit de voeten kan... Bij de pc staat 1 van de nodes. Die node zit bekabeld aan de modem. En die zelfde node bekabeld aan de pc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit klinkt als een roaming probleem, dat heeft niets met mesh of kabels gebruiken te maken. Ja met kabels krijg je minder overlap maar als je met 2mbit verbonden bent biedt dat ding veels te trage linkrates aan op de 2.4/teveel 2.4 signaalsterkte

Het is denk ik een wat ouder setje wat slecht is juiste netwerk voor roaming aan te bieden (bv band steering). Welk setje heb je precies?

Die nodes sturen een 2.4 en 5ghz signaal uit. Mijn vermoeden is dat je “vastlopen” is dat je met een verkeerd 2.4 ghz signaal bent verbonden, maar gokje

Eigenlijk wil je het 2.4 kanaal voorkomen aangezien deze vaak vervuild is en traag werkt plus het signaal te sterk is dat je op de verkeerde node terechtkomt
Bandsteering moet dit probleem oplossen maar mijn ervaring is dat dit vaak mis gaat.

Is het mogelijk een apart ssid aan te maken voor 2.4 en 5ghz? Dan stel je al die apparaten in op de 5ghz

Als dat niet kan zou ik opgeven, het lyra setje staat nu eenmaal ook niet zo goed bekend (1st gen mesh)

Netgear orbi is goed spul maar duur, ik zou namelijk direct voor een 6ghz setup gaan. Overweeg anders de deco xe75, 6ghz en prima geprijsd. Deco staat ook positief bekend in de mesh wereld. Als je goed zoekt nig voor 399 op te halen nu met de black friday

Mrja, garantie op kwaliteit is alleen kabels

[ Voor 69% gewijzigd door laurens0619 op 28-11-2022 08:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
laurens0619 schreef op maandag 28 november 2022 @ 06:54:
Dit klinkt als een roaming probleem, dat heeft niets met mesh of kabels gebruiken te maken. Ja met kabels krijg je minder overlap maar als je met 2mbit verbonden bent biedt dat ding veels te trage linkrates aan op de 2.4/teveel 2.4 signaalsterkte

Het is denk ik een wat ouder setje wat slecht is juiste netwerk voor roaming aan te bieden (bv band steering). Welk setje heb je precies?

Die nodes sturen een 2.4 en 5ghz signaal uit. Mijn vermoeden is dat je “vastlopen” is dat je met een verkeerd 2.4 ghz signaal bent verbonden, maar gokje

Eigenlijk wil je het 2.4 kanaal voorkomen aangezien deze vaak vervuild is en traag werkt plus het signaal te sterk is dat je op de verkeerde node terechtkomt
Bandsteering moet dit probleem oplossen maar mijn ervaring is dat dit vaak mis gaat.

Is het mogelijk een apart ssid aan te maken voor 2.4 en 5ghz? Dan stel je al die apparaten in op de 5ghz

Als dat niet kan zou ik opgeven, het lyra setje staat nu eenmaal ook niet zo goed bekend (1st gen mesh)

Netgear orbi is goed spul maar duur, ik zou namelijk direct voor een 6ghz setup gaan. Overweeg anders de deco xe75, 6ghz en prima geprijsd. Deco staat ook positief bekend in de mesh wereld. Als je goed zoekt nig voor 399 op te halen nu met de black friday

Mrja, garantie op kwaliteit is alleen kabels
Ik heb 4 van deze piramides uitvoering: Asus Lyra Trio (set van twee)

Dank overigens voor je uitleg!

Hij stuurt zowel 2.4 als 5 GHz uit. De apparaten bepalen zelf hoe ze met hem communiceren is mijn ervaring...
Maar ik heb het gevoel dat ik gewoon wil upgraden. Heb het er ook voor over. We wonen met zn zessen en gebruiken op piekmomenten gewoon veel apparaten en veel bandbreedte. We willen dat het probleemloos loopt.

Ik kwam laatst een Netgear orbi ax5400 voor 399 tegen met 3 nodes... Of ja, 1 hoofdpunt en 2 nodes volgens mij.

Weet je toevallig of ik dan dus nog een apart modem nodig heb om ook daadwerkelijk 6ghz te benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Flippertje444
Er zijn grofweg 3 onderdelen belangrijk:

Client roaming
Ja dit wordt door de client bepaald met uitzondering van band steering. Dit kan de AP wel beinvloeden.
Als dit mis gaat dan krijg je wat jij hebt, verbonden met 2.4 wat groot risico heeft dat je verbonden bent met verkeerd ap.
Soms heb je alleen koppige nodes die stelselmatig verbinden met de verkeerde node. Vaak iot apparaten. In sommige mesh kitjes kun je een apparaat vast toewijzen aan een node, voor apparaten die stil staan is dat nuttig.

Verbinding van mesh node naar client
Dit wil je eigenlijk zo snel mogelijk. Tegelijk praat het gros slechts 802.11ac (wifi 5). Wifi 6 devices komen er steeds meer en Wifi 6e nauwelijks (6ghz). Ik zou iets kiezen wat we wifi6 kan

Verbinding van mesh node naar backhaul
Dit is een belangrijke. Eigenlijk wil je deze op een "dedicated backhaul". Dat betekent een aparte wifi radio met apart kanaal. Als je dat niet doet dan halveer je de bandbreedte omdat je node tegelijk met een client en de backhaul moet praten. Probleem is echter dat de kanalen in de 5ghz snel op zijn als je snelle verbindingen naar client gebruikt. Als je mesh node DFS kan, dan kan die een dedicated kanaalgebruiken. Nog mooier is wifi6e gebruiken, dan gebruikt die een schoon 6ghz kanala voor het onderling praten.

Netgear:
Doel je op deze?
Die router heeft:
- Client roaming: Check
- Verbinding van mesh node naar client: Check, wifi 6
- Verbinding van mesh node naar backhaul: Check, dedicated backhaul

Het enige wat die mist is dus Wifi6e (6ghz). Niet mega erg maar voor 679 voor 3 nodes wel duur.
Maar jij hebt het over 399, was dat hetzelfde model?
Dat is het een beetje met Orbi. Ze waren de eerste in de markt die mesh goed onder de knie had. Ze zijn nog steeds goed maar er zijn nu meer werken die hetzelfde kunnen leveren voor een significant lager prijskaartje. Een Tri-Band wifi 6 van Deco is de X90 en die kost 399 voor 2 nodes. Kun je beter de Xe75 (met 6ghz) scoren want die is 399-450 voor 3 nodes.

Apart modem is trouwens niet nodig, die modem speelt modem/router en is met draadje verbonden naar de eerste node.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Geld uitgeven op een gevoel lijkt mij persoonlijk onzinnig.

Vier van die dingen in een huis is bijna altijd overkill en levert problemen met roaming op.
En hoe meer accesspoints in een mesh set hoe meer backhaul bandbreedte er nodig is en hoe minder er voor gebruik overblijft.

En meer dan 30 apparaten klinkt als wifi iot spul wat onevenredig veel bandbreedte opeet.
Iot moet je niet over wifi willen, dat is daar niet voor geschikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flippertje444
laurens0619 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:09:
@Flippertje444
Er zijn grofweg 3 onderdelen belangrijk:

Client roaming
Ja dit wordt door de client bepaald met uitzondering van band steering. Dit kan de AP wel beinvloeden.
Als dit mis gaat dan krijg je wat jij hebt, verbonden met 2.4 wat groot risico heeft dat je verbonden bent met verkeerd ap.
Soms heb je alleen koppige nodes die stelselmatig verbinden met de verkeerde node. Vaak iot apparaten. In sommige mesh kitjes kun je een apparaat vast toewijzen aan een node, voor apparaten die stil staan is dat nuttig.

Verbinding van mesh node naar client
Dit wil je eigenlijk zo snel mogelijk. Tegelijk praat het gros slechts 802.11ac (wifi 5). Wifi 6 devices komen er steeds meer en Wifi 6e nauwelijks (6ghz). Ik zou iets kiezen wat we wifi6 kan

Verbinding van mesh node naar backhaul
Dit is een belangrijke. Eigenlijk wil je deze op een "dedicated backhaul". Dat betekent een aparte wifi radio met apart kanaal. Als je dat niet doet dan halveer je de bandbreedte omdat je node tegelijk met een client en de backhaul moet praten. Probleem is echter dat de kanalen in de 5ghz snel op zijn als je snelle verbindingen naar client gebruikt. Als je mesh node DFS kan, dan kan die een dedicated kanaalgebruiken. Nog mooier is wifi6e gebruiken, dan gebruikt die een schoon 6ghz kanala voor het onderling praten.

Netgear:
Doel je op deze?
Die router heeft:
- Client roaming: Check
- Verbinding van mesh node naar client: Check, wifi 6
- Verbinding van mesh node naar backhaul: Check, dedicated backhaul

Het enige wat die mist is dus Wifi6e (6ghz). Niet mega erg maar voor 679 voor 3 nodes wel duur.
Maar jij hebt het over 399, was dat hetzelfde model?
Dat is het een beetje met Orbi. Ze waren de eerste in de markt die mesh goed onder de knie had. Ze zijn nog steeds goed maar er zijn nu meer werken die hetzelfde kunnen leveren voor een significant lager prijskaartje. Een Tri-Band wifi 6 van Deco is de X90 en die kost 399 voor 2 nodes. Kun je beter de Xe75 (met 6ghz) scoren want die is 399-450 voor 3 nodes.

Apart modem is trouwens niet nodig, die modem speelt modem/router en is met draadje verbonden naar de eerste node.
Sorry voor het late antwoord, blijkbaar krijg ik geen mailtje meer als er een nieuw bericht is op het forum.

Ik bedoelde deze:

uitvoering: Netgear Orbi Pro WiFi 6 Mesh System AX5400 Router + 2x Satellite

Bij iBOOD zijn die nu €380.

Als dat mijn problemen oplost en me overal goede WiFi geeft zonder dat ik kabels hoef te trekken heb ik dat er wel voor over.

Eigenlijk zou één Satellite genoeg moeten zijn in plaats van twee, maar goed deze aanbieding is wel een goeie...

Wat denken jullie, is dit een goed idee? Ik heb in de tussentijd nog probeert een node er tussen uit te halen, in de hoop op minder interference maar dit heeft niets opgelost helaas... Dank voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Ik heb 4 jaar Netgear Orbi (wifi 5) gebruikt zonder problemen, zowel in router als AP´s. Nu ben ik overgegaan op Asus (wifi 6) vanwege de prijs. Deze gaan ook probleemloos. Voor 380 euro zou ik die Netgear nemen. Deze prijs was er voor mij niet. Netgear mesh staat toch in de reviews bekend als hoge snelheid en stabiliteit. Nadeel hoge prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door Trunksmd op 13-12-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuri024
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-03 12:34
Nu heb ik een ORBI 750 met router en twee satellieten. Router in de meterkast en een los op de begane grond en bedrade verbinding naar een satelliet op zolder. Die satelliet is bedraad maar haalt toch maar 130 in de speedtest. De snelheid bij de draadloze is ruim 600. Meting naast de Orbi router is 800. Hoe kan de snelheid met bedrade satelliet zo laag zijn? (kabels Cat 6A en het internet is van Ziggo).
Pagina: 1