Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:50
Mijn bestaande zonnepanelen setup wil ik uitbreiden met een derde set. Ik twijfel alleen over welke omvormer ik erbij/in plaats van moet nemen. Mijn setup:

Set 1 (wil ik buiten beschouwing houden):
4 panelen 275Wp, 1100Wp totaal dus
Plat dak, Oriëntatie ZW, geen last van schaduw
Omvormer Goodwe GW1000-NS

Set 2:
7 vSun panelen 335 Wp, 2345 Wp totaal dus
Schuin dak, oriëntatie ZW, schaduw van huis en dakkapel
Omvormer Delta Solivia 3.3

Set 3 (nog aan te schaffen):
6 panelen 450 Wp, 2700 Wp totaal dus
Plat dak, oriëntatie Z, geen last van schaduw
Omvormer ???

Mijn vraag gaat dus over set 2 en 3 die installatie technisch eenvoudig op 1 omvormer kunnen. Er ligt al een 5 aderige kabel voor een eventuele 3 fase installatie.

Wat is dus wijsheid. Een derde 1-fase omvormer aanschaffen voor set 3? Of set 2 en 3 samen op één 3-fase omvormer? In het laatste geval zou het gaan om een omvormer met 2 stringen zodat ik set 2 en 3 "apart" kan aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 20:00
Hangt ook een beetje van je huidige meterkast af.., Is die drie fase? Heb je op termijn 3 fase nodig? Zoals voor electric auto, warmtepomp.
6 panelen klinkt niet als heel veel waarvoor je 3 fase perse nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
Deze opstelling is sowieso niet geschikt voor 3 fase omvormers.

Een 2 mppt omvormer is duurder dan de basis modellen GoodWe/growatt in 1mppt uitvoering.

Dus alleen nuttig als de delta binnenkort de geest geeft.

Heb je nu een 3 fase aansluiting?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Mijn stroomaansluiting is 3x25A dus dat is het probleem niet. Daarnaast heb ik een vijfaderige kabel liggen waar ik met één omvormer zowel set 2 als set 3 zou kunnen bedienen.

Mijn idee is om de Delta omvormer weg te doen (oud beestje, te zwaar) en te vervangen door een Growatt 5000 TL3-S 3-fase. Op de tweede tracker kan dan mooi setje nummer 3 komen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is het MPPT bereik van de Growatt en de oude? Wat is de stringspanning van set 2 en 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij geen schaduw zal het wel werken.
Echter kies je growatt (welke niet bekend staat om goede schaduw verwerking) en minimale Vmpp is 200 VDC, waar je maar net boven zit met 7 panelen.
Met 6 panelen van 450 Wp wordt dat ook al heel krap.

Ik heb een PV verdeler in mijn schuurtje gemaakt op de 3-fase kabel (kan ook een EV op in de toekomst als die geld boom eens wil gaan groeien)
En daar heb ik 2x 1-fase SMA aan hangen voor mijn huis dak zuid. Op zolder nog een 1-fase SMA voor mijn noorddak.
Een 3-fase omvormer is daar ook niet ideaal voor met 1-fase stringspanningen. Kost ook efficiency.
Mijn SMA 2.5 werken perfect met de schaduw van de dakkapel vd buren en eigen schoorsteen. Dus waarom zou ik dat willen wijzigen. (ik heb er al vele sma omvormers aan gehangen en deze werkt toch het beste)

Heb je logging van die delta met de schaduw werking?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2022 10:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou het eerst eens aan die solvia erbij knopen :) lekker winst pakken, later een 4kW enkel fase met 2 mppt aanschaffen, beide oriëntaties komen niet gelijk, de één heeft ook schaduw.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
AUijtdehaag schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:00:
Bij geen schaduw zal het wel werken.
Echter kies je growatt (welke niet bekend staat om goede schaduw verwerking) en minimale Vmpp is 200 VDC]
Waar haal je die 200V vandaan? In de specs zie ik 140V start voltage.

De schaduw heb ik overigens alleen in de ochtend. In de middag staat de zon er vol op en heb ik nergens meer last van schaduw.

De Solivia heeft inderdaad maar 1 tracker en is een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb hier eens ge experimenteerd met 1 paneel van 61 Vmpp en een startvoltage van 50 Vdc.
De omvormer start maar produceerd niks/maar amper iets

Pas wanneer het volledige paneel in de zon lag, werd er geproduceerd (en daar komt de mppt voltage om de hoek kijken)
Bij weer wat schaduw, was het meteen weer klaar.

Ik denk niet dat je dat wilt.

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2022 11:23 . Reden: geen sma reclame meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Ok, laat ik mijn vraag anders stellen: wat zou een beter alternatief zijn om mijn zonnepanelen op het net aan te sluiten?

Iedere set op een eigen omvormer aansluiten? Voor set 3 zou volgens mij een Growatt MIC 2500X in aanmerking komen. Als de Solivia een keer stuk gaat zal ik daar ook een lichtere voor moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat zou ik doen inderdaad.

Je kiest de omvormer die bij je panelen past (qua voltage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Vind drie omvormers in een huisinstallatie niet heel fraai maar zouden er technische redenen zijn om het niet te doen of andere zaken waar ik dan rekening mee moet houden?

Ik kan er wel voor zorgen dat alle drie de omvormers op een andere fase zitten.

Micro omvormers zou natuurlijk fraaier zijn, maar dan wordt het wel een erg dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nogmaals: een 3 fase omvormer, welke dan ook, is ongeschikt vanwege de korte strings.

Set 2 en set 3 op 1 enkelfase omvormer is niet fraai want ik vermoed dan je een 5kW nodig hebt en dat kan waarschijnlijk niet op die waarschijnlijk 5x2,5mm2 kabel: te dun. Ook niet selectief ten opzichte van hoofdzekering maar daar til ik minder zwaar aan.

Dus je zit een beetje vast tussen wal en schip wat betreft fraaiheid.

3x enkelfase elk op 1 van de 3 van is het netste hier.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij een defect aan 1 omvormer heb je er nog 2.
Kan ook voordelen opleveren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
3 sets inputs betekend niet meerdere mppt trackers. Daarnaast is het gewoon wat veel potentieel vermogen voor een 3,3kW.

Ofwel? Wat missen @AUijtdehaag en ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ronald schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:13:
[...]

3 sets inputs betekend niet meerdere mppt trackers. Daarnaast is het gewoon wat veel potentieel vermogen voor een 3,3kW.

Ofwel? Wat missen @AUijtdehaag en ik?
Gewoon parallel op 1 tracker, niet ideaal en veel vermogen voor de omvormer maar gaat prima, het zal geen efficiëntie monster worden natuurlijk maar gezien de 2 verschillende liggingen mogelijk.

Maar je kan ook een 2e omvormer ophangen natuurlijk... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Niet ideaal?

Ik zou het niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rol-Co schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:18:
[...]

Gewoon parallel op 1 tracker, niet ideaal en veel vermogen voor de omvormer maar gaat prima, het zal geen efficiëntie monster worden natuurlijk maar gezien de 2 verschillende liggingen mogelijk.
Hoe is dit mogelijk? Op welke spanning gaan de strings dan werken? Dit kan alleen met twee exact dezelfde strings en geen schaduw die bypass diodes activeert.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JvS schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:44:
[...]

Hoe is dit mogelijk? Op welke spanning gaan de strings dan werken? Dit kan alleen met twee exact dezelfde strings en geen schaduw die bypass diodes activeert.
Nee hoor, of dacht je dat 10 panelen noord en 10 zuid op 1 tracker het ook het zelfde deed, heeft ook andere voltages en amperages.
Kan prima, zoals gezegd niet ideaal en zal ook aftoppen maar zeker meer opbrengst, vooral bij slecht weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rol-Co schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:47:
[...]

Nee hoor, of dacht je dat 10 panelen noord en 10 zuid op 1 tracker het ook het zelfde deed, heeft ook andere voltages en amperages.
D
He? Ja als je 2 strings parallel zet, is de spanning op die strings identiek. Dat is met twee dezelfde strings op noord en zuid (zonder schaduw en activeren van bypasss diodes) niet 100% optimaal, maar wel > 98% optimaal. Het optimum van de opbrengst van een paneel ligt bij verschillende lichtsterktes altijd bij ongeveer dezelfde spanning...

Zie dit plaatje bij verschillende lichtintensiteit. Optimum allemaal wel ongeveer bij net boven de 40V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdAREPUjKctjYt48HNvi10KlaRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VPpaAJeBnpYqvumbqLQhYCdW.png?f=user_large

Met deze twee strings komt het niet eens in de buurt van optimaal. Er gaat 1 stringspanning komen voor een string van 4 en een string van 7 panelen. Dit gaat nooit goed werken.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 27-11-2022 19:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JvS schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:54:
[...]

He? Ja als je 2 strings parallel zet, is de spanning op die strings identiek. Dat is met twee dezelfde strings op noord en zuid (zonder schaduw en activeren van bypasss diodes) niet 100% optimaal, maar wel > 98% optimaal. Het optimum van de opbrengst van een paneel ligt bij verschillende lichtsterktes altijd bij ongeveer dezelfde spanning...

Zie dit plaatje bij verschillende lichtintensiteit. Optimum allemaal wel ongeveer bij net boven de 40V:
[Afbeelding]

Met deze twee strings komt het niet eens in de buurt van optimaal. Er gaat 1 stringspanning komen voor een string van 4 en een string van 7 panelen. Dit gaat nooit goed werken.
4? Nee joh 6 en 7 en die 6 hebben vast een hoger voltage omdat het 450Wp grotere (lees meer cellen) panelen zijn.
Dan is het verschil niet groot en geeft toch niet omdat de omvormer af topt.

Set 2:
7 vSun panelen 335 Wp, 2345 Wp totaal dus
Schuin dak, oriëntatie ZW, schaduw van huis en dakkapel
Omvormer Delta Solivia 3.3

Set 3 (nog aan te schaffen):
6 panelen 450 Wp, 2700 Wp totaal dus
Plat dak, oriëntatie Z, geen last van schaduw
Omvormer ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De vsun gaan waarschijnlijk zelfs op hogere spanning zitten dan de nieuwe 450s

Paneel spanning is met de huidige generatie cellen nog verder gedaald.

Verder: polystring noord-zuid / oost-west met identieke panelen/string lengte doet of de andere string geen drol en is het niet erg om suboptimaal te tracken. Of zitten ze dicht genoeg bij elkaar.

Set 2 en 3 zitten niet dicht bij elkaar.

En suboptimale oplossing op een omvormer die bijna aan einde levensduur zit?

Prima als er gewacht moet worden, maar geen oplossing voor de zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 27-11-2022 21:18 ]

Pagina: 1