Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 21:22
Ik zoek een?
Een goede set HDD's voor mijn nieuwe NAS (Synology DS920+)

Wat is je budget?
Budget niet direct van toepassing. Focus ligt meer op verschillen tussen enkele schijven waar ik niet uitkom.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Seagate/Western Digital

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik heb een 4-bay NAS aangeschaft en wil voor dit moment 2 bays benutten met HDD's. Minimale opslaggrootte van 8TB per HDD.

Nu heb ik 3 schijven op het oog:
uitvoering: WD Red Pro (2020) (256MB cache), 8TB
uitvoering: WD Gold, 8TB (256MB cache)
uitvoering: Seagate Exos X20 (SATA, Standard), 18TB

Echter loop ik een beetje vast met mijn outdated HDD kennis. B) .

Ik Lees veel lovende berichten over de WD Red en Gold schijven en heb begrepen dat ik voor een NAS het beste weg kan blijven van "SMR" type schijven ivm performance.

Nu zag ik voor slechts een klein prijsverschil (+/- 240€ vs 310€). Dat ik 8TB of 18TB kan krijgen. Dit klinkt uiteraard te mooi om te waar te zijn en heb mij gek gezocht naar een verklaring hiervoor.

De Seagate Exos X20 schijven van 18TB lijken praktisch identieke performance te hebben als de WD schijven. zijn in SATA uitvoering te krijgen en zijn mega goedkoop in prijs per TB:

Exos X20: Prijs per TB € 17,22
WD Gold: Prijs per TB € 29,93

Nu is het enigste wat ik heb kunnen vinden informatie over de iets oudere Exos X18 versie van deze schijven en dat deze schijven met standaard sectorgrootte werken van 4096 bytes ipv 512 bytes (maar deze ook 512 bytes grootte kunnen emuleren) en dat dit compatibiliteit met andere schijven in een pool niet goed werkt als deze andere schijven niet dezelfde sectorgrootte hanteren.

Hopelijk kan iemand mij opheldering geven waarom de X20 zo betaalbaar is en of ik dit als verstandige keuze kan toepassen in mijn Synology DS920+. Nu 120€ meer uitgeven om dubbel zoveel opslag te krijgen klinkt namelijk als een te mooi om waar te zijn deal :X

[ Voor 5% gewijzigd door Bloodhoundje op 26-11-2022 17:40 ]

Beste antwoord (via Bloodhoundje op 26-11-2022 23:36)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Bloodhoundje

Prima is een Toshiba MG09 18TB, die is gunstig van prijs. Geen (voor thuis nutteloos) gedoe met RAID, gewoon 1 opslag disk en 1 diff backup disk (USB3, extern) voor belangrijke data. Dat scheelt ook nog enorm in het energieverbruik als de NAS altijd aan staat.

Het voordeel van Seagate Exos X18 18 TB ST18000NM000J of Seagate IronWolf Pro 18 TB ST18000NE000 is dat die een lager idle (draaiend) verbruik heeft.

Een ander voordeel die je zonder RAID hebt is dat de drive moeiteloos in spindown kan (alleen als er niet op wordt gelogd, dat moet op een SSD). Er wordt zo vaak overdreven de nadruk gelegd op rebuilden, maar dat is voor thuis natuurlijk van geen enkel belang. Thuis kost downtime niks, op het werk kan het je wel veel kosten als mensen met de armen over elkaar gaan zitten wachten tot de server het weer doet. Wat het beste is voor het werk is vaak niet het beste voor thuis.

Stel dat een disk 5W verbruikt, zijn de kosten per 1 januari 2023 € 0,68375 per kWh (marktleider Essent)
1W = 8,76 kWh per jaar of 6 euro. Elke Watt kost per jaar dus 6 euro. Bij 5W is dat 30 euro per jaar.
Bij 5W verbruik in je bij gelijkblijvend tarief in 5 jaar tijd € 150. Dat is de operationele kostprijs, exclusief afschrijving.

Persoonlijk zou ik een MG09 kiezen als je veel data moet opslaan. Die heeft een performance van omstreeks 300 MB/s.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 14:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Alleen de WD Red Pro en Plus hebben geen SMR en die Gold is niet geschikt voor in een NAS ;)

https://www.seagate.com/g...hard-drives/cmr-smr-list/ De Exos serie is ook CMR

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Damic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:02:
Alleen de WD Red Pro en Plus hebben geen SMR en die Gold is niet geschikt voor in een NAS ;)

https://www.seagate.com/g...hard-drives/cmr-smr-list/ De Exos serie is ook CMR
De Gold van in dat geval van het lijstje af B) . Als ik het goed lees zijn de WD Red Pro en de EXOS series beide CMR gebaseerd. Begrijp ik het dan goed dat deze beide een 'geschikte' keuze zijn voor in mijn NAS te plaatsen? B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wij hebben op het werk een stuk of 8 WD Red Pro (2TB en 8TB) in 2 nassen steken. Ik zou voor de goedkopere versie gaan. Je kan ook eens de resultaten van Backblaze eens doorspitten naar de mogelijk uitval van de schijven https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html

In ieder geval zijn daar de 18TB nog niet in productie het maximum is momenteel 16TB en in kleine aantallen waardoor je dus een grotere uitval rate hebt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Pas op: met 2 schijven van 18tb. Wanneer er 1 uit valt en je deze vervangt moet er aardig wat data gelezen worden van de overgebleven disk die net zoveel lees/schrijfacties heeft gehad als de overleden disk. Uitval is op dat moment dan ook relatief groot. Wanneer je zoveel opslag nodig hebt zou je misschien beter doen aan een nas met 5 bays (2 redundant). Aan de andere kant: als het belangrijke data is heb je natuurlijk ook al een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

SVMartin schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:11:
Pas op: met 2 schijven van 18tb. Wanneer er 1 uit valt en je deze vervangt moet er aardig wat data gelezen worden van de overgebleven disk die net zoveel lees/schrijfacties heeft gehad als de overleden disk.
Dat maakt natuurlijk niet uit hoe groot deze is, bij gelijktijdige aanschaf is het gebruik (bij SHR1 of RAID1) natuurlijk gelijk. Overigens gaat dat bij de exos mach2 ook niet op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Maakt het nog uit of hij 1tb of 18tb moet kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Damic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:02:
Dat lijkt me niet.

Techpowerup: Western Digital Defends DM-SMR on WD Red HDDs, Points Users to WD Red Pro or WD Gold

[ Voor 9% gewijzigd door Djarune op 26-11-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

SVMartin schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:37:
Maakt het nog uit of hij 1tb of 18tb moet kopiëren?
Hoe bedoel je ?
Hoe dan ook met smart rebuild doet hij alleen nog maar de daadwerkelijke data die er opstaat.
Leuk zo'n statement maar alle reviews bewijzen het tegendeel.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
DukeBox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:31:
[...]
Leuk zo'n statement maar alle reviews bewijzen het tegendeel.
Stuur dan ff een link met een review waar het uit blijkt? Ik zie online verschillende statements dat de Gold een rebranded HGST Ultrastar is (PMR / CMR) en tegenwoordig erg lijkt op een Red Pro, maar dan "enterprise class" is met in sommige gevallen een hogere MTBF. Daarnaast lees ik dat de Gold erg veel geluid maakt en daarom een Red Plus (5400rpm) een betere keus is.

Hierbij ook nog even het laatste "statement" van WD zelf.

https://blog.westerndigit...ld-back-better-than-ever/

"The WD Gold drives come in 3.5” form factor for easy deployment within the data center and deliver 6Gbps SATA III performance with 7,200 RPM to provide fast performance at low acquisition costs. They use the proven Conventional Magnetic Recording (CMR) technology to optimize performance for workloads involving random writes that are commonly used by customers."

[ Voor 31% gewijzigd door Djarune op 26-11-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Djarune schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:47:
Stuur dan ff een link met een review waar het uit blijkt? I
Het ging om het statement dat (DM)SMR niet slechter dan CMR zou zijn wat in het gelinkte artikel staat.
https://www.servethehome....cmr-tested-avoid-red-smr/

Meeste dingen komen door de hogere cache (265MB vs 64MB) er mee weg maar zodra je daar uit gaat lopen dan zakt de performance dramatisch in. Als je regelmatig scrubbing of af en to een rebuild moet doen dan wordt je daar echt niet blij van.

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2022 23:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Bloodhoundje

Prima is een Toshiba MG09 18TB, die is gunstig van prijs. Geen (voor thuis nutteloos) gedoe met RAID, gewoon 1 opslag disk en 1 diff backup disk (USB3, extern) voor belangrijke data. Dat scheelt ook nog enorm in het energieverbruik als de NAS altijd aan staat.

Het voordeel van Seagate Exos X18 18 TB ST18000NM000J of Seagate IronWolf Pro 18 TB ST18000NE000 is dat die een lager idle (draaiend) verbruik heeft.

Een ander voordeel die je zonder RAID hebt is dat de drive moeiteloos in spindown kan (alleen als er niet op wordt gelogd, dat moet op een SSD). Er wordt zo vaak overdreven de nadruk gelegd op rebuilden, maar dat is voor thuis natuurlijk van geen enkel belang. Thuis kost downtime niks, op het werk kan het je wel veel kosten als mensen met de armen over elkaar gaan zitten wachten tot de server het weer doet. Wat het beste is voor het werk is vaak niet het beste voor thuis.

Stel dat een disk 5W verbruikt, zijn de kosten per 1 januari 2023 € 0,68375 per kWh (marktleider Essent)
1W = 8,76 kWh per jaar of 6 euro. Elke Watt kost per jaar dus 6 euro. Bij 5W is dat 30 euro per jaar.
Bij 5W verbruik in je bij gelijkblijvend tarief in 5 jaar tijd € 150. Dat is de operationele kostprijs, exclusief afschrijving.

Persoonlijk zou ik een MG09 kiezen als je veel data moet opslaan. Die heeft een performance van omstreeks 300 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja was Tweakers aan't volgen en die kunnen het ook wel eens fout hebben uitvoering: WD Gold, 8TB (256MB cache) en dan bij NAS eigenschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
mrmrmr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:22:
@Bloodhoundje

Op zich is de paar Watt om ze in raid 1 in te hebben draaien niet iets waar ik wakker van lig, ik gebruik de drives voornamelijk voor veel fotos (RAW format) en video en de huis-tuin-en-keuken backups van overige data.

De Toshiba schijven had ik nog niet eerder gezien, dubbel zoveel cache, zuiniger en heel strak geprijst. Dank voor dit geweldige advies, ik zie dat deze in de reviews ook goed naar voren komen en een relatief lage failurerate kennen :Y)

Super dank aan iedereen voor de goede input/extra informatie. *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-07 13:21

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ik zie nu twee exos schijfen 18TB en 20TB, maar seagate heeft die in een X18 en X20 uitvoering, wat is het precieze verschil tussen de X18 en X20 (SATA 600 schijven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

Raid geeft natuurlijk wel veel meer performance, wat met veel kleine bestandjes al best irritant laag ligt.

Ik heb een vm-loze ext4 nas die ik sporadisch gebruik, openmediavault draaien met wol, wireguard vpn en autoshutdown, dan kan ik altijd overal de nas starten en gebruiken. Bij de autoshutdown plugin settings md0_resync en rsync toegevoegd bij temp_proces, zodat pas uitgaat na de eventuele (software raid) syncs. Had de schijven gekocht voor ander doeleinde dus niet dezelfden maar telkens de goedkoopste, vandaar software raid, maar ook omdat gemakzucht, geen zin hw raid config uit te vogelen bij oude hp server die alleen van sata0 op raid ctrlr wil starten, iedereen weet wel hoe verradelijk die raid setup tools kunnen zijn, daarbij vertrouw ik liever op linux software raid programmeurs met uitvoerig bewezen jarenlange stabiliteit dan die paar dirkjes die de zoveelste specifieke gecompliceerde hardware raid ctrlr driver inelkaar hebben gedirkt op een blauwe hewlett pakjesavond waarvan je max 5x een firmware update zult zien waarbij je pas achteraf de gefixte bugs te lezen krijgt, nadien alsnog bugs kunnen bevatten waar geen hond meer om maalt.

Rsync plugin doet 1x per week nog een extra backup naar een nonraid schijf die niet via samba toegankelijk is en als enige wel mag spindownen, mag daarbij geen files verwijderen, alleen bij handmatige backup 1x per jaar oid mag dat wel. Verder gebruik ik batch files mbv wol, robocopy, taakplanner om data automatisch naar de raid schijven te sturen.

Emergency backup plugin handmatig systeem disk backup laten sturen naar raid schijven na config wijziging.

Enkel, nu gvfs niet meer meedoet en dolphin de ubuntuklok slaat moet ik nog ff uitvogelen hoe nu samba share vanuit terminal te bereiken voor backup vanuit crontab, samba4k was op het 1e gezicht niet functionerend te krijgen, maar dat was op een glitchy ubuntustudio laptop waarbij de toegepaste update van 20.04 naar 21.04 achteraf bleek officieel niet ondersteund.
Pagina: 1